יום שני, 21 באוגוסט 2017

לגיא

Aug 20   2017

אם היו מאפשרים לכם לעצב שטר כסף, מה הייתם עושים? האם הייתם מכניסים לשטר משהו אישי ואפילו עם כאב? האם זה ראוי לדעתכם? לדעתי כן והנצחה אישית היא דבר חוצה גבולות וחוקים. השטר האדום של 200 ש"ח שמור מבחינתי למעצב דרור בן דב שעיצב את צדו האחד עם הילדה והאותיות מסביב. בן דב יליד 1934 מעצב גרפי ותערוכות בוגר בצלאל 1958 במחלקה לגרפיקה שימושית.
השטר הזה שאנו מדברים עליו הוא מבחינתי הדבר הכי מרגש ונוגע ללב בתחום הכסף בישראל. בנק ישראל לא היה מעורב בסודו של בן דב שבחר להנציח את בנו גיא שנהרג בלבנון תוך כדי הכנת השטר. השטר שאתם רואים פה עם הדגשת האותיות לגיא הוא שטר עשוי בהבלטה ובמיוחד לצורך הכתבה ואין באמת שטר כזה עם אותיות כאלה. ותודה לאליעזר מורב על ביצוע חד וברור. 

מצד ימין מאתיים שקלים עם הדגשה מלאכותית באדום של האותיות לגיא 
מצד שמאל שטר רגיל 
צילום ועיבוד אליעזר מורב

אני זוכר מיפגש עם דרור בן דב בהרצאה שנשא בתל אביב לעמותת אספני השטרות והמטבעות. זה היה ערב נהדר וידעתי שעוד אשוב לדרור למידע נוסף ובמיוחד בנושא השטר והמעורבות האישית משפחתית שלו. השבוע חזרתי אליו בשיחת טלפון בה הסביר לי בשפתו העשירה והמדויקת את שקרה. ידעתי שאם אנסח בעצמי את סיפורו אקלקל, ולכן ביקשתיו שיספר זאת בשפתו ובדרכו. דרור עשה זאת ברצון ובחרתי להביא הדברים כפי שהם.

דרור בן דב בעבודתו ברקע בנו גיא ז"ל שהונצח בשטר. 
עיבוד אליעזר מורב

לכבוד קובי לידרמן 28.3.2014
בהמשך לשיחתנו ולבקשתך אני מעביר לך את ספור השטר. לידיעתך אני עיצבתי רק את צד ב' של השטר, הציור של הילדה. את צד א' עיצב המעצב משה פרג. ולסיפור עצמו בחדשים הראשונים של שנת 1986 נתבקשתי ע"י בנק-ישראל להשתתף במכרז לעיצוב השטר הראשון של 200 שקלים חדשים. הנושא היה חינוך כאשר הדמות שמופיעה על השטר היא של זלמן שז"ר ז"ל שהיה בשעתו גם שר החינוך והתרבות. התלבטתי עם עצמי וחשבתי רבות מה וכיצד לבטא את הנושא בדרך הכי נכונה. ואז נזכרתי בחבר שקיים אצלו ארכיון גדול מאד של צילומים, ואולי שם אמצא צילום או צילומים שישמשו לי השראה לציור השטר, ואומנם לאחר חיפוש מצאתי את צילום הילדה שזה עתה התחילה ללמוד בכיתה א' וכותבת ומשתמשת באותיות האלף בית העבריות. מה שלדעתי היא הדרך הנכונה לבטא את ראשית הלימוד והחינוך. השתמשתי בצילום הילדה כמוטיב המרכזי כאשר מסביבה ומעליה מרחפות האותיות העבריות. בעיצוב השטר ישנם אלמנטים קבועים שמוכתבים ע"י הבנק כמו: צבע השטר, הסכום המדויק איננו מוכתב אלא הנחייה של שלש ספרות בלבד (מפאת זיופים) את הצורה הגרפית של הספרות אני קובע בנוסף אני קובע את המיקום של המילה "בנק ישראל" בשתי שפות אנגלית וערבית (העברית מופיעה בצידו השני של השטר) כמ"כ מופיעים סימנים נגד זיופים ביניהם הטבעת מים - כאשר אתה מחזיק את השטר אל מול האור, אתה רואה את דמותו של שז"ר מופיעה ברקע הלבן שמימין. בצד שמאל של השטר אתה רואה מעין צורה שמזכירה את בתי הזיקוק בחיפה. זהו סימן בולט שמיועד לעיוורים, כאשר הם ממששים הם יודעים באיזה שטר מדובר. כל אלה מבוצעים אך ורק בבית הדפוס שנמצא בקשר ישיר עם הבנק. כל הטכניקות האלה שהן מורכבות ומיוחדות אי אפשר עדיין להדפיס בארץ ולכן השטרות מודפסים בדר"כ בדפוס "אנסחדה" בהולנד או בבריטניה.
בשלב מאוחר של עיצוב השטר, עוד בטרם הדפסתו, נתבקשתי להוסיף עוד אלמנט גרפי והוא סמל שבנוי מאותיות עבריות והקרוי בשפה המקצועית מונוגרם. וכשמחזיקים את השטר בשתי הידיים סמוך לבטן ומנענעים אותו למעלה ולמטה פתאום נראית באמצעיתו הספרה 200 וזה כמובן אלמנט שעד היום אני לא יודע להסביר כיצד הוא מבוצע וזה נעשה אך ורק בבית הדפוס כמובן. תוך כדי עיצוב השטר, בחודש יולי 1986 נפל בני הבכור גיא ז"ל, לוחם בגדוד 890 של הצנחנים, בקרב עם מחבלים צפונית לראש הנקרה במקום שנקרא ראס - ביאדה. אתה וודאי מבין מה עבר עלי ועל משפחתי באותם ימים ועוד חדשים ושנים אח"כ ועד היום הזה. הכאב והאבדן מלווים אותנו מידי יום. ובכל זאת אמרתי לעצמי שאני ממשיך כי זה היה ממש לקראת עיצוב השטר ואם מונוגרם שבנוי מאותיות אז נשתמש באותיות לגיא + האות ט שמשלימה את דימוי המגן - דוד.
בשטר עצמו האותיות עשויות ברסטר (קווקוו עדין) שבמבט ראשון קשה להבחין באותיות אבל כשאתה מפנה את תשומת הלב של המתבונן הוא מזהה את האותיות.
גם בבנק כנראה לא שמו לב ולא הבינו אילו אותיות אלה. ואז באחד הערבים התראיינתי ע"י דודו דותן ז"ל ודלית אורמיאן ברדיו בתכניתה ב-10 בלילה על השטר והתפתחה שיחה תוך כדי שאלות ששאלו סביב השטר.
על ידי ישב מר שלמה סירקיס שהיה בשעתו הממונה על הנפקת השטרות והמטבעות בבנק ישראל, כאשר לקראת סוף הראיון הוספתי ואמרתי במילים אלה "ועכשיו יש לי סיפור לאומה" היה פתאום שקט ודממה, מר סירקיס היה חיוור ואמר לעצמו מה הוא הולך לספר לאומה שאני לא יודע. וספרתי את אשר תארתי לך קודם לכן, את סיפור המונוגרם האותיות ומשמעותן. הייתה דומיה. תם הראיון נפרדנו כל אחד לדרכו.
למחרת בבוקר טלפון מהבנק ומן הצד השני אותו שלמה סירקיס - למה אתה מספר לאומה הוא שואל לפני שספרת לנו. לא הייתה לי תשובה. לך תאמר לו שזה היה מעין דחף נפשי ורגשי של אותם רגעים והוא ממשיך ואומר דע לך שאנחנו שוקלים לא להנפיק את השטר. אמרתי רצונכם כבודכם. לי אין מה להוסיף, וכך נפרדנו והשטר אמנם הודפס והונפק ב-1992 (שש שנים לאחר שעוצב) והיה במחזור כ-8 שנים מ-1992 - 2000.
בשנת 2000 כאשר נערכו בבנק לעיצוב השטרות החדשים הזמינו אותי על אף כל מה שהיה, להשתתף במכרז, אבל וויתרתי, אמרתי לעצמי מספיק עד כאן.
בכבוד רב דרור בן-דב
תודה רבה לאליעזר מורב על התמונות. לקוח מתוך פוסט בשם כמה סיפורים במאתיים ש"ח אדומים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה