יום חמישי, 30 באוקטובר 2014

10 פרוטה וטבח כפר קאסם


הנשיא רובי ריבלין הגיע לכפר קאסם ויש התרגשות בכאילו לקראת יום השנה לטבח הנורא. יום אחד יגיע ויש מצב שישראל תקבל  עליה את האחריות לטבח כי יש מספיק זמן בהיסטוריה העתידית. היסטוריה ניתן ללמוד בצורות שונות וזה ממש לא קשור להסקת מסקנות ובטח שלא להפקת לקחים לקראת העתיד, כי היסטוריה זה סוג של שעשועי עבר בראי ההווה וכל אחד לוקח את זה למקום שהוא בוחר ולעיתים אפילו באופן בלתי נשלט. יש המון זוויות וכיוונים מהם ניתן להביט על ארוע היסטורי. אני בחרתי בזווית שלי. חוצמזה אני גר בראש העין ואפילו בגבעת הסלעים ורק כביש 5 מפריד ביני לכפר קאסם. המואזין לא מתחשב במרחק הקצר ומעיר אותי קבוע כל שחר וכל פעם אני יוצא למרפסת עם כפכף וצועק  "אוסקוט  אינעל דין באבור.." ואז אני נזכר שהם בכפר קאסם היו פה קודם בשכונה המקומית של ראש העין ואפילו אני רואה את הדרך של הפועלים האומללים שחזרו לכפר מבלי לדעת על העוצר ונרצחו על ידי מפקדים וחיילים טיפשים ורפי שכל שגרמו לטרגדיה שלמה. ניתן ללמוד על הטבח הזה דרך מושגים כמו פקודה בלתי חוקית בעליל ובסמליל, דגל שחור ועוד מינוחים לכאב הזה, ואני בוחר דרך מטבע ה 10 פרוטה. כל דרך ללימוד היסטוריה מתקבלת בברכה. או שלא....

לימוד היסטוריה דרך הכיס
מטבעות זה אמצעי נהדר ללימוד העבר והיום נדבר על מטבע ישראלי מפעם בשם 10 פרוטה. גם 10 פרוטות זה בסדר אבל 10 פרוטה כתוב אפילו על המטבע עצמו ואם כתוב אז כתוב. יש גם כזה הכתוב 10 פרוטות.
מי שיבוא לחנוק המטבעות שלי בבן יהודה 18א' יקבל מטבע שכזה במידה ויבקש וכאמור חינם אין כסף ובתנאי שקרא את השורות הבאות. בעצם בלי תנאים מוקדמים בכלל. כיום ערכו זניח ואפילו לא שקל חדש אחד. פעם זה היה שווה יותר מהיום, אבל גם אז בשנות החמישים זה היה כסף קטן. תמיד כסף קטן זה לדברים קטנים. יש חיים שלא שווים אפילו פרוטה. יש המון אוספים גדולים המכילים דברים קטנים.
מטבע 10 פרוטות יצא בארבע גירסאות. אספן קפדן יאסוף את כולן למרות שזה לא כתוב בשום מקום. יש את גירסת הנחושת ויש את האלומיניום. יש אלומיניום מסולסל ויש כזה חלק וזה לא קשור לשום תיספורות. יש גם גירסה עם ציפוי אנודייז ותהרגו אותי מהשם הזה המריח לא טוב.
אמפורה בעלת שתי ידיות במטבעות הנחושת כפי שמופיעה במטבעות נחושת גדולות (אבו ג'רה) של ימי מרד בר כוכבא. פעם ראיתי את שלמה מוסיוף קונה אחת כזו מאוסף שפאר בשישים אלף דולר. הוא גם צחק ואמר שהיה מוכן לשלם מאתיים אלף אבל איש לא ביקש יותר. בדיחות של מליאנים טחונים שפעם היו בירושלים והיום בלונדון וסופרים מיליארדים. במטבעות האלומינים יש כד בעל ידית אחת ובשני צידיו - כפות תמרים. הכפות תמרים האלה נראים לי הרבה יותר כמו נוצות לדיגדוג במקומות עדינים. כד זה לקוח מדינרי הכסף של מרד בר כוכבא כמו גם שני ענפי-התמר. 
הסיפור הכי יפה בנושא 10 פרוטה קשור לרפאל פנחס שמצא מטבע כזה עם הכיתוב באנגלית  specimen
איפה המטבע של רפאל פנחס?  

10 פרוטה עם הכתוב specimen צילם אליעזר מורב

סדרת הפרוטה ובלי הירח בכלל
"סדרת מטבעות הפרוטה היא הסדרה הראשונה של מדינת ישראל ורק מטבע 25 מיל קדם לה. המטבעות הראשונים הונפקו על ידי המדינה עצמה. ממשלת ישראל ביקשה מן החברה הנומיסמטית לישראל הצעות עיצוב לסדרת מטבעות חדשה.
הוחלט כי על המטבעות של מדינת ישראל יופיעו דגמים ממטבעות יהודיים עתיקים, כלל הנשמר עד היום.
ליאו קדמן וחנן פאבל מהחברה הנומיסמטית, יחד עם הגרפיקאי אוטה ווליש, הגישו הצעות, ואלה אושרו בידי שר האוצר אליעזר קפלן.
צדי הפנים של המטבעות בסדרה זו מעוטרים בזר עלי זית, והעיטורים על גב המטבעות שאובים ממטבעות יהודיים מתקופת החשמונאים, מלחמת היהודים ברומאים ומלחמת בר כוכבא. שם הסדרה הינו פרוטה. השם נכתב בלשון יחיד על כל המטבעות-גם על אלה של 5 ו-10 פרוטות, שעליהן היה צריך להופיע בלשון רבים. הטעות תוקנה בשנת 1956, אולם זאת רק במטבע של 10 פרוטה." ותודה ליגאל ארקין בספרו על השטרות והמטבעות בישראל 1927-2006 הוצאת בנק ישראל מחלקת המטבע. כל הזכויות שמורות. ותודה לפנחס בר זאב על התמונות מהקטלוג המקוון 

10 פרוטות מכל הסוגים על המדרכה בבן יהודה 18א'
ממש כמו הקנס הסמלי שהוטל על יששכר שדמי בטבח כפר קאסם

טבח כפר קאסם  47 גברים , נשים וילדים נורו למוות ב-29 באוקטובר 1956
"יששכר שדמי הועמד לדין באשמת רצח וחריגה מסמכות, זוכה מאשמת הרצח והורשע בסעיפי החריגה מסמכות. בגזר הדין ננזף והוטל עליו קנס סמלי של עשר פרוטות" 
לא נראה לי שהקנס הדבילי הזה שולם אי פעם כי מי יקח 10 פרוטה בשביל 47 ערבים מתים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה