יום שלישי, 26 בספטמבר 2017

עמנואל כהנא - ראשית דור העיצוב הישראלי / כתב דניאל כהנא


עמנואל כהנא, היה מעצב גרפי ישראלי שעיצב חלק ניכר מהפרסומות הבולטות של מדינת ישראל במשך חמישה עשורים בהם : כרזות קולנוע,  מוצרי צריכה, עיצוב תערוכות, עיצוב קליגרפי של פונטים, בעל משרד פרסום וחבר באיגוד הגרפיקאים הישראלי ומורה שרבים מן המעצבים של ימינו למדו או עבדו לצידו.



ביוגרפיה
עמנואל כהנא נולד  ב-1929 בעיר יאסי שברומניה, למד באקדמיה לאמנויות יפות בבוקרשט, נישא למרטה וב-1958 שניהם עלו לארץ בעקבות ההורים הציוניים שעלו כמה שנים קודם. ״למרות שברומניה הוא למד בפקולטה לאמנויות, הוא לא הספיק לעבוד בזה ועבד בתיקונים של מכשירי רדיו ובכל מיני עבודות. הוא בנה לאחיין שלו עגלה לתינוק מעץ, כאילו שהייה עשויה ממתכת, הוא בנה מקרר מעץ וכן הלאה. אבל כבר אז הוא אהב גרפיקה ופרסומות והיה מאד מוכשר בציור. הוא גם אהב מוזיקה קלאסית, קרא הרבה, וכשעלו ארצה התחלנו להתנפל על בתי קולנוע, מה שלא היה ברומניה הקומוניסטית. ראינו את כל הסרטים האמריקאים. את אלו הרוסים ראינו גם ברומניה״.(מרטה, רעייתו)
תוך זמן קצר הוא מצא עבודה בפרסום בס, אח"כ עבר לפרסום באוור ושנתיים לאחר עלייתו מתחבר עם חיים פלד , פרסומאי צעיר בתחילת דרכו ויחד הם הופכים לשם דבר בעולם הפרסום. בשנות ה-70 הקים את משרד הפרסום כהנא-קרינסקי ואחרי פרישתו של קרינסקי לטובת התפקיד הנחשק של נשיא איגוד הפרסומאים ממשיך כהנא ועומד בראש המשרד כשהוא מחזיק בשתי המשרות הגרפיקאי והפרסומאי. מקרה יוצא דופן הנזקף לפרץ היצירתיות הן האמנותית והן השכלית הממציאה והמחדשת. הוא מחזיק בתפקיד זה עד סוף שנות ה-90 אז הוא פורש והמשרד נסגר.

כרזות קולנוע או- אייך אומרים הוליווד בעברית?
המוכרות ביותר בין יצירותיו הן כרזות הקולנוע אותן עיצב בתחילת שנות ה-60. כהנא היה הראשון שעבד עבור תעשיית הקולנוע ובמשך כמעט עשור הוא פיתח  (יחד עם חיים פלד "פרסום פלד" את תורת הפרסום בעולם הקולנוע. "כהנא היה ממש משוגע על עולם הקולנוע,  הוא היה מעורה בתרבות הסרטים המוצרים והצריכה והתייחס לנושאים בשיא הרצינות". (פלד)
"החלל בעולם זה אפשר לו לעשות צעדים גדולים קדימה. היה עליו לשבור מוסכמות, ולהוכיח כי בעזרת פרסומת מקצועית בגוונים שונים ניתן להגדיל משמעותית את ריווחי הקופה" (פלד).
  










עיצוב בתעשייה הישראלית
כהנא ליווה כמעט את כל חברה בתעשייה הישראלית מראשיתה. הוא אחראי על פרסומות של חברות ומוצרי צריכה רבים ביניהם: מזגני תדיראן, פז, אמקור, מפעלי כור, בית הפנקייק, אמקא, סריגי אומן, מזרני קיסריה, גלידת מה- קור, מקורות, אביק- תרופות, אייר פראנס, לודזיה, רוטקס, ויטלגו, צמר החסידה, לשכת הפרסום הממשלתית, סנפרוסט, גלובוס גרופ, עץ הדעת, אל על, אופנת אתא ועוד.














המזגן הישראלי הראשון - אח.. איזה יום קריר...
כהנא יוצר יחד עם פרסום פלד את הקמפיין הראשון בו משתתפים שחקנים. שלישיית גשר הירקון (יהורם גאון, בני אמדורסקי, ואריק אינשטיין) מככבים בקליף מצולם וכרזה בה הם משווקים את המזגן הקריר הראשון בארץ. 



עיצוב תערוכות
כהנא עיצב עשרות תערוכות בארץ ובחו"ל ביניהן: תערוכת הבולים הבינלאומית בירושלים, תערוכות בירידים בגני התערוכה (מזון, חקלאות, חשמל, צעצועים ועוד), ותצוגות בתערוכות הצעצועים החשובות בעולם המתקיימות בנירנברג- גרמניה. 

לוגו, פונט, עיצוב אותיות עבריות  
כהנא יצר מאות סמלילים בולטים המזוהים עם חברות (ים , אל -אל, עסיס, תיא- בת אורן, כתוביות לסרטים ישראליים, בינלאומיים. הוא פיתח ויצר לכל פרסומת סוג אות שונה ולעולם אין יצירתו חוזרת על עצמה.  

כמה מילים על האדם המיוחד ....
במשך 5 עשורים ואף יותר היה הפרסום נשמת חייו והיצירה הייתה כמו האוויר המחזיק אותו. הפרסום והגרפיקה מעולם לא היה רק עבודה ומקצוע, אלא היו  ונשארו עד ליומו האחרון אהבה גדולה.
בתקופה שהמשרד היה מאד מצליח ואשתו הייתה בחופש מלימודים ומחקרים היא עבדה איתו ביחד והיא מספרת כי ״אצלו הלקוח היה לקוח והוא היה כל כך דייקן שהכל ייצא על מילימטר ובזמן״, בעולם הפרסום אין תקדים לנאמנות, וכל מי שעבד איתו ידע שאצלו מילה זו מילה לא היו משחקים , הכל היה על אמת וכל לקוח ידע שבכל יום מימות השבוע בכל שעה משעות היום הוא תמיד יזכה למלא תשומת הלב ולשירות הטוב ביותר.
קולגות רבים מהברנז'ה הכירו אותו ותמיד היה נחשב בעיניהם לאשף, מאסטר. הייתה לו זריזות יוצאת דופן, מה שהוא היה מסוגל לעשות בערב אחד אחרים היו עושים במשך יומיים ובקפדנות יתרה.
״הוא אהב לשתות הרבה קפה, עישן הרבה ותמיד הייתה לו הרבה ביקורת על כולם. הוא תמיד מצא משהו שהיה לא בסדר והיה עושה את זה אחרת. פשוט הייתה לו סבלנות, משהו נדיר, הוא סידר כל דבר ׳על המילימטר׳ ובדק עוד פעם ועוד פעם עד שהוא היה מרוצה״.
כהנא החזיק את הסטודיו לאורך כל השנים ובו שמר ארכיון של כל יצירותיו בהמשך השנים. לאחר פטירתו בשנה שעברה עבר הסטודיו מקום, ואוצר אדיר של השייך לעיצוב הישראלי התגלה. החומרים הם נדירים ומרתקים ומספרים את סיפור התפתחותה של הארץ כמו גם את סיפורו של אחד מאבות העיצוב הגרפי של ישראל.

מצורפות שתי כתבות : 


בברכה,
דניאל כהנא ,daniel.cahana@gmail.com ' 0542456181   




2 תגובות:

  1. קובי יקר תודה על הפרגון.

    השבמחק
  2. כתבה נהדרת יצירה מרשימה
    זה ממש היסטוריה של העיצוב הגרפי של ישראל
    בהצלחה

    השבמחק