יום ראשון, 28 ביוני 2015

נתן החלפן החכם


נתן החלפן החכם שגר בחובבי ציון
מדי פעם אני נזכר בנתן החלפן שהיה גר ברחוב חובבי ציון ואפילו במספרים הנמוכים מאחורי החנות ולפני הפינה של טרומפלדור. אני לא יודע איפה בדיוק. אם נתן החלפן היה גר ברחוב נתן החכם, אז זה היה אחלה קטע, אבל גם חובבי ציון זה בסדר. גם אריק איינשטיין גר בחובבי ציון ואני בטוח שהם לא הכירו אבל לך תדע. היום אריק שוכן לו די קרוב לבית של נתן מפעם, ונתן בטח שוכן לו הרחק בבית עלמין לאנשים רגילים.
נתן היה גדול מאבא שלנו ונדמה לי שהיה יליד שנות העשרה של המאה הקודמת. כשהכרתי אותו הוא כבר היה ממש לא צעיר ואפילו זקן. בסוף הוא היה אפילו קשיש והלך ממש לאט. הרבה קשישים הולכים לאט כי אין להם שום סיבה למהר כי הסוף ידוע ורק העתוי נסתר. בסוף נתן נפטר וזהו ויש לי ממנו מזכרת בצורת חוכמה לחיים ואולי אני אמכור לכם אותה בהמשך במחיר הוגן שכל אחד יכול לעמוד בו.

חברון 16 פינת טרומפלדור 28 - בית כנסת נחלת יצחק
צילם אמנון יצחקי אתר VTLV

יידיש מול עברית בשכונת נחלת יצחק על אדמת אמין נסיף בתל אביב
נתן בקושי דיבר עברית והייתי אומר שהעברית שלו והיידיש שלי היו אז ברמה דומה, וככה החלפנו מילים בודדות ותמיד הוא אמר לאבא שלי שיצא לו בן גוי. מי שלא יודע יידיש הוא גוי, ויש מצב שזה קצת נכון. מי יודע כמה יידיש יודע ביבי? מה לגבי היידיש של שלי?
נתן היה חלפן והתעסק במסחר בדולרים ירוקים ברחוב, ולדעתי זה היה יותר בקטע של להעביר את הזמן לפחות בזמן שלי. פעם דולרים היו בפיקוח ולא היו חלפנים בחנויות change. אני זוכר אותו מגיע לחנות שלנו ובעיקר יושב ונח ומדבר קצת עם אבא שלי וברור שזה היה ביידיש ורק גויים לא מבינים יידיש ובמיוחד כשהם שומעים זאת במשך כמה שנים. תמיד היה לו כובע ובטוח שיש קשר לזה שהיה דתי ופעם אמרו גם אדוק. אני כמעט בטוח שהתפלל בבית הכנסת נחלת יצחק המצוי מול הכניסה לבית הקברות של טרומפלדור ברחוב חברון 16 פינת טרומפלדור 28. בזמנו ממש ליד, גר שם ירון כהן שגם היום גר בסביבה אבל קוראים לה דנה הבינלאומית. בית הכנסת הזה משמר את שם השכונה שלנו מפעם. דני רכט כתב על נחלת יצחק שהייתה על אדמת אמין נסיף

בית כנסת נחלת יצחק מבט מרחוב טרומפלדור

מי גר בחובבי ציון במספרים הנמוכים?
אני בטוח שנתן היה מפולניה עם סיכוי כלשהו להיותו רוסי ואין לי בעצם מידע נוסף לגביו ואפילו לא את שם משפחתו והדבר היחידי שאני זוכר זה שהיה כבר אלמן ואפילו הספיק לקבור את בתו שזה דבר נורא בפני עצמו ולא נדבר על השואה. אבא שלי קרא לו נותן ביידיש.
אני נזכר בנתן החלפן די הרבה ולא בגלל שהיה גר ברחוב חובבי ציון, כי יש שם עוד אנשים מהעבר כמו בני המשפחה של חנות הצפירה למכשירי כתיבה וגם הזוג סטרויה מחנות התכשיטים ואפילו ארז איכילוב, וגם לא בשל זה שהיה פולני/רוסי כי הכרתי די הרבה פולנים וגם לא בגלל הכובע שלו ואפילו לא בגלל זה שהיה חלפן, כי הכרתי לפחות מניין של חלפנים אבל אנחנו מתקרבים.
אני זוכר את נתן החלפן החכם בעיקר בשל ארוע בו הפנמתי משהו על כסף ואולי גם על החיים בכלל, וכנראה שניתן למצוא הקשרים בהמון דברים ואדם קרוב אצל עצמו, ימצא בעיסוקו ובתחומו אולי את הכל. גם תולעת המצויה בבפנוכו של התפוח המעט רקוב, רואה שם את כל עולמה. 

צמוד לדולר הירוק וגם לשחור
פעם אני זוכר שביקשתי מנתן לקנות דולרים ירוקים. נדמה לי שאמא שלנו ביקשה לשים בצד כמה מאות דולרים כי זה היה דבר מקובל ועד היום יש מיליונים של אנשים ששמים דולרים בצד ואולי מתחת לבלטה כי ככה הם מרגישים יותר בטוחים. הם צמודים לירוק של אמריקה וככה הם נרדמים יותר טוב למרות שאני מכיר בדיחה נהדרת עם יהודי שומר תורה שלא הצליח להרדם ומזרון מלא דולרים וגם רב חכם.
מישהו מתקן אותי ואומר לי שהמספר מיליונים אינו מדויק ומדובר במיליארדים של אנשים השומרים דולרים בצד ולא משנה באיזה צד. לא בדקתי ולכן אין לי עמדה מגובשת. אגב כמה דולרים בצד שם פואד הכמעט נשיא? כמה דולרים היו לרבין בארצות הברית של אמריקה? כמה דולרים היו במעטפות של טלנסקי? מה לגבי הדולרים של ביבי שבגרביים שראה אלדד יניב? האם לבגין הראשון היה מושג בדולריזציה של יורם ארידור והמקטרת?

כסף חדש ומרשרש עם צליל מיוחד
חזרנו לנתן ולדולרים שביקשתי ממנו ואפילו הדגשתי שהדולרים יהיו חדשים. דולרים חדשים אומר שהשטרות יהיו במצב חדש ויש אנשים שמאד חשוב להם להחזיק דולרים ממש חדשים שכאילו יצאו מהדפוס ואפילו מרשרשים עם צליל של ניר כזה. מתברר שיש המונים שממש מחוברים לכסף חדש ומרשרש ואני אפילו זוכר את אמא שלנו משתמשת במילה ביידיש קנעקידערס שזה כנראה כסף שעושה כזה צליל של חדש.
נתן החלפן שמע אותי ונדמה שראיתי מין חיוך כזה על הצד. הוא ספר לי את הכסף עם הדמות של אותו פרנקלין ושמתי לב שלא כל השטרות היו במצב חדש לחלוטין ואמרתי לו "אבל בקשתי ממך שטרות חדשים ואלה שפה הם קצת לא הכי חדשים.." נתן הסתכל עלי כאילו קצת ברחמנות ואז הוציא את המשפט הבא ובטוח שזה היה ביידיש ואני בטוח שהבנתי לגמרי למרות שבהמשך קבלתי תרגום של אבא שלי שכנראה היה גם הוא מבסוט מהמשפט של נתן החלפן החכם. וככה אמר לי נתן "כסף תקח חדש, משומש, כמעט חדש, זה בכלל לא משנה. אבל מתי תקח לך אשה ותבנה לה בית, אז תקח רק חדשה!" 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה