יום ראשון, 1 בדצמבר 2013

ציפי לבני ושטרות המנדט המזויפים

   
מי יזייף 100 לירות מנדטוריות? מתוך הספר של רפאל דבח דביר על שטרות מועצת המטבע של פלשתינה (א"י)

זיופים היו תמיד. ברגע שמשהו מצליח יקומו לו חיקויים, זיופים, רפליקות או כל שם אחר שמתחרה במקור. אם אתם שווים זיוף אז יש מצב שיום אחד יעשו מכם זיוף או סתם חיקוי. אם אתם לא שווים אז תשכחו מהשורה הקודמת. 
כולנו נתקלים בזיופים ביום יום, החל מבגדים, בשמים, דיסקים, תוכנות, חלקי חילוף ואפילו שתיה ואוכל.
הזיוף והחיקוי הפכו לחלק מחיינו ולפעמים אנחנו יודעים שבידנו מצוי הדבר הכאילו אמיתי שעולה הרבה פחות ונראה ממש כמו המקור הטוב. בעולם ובארץ נלחמים בזיופים, אבל נראה שלא תמיד ברצינות. כאשר מדובר בכסף, המלחמה תמיד רצינית מהירה ועצבנית. תראו לי מדינה שיזייפו את הכסף שלה והיא לא תקבל קריזה. איך כל זה קשור לציפי לבני? סבלנות. זה בדרך.
הסיפור שלנו מתחיל מזמן. אחרי שהטורקים (כן טורקיה פעם ככה כתבו, במקום תורכיה) עזבו את ארצנו הקטנה לטובת האנגלים והמנדט הבריטי. האנגלים היו ונשארו ג'נטלמנים שלקחו את הנושא ברצינות והקימו בפלשתינה-א''י מנגנון שליטה לתפארת. יש כאלו המתגעגעים לאנגלים ולמורשתם, חוק וסדר, כיכרות, רכבות ואפילו כסף אמיתי. כסף שמשלמים בו והוא חזק ויציב וגם נראה מצוין.

שטרות מנדט מטריפים את הילידים וגם על שרון סטון
הבריטים הנפיקו לנו הילידים, שטרות כסף מדהימים ביופיים ובגודלם. אספנים בעולם חולים ואפילו מתים על שטרות מנדט. גם האספנים בארץ אינם קוטלי קנים בתחום. ישראל מעצמה של שטרות מנדט. יש פה אספנים נלהבים השולטים בנושא. באופן חריג, בשנים האחרונות קמו לאספנים הישראלים מתחרים חזקים, משופעים במזומנים והרבה נוסטלגיה. המתחרים הם פלשתינים בארצות המפרץ, בארצות הברית וגם כאלו מהמזרח התיכון-שכונה קשה.  אין כמו שטרות מנדט. אני מכיר אספנים ששטרות מנדט עושים להם את זה יותר מכל דבר אחר.
שטרות מנדט משנת 1927 הם שיא האורגזמה. יש המכירים כל שטר כזה לפי מספרו הסידורי, מצבו ואיפה היה קודם. לחבורת אספני שטרות המנדט קודים וסודות השמורים להם ורק להם.
פעם מאד התלהבתי משרון סטון ובכל המובנים. התרגשתי לעצם הידיעה שהיא בגילי ואפילו מבקרת בישראל. מינה ממש לא פירגנה לי ואפילו התריסה כנגדי "מה כבר יש לך להציע לשרון סטון? מה?" אז עניתי לה "שטרות מנדט". ותודה לאלון מליס שהוא המקור לתשובה הנכונה והמלאה ושוב ד"ש לננסי ולילדים.

הספר המדהים של רפי דביר - שטרות מועצת המטבע של פלשתינה (א"י)

מצאי השטרות בארצנו הולך ומידלדל לטובת בני דודנו. הכסף מדבר. אפשר לספר אודות שטרות מנדט ימים ולילות וזה לא יגמר, תשאלו את רפאל דבח שכתב ספר מדהים בשם שטרות מועצת המטבע של פלשתינה (א"י)
אם תרצו לקנות את המהדורה העברית תצטרכו להיפרד מ-390 ש"ח ורק אצלי. לעיין ולגעת לא עולה כלום.
רפי יליד 1972 קנה את שטר המנדט הראשון שלו אצלנו. מאז הכל היסטוריה. היום קוראים לורפי דביר עם כל התארים האקדמאים האפשריים ועדין שטרות מנדט והמרדף אחריהם מטריפים אותו. איך כל זה קשור לציפי לבני לעזאזל? זה בדרך סבלנות.
כמו כל מוצר מובחר גם שטרות המנדט זכו להיות מזויפים. כבר אז זייפו אותם ממש סמוך להנפקתם, וגם בהמשך הדרך נקשר לנושא הזיוף הרבה מסתורין וחשאיות. גורמים פלילים, גורמי מודיעין גרמניים ואפילו קשרו את המחתרות היהודיות לכך.

"לך למצודה ודבר עם איתן"            
בזמנו חיפשתי את המקור לסיפור השטרות. ד"ר יעקב שביט שלח אותי למצודה, וליתר דיוק לאיתן. המצודה היא מבצרם של ממשיכי ז'בוטינסקי ברחוב קינג ג'ורג' שבתל אביב. איתן היה קצין המבצעים של האצ"ל. השנה 1985, המקום המצודה ואיתן עונה לי בהדר ז'בוטינסקאי לשאלותי. הוא אפילו לא ידע שאני מכיר את כלתו. 
איתן ידע כבר שהאנגלים עזבו את הארץ ובניגוד לחלק מחבריו, סיפר בנדיבות כיצד אנשי הלח"י ביקשו ממנו, כלומר מהאצ"ל הלוואה להדפסת שטרות מזויפים, במטרה לקנות נשק תוך שהם דופקים את הערבים ומסדרים את הבריטים. הסיפור מובא בהרחבה  אצלי באתר בקישור המצורף

מכל הסיפור הזה איתן הבין שקשה לסמוך על אנשי הלח"י ושקשה עוד יותר לזייף שטרות מנדטוריים באיכות טובה. 
זיופים של 5 לירות מנדטוריות בספר של רפי דביר

אברהם בירנבוים ז"ל  היה במשפחה הלוחמת הסיפור של זיוף הכסף המנדטורי היה נשכח ממני אלמלא צץ מחדש לפני מספר שנים, בשעה שהתכנסנו, מספר משוגעים אספנים וקיימנו רב שיח בנושא. סיפרתי הסיפור בקיצור. מיד ניגש אלי אברהם בירנבוים האספן האגדי שאין שני לו ויצא חוצץ כנגד הסיפור. אברהם היה במשפחה הלוחמת, ולבירנבוים לא יספרו סיפורי מעשיות. מסרתי לו למחרת שמות ומקומות והוא הבטיח לבדוק. כעבור מספר ימים חזר ולתדהמתו אישר את העובדות של איתן.  נמצא האקדח המעשן.
ירוחם  בזוזוביץ' המוכר בשם איתן לבני הוא אבא של ציפי.

איך ציפי לבני קשורה לזיוף כסף מנדטורי?  פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה