יום שני, 2 בפברואר 2015

אידה לבנשטיין


פולנים יושבים בחושך בלב דיזינגוף?
אידה זה סרט פולני ואפילו בשחור לבן ובקולנוע שלנו בלב דיזינגוף באמת היה חושך וכולם ישבו בשקט וחלק אפילו עשו ככה עם האף ואפילו ניגבו דמעה ויותר. תמיד יש מצב שסרט יוציא אותך כבחור מושך ובמיוחד מושך באף, ומבחינתי אידה הוא כזה. אני מאד בעד אידה הסרט הפולני, ויודע על ביקורות ממש תוקפניות ובכל המקומות ולכולן יש טיעונים בהחלט שווים. יש הרואים בסרט הזה מניפולציה ריגשית רדודה וצפויה. יש הרואים בו סרט אנטישמי במסווה אנטי דתי נוצרי, ואולי הכל זה הפוך על הפוך ובמקרה הזה, אני פשוט מתעלם ופונה לתחושתי הראשונית ודי. כל אחד רשאי לחשוב ולהגיד את אשר על ליבו ומחשבתו, כי היום נגמרו המלחמות של אז ויש רק הערכות מצב לגבי מניפולציות היסטוריות וריגשיות בכל דבר אומנותי. ככה גם פה לגבי אידה של הבמאי הפולני פאבליקובסקי שחזר ליצור בארץ הולדתו.

בקופות של לב דיזינגוף הכל הולך בנינוחות וביעילות הסרט אידה ida

יש מצב שהסרט הזה יביא אוסקר ובכל זאת יש מספיק ביקורות הקוטלות את הסרט ומהרבה זוויות, ואם תרצו לקרוא מהלא מחמאות עליו ואודותיו אזי תצטרכו לעשות זאת בעצמכם ויש מספיק. אני מאד אהבתי, אז היום רק על הטוב שאני ראיתי וככה גם הבנתי ולא תמיד אני מבין טוב אבל לפחות אני משתדל.
הסרט הזה עוסק בנערה צעירה ויפה בשם אידה אבל השם שלה הוא אנה ממש כמו אנה פרנק וככה גם נבין שאנה היא אותה אידה שפעם נולדה כיהודיה כשרה ואמיתית והובאה למנזר ושם גודלה כשבעצם היא לא יודעת דבר על עברה והנה היא עומדת לפני השלב בו היא אמורה להיות מושבעת וסגורה לכל חייה לבורא עולם וניספחיו. 

השנה 1962 עם אוטו לבן וגם הרבה למות. ואיך אומרים למה בפולנית?
הסרט שלנו מדבר על שנת 1962 כנראה, ואל אותה אנה שהיא בעצם אידה, מגיעה הדודה שלה שהיא שופטת קשוחה, מעשנת כבדה עם פה מלוכלך וגס וגם שתיינית לא קטנה. קוראים לה ואנדה שזה שם סופר דופר פולני. אותה ואנדה האיומה שהיא כמובן גם יהודיה וגם כזו ששפטה אנשים למוות באותו משטר קומוניסטי שהיא חלק ממנו. ואנדה ואידה יוצאות ומחפשות בעצם מה קרה שם באותו הזמן סביב שנת 1944 השנה שנולדה ומשפחתה כולה נרצחה. מה קרה שם בדיוק? מי עשה את זה ולמה אנה נשארה בחיים ומי הביא אותה למנזר ולמה ולמה ולמה? אין סוף למות בעולם ואני יודע אפילו איך אומרים למה בפולנית וזו מילה נהדרת. דלצ'גו? Dlaczego
לא בטוח שהסרט הזה ידבר ממש ממש להרבה אנשים כי ככה הבנתי מכמה שיחות עם אנשים שצפו בסרט, ובכל זאת הסרט הזה מומלץ מבחינתי ואפילו מאד. אני מאד אהבתי ויש לי נימוקים משלי ואולי מעורבות אישית היא זו המחברת אותנו להרבה דברים.

הקטע הכי חזק ולמה מעורבות ריגשית מאד חשובה?
הקטע הכי חזק בסרט לדעתי הוא הקטע בו ואנדה ואידה מגיעות עם רכב לבן (שאני מת לדעת איזה אוטו זה. אולי ווקסהול?) אל אותה משפחה פולנית גויה שהסתירה את המשפחה של אידה לבנשטיין. האבא הזקן כבר על ערש דווי וחקירה אגרסיבית מצד ונדה המנוסה לא מובילה לכלום, כלומר החשד שהוא הסגיר או רצח אותם אינה מוכחת. בהמשך נבין שהבן עשה זאת ואפילו מוביל את ואנדה ואידה אל אותו מקום ביער שם בעומק האדמה עם חפירה עמוקה ומציאת השלדים ולקיחת הגולגלות ועטיפתן לקבורה מחדש.
הפחד של אותו בן שיגלו אותם, גרם לו לעשות את שעשה ואולי גם המחשבה על רכושם ואולי עוד. למה הוא לא רצח גם את אידה התינוקת? כי היא הייתה קטנה ויפה ובכלל לא דמתה ליהודיה, ואולי היו לו עוד נימוקים משלו, כפי שאמר לי חבר כשסיפרתי לו על הסרט ובקשתי הסבר של אחד שלא ראה הסרט, אבל מסוגל לתת הסבר משלו לתופעות אנושיות ואפילו במצבים קשים ונוראיים.
אנחנו צופים בסרט על אידה ומשפחתה ובראשי חולפות המחשבות על אבא שלי במלחמת העולם ההיא, בזמן שהסתתר עם עוד שלושה יהודים, אצל הפולניים הגויים, אמיליה סלודקובסקה ואביה הזקן והעיוור סטניסלב יסינסקי. אמיליה הייתה כבר נשואה והחזיקה את אביה הזקן, שנתן את הסכמתו לאותו מחסה מסוכן ואיום, למרות שהייתה לו סיבה נהדרת לסרב ולהתעלם כי פעם בעבר אולי נגרם לו עוול משפטי. יסינסקי הזקן העיוור אמר "כעת העבר לא חשוב וגורלכם יהיה כגורלנו". אמיליה ואביה זכו להיות מוכרים כחסידי אומות העולם, בעוד שבעלה של אמיליה עמד מהצד ככל הנראה. לא קל לשפוט אנשים גם כשהם פועלים לטובתך וגם כשהם פסיבים. אין איש היודע כיצד הוא היה פועל בנסיבות שכאלה. בתיאוריה הכל אפשרי. במציאות לא הכל אפשרי. מבחן התוצאה אחלה מבחן. אישית לא הייתי רוצה להיות במבחנים כאלה כשהסיכוי שאתה ומשפחתך נהפכים לכאלה שעולים לשמים בשל מעשה עילאי. 

נולד כיהודי ובהמשך הפך לכומר ואיך אומרים כומר בפולנית?  ksiądz
נזכרתי שהסיפור של אידה אינו דימיוני לגמרי, ויש לנו כמה דוגמאות מהחיים עצמם ואני לא יודע אם הסרט מבוסס על משהו עובדתי. 
הכרתי סוחר מהתחום שלנו שהיה ילד שהוסתר במנזר בתקופת מלחמת העולם ואולי זה אחד ההסברים לטיפוס שהוא מגלם בחיים הנוכחיים. הכרתי גם באופן ממש שטחי את האב גרגור פבלובסקי מהכנסייה ביפו שבכיכר קדומים. למדתי על יהדותו ועברו ואפילו ראיתיו יחד עם הורי יותר מפעם אחת בזמן שאורחים פולניים באו לבקר בארץ וניפגשנו איתו בכנסייה המרשימה. אפילו למדתי איך אומרים בפולנית ממש בסדר את המילה כומר  ksiądz
אני תמיד אומר בעברית קשונש וזה מילה חזקה.

האב גרגור והאב דניאל
ולמי שלא מכיר מומלץ הקישור הבא סיפור האב גרגור

קולנוע לב בדיזינגוף סנטר מקום בסדר. הסידור הכללי של מנוי עם חניון במקום ממש ראוי ונוח. אצלנו היה נדמה שזו הקרנה פרטית עד דקותיים לפני ההקרנה ואז ברגע האחרון פתאום צצו הרבה אנשים רגועים ונינוחים ואז הבנתי שיש עוד כאלה פולנים שמגיעים ממש ברגע האחרון וכאילו יושבים לבד ובחושך אבל הם בעצם ממש לא לבד. 


קולנוע ריק ואז ברגע האחרון מגיעים הצופים

פעם צריפים בנורדיה והיום לב דיזינגוף עם גשר בין שני חלקים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה