יום רביעי, 15 ביולי 2015

הפייסבוק שלי או חוכמת הפיג'ו 404

פייסבוק, הרשת החברתית, עשתה בעולם מהפכה. מועדון עם כל כך הרבה חברים לא רואים כל יום. כל אחד יכול להיות חבר ברשת החברתית והמאד חברותית לטעמי. מארק צוקרברג רכש לו הרבה חברים. כל  ישראל חברים. facebook מאפשרים 5000 חברים. כמה חברים יש למארק צוקרברג בפייסבוק? וכמה בחיים בכלל?

הסמל של ה 404 שלי והרישיון 57622 של אבא

אליעזר מורב הקים את דף הפייסבוק שלי. אני מודה לו מקרב לב וגם מצרף נשיקות. הכוונה הייתה ונשארה פייסבוק לעסק המטבעות. קוראים לו לידרמן קובי ובאנגלית זה הרבה יותר מרשים וכאילו בינלאומי: Liderman Coins.
סברתי לתומי שאם מאפשרים לי חינם אין כסף להקים אופרציה ברשת, למה לא לקחת, ואפילו תביא עוד אחד, שיהיה למקרה חרום.

הילדים הגדולים שלי אהבו מאד לטייל עם הפיג'ו 404. בפייסבוק הם לא מוכנים להיות חברים שלי
כמעט לכולם יש facebook. זה מאד inni להיות בפייסבוק. גם לאלה שאין  פייסבוק יש על מה לדבר בנושא. בדרך כלל זה חמלה מהולה בתוגת המעטים שמביטים במעט זילזול בנזקקים לתשומת לב בשל עולמם המעט דלוח. "בשביל מה אני צריך את זה?", "יש לי מספיק חיי חברה גם בלי הדבר הזה", "זה בכלל לילדים הפייסבוק הזה" ועוד ועוד אמירות המביעות לדעתי סוג של מבוכה לנוכח הקידמה המידפקת בעוצמה על כל מחשב ללא הפוגה. הבנתי כבר את המתנכרים לפייסבוק ולעיתים רחוקות קורה לי שאני אפילו חש שהם צודקים, אבל רק לעיתים רחוקות. השפעות פסיכיאטריות של רשתות חברתיות יהוו מקור להרבה עבודות מחקר. אני יודע שזה נכון ואפילו מידע אישי.

כמה  חברים יש באגד?
אני נוהג לראות את ה-facebook כמעט מדי יום, ולדעתי עברתי את שלב ההתפעמות. מבחינתי זה אתר המרכז פעילות שמצאתי לנכון לאחסן בה מידע ותקווה שיקרו שם דברים מועילים כמו עסקים וארועי תרבות שווים. עד היום הפייסבוק לא הביא אפילו עיסקה אחת, אבל אני לא נואש. היו שלושה ששאלו וכאילו התענינו ונמוגו.סברתי לתומי שרצוי שיהיו לי כמה שיותר חברים כי אז כמות החשיפה שלך גדולה יותר. היום אני מבין שטעיתי בחשיבה הראשונית והמטופשת. השיקול דעת כמו בהרבה דברים אמור להיות האיכות. רצוי שיהיו חברים איכותיים ולא כאלו שאין לך מושג מיהם ושאין סיכוי בעולם שיבואו לעזור לך באריזה למעבר דירה, כמו שמסבירים מומחי הפייסבוק לביקורת חברים. תמיד אפשר להוסיף או לבטל חברות.

מה סוד ההצלחה של ה facebook
לא בטוח שיש סיבה מובילה. מבחינתי הקטע של המרובע עם תמונות החברים מסודרים בדיוק כמו במגרת איחסון של מטבעות ומדליות מהווה סוג שלאוסף. הסידור לתת קבוצות מאשר את ההתיחסות הבסיסית שזהו בעצם אוסף.

אליעזר מורב ואפי שחק שני חברים וגם שני מהנדסים מדופלמים פלוס פלוס, טוענים שהפייסבוק לא הביא שום בשורה טכנולוגית לרשת. את כל מה שמארק צוקרברג יודע לעשות, ידעו כבר אחרים קודם ולפניו. נשמע מפתיע במידה וזה נכון. איך דווקא הרשת הזו תפסה חזק בעולם לעומת כל הרשתות האחרות? האם זה השם הקליט? האם בכל זאת יש פה שילוב טכנולוגי עלום וסודי שעשה את ההבדל, או אולי הכל ביחד וגם אלילת המזל ששמחה לקראתם ואיתם?!

כולם מכירים את Mark Elliot Zuckeberg  בגלל הפייסבוק. אומרים שיש לו המון כסף ויהיה לו בעתיד אפילו יותר. אפילו עשו לו בר מצוה בגיל הנכון. מאז, כך כתוב ברשת, הפך לאתאיסט. לדעתי העניה, אתאיזם דת מענינת. האם משתמשי פייסבוק אינם מהווים בעצם סוג של מאמינים? בכל אופן למר facebook יש כנראה שורשים יהודיים בישראל.

מארק ויעקב צוקרברג

האם שמעתם על יעקב צוקרברג (1996 - 1909), האיש המיוחד מקבוצת שילר?
יעקב צוקרברג הגיע כחלוץ מגרמניה בשנות השלושים היישר לקיבוץ. גם צוקרברג הזה היה איש מיוחד. כל חייו הטיף לחקלאות אורגנית פלוס.  יוסף שטייניג-שחם הכירו ולמד ממנו חקלאות שונה ומקורית. בחורף לא עולים על הקרקע עם הסוס והעגלה כי ככה האדמה הופכת להדוקה ובלתי אוורירית. ועוד על צוקרברג מקבוצת שילר 

יעקב צוקרברג היה רווק כל ימיו והוא אח של סבא של מרק צוקרברג שלנו מפייסבוק. לדברי יוסי שחם המכונה הצדיק מנטעים, "הדוד הזה, יעקב צוקרברגר, היה אקזמפלר מיוחד. אדם שהיה לי הכבוד לעבוד במחיצתו וללמוד ממנו הרבה על חקלאות, על חיים שלווים וצנועים ועל משנה פילוסופית סדורה, כנראה הגנים המיוחדים של מרק צוקרברג מקורם עוד במאה ה-,19 בקרב משפחה יהודית בגרמניה".
אביו של מארק צוקרברג ביקר בקבוצת שילר בשנות השישים. נראה לכם שאם אזמין את מארק  צוקרברג לישראל הוא יגיע? קודם שיאשר חברות, אחרי זה נראה!

המונית של אבא בקיסריה עם השלמות של אליעזר מורב

חוכמת הפיג'ו 404
האוטו שאני הכי מחובר אליו הוא הפיג'ו 404. המונית האחרונה של אבא שלנו זכרונו לברכה הייתה 404. גם לי היו כמה פיג'ו. המיוחדת שבהן היתה 404 משנת 1975 שהיא שנת היצור האחרונה בצרפת. הפיג'ו 404 שלי הירקרקה שמספרה  382-787  הייתה קודם אצל גיסי החדרתי הגבוה אברמיק  שכנאי , ומי שהביא אותה במקור מצרפת  ביבוא אישי , היה בחור בשם צוקרמן מזכרון יעקב.
אלי הגיעה הפיג'ו בשנת 1982 ומאז הייתה אצלי שנים הרבה עד שנמכרה למפיקי הסרט האמריקאי "משחקי ריגול" עם בראד פיט ורוברט רדפורד. בסרט היו אמורים לפוצץ אותה ובגדול. היא ניצלה בזכות אינתיפאדה מקומית פה בישראל והסרט צולם בסופו של יום במרוקו. כנראה שהיום היא מצויה אצל מישהו מאבן יהודה המספק אביזרים שונים לסרטים. השכן שלנו אדון פילוסוף מבן יהודה 18 א'  אמר ש-404 היא כמו סיגריה טובה שמעשנים עד הסוף. אני לא יודע כי לא עישנתי מעולם כמעט כמו יאיר לפיד.

הפיג'ו ליוותה אותי ואת משפחתי הרבה זמן. היא נהפכה לחלק מחיי. הטיפול בה היה מסור והיא החזירה נאמנות ואהבה. צביקה מלמד ירא שמים והמוסכניק הכי בעולם מיפו, ידע לספק את מאוויה של הצרפתיה שלעיתים הייתה סוררת ובדרך כלל נאמנה ומסורה.
בני גרינברג - חלקי חילוף, בעלה של חגיק, ידע להשיג כל חלק, אביזר ומספר קטלוגי, מעזה ואפילו מקניה שבאפריקה, כשהיה צורך, והיה. בני דודנו מנבלוס, עזה וחליל, היו מתים עליה וכשנסעתי בה ראיתי מבטי קינאה מתובלים בהערכה השמורה לאוהבי הפיג'ו בלבד.

פיג'ו 404 הגירסה של אבי אבנר בטכניקה מעורבת

תעצור בצד בבקשה!  כמה אתה רוצה בשביל פיג'ו?
עצרו אותי לבדיקות השמורות בדרך כלל לאחמד תערבב את הטייח. בכל מקום שאלו אותי "מוכר?". שמו לי פתקים אין סוף בהצעות מענינות וגם מגונות. נסעתי איתה בכל מקום מדן ועד אילת כולל ואדי משאש, ערוער, תל חצור בואך מרות, צפת, ביריה, תל אבו נידה, רוג'ום אל הירי ואפילו החרמון. היינו עם הזמן זוג, שלישיה, ומשפחה מורחבת. היא הייתה חלק ממני. בחורף היה קשה לרגשה ולהתניעה. הפח כמו גם הריצפה, דרשו טיפול מתמיד וקבוע נגד הזיקנה והחלודה.
אפי סחייק דאג לה למזגן נהדר במפעל של בר לוי מיזוג אויר, אותו ניהל באותו הזמן בהרצליה. הרגשתי אותה ואת התנהלותה מאלף ועד תו. ידעתי מתי היא בסדר ומתי היא לא במיטבה. צביקה מלמד ידע לסדר אותה והיא תמיד שמחה למגע ידיו. יש יחסים אנושיים חמים בין אנשים ומכוניות.
גברים ומכוניות זה ספריה בפסיכולוגיה. מה לא נאמר בנושא הזה, שהעסיק כל מי שנהג בחייו? הקטע של נשים ורכבים זכה להתיחסות שונה. נראה לי שאפשר כבר לכתוב את הסיפרון הנשי. אצל הגבר זה תמיד התחבר לגודל הנשק. האשה התמקדה בצבע, פונקציונאליות ובעיצוב מדליק. האם צבע אדום מעיד על פיתוי?

מה היה סוד הקסם וההצלחה של ה-404, שהייתה פופלארית להחריד בכל קנה מידה?
כנראה שהרבה דברים. אוטו נוח ומרווח כרכב משפחתי ומנהלים כאחד. תחזוקה מכנית מאד סבירה וקלה. ובכלל עם הצלחה קשה להתווכח, המספרים מדברים. שמעתי אפילו גירסה הטוענת שחברת פיג'ו הפסיקה לייצר את ה 404 משום שפשוט הדבר מנע מכירות של דגמים אחרים. לפעמים איכות יותר מדי טובה עושה צרות שיווקיות למוצרים אחרים.
מה הקשר בין הפייסבוק שלי לבין הפיג'ו 404? או כפי שהיה מנסח לוציאן סימצ'ס המורה שלנו למתמטיקה "מהי המסקנה המסכנה?"
 נראה לי שמבחינתי 404 חברים ב-facebook שלי זה הדבר האידיאלי ותמיד ניתן גם לעקוב  .

ליד הבית של פנחס שדה ביפו עם אבא ודוד רובין ברי וגם הפיג'ו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה