יום רביעי, 28 באוגוסט 2024

אוצר מטבעות היהודים של יעקב משורר זכור לטוב.

 אם היו אומרים לי המלץ נא על ספר אחד ודי בתחום המטבעות, אז זה הספר.

אוצר מטבעות היהודים של יעקב משורר זכור לטוב.
ראיתי שהוצאת יד בן צבי מוכרת במחיר נפלא. הספר הזה היה מבוקש ומחירו בשוק הספרים יד שניה מרופא הרקיע שחקים. מנהל ההוצאה יזם הדפסה דיגי של עשרות עותקים בודדים. שווה כל פרוטה, שקל, סלע ובכלל


על פרס משורר ונושאים אחרים לחץ כאן

יום שני, 19 באוגוסט 2024

יש רופא/חובש בקהל?

שאלה ותמיהה. האם זה נראה לכם תקין, נורמאלי, סביר, כלכלי ואתם תוסיפו משלכם שמדינת ישראל הדפיסה שטרות כסף פה בארץ הקודש בשנים הראשונות של מדינתנו, כמו הדבר הזה ועוד כמה דברים קטנים ומאז הכל מודפס מעבר לים? מעניין איפה ירדן, מצרים, לבנון, עיראק, ואפילו איראן וסוריה מדפיסות את הכסף שלהן?

מדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש!
בתמונה שטר כסף חמישים מיל עם חתימה של שר האוצר אליעזר קפלן. רצפת פסיפס ולכן האספנים קוראים לו שטיח. הודפס בדפוס לוין אפשטיין.
מצב השטר אנוש אחרי טיפול עזרה ראשונה וחדר טראומה. גם במצב הזה תצטרכו להיפרד מכמה שטרות כחולים של אלתרמן. מקבלים גם דולרים



יום חמישי, 15 באוגוסט 2024

פמוטים לשבת

שני חברים פנו אלי בבקשה לעזור להם לקנות פמוטים מכסף. הבטחתי לנסות וכך גם נזכרתי בפמוטים שקניתי לפני כמה שנים והכל בשל הסיפור שמכרו לי, ואין לי שום טענות ויש מצב שהכל אמת וכמו שאומרים הכל יושר וכושר.

סיפור טוב יכול למכור פריט ולא תמיד הסיפור חייב להיות מדוייק. למשל השעון הזה היה של בן גוריון או בגין (השעון של רבין עשה בזמנו גלים ברשת) וכבר יש מתענינים ואני מנסה לנחש איזה שעון היה להרצל. בתחום שלנו יש הרבה סיפורים כאלה ולא יודע להגיד כמה מזה נכון וכמה פחות נכון.
סאלק החלפן וסוחר המטבעות נהג להשתמש במשפט הבא "המטבעות/המדליות האלה שאני מוכר לך היו של טדי קולק". אני האמנתי. הכי חזקים הם הסיפורים במגזר החרדי לגבי פריטים וצדיקים לאורך הדורות. פעם אחד בשם עוזי הצליח למכור לי חנוכיה לחג החנוכה, שלטענתו נוצרה בווהלין האזור שאבא שלנו נולד. החנוכיה מסרבת לאשר או להכחיש.


את זוג הפמוטים האלה שפה קניתי כי בהתחלה זה היה נראה לי ישן ואולי גם כסף. בהמשך הוסבר לי שזה אכן ישן אבל לא עשוי כסף ואז הגיע השוס והמוכר אמר "זה הפמוטים של יצחק צחי שמעוני האיש ממקבילית המוחות וקניתי את זה מהאיש שפינה את דירתו" וזה כאילו אמרו לי קנה אותנו בבקשה, אולי תדבק קצת בראש שלי המיוחד. יודעים מה כתוב על המצבה שלו?
שבת שלום

יום חמישי, 8 באוגוסט 2024

שיפשוף נעים סיפורון אמיתי לגמרי

 מישהי צילצלה אלי ואמרה שהיא מעונינת לקנות מטבעות זהב קטנים. היא נשמעה טיפונת מוזר ומיד תבינו למה. היא סיפרה שהייתה בהרצאה ושם הסבירו לה שכדאי שלכל אחד יהיה קצת זהב בצד לימים קשים ואין לדעת מה יקרה ביום בו הבנקים לא יתפקדו, וגם לא בטוח שיהיה אוכל בסופרים וכדאי שיהיה בבית גם מזון לזמן שכזה. בקיצור סוג של ברבור שחור שאוטוטו מגיע וצריך להיות מוכנים בכל המובנים. התגובה הטבעית שלי הייתה אם עד היום הסתדרת בלי זהב אז לא צריך לחרוג מזה ולא כל מה שאומרים בהרצאה מחייב פעולה מצידנו. היא הייתה נחושה ואמרה שהיא רוצה לפחות כמה מטבעות קטנים ואפילו רכשה ערכה לבדיקת זהב שלא יעבדו עליה. פה נהייתי סקרן ושאלתי "מה קנית בדיוק?" היא ענתה שיש לה אבן כזו שחורה וגם כמה חומצות היודעות להגיד אם זה זהב ואפילו איזה סוג זהב.


"כל מטבע שאני אקנה, אני משפשפשת על האבן ואז שמה חומצה וככה יודעת אם באמת זהב ואפילו איזה קרט."

פה זה כבר ממש מצחיק, אבל לא אותי. אמרתי לגברת שהכל נהדר אבל אם היא באה לשפשף מטבעות אצלי בחנוק אז לא ולא. "אז איך אני אדע אם המטבעות שלך זהב?" את לא צריכה לדעת. אני יודע וזה מספיק. את מקבלת חשבונית וקבלה ושם כתוב הכל. אם יש לך ספק אז אל תקני. לא חובה לקנות זהב זה רק כאב ראש.
"בלי לשפשף אני לא קונה."
את צודקת גברת לפני שקונים חייבים לשפשף אבל אני כבר משופשף מספיק. תודה לך

יום שישי, 2 באוגוסט 2024

הצצה לחייו של משה מוראלי

שנולד בסוריה 1900. עלה ארצה כנראה בשנות העשרים המאוחרות, הקים משפחה עם חמישה ילדים, עבד בטאבו בירושלים. היה חבר בבונים החופשים. אסף מטבעות.

כרטיס חבר בבונים החופשים משה מוראלי

1900 שנת הולדתי
20.5.22 שנת נשואי עם הגב וידה בילו
5.11.27 רפאל    יום הולדו
20.11.31 צדוק    "       "
18.10.39 נחום    "       "
25.12.41 לאה    "       "
22.11.45 רנה    "       "

סדר העבודה של הבניה החפשית



סדר העבודה של הבניה החופשית דרגה ראשונה עי האח י. קרניאל ירושלים 1930

לוח הדרגה הראשונה מזמור הנעילה

לוח הדרגה השלישית

החמישי של מסדר הבונים בירושלים פלשתינה 1932 1937

כ. שרבני ובנו
צורף זהב וכסף וכל מיני תכשיטים
מחנה יהודה מס 35 ירושלים 11.9.47
חשבון הא' משה מוראלי
צמיד זהב משקל 23.2 גרם מחיר 450 זהב 21ק

מכתב מארגנטינה
למשה מוראלי בית וגן ירושלים ישראל 1961


פרוט מטבעות בתוך קופסה

אורבי בע"מ

משרוקית
פגו ליתר חסכון יופי נוחיות ובטחון
ירושלים רחוב הנסיכה מרי טל 2670

קפה פרברוב מחלבה מסעדה צמחונית
ירושלים רחוב יפו
ליאו ויסמן
עבודות עץ משוכללות ירושלים משרד בן יהודה

Troppical Hanco
שקית נילון של בית החרושת לטקסטיל הנקו