יום רביעי, 22 ביולי 2015

דן אהרונובסקי ומטבע השני גרוש



מי ראה חיילים אנגלים בפלשתינה א"י?
דן אהרונובסקי עבד בבנק לאומי. זה כל מה שאני יודע על עורך דין דן אהרונובסקי ז"ל שעבד בבנק לאומי לישראל ואפילו בסניף המרכזי. כן היה לו גם זקנקן קטן בסוף הסנטר, וחיוך נעים וגם משקפיים ואני זוכר אותו היטב. דן אהרונובסקי היה אצלי כמה פעמים ותמיד עם צחוק כזה ופנים טובות ובכל זאת רק מסיבה אחת אני זוכר אותו ואין לזה שום קשר לעובדה שנדמה לי שהשאיר לי את כרטיס הביקור שלו. כן אני אוהב כרטיסי ביקור ויש לי כמה סיבות והראשונה שזה לא עולה כסף בדרך כלל. 
לעיתים המעט מידע גורם לך לדמיין דברים או פשוט להתאמץ עם אותו זעיר מידע. לעיתים המעט הוא המון והדימיון חוגג. כן כעת אני מבין שדן אהרונובסקי נולד לפני שהמדינה נולדה ויש מצב שראה פה בריטים על אמת ולא כמו ביבי שחשב ככה ואולי סתם התבלבל. אין כמו דימיון לחיים נהדרים. אחרי הפוסט הזה אני בטוח שאדע על דן אהרונובסקי הרבה יותר ויש כבר התחלה. מישהו אמר שאין מקריות והכל מהשמיים. ותודה לדפנה יעלון שבעזרתה ובזכותה נולד הפוסט הזה והיא בכלל לא הכירה את דן אהרונובסקי המנוח. 

פונטים מפלשתינה א"י


כשבגרוש היה חור והלירה הייתה לירה
דן אהרונובסקי ז"ל נהג להגיע אלי והייתה לו רק בקשה אחת. הוא קנה אצלי מטבעות מנדט. יש הרבה שאוהבים מטבעות מנדטוריים ובכל זאת אני זוכר אותו ולא את האחרים. דן אהרונובסקי קנה רק מטבעות מסוג אחד. כן דן אהרונבסקי זכור לטוב, שתמיד רצה מטבע של 20 מיל או אם תרצו מטבע של 2 גרוש ונכון יש למטבע הזה חור. 20 מיל זה שני גרוש. תמיד רצה 20 מיל ואפילו יותר מיחידה אחת. אם חשבתם שמטבע כזה עולה הרבה אז לא. תלוי בשנה ובמצב אבל גם במאה ש"ח שלמים ניתן לקנות מטבע כזה וגם בכפול וגם באלפי דולרים והכל תלוי בשנה ובמצב. 20 מיל שווה יותר מ-100 מיל. למה? ככה ותמיד יש הסבר וככה זו תשובה סבירה לפני שמתפלפלים. 20 מיל משנת 1941 שווה הרבה. שטרות ניר מהמנדט שווים הרבה יותר ממטבעות מתכת אבל היום אנחנו רק עם המטבע של דן אהרונובסקי זכור לטוב. 
דן קנה מטבעות רגילים ותמיד 20 מיל. כן אפשר גם להגיד שני גרוש עם חור. כשבגרוש היה חור זה מושג ואני לא הייתי שם אבל נדמה לי שקלטתי משהו בכללי מהתקופה והאמת שלכל תקופה יש את הקטעים שלה ואפילו את הכסף שלה ואנשים מתחברים גם לזה וכל אחד עם סיבותיו ורגשותיו. מי יודע למה עשו מטבעות עם חור? אשמח לתשובות ואני לא בטוח שאני באמת יודע. 

מטבעות מילים של המנדט הבריטי צילם אליעזר מורב


20 מיל עם חור ואפשר להגיד 2 גרוש
יום אחד הגיע דן אהרונבסקי לחנות וביקש מטבע של 20 מיל כהרגלו. ידעתי תמיד שזה מה שהוא רוצה ולכן גם יקבל וייתכן שאפילו הזמין זאת מראש. החלטתי שאני שואל אותו כמו עם משה והאורנג'דה. "דן אולי תסביר לי בבקשה מה הקטע שלך עם העשרים מיל בבקשה?" 
יש הרי הרבה מטבעות מנדטוריים החל ממיל אחד, שני מיל, חמישה מיל ואפילו עם חור. יש גם 10 מיל שזה גרוש עם חור וכמובן 20 מיל עם חור ואפילו משתי מתכות עם צבעים שונים של ניקל ונחושת. יש אפילו 50 מיל שזה שילינג ובלי חור בכלל והמטבע הכי גדול בערכו זה 100 מיל שזה עשרה גרוש ועשוי מכסף כמו החמישים מיל. לא הבנתי למה תמיד אתה קונה 20 מיל ועוד 20 מיל ואפילו משני הצבעים. אפילו שאלתי אותו "מה אתה עושה עם המטבעות האלה? סלט! "
נשמע לי קטע מוזר הרומן הזה עם העשרים מיל ואפשר גם להגיד שני גרוש עם חור. אז דן אהרונובסקי ענה לי עם עיניים מבריקות ואולי אפילו עם תחילתה של לחלוחית כזו בזוית העין.
" היום כשאני כבר אבא  אני רוצה להראות לילדים שלי משהו מפעם וגם מזכרת קטנה. כשהייתי ילד קטן אז אמא שלי תמיד נתנה לי מטבע של 20 מיל. כל הילדים בשכונה קיבלו 10 מיל וגם פחות. גרוש עם חור היה עשרה מיל. אני קבלתי תמיד מטבע של 2 גרוש עם חור. ככה אני זוכר וככה המטבע הזה של העשרים מיל מחזיר אותי לילדות ולדמי כיס של אמא..."
בסוף כולנו רוצים את אמא.

3 תגובות:

  1. תודה קובי... אני אחיו הצעיר של דן והיחיד שעדיין חי ממשפחת אהרונובסקי המקורית... אכן זכית להכיר אדם מיוחד במינו...

    השבמחק
  2. תודה קובי... אני אחיו הצעיר של דן והיחיד שעדיין חי ממשפחת אהרונובסקי המקורית... אכן זכית להכיר אדם מיוחד במינו...

    השבמחק
  3. גם אני אהבתי את הגרוש עם החור, אבל לא קבלתי אפילו מיל, כך היה המצב בארץ לא כל יום היה לאבא עבודה

    השבמחק