יום שני, 30 באוקטובר 2017

אליעזר המשוחרר

March 9·

היום לפני 59 שנה במדויק נולד אליעזר מורב. מזל טוב . גם המדליה הראשונה של מדינת ישראל הרשמית נולדה ממש בסמוך ופה כבר הדברים מתחילים להתחבר וגם להסתבך. מעולם לא ידעתי שאנשים מסוגלים לפתח רגשות עם מדליה אחת וניספחיה. נפלאות דרכי השם והמדליות.
השורות הבאות נולדו בהרגשת שחרור מופלאה. יש לכם פה ענין עם מדליה אהובה בעלת זכויות יתר. להיות ראשון זה משהו משהו. תמיד רציתי להיות ראשון במשהו. לפעמים ראשון מהסוף זה גם מישהו חביב שנסע לתל אביב.


אליעזר מורב פנים וגב נולד בתשי"ח

אליעזר מורב כתב את סיפורה של המדליה הראשונה של מדינת ישראל. לכאורה ממש קלי קלות. בפועל קצת יותר מורכב. אם חשבתם שמדובר במדליה אחת מסוימת ודי, אז שוב התבלבלתם. יש המון בילבולים בעניני מדליות. יש גם הרבה אספנים מבולבלים. נקווה שהפוסט הזה לא יהיה מבולבל.
המדליה הרשמית הראשונה
אליעזר כותב: "'מדליית שחרור' הייתה המדליה הרשמית הראשונה שהונפקה ע"י מדינת ישראל. תהא לכך הסיבה אשר תהיה, בין אם זה העיצוב המיוחד, מלפני 2,000 שנה, או עובדת היותה הראשונה, מדליה זו זכתה עד היום לעשרות גרסאות. ספר זה מנסה לספר את סיפורה ולרכז את המידע אודותיה".

מדלית השחרור
ספר המנסה לספר את סיפורה של המדליה ולרכז את המידע אודותיה 
128 עמודים אליעזר מורב 2011

אני כמעט בטוח שרובכם ראה את המדליה המדוברת. אחת הגירסאות לבטח מצויה אצלכם או ספונה איפהשהו אצל חברים, משפחה או סתם מכרים ללא התיחסות מיוחדת ונרגשת. הכמויות ממש מרשימות ואין פה שום דבר מעורר ומיוחד.
יש גם בהחלט כמה פריטים בודדים שהם נדירים ויקרים. שוק האספנות פועל ממש כמו כל שוק כלכלי אחר כלומר היצע וביקוש ויש גם הרבה סיפורי מציאות ואגדות אורבניות מרתקות.
האם אספנות היא צורך נפשי הבא למלא חלל ריגשי? מה עם אספנות חלל? האם בחלל אוספים?
ראיתי ואחזתי בשתי מדליות מיוחדות ונדירות שכאלה בעצמי. הראשונה אב טיפוס ראשוני מנחושת. השניה הייתה עשויה זהב והדופן ללא שיניים. בכל מקרה לא מדובר במיליונים. סדרי גודל של מאות דולרים או כמה אלפים בודדים. מה הופך פריט לנדיר ויקר המציאות?
מה שיש קצת הופך לנדיר. מה שיש הרבה הופך לג'אנק בזמנים רגילים. בצוק העיתים הכל מתהפך. ממש הסבר פשוט, מעולה וגם מאד צנוע.
אמא שלנו נהגה להגיד בחוכמה יהודית טיפוסית, שבזמן המלחמה הזהב שקע והדרעק (קקה) עלה, צף ופרח. זה לא הסבר כלכלי אם התבלבלתם לרגע, זהו הסבר אנושי למצבים לא צפויים.
השחרור - מדליה ממלכתית, תשי"ח 1958 תאור המדליה
פני המדליה: במרכז, כסמל ל-"ישראל משוחררת" - עובד אדמה נוטע עץ, אישה המרימה בחדווה את ילדה, עץ דקל בעל שבע כפות ושני אשכולות פרי תמר. על השפה מסביב, כתובת "עשור לחרות ישראל תשי"ח" וגם בלטינית israel liberata.
גב המדליה: תעתיק של מטבע רומי שנטבע לרגל כיבוש ירושלים על ידי אספסיאנוס בשנת 70 לספירת הנוצרים. משמאל נראה המצביא הרומי כמנצח,ומימין - אישה עבריה אבלה היושבת מתחת לעץ תמר המסמל את יהודה. על שפת המטבע הרומי מופיעה כתובת בלטינית "יודיאה קפטה" (יהודה השבויה) , ולמטה שתי אותיות רומיות S.C שהן ראשי תיבות של המילים בהסכמת הסנאט. על שפת המדליה - שלשלת המסמלת שבי וכתובת עברית "גלתה יהודה תת"ל". עיצוב: רוטשילד את ליפמן (רולי), מיטבעות: קרצ'מר, אמנוגרף, הכט, צ'חובוי. מתוך קטלוג החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות בע"מ 1982 בעריכת ישראל צדקה.

ססטרץ של אספסינוס IVDEA CAPTA

הרומן שלי עם ישראלה המשוחררת
הכל התחיל ממבט גלוי. היא הייתה ועודנה מצויה בהרבה מקומות ובתים. הם אפילו נולדו באותה שנה. הרבה שנים לא ידעו על קיומו של השני. הוא בן, כלומר זכר והיא בת כלומר מדליה. שניהם נולדו בשנה זהה.
1958 הייתה שנה נהדרת. אפילו אני נולדתי בשנת העשור למדינת ישראל הרעננה והצעירה. גם אליעזר מורבסקי נולד בתשי"ח. רבים וטובים נולדו אז. אם נתקלתם בשם עשור כשם פרטי לבן תדעו שגם הוא בסיפור שלנו.
חגיגות העשור למדינת ישראל היו בסימן טוב. זה בדיוק הזמן שהמדליה הראשונה של מדינת ישראל מונפקת באופן רישמי. אלפים אלפים, בעצם רבבות קונים את המדליה הראשונה.
חמישים שנה לקח לאליעזר לזהות את פוטנציאל הפעולה וכשזה קרה, הוא ידע שפה מתחילה ראשיתה של ידידות מופלאה. לא תמיד יודעים להסביר איך אהבה נולדת. במיוחד בין בחור למדליה. זו לא עדנה מדליה הספורטאית הנהדרת -שיאנית מיתולוגית בהטלת כידון, כי אם מדליה ממתכת שקוראים לה בעברית, ישראל המשוחררת וגם מדלית השחרור או אם תרצו יהודה קפטה ואפילו יהודה הבוכיה. אפשר גם באנגלית judea capta israel liberata.

מקבץ של מטבעות עתיקים בנושא יהודה השבויה
עיצב אליעזר מורב

האם אהבה למדליה היא סטיה?
יש אהבות סמויות וגלויות בין אספנים לחפצים דוממים. אני מכיר אספן שממש מאוהב במלכות אנגליה ,במיוחד אם הן עשויות זהב צרוף. אספן אחר פשוט מתמוסס למראה המלכה הבריטית המתנוסס על שטרות האימפריה. הזדקנות הדיוקן רק מעצימה את רמת החירמון. אספן מיתולגי אחר שאיננו, היה רועד כשראה פריט נדיר ומיוחד. האם ג'יימס פרקינסון היה אספן?
יום אחד או אולי ערב אחד החליט אליעזר שזהו זה. הגיע העת לתקוף את הנושא בעוצמה נחושה ובכל החזיתות. המדליה המיוחדת הזו, המאד ראשונית שהופיעה, בעשרות גרסאות מענינות, ראויה לסיפור או בעצם לספרון שעדיין לא נכתב. ככה זה כשנכנס ג'וק לראש ומתחיל לאכול אותו מבפנוכו באופן יסודי וחיובי.

קטלוג מדליונים ומטבעות 1959 ציור ועריכה גרפית רולי המדפיס הממשלתי. 
צילום אליעזר מורב

אליעזר החליט שהוא חוקר, מתעד ואוסף כל שניתן בענין המדליה. כאמור מדובר בהרבה פריטים ובהרבה חומר כתוב שהצטבר במשך למעלה מיובל שנים. כל מאמר, ספר, פרוספקט, אריזה, איזכור או מודעה שהיה להם הקשר לנושא, תועדו. קטלוגים נבחנו באופן מוקפד ומכובד. מחירונים ומכירות פומביות לוקטו בחשאי. אספנים ומקרובים לנושא תושאלו אין סוף פעמים ואף ברחמים ובשבועת צופה. כל מילה שנכתבה ברשת והקשורה למדליית השחרור או יהודה קפטה או ישראל המשוחררת ועוד רבים וטובים הקושרים עצמם למדליה, כולם נסרקו, נבחנו ותועדו. ממש בימים אלו אליעזר השיג את הקטלוג הראשון של מדינת ישראל משנת 1959. דבר ראשוני במצב טוב זה ממש חגיגה. גם פה יש מידע נוסף בעניין המדליה הראשונה. אתם מוזמנים לצפות בקטלוג הנוסטלגי.
זהו בעצם הדבר היפה בשגעון הבלתי סופי. ככה גם קבל העולם ויצוריו החכמים, מוצרים , מחקרים ועבודות שונות ומשונות והכל בגין אותם שגעונות פרטיים של אנשים דמויי אליעזר מורב. אבינו שבשמים מצוי בפרטים הקטנים. גם פה יש הרבה פרטים קטנים ואלוקים אחד.
אליעזר זה אחלה שם. האם יש בשם פניה לעזרה באופן קבוע מהאל? ברוך השם
השם אליעזר עושה לי משהו טוב. הקונוטציות שלי מהשם הזה חיוביות מאד. זה כנראה התחיל מהסבא רבא שלי מצד אימי גניה הלפרן. סבא שלה אליעזר ברקוביץ היה איש מיוחד, אהוב ומוכשר. "ר' אליעזר היה יהודי בר-אוריין, בקי בש"ס ופוסקים וגם שולט היטב בלשונות הגויים - פולנית, רוסית וגרמנית. ליהודי העיירה סקארז'יסק שבפולין, שימש כעין יועץ משפטי, שלא על מנת לקבל פרס, והם היו באים להוועד אליו בענייני דת ודין והיה מושיט סעד ועצה לאלה מביניהם, שהיה להם דין ודברים בערכאות של הגויים. היה יודע הוויות עולם, מעיין בעתון מדי יום ביומו ולא מתנזר גם מספרות חילונית בעברית ואידיש".
גם נכדו אליעזר גורן אינו קוטל קנים. מהנדס מצטיין שבחר ללמוד גם משפטים, בשביל לחוות את הקורה בעולמנו ולא רק באופן תיאורטי. אמא שלנו תמיד אמרה שאליעזר גורן גאון. "אלי הוא גניוס, תמיד קיבל סטפנדיות, יש לו ראש הכי טוב במשפחה וגם ישר מאד".
רחוב דמשק אליעזר בבני ברק זכור לי אישית לטוב בשל אותו יהודי צדיק מופלא מקהילת ויז'ניץ.
גם אליעזר ויסהוף גרפיקאי ואמן רב תחומי ורב כשרון, שעשה אין ספור יצירות בתחום הנומיסמטי והפילאטלי. אליעזר קפלן שר האוצר הראשון ומי שחתום על השטרות הראשונים ממש 50 ו-100 מיל (שטיחים), כשפרצה המדינה. אליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית, אליעזר קצנשטיין השכן הצמוד והטוב בראש העין סיטי, בקיצור אליעזר זה אחלה שם ואפילו לא הזכרנו במילה את אליעזר והגזר.

עשור לחרות ישראל ISRAEL LIBERATA דוגמא בתהליך הייצור

אני ואליעזר מורב - Eli Morav
את אליעזר מורבסקי הכרתי בתיכון עירוני ה' בו למדנו כמעט ביחד. הוא מחזור אחד מעלי. גם ברחוב אדוארד ברנשטיין ראיתיו מתהלך בסמיכות לביתה של חברתי יעל אלכסנדרוני הגימנזיסטית המסחררת. לאחר מכן בילינו בצבא ההגנה לישראל, כשברור לי ולכולם שאלי הוא טיפוס מיוחד. אני גם היחידי שראיתיו מהקומה השניה ומזוית מענינת של מיטת הברזל בחדר המשותף בו שהינו חמישה גברברים מסוקסים. אורי, שמעון, סאלח, אלי ואני. אז אליעזר היה אלי והיום יש לדייק, להקפיד ולומר אליעזר. באנגלית זה עדין Eli. כן היו בהחלט זמנים מופלאים על ההר בביריה המשקיף צפון - מזרחה לעבר החרמון, גַ'בַּלאַ-שַּיְח המושלג. כי מצפון תפתח הרעה...


כאמור מדליית השחרור היא המדליה הראשונה שהונפקה באופן רישמי על ידי מדינת ישראל. היו הרבה מדליות שהוטבעו פה בארצנו לפניה על ידי כל מי שרק רצה. כל אחד ואחת יכול/ה להטביע מדליה. לא צריך שום רישיון או היתר מיוחד. מדליות זה לא מטבעות. רק בנק מרכזי או גוף שלטוני מטביע מטבעות המשמשים ככסף עובר לסוחר, קרי הילך חוקי עם כל הפרוצדורה הכרוכה בכך. מדליות, כאמור, סיפור אחר. אספני מדליות רציניים הם בהחלט זן מאד מיוחד, נדיר ונכחד בקרב אספני נומיסמטיקה בכלל. עוד לא עמדתי מספיק על הגדרתם המדויקת במילון המינוחים האישי וירטואלי על שם ל י ק.

מבחר של מדליות שחרור עיצוב אליעזר מורב
שגרירי המתכת
מדינת ישראל באופן קצת שונה ומיוחד מכל העמים, הקימה יחידה של מדליונים במשרד ראש הממשלה. נדמה לי שדוד בן גוריון קרא למטבעות ולמדליות הישראלים "שגרירי המתכת של מדינת ישראל". מאז 1958 עברו הרבה מים בירדן וגם המון מדליות ומטבעות הוטבעו. היום החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ ממשיכה את הענין כחברה פרטית ברוח ההפרטה והצדק הנומיסמטי. בקרוב יופרטו הפארקים והגנים הלאומיים ובסוף הכותל המערבי. אני כבר סימנתי אבן מאד מיוחדת מבית מקדשנו שברצוני לרכוש כקנין פרטי. כמה לדעתכם שווה אבן מבית המקדש במצב VF?
אליעזר מורב מהנדס ואמן בתחום המולטי מדיה החליט והגשים את כמיהתו העזה בכתיבת סיפורה של המדליה הראשונה של המדינה. כעת סוף סוף אליעזר משוחרר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה