יום ראשון, 17 ביולי 2016

אמיל בריג ממשרד הכרטיסים קסטל


אמיל בריג גבור ישראל  עבד במשרד כרטיסים הקסטל



האם הכרתם גיבור חי אישית?

אני זכיתי להכיר! יתכן שגם אתם ופשוט לא ידעתם. הגיבורים לא הולכים עם שלט חוצות במצח, ואפילו לא עם המדליה או העיטור שהוענק להם.

בישראל יש כמה גיבורים חיים עם תעודה. את האישור והעיטור קיבלו כחוק וכדין. אתר הגבורה מביא את כל סיפורי הגבורה של המדינה. בהחלט אתר מומלץ.




אמיל בריג הוא גיבור ישראל.

ב- 14 במאי 1948 השתתף בפעולה לפיצוץ שלושת הגשרים הסמוכים לקיבוץ גשר. שני מטענים מתוך השלושה לא פעלו ואמיל בריג חזר ופוצץ אותם ועל פעולה זו זכה באות גיבור ישראל.


הכרתי את אמיל ואפילו ראיתי לו את הלבן בעיניים. לא בטוח שזכיתי לראותו זקוף ובקומה מלאה כיאה לגיבור אמיתי.                                     




                                      פעם משרד כרטיסים "קסטל" של אמיל בריג תל אביב                                      
אבן גבירול פינת הבשן. צילום משנת 2011 ‎.‎

אמיל בריג ישב בדרך כלל מאחורי דלפק ומכר כרטיסים למופעים, הצגות ואפילו סרטים. משרד הכרטיסים - "קסטל" באבן גבירול פינת רחוב הבשן שבתל אביב, היה מקום עבודתו. היום זה נהפך לבית קפה מקורי ועסוק בסביבה מפונפנת.

יש גיבורים חיים שמוכרים כרטיסים למופעי גבורה של אחרים. הייתי במשרד הקסטל מספר רב של פעמים, עד שפעם באתי עם אבי שמואל למקום ומאז למדתי את סיפורו של אמיל. משרד הכרטיסים היה חלק מסידור ההטבות שנתנה המדינה כהכרת תודה.

ועוד על אמיל בריג שלאחרונה ראיתי רחוב חמוד וצנוע על שמו בהדר יוסף.


הניה מליכסון מצלמת את בנה רון בן השנה (11 במרץ 1984) עם הוריה, מרים ואליעזר קמינסקי
וברקע המשרד של אמיל בריג




צילום יצחק נודלמן

צילום: יצחק נודלמן
וכך נכתב בתעודת העיטור :
לאות ולעדות כי 14286 סמל בריג אמיל גילה גבורה למופת בחרפו נפשו בשדה הקרב, בגשר ביום ה' באייר תש"ט 4.5.1948 וזאת אשר עשה
ביום ה-14 במאי 1948, בשעת ההתקפה של האויב על קבוצת גשר, ניסו המגינים לשוא להפעיל את חומר הנפץ, שהטמינו קודם לכן תחת הגשר, שבדרך לנקודה. כאשר משורייני האויב החלו להתקרב אל הנקודה, וכל השטח היה מכוסה אש עזה של האויב, התקדם סמל אמיל בריג אל הגשר וברגעים האחרונים ממש הצליח להפעיל את חומר הנפץ, לפוצץ את הגשר ולמנוע מהאויב אפשרות לתקוף את הנקודה מטווח קרוב. סמל אמיל בריג עצמו חזר בשלום לבסיס."

חלקת הקבר בקריית שאול



3 תגובות:

  1. אמיל, חברי הטוב, עבדנו יחד אתה כמשרד כרטיסים קסטל, ואני כמפיק ואמרגן בישראל נפגשנו לא מעט, אתה ואני הינו חבלנים ולא ידענו אחד על רעהו. אכן גיבורים..! היום יש לנו במדינה גיבורים מסוג אחר, יורים במתים ונחשבים גיבורים ... התמזל מזלי שהיכרתי אותך...

    השבמחק
  2. אהבתי את אמיל בריג מאד מאז שהייתי ילדה קטנה והמשכתי להעריץ אותו . אמיל היה חבר של הורי ודודי אלכס גתמון עוד מימי המחתרת במלחמת העולם השניה. מתגעגעת אליו מאד לטוב לבו צניעותו וחיוכו המקסים .

    השבמחק