יום שני, 9 בספטמבר 2024

אביב מתל אביב וגם חוכמת הקטלוג מנייר וגם המקוון

כתוב בגוגל שהיום (20.3.2024) זהו היום הראשון לאביב. אפילו יעלי רוף הזכירה זאת עם חתולים חמודים והאמת שאני חש זאת באפי מזה כמה ימים. חוצמזה יש היום לאפי שחק יומהולדת ואתונה זה מקום בסדר לחגיגות ותאחלו מזל טוב עם בריאות נחת וגם נעימי בגב.






אני כמעט בטוח שפה באתונה נולד הקטלוג הראשון בעולם ושכחתי איך אומרים את המילה הזו ביוונית ובעברית עתיקה. אפי קשור מאד לנושא כי הוא האיש שממנו הייתי הכי מצפה בעולם להיות ראש וראשון למקטלגים המקוונים ובכלל בכל מה שקשור לפריטי האספנות שלנו מארץ קדם וכנען, אבל זה לא קרה ורק נסייג שאת הקטלוג השלישי והאחרון של החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ אפי הכין בעזרתם של דני רוגובסקי ע"ה וכותב שורות אלו יבדל"א וחייבים להזכיר גם את מי שחתום עליו וזה
ישראל צדקה השומרוני הטוב זכור לטובה ולתמיד.

אני יודע שיש לאפרים מערכת ממוחשבת משלו עם המון מידע נפלא ההולך ומצטבר מדי יום ומהרבה מקורות, אבל כל זה לא שווה גרוש אם ההמון לא משתמש ונהנה מזה. חרטומי מצרים לא לבד.
פנחס בר זאב המנוח עשה בכוחותיו הדלים קטלוג מקוון מדהים ברשת חינם אין כסף בשם הפשוט שקל. לטענת המנוח לא היה לו שמץ של מושג במחשוב ולמד הכל בכוחותיו הדלים. התוצאה נהדרת והנתונים סבבה למרות שזה נראה כמו משהו מתקופת הפרימוס. זה אפילו עלה לו 12 דולר שלמים דמי אחסון לשנה שלמה והוא שילם לכמה שנים מראש והגם כשהוא כבר בעולם הבא. יום אחד כשתמו דמי האחסון לקטלוג המקוון שקל, העסק שבק חיים אבל ברשת כמו גם בחיים עצמם יש ניסים ונפלאות ומישהו מיסתורי העלה אותו שוב לרשת ואין לי מושג מי האיש ולמה עשה זאת, אבל עובדה שזה עובד ואפילו בחינם לכל משתמש וכמות הכניסות לשם מדהימה במושגים שלי ובכלל. אולי גם יעדכנו את המידע עם חומר עכשווי.
פעם ודי מזמן אחד בשם פרידמן מגבעתיים עם שפם וסיגריות אמר בחנות שכדאי לי לעשות קטלוג מסחרי למטבעות. הוא אפילו הציע לי שם חביב וקליט בשם "אביב". באותה נשימה, הראה לי לוגו חמוד שאייר ככה בקטנה מולי ואמר בהגיון רב "אם יש כרמל קטלוג בולים שזה צבי זורע מחיפה אז יהיה אביב קטלוג מטבעות מתל אביב של קובי לידרמן. האמת נשמע בסדר ומאד חכם ומסחרי ואז הקטלוג של צבי פכטר "תחביב" היה בשלבי גסיסה ואולי אפילו מוות מוחלט וסופי ואהרוני מאיר שיחק אותה עם קטלוג בשם "נומיסמטיקה". היום ישראל אשר מפיק קטלוג איכותי בשם המחירון ואני בטוח שזה עוזר לו כמו גם למשתמשיו. קטלוג מסחרי יכול להיות דבר מאד משפיע על שוק ותראו מה היה פעם לוי יצחק למכוניות והיום אני לא שולט בחומר, למרות שאת לוי אני מכיר די מזמן ובשל פרידתו מהעולם הזה אני לא ממשיך ונאמר המנוח עליו השלום וזכור לטוב ופעם אכתוב כמה שורות על האיש החכם הזה שבנה מפעל חיים בעשר אצבעות והצליח לרגש אותי פעם בוידוי אישי על החיים בבולגריה.
קטלוג המביא מידע אודות פריטים וגם מחירי שוק זה דבר מאד מאד בעייתי. לכל אחד יהיה מה להגיד בעניין. אפילו לי יש מה להגיד. יש פה עניין של אתיקה. האם סוחר יכול להיות עורך של דבר כזה מבלי לערב מניעים מסחריים משלו? במסחר כנראה שלא חייבים להיות יותר צדיק מהאפיפיור.
מאז שפרץ האינטרנט לחיים המצב נהיה קל יותר, ויש שיגידו שזה רק הולך ומסתבך והמניפולציות רק נהיות מתוחכמות יותר. עודף מידע רק מבלבל ובכל זאת קטלוגים ממשיכים להתקיים גם בנייר וגם ברשת.









יום ראשון, 1 בספטמבר 2024

יאיר נחמני ואליטליה

 אם לא הכרתם את יאיר נחמני ז"ל הפסדתם חוויה שקשה להסביר. גם חלק מאלו שכן הכירו את יאיר נחמני, הפסידו משהו, אבל זה בסיפור אחר ולא כעת. מינה מאד מאד סימפטה את יאיר ותמיד זרחה וצחקה כשנפגשנו. זו נקודה מאד חשובה ואין לה המשך והסבר.

היו לי עם יאיר המון שעות אם זה בחנות, בתי קפה וגם נסיעות הבייתה כאשר אני הנהג והוא הנוסע מאחור עם התיקיים ואין לכם מושג כמה הם שקלו ואפילו מיקי כריש טען שיאיר יכול להרים יותר ממנו ולא רואים את זה עליו. פעם לקחתי אותו הבייתה לשיכון בבלי עם הפיג'ו 404 ואז משיכה בידית המתכת והיא נשארה ביד שלו כלומר חצי ממנה. יאיר לא התבלבל ואמר "הגיע הזמן שתחליף מכונית" וזה קרה והבאתי אותו גם לדירה החדשה בשיכון למד. אפילו היינו יחד בהולנד ביריד שטרות ואם תרצו לדעת פרטים נוספים אז תשאלו את אפי.
היום אספר בקטנה משהו על יאיר נחמני המנוח וחברת אליטליה שנדמה לי שגם היא ז"ל ואולי רק השם השתנה.

יאיר פרידמן מאייר את יאיר נחמני

יאיר נחמני נולד בכפר ויתקין וכילד ראה את אלטלנה בים של הכפר ובהמשך כמושבניק הכיר רבים משם כולל גד יעקובי ומשפחת אשוח. פעם סיפר שאביו נולד בווהלין במקום בשם אלכסנדריא ושם גם הייתה הכנסיה הכי גדולה בסביבה ואבא שלנו שנולד שם, אישר זאת. יאיר גם סיפר כיצד כסטודנט מתקדם למשפטים ומדע המדינה, לימד כמה מפורסמים ביניהם רפול.
פעם סיפר איך מישהו מהמפד"ל של אז, הסביר לו שהפוליטיקה כולה זה מתחיל ונגמר בכסאות וביידיש זה נשמע יותר טוב. היה לו סיפור איך נסע פעם במונית שרות מתל אביב לקמפוס בירושלים ואחד בשם יוסי שריד לא סגר את הפה ולא נתן לו להשחיל מילה בכל הנסיעה.
פעם קנינו ערמה הגונה של שטרות מפעם. יאיר נחמני נכח בחנות ולא התערב וכאשר המוכרים יצאו לדרכם, ביקש מאיתנו לקנות הסחורה. אבי שמואל אמר בסדר, אבל כסף מיד וביד כמו שמקובל. זה היה סכום די מכובד ויאיר אמר אתן מה שיש לי ואחר כך את היתר. אחר כך צמד מילים מורכב וקשה להגדרה. אבי אמר לא ולא אני מכיר אותך עוד מהימים שישבתי וחיכיתי אצלך בחנות בתור שלא נגמר ליד בית הכנסת הגדול באלנבי סמטת הר סיני. אל תנסה למשוך ותביא כסף. יאיר הבין שאבא שלי זה לא קובי התמים ואמר עוד מעט אני חוזר עם כסף וזה שלי. בסדר זה שלך ותביא ואכן יאיר הלך להיכן שהלך וגם חזר עם כסף וזה היה שעור בעיסקאות מספר 117 שלמדתי אז. כשיאיר מאד רוצה זה קורה.

כרטיס בקור
המרכז הישראלי למטבעות ומדליות
יאיר נחמני
מטבעות מדליות בולים שטרות קניה מכירה הערכה
החלפה יעוץ
רחוב הר סיני 5 פינת אלנבי 108 תל אביב עי בית הכנסת הגדול טלפון 03-623073

ממש לאחרונה סיפר לי קולגה בתחום שעשה בזמנו עיסקה לא קטנה עם יאיר שנתן מקדמה ואת השאר הבטיח אחר כך שהלך והתארך. הקולגה אמר לו די אני לא מחכה יותר והולך אליך הבייתה לאשתך ואז נראה. יאיר שמע את הרמיזה ואמר לא לא ועוד פעם לא ואז הלך וסידר את הכסף של אחר כך. חבל שהשיעור הזה לא קרה מזמן אבל טוב מאוחר מאשר לעולם לא.
לפני הרבה שנים מישהי צילצלה לחנות וביקשה את הנייד של יאיר כשכבר היו כאלה וברגע זה נזכרתי גם איך היה לי שעור יפה בטלפון אלחוטי ויאיר ולא נרחיב היום. שאלתי מי הדוברת והמבקשת והיא ענתה אשתו. זה היה מוזר למרות שמעולם לא ראיתי את אשתו אבל כן שוחחנו בטלפון וידעתי שהיא עובדת בבטוח לאומי וגם על הבן המוכשר שרון שהיה בגל"צ. אמרתי לגברת שאני אשאל את יאיר ואולי כדאי שתשאיר לי את המספר שלה והוא יחזור וגם אם היא בטוחה שהיא אשתו והיא ענתה כן והוסיפה שהם היו נשואים וכבר לא והנה למדתי עוד משהו. כשראיתי את יאיר סיפרתי לו והוא ענה שטוב עשיתי ולא לתת סתם את המספר ואיתה עברתי את המבחן. לימים למדתי שאשתו הראשונה הייתה בעצם בתו של אדון לצין מנתניה המורה למתמטיקה שאהב מטבעות ובמיוחד מנדט ונהג לעשות עסקים ובא בימי שלישי למועדון ברחוב הס 16 וגם נח לעיתים בדירה ברחוב חובבי ציון והוא ושלמה נתניה שהוא בכלל מאבן יהודה היו מחוברים חזק חזק במטבעות ובשטרות ומעניין אם שלמה ידע את הפרט המוכמן הזה. אבדוק בהזדמנות.

יאיר נחמני

יאיר נהג לנסוע לרחבי העולם בעניני מטבעות ושטרות והכיר רבים רבים בתחום הזה. האנגלית שלו הייתה משובחת ושלמה אוחיון תמיד אמר והסתכל לשמיים אלוקינו תן לי את האנגלית של יאיר ותראה כמה סחורה אני אוציא לבחוץ. יאיר הכיר את כל הטריקים והשטיקים בטיסות עם מטענים מכל הסוגים. היו לו בגדים שיכלו להכיל עשרות קילוגרמים ולא לשכוח את המזוודות עצמן. להערכתי רוב חברות התעופה הכירו אותו וידעו שיש פה נוסע לא פשוט ויותר פשוט להתעלם ולא להתחיל איתו כי אז יקרו דברים לא צפויים והמטוס כולו יתעכב. פעם סיפר איך מזוודה שלו שהייתה במטוס חיכתה לעלייתו למטוס הרבה זמן כי הצוות בשדה התעופה שאלו יותר מדי שאלות והוא התעקש וגם הם על עודף משקל.
אני יכול להמשיך ולהלאות אתכם עם עוד מידע אודות יאיר נחמני שיכול היה לנהל שיחת עומק במגוון נושאים כולל המפץ הגדול ועוד נושאים שתעלו במוחכם אבל אז נאלץ לשכוח מהסיפור על אליטליה.



פעם יאיר נסע עם אליטליה ולא אתפלא אם זה היה במסגרת המיילים שצבר או קומבינה אחרת. כל מה שקרה שם בטיסה היה לא משהו. הוא ביקש קולה והביאו פפסי הוא רצה דיאט והביאו רגיל ולא היה קר ובלי גזים והמושב צפוף ויאיר איש לא קטן והדיילות השתגעו ממנו וזה רק הלך והסתבך ואז הופיע הקברניט בעצמו ובכבודו ואמר ליאיר שמע ידידי בוא נעשה הסכם שאנחנו לא נדבר על עודף המשקל שסחבת למטוס ואתה מנגד תפסיק להתלונן. אוקי? עשינו עסק אמר יאיר והטיסה יצאה לדרך.