יום שני, 9 בספטמבר 2013

רשימת רוגובסקי

דני רוגובסקי מחייך בבן יהודה 18 א' צילם קובי לידרמן

חסידי אומות העולם הינם גויים שהצילו יהודים תוך סיכון חייהם ללא קבלת תמורה. נשמע מוכר ואפילו מובן ואולי אפילו קצת קלי קלות.
רשימת רוגובסקי מונה 51 שמות של חסידי אומות העולם שבחרו לחיות בישראל. זוהי רשימה פרטית ולא תמצאו אותה בשום מקום. אחרי מספר שיחות מקדימות הצלחתי לשכנע את דני רוגובסקי לתעד את מפעלו.
רשימת חסידי אומות העולם ארוכה. מספרם הכללי כעשרים וארבעה אלף ויותר. יש הרבה רשימות בנושא זה. רשימת שינדלר עשתה את הקופה הכי הגדולה, יש גם קופה קטנה ובה נתמקד הפעם. אני אנסה לספר את סיפורה של רשימת דניאל רוגובסקי. 

רשימת רוגובסקי הינה רשימה ארץ ישראלית. דני רוגובסקי הקים ותחזק אותה, יש לו גם שותפים אבל מבחינתי זו הרשימה שלו, כי את האחרים אני לא מכיר. הרשימה מכילה שמות אנשים שהכיר וטיפל באופן אישי. מבחינתו זה המעט שעשה עבור אלו שסיכנו את חייהם ולעיתים גם את בני משפחתם. הרשימה של דני מכילה 51 שמות של חסידי אומות העולם שבחרו לחיות בישראל לאחר מלחמת העולם השניה. לכאן הגיעו בעקבות אהבתם. בדרך כלל היו אלו מצילים וניצולים שהחליטו לחיות ביחד. יש גם כאלו שהגיעו לארץ הקדוש ממניעים דתיים ויש עוד סיבות. כל חסיד הנו סיפור בפני עצמו. סיפורו מתועד במוסד "יד ושם", שחקר כל מקרה לגופו עם עדויות ומסמכים וקבע מי זכאי להיקרא חסיד אומות העולם. אנחנו עוד נחזור לדני ורשימתו.

 כל אחד יכול להקים רשימה משלו
מדינה יודעת לעשות הרבה דברים. יש דברים שמדינה לא יודעת לעשות וכאן נכנסים לפעולה הצדיקים המקומיים. כל אחד יכול להיות צדיק. יש צדיקים שמלאכתם נעשית בידי אחרים. מדינת ישראל ומוסדותיה האוטונומיים אוהבים את האחרים.  
חסידי אומות העולם שהגיעו לישראל לא דרשו כלום. אנשים צעירים ונמרצים, חיים את השוטף ומתקדמים כמו כל אחד. הקושי הבסיסי של היותך זר בארץ שהיא לא מולדתך הטבעית, אינו מונע מהם את אהבתם למקום, למשפחה ולקהילה בכלל. בתחילה מצבם הכלכלי סביר. אין להם עיטור או סרט המספר את סיפורם. מי שיודע בסדר. מי שלא, לא נורא. מעטים בסביבתם מכירים את סיפורם. בדרך כלל המשפחה המצומצמת והבעיה היא כשאין משפחה וקרובים. 
החברה הישראלית עסוקה בשוטף. אין זמן וסבלנות לזוטות כמו כאלו שהצילו יהודים במלחמת העולם השניה וכעת הם פה איתנו לכל ימי חייהם. אנחנו הישראליים אוהבים בעיקר את עצמנו ומוכנים להפתעות מצד אויבנו שמסביב.
מדינת ישראל עסוקה בעצמה, בפיתוחה, בהשמנתה וטיפוח דור העתיד וצבא חזק וחס וחלילה שלא תתרגש עלינו שואה נוספת. את התודות והמחוות נשאיר בצד לימים טובים. עכשיו נא לא להפריע בבקשה. 

רשימת החסידים והחסידות של דני רוגובסקי                                                                                                                                            
 
רשימת רוגובסקי עיצוב אליעזר מורב

אבני סופיה, אולדק אפולוניה, אולינובסקה (קובלסקה) הנריקה, איוונוב מלדן (מגה) , איילברג גניה , אליאס (טוט) הלנה ,בבלינסקה גרטרודה , בודניק פיוטר , בלאם הלנה (שרה) , בר נתן צלינה , ברואר אברהם(יאן) , ברנס מרגרט , ברנק מודסטה, גרסימוב אמפיאן (אנטואן) , דוברוצקה אנה, דואס ארנולד, דוברוביץ מריה, דורץ איזידור, דימיטרוב אסיין (ביצ'קו) , דיקרמריה , דנקוב ספירו , הורבצ'בסקה הלנה , וידרשל אגניישקה , ורנטיץ איוון , ורנימונש (זיגרמן) , זנברובסקי ברוניסלבה , טננבאום מריה , טרנובסקי ויליאם , יקירה אירנה , לוסביצקה יוזפה , ליכטנטל יוהנה , לינדר רות , לנדאו (ינקביץ) אירנה ,מיכאלוב מיכאיל , מרטי ז'אן (פרנסואה) , נוסקוביץ (רכלביץ) אירנה , סוכודולסקה (שפט) ידויגה , סטרול אליזבת , סייץ אנדריי , פבליצקה ינינה , פישר אולגה , פרוצאיוורוניקה , צוקרביץ ויקטוריה, צ'יזמדיה מלוינה (מלכה) , קביאטקובסקי אאוגניוש , קוז'ניובסקה (כורזין) הלנה, רייס חנה , רצ'ינסקי סטפן, שיינבאום (וולקוב) ידויגה, שפרינגר פלגיה , שטיינרט אלה (ולנטינה)

מדינת ישראל יודעת להנפיק מדליות. ב-1958 מוקמת יחידת מדליונים במשרד ראש הממשלה. לימים יקראו לה החברה הישראלית ואפילו הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ. יהיו לה מנהלים, עובדים, סניפים ומחסנים. מי שרוצה לעשות מדליות מיוחדות מגיע לחברה הממשלתית. אפילו "יד ושם" עושים מדליה מיוחדת המיועדת לחסידי אומות העולם שמתחילים לצוץ במקומות שונים בעולם. כחלק מהתהליך הכללי בו מכירים בחסידי אומות העולם, הם מקבלים תעודה ומדליה.



תעודה , מדליה ובול לחסידי אומות העולם


המדליה  של חסידי אומות העולם
מדליית חסידי אומות העולם מיוחדת. בחרתי להביא את שנאמר בקטלוג המדליות הרשמי בעריכת ישראל צדקה.
חסידי אומות העולם - מדליה להענקה רשמית, תשכ"ה 1965 "חוק זכרון השואה והגבורה - יד-ושם, תשכ"ג 1963" קבע בסעיף מיוחד את החובה להנציח את מעשיהם של חסידי אומות העולם ששמו נפשם בכפם להצלת יהודים". ככל שאלה מעטים היו בארצות הכיבוש הנאצי, אומץ רוחם וגבורת מעשיהם מייחדים אותם כדי שייזכרו לדורות כאנשי מופת. ועדה מיוחדת ב"יד ושם" גובה עדויות מפי ניצולים כדי לאתר את הזרים שסיכנו את חייהם בהצלת יהודים, ולהעניק להם תואר של "חסיד אומות העולם" ומדליה מיוחדת.
תאור פני המדליה: שתי ידיים אוחזות בחבל הצלה אשר נשזר מחוטי תייל. חוטי התייל בוקעים מתוך חלל ריק, ואילו חבל ההצלה נכרך מסביב לכדור הארץ ומעניק את התנופה לסיבובו (ביטוי סימלי לרעיון שמעשים כמעשיהם של המצילים גורמים לעולם שיהיה ראוי להתקיים). את כדור הארץ מקיפה כתובת "כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא".
תאור גב המדליה: למעלה - מראה סכימטי של "יד ושם" והר הזכרון בירושלים. באמצע-כתובת בעברית "לאות תודה מאת עם  ישראל". למטה, תרגום הכתובת לצרפתית. הכתובת "כל המקיים נפש אחת כאילו קיים עולם מלא" בצרפתית.
עיצוב המדליה: נתן קרפ. המדליה הוטבעה בארד, כסף ונחושת ניקל בבתי המטבעה שלקרצ'מר והכט. ההנפקה נופקה בלעדית ליד ושם ומוענקת לבעלי התואר "חסיד אומות העולם". סוף ציטוט. המדליה לא נמכרה לציבור הרחב, אבל פה ושם נתקלים בה במכירות שונות. כמות כל כך גדולה חייבת לזלוג לשוק האספנות. נדמה לי שאפילו ראיתי מדליה יצוקה, קרי חיקוי.
  
ככה בונים רשימה
שנות השמונים בישראל מהוות תקופה מענינת. דני עובד בקאופרטיב דן. קמים בבוקר מוקדם מוקדם, עובדים עובדים וחוזר חלילה. תמיד יש עבודה. יש עבודה יש פרנסה ברוך השם. הרעייה עמליה ושלושה ילדים, משפחה ישראלית ממוצעת ונורמטיבית. 
עמליה מלמדת פסנתר. דני אוהב טיולים, החברה להגנת הטבע, ידיעת הארץ, היסטוריה וכמובן אוספים. בולים מטבעות, שטרות, מדליות ובעצם כל מה שנותן סיפוק. ככה גם הכרנו את דני שבא לחנות עם אפי כי שניהם מהרצליה ואוהבים לאהוב אוספים ומה שמתקשר אליהם. 
הקליק של דני לאבא שלי היה מיידי. למה בדיוק אני לא יודע ואולי אני דווקא כן יודע. הם דיברו לעיתים מבלי להוציא קולות. בהמשך גם אימי התחברה לדני והם ראו בו חבר, ידיד ובעצם חלק מהמשפחה. דני נוהג להתקשר ולברך כל חג וימי הולדת. העבר המשפחתי שואתי משני הצדדים לא הפריע. זה גם המקום לציין שאבא שלי שמואל מצא מחסה אצל חסידי אומות פולניים וסיפור המעשה מובא בקישור הבא


כל הארץ קוראת דבר! נתן רועי בעיתון "דבר" חושף לראשונה
שיש בישראל חסידי אומות העולם שמצבם בכי רע ואף אחד לא יודע. בשל תפוצתו המוגבלת של עיתון דבר, בעצם לא קורה כמעט דבר עד שהענין עולה לשידור בטלוויזיה.
הטלוויזיה הישראלית מהווה גורם משמעותי בסדר היום. כולבוטק של רפי גינת המעט מלא, חושפת בשידור את מצבם של חסידי אומות העולם החיים בישראל. במילה אחת רע. בשתי מילים רע מאד. מתברר שחלקם חי בתנאים של מלחמה קיומית.  צריך לראות בשביל להאמין. בשידור זה מובלט ומי שצופה מזדעזע. מתברר שאף אחד אינו מודע למצבם העגום. תת תנאים בישראל למצילי חיים. חסידי אומות העולם שבארץ מצויים בתנאים מחפירים. השידור של כולבוטק כמו בוקס בפנים לכולנו.
דני מבין שיש מצב הדורש תיקון מיידי. מתארגנים בחברה להגנת הטבע סניף הרצליה ועושים מעשה. מרכזים כוח ואוספים שמות של אותם חסידים. איש בארץ לא יודע מי ומה. אחרי שיש רשימה , אפשר לארגן טיול ועוד אחד ומפגש עם אנשים שרוצים לתרום ולתת. זה מתחיל  מכסף לשיניים תותבות, תנור חימום, נברשות, ועוד דברים שאנשים מבוגרים נזקקים מפעם לפעם. 

הדפיקה בדלת
הדבר הכי חשוב בסיפור הרשימה הוא תשומת הלב או מה שדני מכנה "הדפיקה בדלת" , ההתענינות, שבירת הבדידות והאין חברה. דני מהווה כתובת לאותם חסידים בהרבה דברים. סוף סוף מישהו מתענין ודואג ללא שום כוונה מיוחדת. סתם פרויקט שנכנס לראש , לגוף ולנשמה. בהמשך מגלה גם ראש עירית תל אביב מעורבות ומחליט להיות מוביל מקומי. לשלמה להט יש כמה חסידי אומות העולם בשטח המוניציפלי שלו. צ'יץ' כמו צ'יץ' לא עושה חשבון ופועל לפי מצפונו. את התקנות וחוקי העזר כבר יסדרו בהמשך. גם החקיקה בכנסת מתקדמת.



כיכר חסידי אומות העולם בתל אביב

מדינת תל אביב עם השריף המקומי צ'יץ'
עירית תל אביב יפו דואגת לאותם חסידים וחסידות מכל הבחינות. האחרים שגרים במקומות אחרים רוצים לעבור לתל אביב. מי שמאד רוצה זוכה לעזרה של צ'יץ'. שלמה להט עושה זאת ללא פירסום וגם כיום מבקש להצניע זאת. דני מוסיף "מאחר וצ'יצ' לא הסכים לפרסם את "מעלליו" בנושא חסידי אומות העולם, ואף לא זיוה שמילאה את בקשתו, מעטי מספר אנשים יודעים מה האיש הזה עשה למענם. נפלה הזכות בידי להכירו, להעריך את פועלו ולהעריצו. אני סבור כיום, כי לולא ההרתמות שלו לעניין לא היינו מתקדמים הרבה בנושא, מאחר וטיפל אף באלה שאינם תל אביביים".

שלמה להט מקבל בלשכתו משלחת חסידי אומות העולם מרחבי העולם
 וגם את אמיליה והמשפחה שלנו
חבורה שכזאת
דני וחבורתו מקימיים קשר עם אותם 51 חסידים מרחבי הארץ. מארגנים ימי טיול וכייף בישראל. המיפגש עם אנשים מסוגך יוצר אחווה ושמחה אצל אותם מצילים. עשרות ימי כייף כאלו אורגנו במשך השנים וגופים רבים שמחו לתרום לכך. חברת דן עשתה זאת עם האוטובוסים, מלון השרון הרצליה, בנק לאומי, חברת סנויואב רגב מדריך הטיולים, אלק נאטס שתמך ביד נדיבה בכל שרק היה אפשר, חיים בלו, שאימץ, תרתי משמע, את מיכאיל מיכאלוב ואת מלדן איבנוב,  ועוד רבים וטובים.  בנק שרוני ז"ל (סבו של גיא מרוז) מקיבוץ תל יצחק. עשרות שנים התנדב לספר את סיפורם המופלא בבתי ספר בכל רחבי הארץ. מאוחר יותר הצטרף לדני והשיג את המימון למרבית הטיולים. כמו כן, את שושי איגר מכפר סבא, שהיתה האחרונה להצטרף לצוות המופלא שנקרא "ד.ב.ש", דני, בנק, שושי. וסליחה אם שכחנו עוד מישהו.
אחת הבעיות הקשות שעמדו בפני אותם חסידי אומות העולם הייתה בעיית הקבורה. היה קושי לקבור בני זוג בקבר ישראל כשאחד מהם איננו יהודי. בהתחלה מצאו לכך פיתרון בקיבוצים ובהמשך נמצא גם הפיתרון ההלכתי , ובקרית שאול יש חלקה לחסידי אומות העולם.

כיצד אני הייתי נוהג? האם אני, אתה, את, אנחנו היינו עושים מעשה דומה בידיעה שאנו מסכנים את משפחתנו?
בשל הקשר האישי שלי לענין חסידי אומות העולם, אני תמיד נתקל בשאלה הקשה שצצה לה באופן טבעי ועולה כל הזמן במוחי. האם במקרה דומה ובזמן ההוא ובכלל, האם אני הייתי מסוגל לעשות מעשה דומה? כלומר האם בצוק העיתים, הייתי נוהג כמו אותם אנשים שסיכנו את עצמם ובני משפחתם וסביבתם? שאלה קשה ותשובה בלתי אפשרית. בתקופת השואה היו מקרים רבים בהם מצילים ונותני חסות הוצאו להורג עם משפחתם. בדרך כלל היו שורפים אותם חיים בביתם.
הארווי סרנר יהודי אמריקאי, עורך דין במקצועו  מארגן מיפגשים בין חסידי אומות העולם החיים בעולם לבין ניצולים בישראל. הארווי  עושה זאת במימון עצמי שלו כחלק מהכרת תודה לאותם מצילים. ככה גם זכיתי לראות את אמיליה  סלודקובסקה לבית יסינסקי שהיא ואביה נתנו מחסה לאבא שלנו שמואל ועוד יהודים. המיפגש עם אותם חסידים היה מרגש ובלתי נשכח. הארווי סרנר ובתו קאהירה החיה בישראל דאגו לארגן מספר קבוצות שהגיעו ארצה, ביקרו בכל המקומות וזכו לאירוח חם ואוהב.


הארווי סרנר משמאל עם אמיליה סלודקובסקה ואבא שלנו ביד ושם

כיום מאותה רשימת רוגובסקי מקורית נותרו ארבעה. הזמן והטבע עושים את שלהם. יש אנשים ששמעו על אותם חסידים וחסידות ורוצים לעזור ולתרום. כיום כבר אין למי. אלו שנותרו אינם נזקקים יותר. כל אחד יכול ליצור לו רשימה משלו.

בחרתי להביא לסיום את שכתב חיים חפר לאותם אנשים  מופלאים ובעצם מכוון לכל אחד ואחת.

חסידי אומות העולם / חיים חפר
"אני שומע את הכינוי "חסידי האומות", ואני מנסה לחשוב על האנשים, שנתנו מסתור ומחסה.
אני מנסה לחשוב, ושומע ושואל: לו הייתי במקומם, מה הייתי עושה?
האם אני, בתוך אוקיינוס של שנאה, מול עולם מתמוטט ובוער, האם אני הייתי נותן מסתור לבן עם אחר?
האם אני הייתי מוכן? האם בני משפחתי היו מוכנים לחיות בפחד מתמיד כזה בתוך הרחוב, בין השכנים?
לחלום בלילות את צעדם הכבד והמאיים של התליינים?
מוכן להמשיך ולהלך בין מטחי היריות ולהבי הסכינים בתוך לחשי הרכילות ומלמולי השמועות
ותקוות המלשינים - וכל זאת לא לילה אחד, לא חודש, אלא שנים!
וכל זאת - בלי לבקש שכר מן הקורבנות, רק את לחיצת ידם.
וכל זאת - רק מפני שאדם לאדם חייב להיות אדם.
ואני חוזר ושואל את עצמי, עכשיו ומכאן: האם אני, האם אני הייתי מוכן?
בתוך המלחמה הנוראה - הם-הם שעמדו יום-יום בקרב, והם הצדיקים שבסדום, שבזכותם העולם לא חרב.
הם, בתולדותיו של עמי הרצוח, החנוק, הירוי והמת, היו עמודי החסד והרחמים, שעליהם העולם עומד.
ובפניהם, בפני גבורתם, שהיא עדיין לנו חידה, אנחנו, היהודים, נרכין את ראשנו - בתודה".







דיאטה בשכונת כרמיה וגם ריקודים ונומיסמטיקה

של"ג 11 הבית הראשון בשכונת כרמיה של משה וחיה אינגבר 1925

יש מקום בתל אביב שבפיסת מרחב קטנה,  משלב כל כך הרבה דברים. ואני לא ידעתי זאת כלל.
דיאטה טובה מצליחה לשנות הרגלים רעים או מקנה הרגלים טובים. האם יש דיאטה לפילים?
אם תרצו לשלב דיאטה עם ריקודי עם , מטבעות ואפילו קצת נקניק, לצד לאה גולדברג ואולי עוד כמה דברים נחמדים, אתם מוזמנים לשכונת כרמיה ההיסטורית בתל אביב.

כרמיה? נכון גם אני שמעתי את השם הזה לראשונה ממש לאחרונה. הכל בעצם מתחיל מדיאטה. מי ששוקל יותר ממאה קילו חייב להבין שזה ממש לא תקין להגיע לנתונים שכאלה, אפילו אם הגובה שלך 180 ס"מ עם נעליים. בעולם שלנו מודדים את הכל ואת כולם. כל דבר ניתן למדידה. איך זה לגבי אהבה? 
העולם המערבי מצוי מזה דור, בסיפור הדיאטה הבלתי גמירה. יש אנשים שעלו וירדו למעלה מטון? כמה שוקל פיל אפריקאי בממוצע? אצלי משום מה, מושג הדיאטה מתחבר אוטומטית לד"ר אטקינס. הכל כנראה בהשפעת הדוד שלנו  מאמריקה. רובין ברי ידע הכל אודות דיאטות. לדעתי הוא מעולם לא שקל יותר מחמישים או שישים קילו. אפילו לא באושוויץ - בירקנאו שם רכש מיומנות מיוחדת במכונות תפירה  ודיאטות ריכוזיות. רובין ברי אכל ושתה כמו ציפור. כששאלו את שמעון פרס נשיאנו לגבי פעילותו הספורטיבית וסודות תפריטו, ענה שציפורים אינן עושות התעמלות.

 רופין 13 פינת של"ג 13 שכונת כרמיה תל אביב

למה שכונת כרמיה? כי היו שם כרמי שקדים. פירות יבשים ושקדים לא ממש מומלצים בדיאטה של ניצה מרבאום דיאטנית קלינית. ניצה אומרת להתרחק ולי זה מספיק. הבנה יש, אבל איך לעזאזל מיישמים?
דוקטור רוברט  אטקינס סבר שגוף האדם המודרני, חי עדיין בתקופת האבן, והפחמימות הן אויב בלתי ממוגר. הדיאטה של אטקינס קשה ובעייתית. זה לא הפריע לו לההפף למיליונר רציני. נדמה לי שהגיע למשקל עודף ובהרבה להמלצותיו. אם רציתם לדעת עוד על דיאטת אטקינס הלא מומלצת בבקשה
בהמלצת ד"ר יורם ברגר רופא המשפחה ממכבי, הופנתי לדיאטנית קלינית ומומחית באסטרטגיות למיגור ההשמנה המתפרצת. ניצה מרבאום הדיאטנית הנאה ומסבירת הפנים, מקבלת שמנים ושמנות ברחוב רופין 30 בתל אביב. הקליניקה של ניצה בקומת קרקע עם צמחיה מטופחת בכניסה וחדר ההמתנה משדר נינוחות ואווירה טובה ובמיוחד לאנשים מלאים. מהו הקו בו מלא הופך לשמן ומשם למקרר?


ניצה מרבאום דיאטנית קלינית והמשקל מפעם ברחוב רופין 30 שכונת כרמיה בתל אביב

לוחית קטנה עם כתובת נכונה מהווה מתכון לסיפור טוב. ככה גם דיאטה.
 הכרתי את השם ארתור רופין ואפילו את המיקום בערך, כי זה ממש לא רחוק מחנות המטבעות שלי. את העובדה שלרופין היה אוסף מטבעות, למדתי רק לאחרונה מספרו האחרון והנהדר של יעקב משורר. בהמשך קראתי קצת על רופין הכפייתי בעיסוקו בתורת הגזע היהודי ונאלמתי דום. פתאום בהבלחה בלתי מוסברת, הבנתי הערה שולית לכאורה שאמר פרופסור יהודה ניני לפני למעלה מחצי יובל שנים. ועל זה נאמר נפלאות התבונה האנושית. ככה יצא לי להכיר את שכונת כרמיה, ואשמח בשורות הבאות לספר לכם את שראיתי ולמדתי מסיור רגלי עצמאי במקום. ללכת ברגל משתלב נהדר עם דיאטה. גם סושי ואולי אפילו צדק חברתי. בדרך לניצה הדיאטנית וממנה, ראיתי דברים נחמדים, בעיקר כמה שלטי הנצחה שבעצם סיפרו לי כמה דברים חדשים. שלטים קטנים וברורים, מגלים המון.

לאה גולדברג גרה ברחוב ארנון והיו לה גם ידידים

שכונת כרמיה
שכונת כרמיה קרויה על שם כרמי השקדים שהיו שם. רחוב הכרם משמש הוכחה. הרחובות המרכיבים את השכונה הם רופין, הכרם, ארנון, עם ישראל חי, ישורון, גורדון, של"ג, יהואש וכנראה ששכחתי עוד משהו. מיקום השכונה בגדול באזור הצמוד לכיכר אתרים, לא הרחק מבית בן גוריון. רחוב הירקון ובן יהודה תוחמים ממערב וממזרח  כמו גם מאפו ושדרות בן גוריון מדרום ומצפון. שכונה הנושקת לים זה משהו משהו. 
יצא לי להיות כמה פעמים בשכונת כרמיה, ושם למדתי קצת על לאה גולדברג שגרה ברחוב ארנון 15 ועליו כתבה את הספר 'ידידי מרחוב ארנון'. ידעתי גם שפעם היה שם בית חרושת לנקניק של משפחת שטמלר. זהו ידע אישי פרטי. טלי שטמלר למדה איתי בתיכון וממנה ידעתי שבארנון 8 ו-10, היה עד שנות השבעים בית החרושת של אבא שלה. היום בנין מגורים נאה. בית הכנסת יחזקאל שבראשו הרב אריה לוין נכדו שלאבי האסירים הרב אריה לוין זצ"ל. גם המערכת של "העולם הזה" של אורי אבנרי ישבה שם בתחילת הדרך. השכונה במקורה שילבה את סגנון הבניה הבינלאומי, מה  שאנו קוראים באוהאוס וגם בתים קטנים. 


פעמיים גורדון ועוד אחד רחוב של"ג רחוב קטן. משום מה חיבור האותיות לא נחרט בראשי. רם גופנא יליד שכונת תל נורדוי הצמודה לכרמיה ופרופסור אמריטוס  לארכיאולוגיה של שחר ההיסטוריה, עשה לי סדר יעיל בזריזות ספונטנית. בשום מקום ברחוב עצמו, לא תמצאו את משמעות הצרוף של"ג. יש לזה כנראה סיבה מסוימת. בעיריה לא רוצים שנתבלבל. במידה ויש פתח לבלבול אז אנשים מתבלבלים.של"ג על שם שמואל לייב גורדון המוכר לי לפחות מהפירוש לתנ"ך שנדחק הצידה בזמני על ידי קאסוטו. ממש ליד ובמקביל, משתרע רחוב גורדון הגדול והארוך, הקרוי על שמו של יהודה ליב, החשוב במשוררי ההשכלה. בקיצור אפשר להגיד יל"ג.

אם שני הגורדונים לא הספיקו לכם, אז יש עוד אחד ממש לא כל כך רחוק, אבל כבר לא בשכונת כרמיה. גם אהרון דוד גורדון האיש עם העבודה הפיזית זכה לרחוב. אה דה גורדון, מוכר לי יותר משל"ג  ויל"ג. אם לא התבלבלתם עד עכשיו, אז אחרי הקיצורים בטוח שאתם בבלבלה. אני בכל אופן נתתי סימנים לרחובות. בשל"ג גר קדמן מהמטבעות. ביל"ג יש את פרחי גורדון. ויאיר לפיד היה גר ב-לסל, שזה ליד אה דה גורדון ואפשר גם א.ד. גורדון. ממש בועז קלי קלות.

בית המנתח ד"ר יצחק שנקר

הלוחיות ברחוב של"ג
רחוב של"ג קטנצ'יק. בסך הכל מספר קטן של בנינים. במספר 11 ראיתי לוחית חמודה עם כתובת וציור המעידים ש "במקום הזה עמד משנת 1925 הבית הראשון בשכונת כרמיה בית משפחתם של משה וחיה אינגבר אנשי העליה השניה". 
יש ברשת צילום מקסים של הבית והמשפחה. ברשימת הדירים העכשווית בבניין החדש , יש המשכיות למשפחת אינגבר. אני בטוח שהם שווים סיפור.
בשל"ג 13 פינת רופין 13, שלט המספר על ד"ר יצחק שנקר ז"ל. "בבית זה גר ופעל המנתח  ד"ר יצחק שנקר, חרף רדיפות של השלטון הבריטי לא נרתע להגיש עזרה רפואית לפצועי המחתרות, בעל עיטור לוחמי המדינה על חלקו במאבק לתקומת ישראל". אם תגיעו לבית הפינתי הזה, אתם חייבים להיכנס ולראות את הכניסה לבניין וגם את חדר המדרגות.

השלט הכחול של משפחת קאופמן קדמן  
השלט הכחול, של המועצה לשימור אתרים היסטוריים  בשל"ג 5, הכי דיבר אלי כי שמעתי בעבר על הדמויות שבו. הבית של משפחת קדמן -קאופמן. גורית וליאו קדמן גרו בבית הזה, שהפך כמו יתר הבתים למספר קומות. וכך כתוב בשלט הכחול של משפחת קדמן.
"במקום זה עמד בית משפחת קדמן (קאופמן) בשנים 1930- 1989. הבית שימש מקום מפגש חברתי ותרבותי לאנשי העליה השלישית ולרבים מעולי מרכז  אירופה. בבית זה עשתה תנועת ריקודי העם את צעדיה הראשונים וכאן נוסדה החברה הנומיסמטית."

לעניות דעתי הלא קובעת, ליאו קדמן בהחלט מועמד ראוי לתואר הבלתי רשמי של אבי הנומיסמטיקה הארץ ישראלית. קדמו לו רפאלי וגם  נרקיס. מעורבותו המכרעת בתחום בימים בהם פרצה המדינה והמטבעות הראשונים מקנים לו יתרון  מה. אגב יכולים להיות שלושה אבות. בבית בשל"ג חי קדמן עם שתי נשותיו. זהו סיפור חיים מעניין המזכיר במעט, מטמון שלא נחשף. פטירתו החטופה בכנס נומיסמטי החסירה מאיתנו בהמשך מחקר ומידע רב.
גורית קדמן היא אם המחול הישראלי. כלת פרס ישראל בתחום תרבות המחול 1981. "על הנחת היסודות לתנועת מחול העם ביישוב, במדינה ובתפוצות, על העמדת דורות של מדריכים וטיפוח מורשת ריקודי-העדות". (מתוך דברי השופטים).
מטבעות וריקודים מסתדרים נהדר. אני מכיר לפחות שלושה חברים המשלבים ריקודים עם אספנות מטבעות. צעד תימני בשלוב טאלר של מריה תרזה.



דן צלקה , דליה רביקוביץ ברחוב יהואש
אם נפנה שמאלה מביתו של קדמן ולא נמשיך ישר לעבר רחוב הירקון והטיילת, אנחנו ברחוב יהואש. אם זה מזכיר לכם את "כתובת יהואש" ועלילות עודד גולן האיש ותגליות החארטה, סימן שאתם מצויים בסרט דימיוני. היהואש הזה הוא שם העט בו נודע שלמה בלומגארטן1927 - 1872 משורר ובלשן.  הוא גם תירגם את התנ"ך ליידיש. יש פרקים שיכולים להישמע מאד מענין ביידיש. משום מה זה מזכיר לי את המשפט שנהג לומר רב ידוע "ויך את המצרי" - און געשלאגן  דעם מצרי. ושם במקום שהיה הרב המכובד, לא היה מצרי ואפילו לא מצריה, רק  עכו"ם יהודיה. 

דן צלקה הסופר גר ברחוב יהואש. לוחית הנצחה עירונית מציינת זאת. בין יתר ספריו כתב גם את "יהואש ורוכבי המרכבה השמיימית" ובו הוא מספר על מפגש עם איש שתרגם את התנ"ך ליידיש. הגיע הזמן מבחינתי להכיר את צלקה. הדיאטה גם מסוגלת לסתום חורים בהשכלה. גם דליה רביקוביץ גרה ביהואש 6 ממש מול דן צלקה. גם שם שלט הנצחה דומה וקצת יותר מוגבה. בהחלט רחובות עם השראה רוחנית מורבידית. יש בשכונה שתי גינות נוי ומשחק. גן ערן  וגינת פינצ'וק. אפשר לנוח. 


זהו בכללי הסיור בשכונת כרמיה. בסוף ניתן לגשת לים או סתם לטיילת. אין כמו ים, רוח ושחיה אל האופק. הרבה אנשים צועדים, רצים, מדוושים בטיילת כחלק מדיאטה. אם אתם קצת רעבים, אין כמו היוגורט של תמרה בבן יהודה 96 פינת  גורדון. אל תגידו שקובי שלח אתכם.

יום ראשון, 8 בספטמבר 2013

המטבע המיוחד של בנצי ויפתח קוטלר

September 7, 2013 at 6:08am
בנצי ויפתח קוטלר קנו מטבע מאד מאד מיוחד. כל כך מיוחד שלא ניתן לאתרו בקטלוג. מטבע שאינו בקטלוג אומר שיש לנו מציאה אטומית וזהו פריט נדיר, יקר ושווה המון מאד. כמעט כל אספן רוצה להשיג מציאות אמיתיות ששוות המון במחיר מצחיק.  אז מה אם זה עלה רק 100 ש"ח במזומן ואפילו פחות מזה.
המטבע המיוחד של בנצי ויפתח קוטלר

שיחת הטלפון הלא ברורה
הכל התחיל משיחת טלפון לא ממוקדת.  זה כבר לא מפתיע אותי מפני שיש לי לא מעט שיחות מסוג זה ואם אתה לא עושה  פוקוס על המקום המצב שלך הולך ומידרדר ואז השיחה מתפתחת לכיוון לא ברור.
הכי חשוב להיות בקשב  ולכוון את השיחה לכיוונים חיובים. אני טוען שכל שיחת טלפון שיש בה סיכוי לעיסקה עתידית,  נובטת מאיך שאתה מקבל אותה ומנווט אותה. "רושם ראשון זה מאד חשוב" אמרה אמא שלנו , ואני מוסיף ששיחה טובה עושה עיסקה , במיוחד בעידן הטלפון והבירורים המקדימים.

קטלוגים שמנים  באנגלית  ומשחקי שושו
בנצי צילצל אלי וניסה להסביר לי בטלפון שיש לו  מטבע עם משהו כזה , וגם עם כזה,  אבל הכזה השני  לא נמצא בשום מקום , ואולי ניתן אצלי לראות ולאתר בקטלוגים השמנים של הוצאת קראוזה. אמרתי לבנצי שאין שום בעיה והוא מוזמן לבוא לחנוק  המטבעות שלי ברחוב בן יהודה 18 א' בתל אביב. מצידי שיחפש בקטלוגים של  Krause Publication את הכזה והזה,  ואפילו את  הכזה השני בככה וככה. ואכן בנצי בא עם תיק ג'יימס בונד וביקש קטלוג של המאה 19 ואפילו של גרמניה. אז נתתי לו ונהיה לי שקט לפחות לרבע שעה כי בנצי התחיל לחפש בעצמו משהו שגם אני לא ידעתי מהו,  כי חוץ מגרמניה לא הבנתי מה הוא מחפש. אספנים גם לעיתים משחקים בסרט שושו. תיק ג'יימס בונד כבר אמרנו ולעיתים הם גם נועלים נעלים שלא עושות רעש בלילה ורובם גם מעדיפים לשמור את המטבעות קרוב לחזה.

אספנים לא מסופקים
אז אחרי עשרים רגע  בנצי נראה לא מסופק כי לא נמצאה שום תוצאה,  מה שמעורר עוד יותר תקווה בקרב אספנים. הרבה פעמים אני רואה אספנים לא מסופקים וכמה שאני מסביר להם ללכת ולעשות את הדבר הנכון והמספק , הם ממשיכים בקטע האינסופי של חיפוש מטבעות ועוד חפצים מוזרים. אין סוף לכמויות הפריטים שאספנים מלקטים ושומרים,  ובכל זאת הם לא מגיעים למיצוי.  סיפוק אמיתי תמיד ישלב את הדברים ורוב האספנים מבינים את הדבר,  אבל לא מסוגלים להגיע לשלב היישום.

בחורות ערומים  בחנות מטבעות זה חולירע?
הרבה פעמים אני נשאל על דברים שאספנים לא מוצאים ולא יודעים ובסוף המטבע נמצא מתחת לפנס. יש מצבים לא מעטים שגם אנחנו הסוחרים לא יודעים שום כלום ואז הכי טוב להפנות אותם לאינטרנט.  "תחפש באינטרנט" זו עצה נהדרת כי באינטרנט תמיד הכל יותר פשוט. שם באינטרנט גם יותר זול וגם באינטרנט יש מבצעים. יער האינטרנט כל כך גדול,  שאם חיפשת מטבעות,  אל תתפלא אם בסוף תגיע לעצים ואפילו לנערות ליווי המתמחות בנומיסמטיקה מסוג מאד מיוחד. כל הזמן יש ברשת חיבורים בין סקס להמון דברים. אתה מחפש מטבעות ויש לך הצעות למין. שטרות לאספנים גם. תופעה מענינת. פעם סיפר לי קולגה מגרמניה שנכנסה אליו לחנות בחורה ערומה כביום היוולדה. היא רצתה לקנות מדליה למטרה לא מוגדרת. בעל החנות הגרמני  היה המום והבחורה שאלה אותו "מה לא ראית בחיים בחורה ערומה?" אז הוא ענה לה שראה גם ראה,  אבל מה שמסקרן  אותו זה מאיפה היא תוציא את התשלום.

ככה נראה באמת וילהלם השני קיסר גרמניה מלך פרוסיה מטבע 5 מארק עשוי כסף

בנצי קוטלר מראה לי סופסוף את המטבע המיוחד
אז בסוף  רגע לפני היאוש הסופי בנצי קוטלר החליט שהוא מראה לי את הפריט,   וככה אולי נדע מה הסיפור של הפריט המיוחד הזה שאין למוצאו בשום מקום. ואז זכיתי גם אני לראות את הפריט המיוחד שאתם יכולים לראות בתמונה העליונה עם הכובע המיוחד , המקטרת ועוד כמה תוספות מאד מקוריות שמישהו הוסיף למטבע המקורי באופן כנראה היתולי. התוספת נעשתה על ידי בעל מקצוע כמו חרט שידע להוריד ולהוסיף פרטים באופן כזה שבנצי ויפתח קוטלר חשבו שיש בידם מטבע מיוחד ונדיר.  מטבעות עם תוספות עצמאיות של כל מיני דברים שונים ומשונים היא תופעה מוכרת וידועה ובכל זאת די חריגה.

כוונה מצחיקה וגם כוונה של נוכלויות
לא תמיד ניתן להבין את כוונת המשורר או זה שתפס מוזה והחליט לעשות את אותן תוספות מקוריות. מיכאל האספן טוען שמי שעושה דברים כאלה הוא סוג של ברברסקי פרימיטיבסקי נומיסמטיקסקי. מבחינתו לא יעלה על הדעת להשחית פריט אספנות עם דבר כזה אפילו לא בצחוק. אני לתומי סובר אחרת וחושב שהכנסת פילפלים וצחוקים במידה סבירה מביאה  גיוון לעולמנו ובהרבה תחומים. כדאי לזכור שהיו גם כאלה נוכלים ורמאים שלקחו פריטים עתיקים ומקוריים ודאגו להוסיף להם תוספות שונות ומשונות כמו כתובות ועוד זוטות מטעות  והפכו פריט רגיל ליקר המציאות והמטרה הייתה נכלולית. הרימון מבית המקדש הראשון הוא הדוגמא הכי מוצלחת בישראל של זיוף באמצעות כתובת מפוברקת לפריט מקורי. 

 וילהלם של הרצל עם הפוטומונטאז' ליד מקווה ישראל
ראיתי בעבר דוגמא  ויותר מאחת  לדברים דומים,  בהם לקחו מטבע מקורי ושינו שם משהו. לא תמיד הבנתי את הכוונה והאם יש פה רמיזה פוליטית , אישית ובכלל. אם תרצו הפריט הזה של אותו וילהלם יכול להיות גם קצת יודאיקה,  כי כזכור לכם זה אותו קיסר שביקר בארץ ואפילו ניפגש עם הרצל עם התמונה המפוקששת והמתוקנת בהמשך. יש מביקור זה של וילהלם ורעייתו לא מעט מזכרות היסטוריות מענינות.


ערך מומלץ  בויקיפדיה על וילהלם השני קיסר גרמני



יום שלישי, 3 בספטמבר 2013

באישור הסנאט

September 2, 2013 at 11:00am


אובמה מבקש את הסכמת הסנאט והקונגרס בענישה הסורית. רבים בארץ ובעולם התאכזבו ואחרים דווקא נשמו לרווחה. אישית אני עוד לא החלטתי,  בדיוק כמו אובמה איפה אני , למרות שאני תומך בצעד הנוכחי של ההמתנה  כי מכות תמיד ניתן לתת,  במיוחד כשאתה הכי חזק בשכונה  ואפילו בעולם . אתה גם זה שקובע איפה , מתי כמה ולמה. ובכל זאת הראש שלי ישר הולך למטבעות והפעם נדמה לי שזה בול פגיעה.

מה זה S.C ?
במטבעות הרומיים יש שתי אותיות החוזרות על עצמן בהמון מטבעות רומיים אין סוף פעמים וגירסאות. כל אספן טירון נתקל בזה ותמיד זה בולט. האותיות S.C  אם אתם קצת בענינים ולא נתקלתם בצמד האותיות הללו אז כנראה שאתם לא במספר הנכון ולכו לבדיקת ראייה בבקשה. מענין אם אסד מדמשק עושה גם רפואה פרטית בימים האלה.  אפילו במדליה הראשונה של מדינת ישראל רואים מטבע עתיק של יהודה השבויה עם האותיות הללו. אני קורא לצמד המילים הללו בהסכמת הסנאט ויש כנראה יותר מתירגום  אחד מוצלח למושג ולהבנתו המדויקת. 

צבי שטאל המנוח כותב באנציקלופדיה למטבעות ארץ-ישראל בתקופה העתיקה בהוצאת צ'ריקובר 
פירוש האותיות S.C  =  SENATUM CONSULTO   הוא  באישור הסנט. מטבעות הארד נטבעו  "באישור הסנט" לעומת זה במטבעות הזהב והכסף אין אישור של הסנט מאחר שנטבעו באישורו הבלעדי של הקיסר. 







יהודה השבויה עם צמד האותיות s.c

תל אביב שלי - יפו השנים הראשונות



הבית בגבעת עליה יפו והמשפחה שלנו

לכל אחד כמעט, יש את תל אביב שלו. למי שנולד בה זה ברור כמו שהשמש שוקעת בטיילת.
לאלו שבאו מרחוק מדובר ביחסים לא ברורים. יש את אלו החייבים להגיע לעבודה, סידורים ועוד מטלות המאלצות להגיע לעיר ללא הפסקה. הירושלמים באים לחפוז, והופ חוזרים בורחים מהלחות, הפיח והאי יכולת להתמצא במרחב דינמי חופשי וחילוני. יש את אלו שהיו פעם והיום לא. אלו יחסים מורכבים הטומנים בחובם רגשות לא מוגדרים. יש את האוהבים שלעולם לא יממשו את אהבתם.
יש את העובדים הזרים, החרדים, הצעירים, בני ובנות הקהילה, הזקנים, החיילים, הערבים, התיירים, הקבצנים והמוזרים. כולם מצויים בה ובשפע האופייני לעיר המדהימה הזו.

יפו - שיכון עלייה שנות החמישים   
תל-אביב שלי מתחילה ביפו. הפרק היפואי של משפחתי אינו כולל אותי כי פשוט לא הייתי שם. יפו הייתה לנו בית עד שנת 1954 ואז עברנו ליד אליהו. אותי החליטו להביא רק ב 1958 אז כל הכתוב פה, מפי השמועה בלבד ולא מניסיון אישי וסליחה. 
ב- 20 לינואר 1949, מגיעים הורי שמואל וגניה עם אחותי הבכורה דבורה שנולדה בניקוסיה. הפרק של אירופה, השואה וקפריסין תם ולא נשלם והם בבית ערבי נטוש ב "ג'בליה"- גבעת עלייה יפו.  קומה שניה  בבית המשקיף לים ובסמוך לבית השגריר הצרפתי ולגינה שליד. המטבח והשירותים היו משותפים עם משפחת מישלר. פלה אחותה הבכורה של אמי יחד אתם. הרישום המדויק, רחוב 150 מס' 7 יפו. (כנראה רחוב 50) היום לא תימצאו כתובת כזו. חפשו את רחוב ולנסיה פינת מנדס-פרנס מצד אחד ואת רחוב יסעור מצד שני. אנחנו היינו גרים ממש מול עם תצפית לים. הבית עומד עם שינויים בלתי פוסקים כאשר בצדדים צצים בתים חדשים ומתוקתקים. הבית בו גרנו נראה כאילו לא החליט לאן פניו מועדות. ממש לאחרונה עברתי שם (מנדס פרנס 5) שוב פברואר 2014 ואז שמתי לב לראשונה לשלט ישן מפעם עם הכיתוב תרשיש בעברית, אנגלית ואפילו שלט נפרד בערבית. 
הסביבה בפיתוח מדהים. הצרפתים עם הדגל עדין שם. הים נשאר באותו כיוון ואין כמו לגור ליד הים בתנאי שיש לך מזגן. באמריקה היו כבר מזגנים ואולי זו הסיבה שדודה פלה שלנו נסעה לשם בהמשך כי תמיד הייתה לה כזו מפית קבועה, נקיה ולבנה לניגוב אגלי הזיעה. אם הייתי פוגש בחלום את קרייר וויליס-ממציא המזגן הייתי מצמיד לו נישיבוקי מתמשך. אמריקה תמיד קסמה לרבים ומהרבה סיבות.

ולנסיה 27 יפו

פעם רחוב תרשיש 5 והיום מנדס פרנס 5 ורק יפו והים באותו המקום


דגים, סמים, מרכז פרס, כסף ומשטרה - יפו היום
 מסעדות דגים  מפוצצות בסועדים  מורעבים בשבת. חוף עלייה, אחרי שיפוץ משמר ומוקפד, ומרכז פרס לשלום המנסה להשתלב בסביבה לא קלה. הרבה כסף יש ביפו. לכסף אין ריח. כנראה שאין לו גם כתובת. אומרים שחלקו מגיע מסעודיה ומהמיפרץ. ביפו היום יש אוכל נהדר. דגים, חומוס, בשרים  על האש וגם סתם מנת פלאפל. יש גם מנות אחרות בצבעי לבן בעיקר, ושמות משונים. בסרט ע'גמי - השכונה הצמודה - יש הסבר מלא למה שקורה היום ביפו. בליל בלתי פתיר של ערבים, יהודים, נוצרים, מוסלמים, משמר הגבול, שב"כ, משטרה. בסוף תמיד מגיעה המשטרה או משמר הגבול ומעניין למה.
1949 אבי שמואל היה שוטר. מיספרו 2931. אחרי קורס השוטרים הראשון בשפרעם, מוצב אבי במטה המשטרה ברחוב השחר 9. לאחר מכן ליהודה הלוי ולבסוף למטה הארצי ברחוב הרכבת 14. אמי גניה גולדה לבית הלפרן, עקרת בית נאמנה, כעיסוק קבוע.                

שוטר לידרמן שמואל מספר אישי 2931  השנה 1949
פלה פסיה, אחותה הבכורה של אמי נוסעת לאמריקה. אהובה רובין ברי בוגר אושוויץ בירקנאו, אותו הכירה במחנות העקורים שבאיטליה מחכה לה בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.  התאריך המדויק 25 ליוני 1952 היום בו אחותי הבלונדינית, אראלה מגיחה אל העולם ועדיין ביפו.

אז מי עוד היה לנו בחשבון המשפחתי
ברחוב שמשון הגיבור בצנטרום של תל אביב, רניה גרבש אחותה התאומה של אימי ומשפחתה. ברחוב זמנהוף 14 הדוד של אימי, ישראל הלפרן ומשפחתו שהגיעו לפלשתינה א"י מלובלין טרם השואה. לאה אברמוביץ בת דודה של אימי , ברחוב "החבצלת" ברמת הטייסים יד-אליהו. אנחנו עוד נגיע למקום הזה בהמשך.
לאבא שלנו שמואל לא נותר איש. כולם עלו השמימה או בעצם נקברו כמעט חיים באזורי ווהלין, להוציא את נח לידרמן ומשפחתו מהצפון אבל לא של תל אביב כי אם מנשר תל-חנן. גם יעקב רידניק חי ועם משפחה, אבל בפריז של צרפת. אמא שלנו תמיד אמרה שזה טוב לכולם שיש יהודים החיים בחוץ לארץ.

גניה לידרמן יפו גבעת עליה רחוב 150 מספר 7

האחיות שלי דבורה ואראלה זוכרות ומספרות
דבורה שכנאי אחותי הבכורה זוכרת כמה דברים מיפו למרות שחלפו שישים שנה. את מה שקרה אתמול בחדרה פינת הלל יפה קצת פחות. גם  אראלה לוינשטיין אחותי הבלונדה הקטנה זוכרת הרבה פחות וכמעט לא כלום, כי הגיל קובע אבל עם קצת עזרה באות כמה תמונות מהעבר היפואי.
אוכל זה מתכון ידוע להעלאת זכרונות. לא תמיד חייבים לדייק בפרטים. היא זוכרת את השכנים המשותפים בדירה, במטבח ואפילו בשירותים. קראו להם משפחת מישלר. האבא  פליקס , לאה האם עם העינים היפות והגדולות והבן מוישלה שתמיד אבל תמיד אכל יפה יפה ועד הסוף והיא אראלה ממש לא. היום מוישלה באמריקה רזה רזה ועם תיסרוקת של אלביס. אראלה אחותי גם בחדרה וככה התפזרו להם היפואים המקוריים. אז חזרנו לאוכל של יפו ולזה שאם הילדה לא אוכלת אז אמא סוגרת לה את האף (איפה היה אז יצחק קדמן?)  ואז הפלא עובד והנה הבלונדה שדומה שתי טיפות לג'יטקה האחות של אמא שלנו שנספתה בשואה, פותחת את הפה ואוכלת. אוכל זה דבר חשוב מאד. השואה לא תחזור וילדים יהודים לא ישארו רעבים. שמעתם על תפוח הגידיאלה? ככה דבורה אומרת שקראו לתפוח האדום והמסוכר על מקל העץ שילדים אוהבים ללקלק. תמיד היה נדמה לי שזה רק לפתוח מהצלופן לתת כמה ליקלוקים ודי. נדמה לי שאיש לא אכל דבר כזה עד הסוף. האם אני טועה? יש גם גירסה עם תרנגול אבל זה כבר לא אותו דבר. החוקי זה עם התפוח.

מימין אראלה, אבא אמא ודבורה לידרמן יפו שנות החמישים  

אין כמו אהבה של אמא עם הברנזולטקה על היד

הלחם ושטר הכסף שעף ברוח עד לים
דבורה נזכרת איך היא נשלחה למכולת להביא לחם עם שטר כסף בצבע ירוק שלפתע עף ברוח והיא אחריו במידרון ורק כמעט בקו המים היא תפסה אותו שוב. לפי ההגיון והחשבון הראשוני שלי זה היה כנראה שטר של הסידרה של בנק לאומי וזה היה כנראה שטר לירה בצבע ירוק למרות שגם חצי לירה כלומר 500 פרוטה מאד הגיוני. מי יודע כמה עלה לחם בשנת 1954 לערך? במחשבה שניה ויותר הגיונית ומקצועית (ואחותי אישרה זאת בסוג של זכרון מודרך) , כנראה שזה היה משהו מאותם השטרות הקטנים של מעות הנייר שאכן היו נראים כמו כסף של משחק מונופול והיו בעריכים של 50 , 100 ואפילו 250 פרוטה. אולי זה היה המיני שטר של המעה הכחולה של נוימן 100 פרוטה עם החתימה ההפוכה? אם תמצאו כזה שטר במצב חדש לחלוטין crisp אז יש לכם יותר מ 3000 דולר ירוק ובמזומן.

100 פרוטה בצבע ירוק על החתום קפלן וזגגי מדינת ישראל הצעת מטבע חוקית

סדרת מעות נייר -פרוטה   Fractional Currency
"בשנת 1952 הוחלט להמשיך ולהנפיק , נוסף על השטרות והמטבעות שהיו באותה עת, גם מעות נייר, כדי לחסוך במתכת. השטרות הודפסו במספר גרסאות ובצבעים שונים ונשאו את החתימות של אליעזר קפלן, מרדכי זגגי, לוי אשכול ואברהם נאמן." ותודה ליגאל ארקין ולספרו על השטרות והמטבעות בישראל. 
מעות הנייר הם פרק מאלף ומסקרן לדעתי בעולם השטרות הישראלי. נדמה לי שאלו הפריטים שזכו לתיעוד הכי מינימאלי וחבל. נדמה לי שאלו השטרות היחידים במדינת ישראל שנעשו כולם רק פה מההתחלה ועד הסוף. זה אולי ההסבר לכמות הוריאציות בצבעים ,במיספור ובחתימות. מאז וגם קודם לכן הכסף הישראלי מובא כולו היישר מארצות נכר. באוסף של אברהם בירנבוים ז"ל היה את המיגוון הכי גדול והכי עשיר בכל המובנים. למזלנו או נכון יותר למזלו של איש הקבע הצפוני , האוסף הזה בינתיים נשאר בישראל ולא עשה ירידה לחו"ל.

כדור הבדולח והשלג
השכן שלנו ביפו  פליקס  מישלר היה ימאי ואראלה זוכרת  שהביא  לה את כדור הבדולח ובתוכו  הפלא המהפנט, שלג יורד בתוך מים.  הבית הערבי נשאר על תילו עד היום עם שינויים לא קטנים. אראלה עוד זוכרת את הרצפה המצוירת, התקרות הגבוהות, חלונות העץ הארוכים עם המתכת בקצוות  ואפילו את מוכר התורמוס עם הקונוסים מנייר עיתון. גם גן תמר מהווה זכרון מהעבר. 

לאכול תפוח בגינה של הקונסוליה הצרפתית
הים היה ממש קרוב וזה ענין של כמה דקות ואם תרצו אפילו רק דקה ורק להתגלגל למידרון יפו ואתה ממש ברטובים. הערבים ביפו אולי רצו לזרוק אותנו לים אבל עובדה שזה לא קרה. חוץ מזה כנראה שהיו שם מצילים כי הם היו שם תמיד ואפילו  לפני  שההורים שלי ועוד פליטי שואה הגיעו לשם. המצילים גם הם היו  כנראה ערבים. 
דבורה  זוכרת את הגינה ליד הקונסוליה  ואת אבא חוזר מהמשטרה וביחד הולכים לגינה ואבא מקלף תפוחי עץ עם סכין באופן בו הקליפה מוסרת באופן לוליאני כמו קשוט בסוכה  סביב סביב ומבלי להיקרע  באמצע.  בהמשך יחלק ל4 רבעים שווים ובסוף יוציא את הגרעינים יחד עם החלק הצמוד אליהם ,כך שכל רבע תפוח יהיה עם שקערורית קטנטנה באזור הגרעינים. מענין שהרבה שנים אחרי יפו , לא שינה אבינו את שיטת אכילת התפוח וקילופו. האם דרך אכילת התפוח אומרת משהו? אמור לי מהו תפוחך ואומר לך מיהו הרופא שלך... תמיד כשאני בעניני תפוחים אני נזכר במשפט באנגלית האומר שתפוח ליום מרחיק את הרופא. פעם גם שמעתי הסבר מהפנט על הטוב שבתפוח ולמה זה ממש רע לאכול או חס וחלילה ללעוס את הגרעינים שלו. כל הזכויות שמורות לדוד שלנו רובין ברי שחי לו עם הדודה שלנו פלה ב"תפוח הגדול" של ארצות הברית. היום הם כולם שוכני עפר בבית החיים שבקריית שאול לא הרחק מהורי. 
אני מת על תפוחים אבל על עגבניות יותר. עגבניה זה דבר מחרמן בטרוף ובן יהודה גאון בשמות. לאכול תפוח ככה שלם עם ביס מקדימה כמו בלוגו של אפל זה מאד סקסי, אבל מבחינתי זה לא מספיק חוקי, למרות שיש בזה משהו מאד ראשוני. מבחינתי תפוח עץ תמיד הולך עם סכין ואני לא מרוקאי.  האם כל הסיפור של התפוח ומשמעויותיו הוא רק בגלל  אדם וחווה? 

זינוק בעליה של דונולו , דג'אני , גולדבלום והפוליו  וגם פחים צבועים עם  צמחים
דבורה גם זוכרת את הירידה מבית החולים דונולו. היא חזרה לשם  כעבור שנים כשלמדה נהיגה בצבא  והזינוק בעליה היה סוג של חזרה למחוזות ילדות. גם את הג'ורות והביוב הזורם  שם חופשי ביפו דבורה זוכרת היטב ובעקבות כך גם את מחלת הפוליו. המראות הקשים של הילדים המשותקים עם הברזלים ברגלים וכולם אמרו שזה הכל מגיע מהג'ורות של יפו. אגב גם החיסונים לפוליו בישראל קשורים היטב ליפו ולבית החולים דג'אני ולפרופסור נתן גולדבלום הוירולוג שהפך את ישראל לאחת המובילות בעולם בחיסון. ועוד על נתן גולדבלום 

דבורה גם מספרת איך אמא שלנו אספה פחיות של שימורים וחמוצים, ושתלה בהם צמחים שונים, לא לפני שצבעה אותם מבחוץ.  מוזר שגם אני עשיתי כך עם  צמחים שונים ומיני עציצים ולא ביפו ומבלי שידעתי זאת. עוד הוכחה לחוזק הגנטי ועניני השורשים למיניהם. ואיציק עוזרי תמיד אומר לי שאי אפשר לישר גזע של עץ עקום ואני מעדיף את הפתגם של אח של ניוטון הגורס שהתפוח לא נופל רחוק מהעץ וככה שוב חזרנו לתפוחים.

ד"ר ארליך זה מהרחוב ביפו על שטר גרמני של 200 מרקים

רופאים ורחובות ביפו 
יש לי כמה שמות ומושגים מיפו של אז, ששמעתי ואין לי מושג למה הם נשארו בראשי. אולי משום ששמעתי אותם מהורי כחלק מהרפרטואר היפואי שלא פסק מעולם ותמיד היה אמירה של גאווה מהולה בסוג של גם אנחנו לא ליקקנו דבש וזהו. שמעתי את השם ד"ר ארליך שזה שם של רחוב ורק כעת אני יודע מיהו אותו ד"ר פאול ארליך היהודי זוכה פרס נובל ואפילו זכה לעטר בדיוקנו  את השטר הגרמני של 200 מרקים שלמים. אם תראו לי אספן ישראלי (חוץ מרפי דביר) שהיה מודע לפרט הזה אני מזמין אותו על חשבוני לגלידה של אנדרי ביפו. אפשר גם יוגורט פלוס פירות בתפזורת. אפשר גם כנאפה במוטראן ותדעו שהצבע לא קשור בכלל לגזר כמו שפעם חשבתי.

מתברר שביפו של אז היו הרבה שמות של רופאים ובמקומות שונים. דונולו, דג'אני, ד"ר ארליך ואולי עוד. דבורה גם אומרת משום מה שתמיד אבא היה זה שלקח אותה ואת אראלה לרופא כשהיה צריך. נשמע קצת מוזר...אבל זכרונות ילדות יש בהם הרבה דברים מסקרנים ומענין מה היה פסיכולוג ולא היסטוריון מתעד בנושא הזה. ד"ר ברגר רופא המשפחה שלי טוען שלגברים תמיד מומלצת פסיכולוגית אישה ואני חייב לבדוק את הנושא.

דודה פלה עם אחותי דבורה ויחיאל הבן דוד

תמונות מספרות ולא מספיק
מזל שיש גם מעט תמונות וגם מה שההורים סיפרו בהמשך. דבורה מספרת על הבדים המעוטרים שהיו ככה מקשטים את קירות הדירה ויש אפילו תמונה שרואים את אותם שטיחי קיר ודבורה מספרת איך פעם חמדה בפרחים שהיו עליהם וגזרה אותם ככה למזכרת ואמא מאד התעצבה למראה הפרחים והחורים נטולי הבד. חלק מהשכנים ביפו ליוו אותנו ואני זוכר את מוכרי הבגדים בשוק הכרמל שהיו שכנים ביפו ועברו לבת ים ויום אחד אפילו גם רצו למכור מטבעות. כשעברה משפחתי ליד אליהו נהגנו לבקר את משפחת מישלר שנשארו עוד ביפו ובהמשך יבחרו לגור בחולון.  
חולון זה לא תל אביב אבל כנראה יותר עדיף מבת ים למרות שגם על זה  אני לא חותם  ומעניין למה. אומרים שההסבר תמיד מאד פשוט וצריך רק לראות מי ראש העיר וכל השאר זה רק פיצוחים. מי מהמר מה יקרה לראש העיר המעט מלא, שרוצה להיות גם ראש הממשלה של כולנו ואפילו פעם ולא מזמן היה כמו אח של יאיר מרחוב לסל ומיש עתיד?

נדל"ן במיליונים או במיליארדים?
מספר פעמים נסענו  לבקר ביפו בסביבה של אז ולראות מה קורה שם היום. תמיד זה היה נראה אחרת בכל פעם ומעולם זה לא עשה לי חשק להישאר שם לתמיד ומענין למה. בפעם האחרונה שביקרתי שם ראיתי שינויים נדל"נים מאד משמעותיים ובכל הסביבה. עפו שם סכומים דימיוניים ואני חשבתי שאולי מדברים איתי בלירטות איטלקיות. פעם גם ראיתי בחצר סמוכה שני חזירי בר שחוטים אחרי מסע צייד לילי. ביפו אין חזירי בר על בטוח אבל יש כבר סממני חזירות קפיטליסטית. אני גם חייב הסבר מחכים ולא רק את מה שאני מבין על ענין מרכז פרס לשלום ומהרבה היבטים היושב לו שם כסוג של משהו בהמתנה לא ברורה.

מול מרכז פרס לשלום לפחות מבחינתי נמצאת המסעדה הענקית הכי נחמדה בעג'מי רחוב קדם 130 ושתמיד יש שם חניה והנוף סבבה, שירות בסדר, מיזוג  ומחירים נוחים. יש להקפיד יותר בענין האביזרים בשירותים. קוראים למקום אבו נסאר ואפילו חינאוי צורף לאחרונה לשם

מפורסמים שנולדו ביפו והם כבר לא שם
שיחזור העבר האישי  יכול   תמיד גם  לקבל סיוע  חיצוני  ברגע  שמישהו קצת מפורסם יספר משהו ואז אתה מתחבר לזה , למשל חיים וישניא  שאהב  ונאהב על ידי יונה גליצקי. חיים  שהיה אמור להיות האנטיביוטיקה הכי טובה לביבי נולד ביפו וככה גם חנה אסלו (כפי שאמא שלנו קראה לה תמיד) המספרת על יפו עם הוריה משפחתה  ואזולאי מהמוזיקה. חיים רמון, יונה אליאן יחד עם חנה לסלאו  הם  חלק  בלתי נפרד מיפו.  קחו חצי חיים רמון , תוסיפו רבע מיוסי שריד ומידה דומה של בני בגין לצורך האיזון הפוליטי  ויש לכם את המנהיג האולטימטיבי. את אהוד (לא אולמרט)  תמיד נוכל לגייס לעניני בטחון עם המעיל החום של הטייסים ומשקפי שמש תואמים.  במקרה הזה ביבי יכול להיות עוזר ודובר לעניני חוץ בשפה האנגלית. ביבי גם לא יחלק את ירושלים. האם יפו מחולקת?

הבית בגבעת עליה יפו והמשפחה שלנו