יום שישי, 4 באוגוסט 2017

המדליה של עובד


יום אחד לפני שנים ספורות הגיע לחנות איש ממש גדול. כן גם גבוה (אצלי גבוה נחשב סביב 190 ס"מ) וגם מאד מלא עם פנים טובות. הוא נראה כבד ועייף והעיניים היו איך לומר נעדרות אופטימיות. לא ידעתי מי האיש. הוא דיבר איתי קודם בטלפון ושאל אם אני גם קונה מטבעות או רק מוכר. יש הרבה אנשים ששואלים את השאלה הזו ולי זה קצת מוזר כי נדמה לי שזה ממש ברור אבל במחשבה נוספת ברור שזו אחלה שאלה והדברים הכי ברורים לך הם תעלומה לאחרים ואולי זה סוד הקסם של העולם שלנו. אם לא נקנה אז איך נמכור? אין הרבה תחומים בעולם שאתה גם קונה וגם מוכר ועדיין הכותרת היא סוחר מטבעות. יש שיאמרו שחלפנות זה הכי לקנות ולמכור ובכל זאת מסחר במטבעות ועתיקות זה מכה קלה בשידרוג המעמדי הנמוך והכל כמובן לעניות מחשבתי. האם ידעתם שככה החלה משפחת רוטשילד את דרכה?
אני זוכר שהיה לו לאיש הגדול והגבוה, בן גוריון מזהב כולל זוג כסף. קוראים לזה סט בן גוריון וזה הכי ישראלי במטבעות שיש. כל עם ישראל קנה את זה בזמנו, ואם לא כולם אז רבים ובסך הכל הונפקו מאות אלפי יחידות כולל זהב וכסף. אז בשנת 1974 המונים קנו בן גוריון ולמרות שאז הייתי תלמיד תיכון אני יכול לאפיין את הקונים ותאמינו לי שרובם לא היו אספנים במובן המלא של המילה. כן גם ההורים שלי קנו והורי לא היו אספנים על אמת. הרבה קנו זאת בשביל הילדים כדרך חסכון נוספת ואולי עוד משהו. זו דעתי ואם אתם חושבים אחרת זה בסדר וגם פוליטית אני במיעוט מזהיר, ובכלל לא אכפת לי שאני צודק בכמעט בחמישים אחוז ואם זה היה יותר אז יש לנו קזינו מרוויח.
אז חזרנו לפגישה מפעם בה ראינו את סדרת הבן גוריון ואולי עוד משהו כמו מטבעות בונדס מלווה עצמאות 1975 ואולי גם סדרת עצמאות 25 למדינה 1973 ואולי עוד משהו שאני רואה חדשות לבקרים כבר כמעט 40 שנה בחנוק שנחנקה מרוב מטבעות ומדליות וגם דברים שונים נוספים.
ההפתעה בכל הסיפור הייתה מדליה די קטנה שישבה לה בצד ואפילו מעט סמויה. המדליה הזו אומנם לא שינתה הרבה מבחינת המחיר הכללי אבל האירה מעט את האיש והזמנים. לעיתיים פריט אחד בחבילה מסגיר סיפור חיים וחלקו של האיש שלנו באותה מסגרת. הייתה שם מדליית ראש הממשלה בקוטר 35 מ"מ ואולי אפילו בצורת מחזיק מפתחות שהאיש הופתע שהיא שווה כמה מאות ש"ח. לטענתו המדליות האלה חולקו חינם מתוך קופסא לא גדולה לצוות. היו שם כמה עשרות פריטים וכל מי שרצה והיה שם לקח לעצמו. הוא אפילו לא זכר מה מצויין באותה מדליה. נדמה לי שזו הייתה מדליה של גולדה מאיר. אז גם הבנתי שהאיש הזה שהיה נראה חלש ואולי גם חולה הוא אותו עובד נתן שהיה המאבטח ושומר הראש המיתולגי של כמה ראשי ממשלה. אני זוכר שניסיתי להחליף עימו כמה מילים בקטנה על עניין רבין והרגשתי שהאיש נחנק והעיניים נעשות לחות. הנושא לא מוצה אבל ידעתי שיצא לי עוד סיפורון הקשור למדליה ולפני זמן קצר יגאל סרנה עורר מחדש את הנושא בעקבות פוסט השיירה ויחידת האבטחה וככה נזכרתי במדליה ועובד נתן. אגב יש ליחידת אבטחת אישים שבשרות הבטחון כמה מדליות. 

יצחק רבין עם המאבטח עובד נתן לידו 
צילום של לע"מ

מדליות ראש הממשלה לא נמכרו מעולם לציבור. אלו פריטים שיועדו לחלוקה ומתנות ונעשו על ידי החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ ז"ל. יש אספנים שאוהבים במיוחד פריטים מסוג זה. כמעט כל דבר מגיע בסופו של יום לשוק האספנות. את המילה כמעט ניתן להסיר לדעתי.

מדליה 35 מ"מ של ראש ממשלת ישראל מנחם בגין 
WITH COMPLIMENTS M. BEGIN PRIME MINISTER OF ISRAEL
עיצוב פני המדליה עם הכיתוב לפי רישום של לשכת ראש הממשלה. גב המדליה: יעקב צים. מטבעה קרצ'מר


מדליות ראש הממשלה צילום עמוד מתוך הקטלוג הממשלתי
מדלית ראש הממשלה עורך ישראל צדקה

החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות הנפיקה מדליות מיוחדות בשביל ראשי הממשלה:
גולדה מאיר, יצחק רבין ומנחם בגין. המדליות הוטבעו בכמויות מצומצמות והן נועדו לשמש להענקה לראשי מדינה ולאישים רמי מעלה מאומות העולם כתשורת הוקרה אישית מאת ראש ממשלת ישראל.

פני המדליה
סמל המדינה, ומתחתיו כתובת באנגלית, במדלית גולדה מאיר גם בצרפתית "בברכה", חתימת יד ראש הממשלה באותיות לטיניות, וכתובת "ראש ממשלת ישראל".

גב המדליה
במדלית גולדה מאיר הפנים של מדלית "צליינים" בה מופיע תבליט בסגנון המפות העתיקות של ארץ הקודש. במדלית יצחק רבין ומנחם בגין הגב של מדלית הכנסת – פנורמה מסוגננת של ירושלים המאוחדת.

היקף
סמל המדינה, וכתובת "מדינת ישראל" בעברית ובאנגלית. במדליות הכסף "כסף 935" ובאנגלית "סטרלינג".

עיצוב
פני המדליה – לפי רישום של לשכת ראש הממשלה.
גב מדלית גולדה מאיר – מרים קרולי.
גב המדליה – יצחק רבין ומנחם בגין – יעקב צים.

גלף
קרצ'מר.

מיטבעה
קרצ'מר.

פרטי המדליה:
מס' קטלוגי ראש הממשלה שנת הנפקה מתכת קוטר
(מ"מ) משקל
(גרם) כמות ההנפקה
26074352 גולדה מאיר (בצרפתית) 1972 כסף/935 35 30 50
28015354 גולדה מאיר (באנגלית) 1972 כסף/935 35 30 100
16075356 יצחק רבין 1975 ארד 35 28 108
26075358 יצחק רבין 1975 כסף/935 35 30 142
16076356 מנחם בגין 1977 ארד 35 28 *
26076354 מנחם בגין 1977 כסף/935 35 30 *
* הכמות טרם נקבעה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה