יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

באלין הנגר



באלין היה הנגר הראשון שפגשתי בחיי. יש לי הרגשה שהוא גם היה הנגר הכי טוב שהכרתי אבל אני לא סגור על זה. אני בטוח שיש המון נגרים ממש טובים גם היום ובהרבה מקומות. נגר זה יופי של מקצוע ויש לי כמה סיפורי נגרים ולעניות דעתי כולם נפלאים אבל היום רק באלין. יש נגרים שעשו היסטוריה. איך קראו לנגר שהיה קולגה של ג'פטו? האם רפול היה נגר טוב? נדמה לי שבמשך השנים היו לנו בסוקולוב לפחות שלושה נגרים וזה לא כולל את המזנון שהיה יעני בעיצוב אחד בשם מבורך ואולי הוא היה בעצם נגר פלוס. את המטבח עשה אחד מחדרה בשם שמעון וינקלר שאפילו היה מורה לנגרות שהפך לנגר מסחרי והנה ההוכחה שגם בחדרה סיטי יש נגרים טובים העושים מטבח עץ עם פורמייקה ואפילו עם פס אדום. בהמשך יראו זאת השכנים ולכולם או רק למחציתם יהיה מטבח עם פס אדום בצבע אדום. 

גופיה אפורה מכנסיים כחולים וחגורת עור

קראו לו באלין הנגר ואני לא זוכר שם פרטי. היום אני מבין שהוא היה ממוצא אוסטרי או גרמני אבל האחיות שלי טוענות פולני כל עוד לא יוכח אחרת. אני לא זוכר אותו מדבר הרבה אבל אני זוכר את לבושו עם גופיית העבודה האפורה והמכנסיים הכחולים. אחותי אראלה זוכרת בגדי חאקי. האמת שאם עושים תיספורת לבאלין משר הטבעות של טולקין (פה בתמונה) אז יש ממש דימיון כללי למרות שנדמה לי שהאף של באלין הנגר היה דק יותר. בכל מקרה הרבה יותר מזכיר את באלין מהסרט מאשר את אלברט באלין היהודי מהבול הגרמני. "אלברט באלין  Albert Ballin 1918-1857 היה יזם גרמני ממוצא גרמני בעל כוח והשפעה בתקופת האימפריה הגרמנית".







היו לו משקפיים והיתה לו גם חגורה רגילה למכנס המורם וכנראה גם עיפרון ככה על האוזן. את העיפרון אני כנראה משחזר מסוג של זיכרון מודרך וגם כי לכל הנגרים יש דבר כזה על האוזן ויש על זה המון בדיחות וסיפורים. דבר אחד בטוח שהיה לבאלין הנגר שלנו וזה קילה. אם אתם לא יודעים מה זה קילה אז יש מצב שאתם לא יהודים על אמת כי אין כמעט בעולם יהודי שלא ידע קילה על עצמו או על מישהו ממש קרוב. קילה ידוע כמשהו מאד יהודי. גם לאבא שלנו היה קילה ואפילו לי ואולי ניגע בזה בהמשך.

דיוקנו של באלין על בול דואר של גרמניה המערבית משנת 1857

חדר שינה עם מיטה זוגית, ארון ושידה עם מראה
באלין הנגר ניגר לנו את חדר השינה של ההורים שלנו. מיטה זוגית עם לוח עץ הצמוד לקיר עם שתי שידות בצורת מגרות היוצאות מהקיר וכמובן מראת פלאים והכל עם פורמיקה בהירה בצבע קרם בהיר "נופל" בצהוב בהיר וחלבי. נופל זה מושג שאמא שלי הביאה ונראה לי ממש בסדר.
היה גם ארון קיר על כל הקיר הצפוני. הארון הזה גם בצבע תואם ובלי פורמיקה בכלל ותמיד היה בו ריח נפלא עם המון סבונים וגם נפטלין נגד ג'וקים שבהמשך הפך לנפטלין ריחני. 



הארון הזה עומד שם עד היום (יחד עם המיטה והגב שלה - כבר לא). הפורמיקה מעולם לא התקפלה או עשתה סימני התעגלות בפינות והארון ממש שם ללא שינוי והדברים של באלין עברו גם את היוצר וגם את רוכשי המוצר. אישית אני מאמין שככה צריך להיות והדוד שלנו מאמריקה תמיד אמר שהוא לא מספיק עשיר בשביל לקנות מוצרים זולים. מה דעתכם?
באלין עשה דברים מעץ ולא השתמש בברגים או מסמרים בעבודותיו. ככה אני חושב. אני זוכר שהיה לו מוט עץ גלילי אותו חתך לחתיכות וזה שימש אותו כדיבל בקיר. ככה זה גם יותר חזק כנראה. אני זוכר את מקדח היד החלזוני בו השתמש ואל תחפשו שם חוט וחשמל. בטוח שהוא עבד עם פלס למרות שאני משוכנע שהיה איש ישר מאד. נדמה לי שהנגריה שלו הייתה בפלורנטין קרוב לסלמה באזור של רחוב הרצל ופעם אפילו נסעתי לשם עם המונית של אבא והנגריה שלו הייתה ממוקמת גבוה יחסית לכביש עם רחבה מוגבהת כלומר רמפה כזו עם גרם מדרגות בצד. כשאני שומע רמפה אני נזכר בשני דברים והראשון זה ה-אומשלגפלץ בורשה והדבר השני זה הבדיחה הנהדרת החייבת סופסוף להילמד בבתי הספר פה בארץ על הבדווי והאשה שלו וגם כמובן עם הגמל והרמפה. הבדיחה אגב ממש לא בערבית ספרותית וניתנת להתאמה לכל מקום בו יש מדבר. האם ישראל היא מדבר. מה עושים במדבר? רועים כבשים. האם יש נגרים בדויים?



קילה של גברים וחגורה מיוחדת
באלין הגיע אלינו ככל הנראה קצת אחרי שנת 1962 ואני לא יודע לתארך במדויק כי תשכ"ב הייתה השנה בה הגענו כולנו לסוקולוב 93. אני מניח שקצת אחרי זה הוא עשה לנו את חדר השינה. דבורה ואראלה אומרות שמיד כשנכנסנו לדירה. אני סבור שהוא היה גדול מהורי אבל בעצם אני לא יודע לגביו כלום. אראלה אומרת שגר ביד אליהו ולא היו לו שיניים וגם לא ילדים. דבר אחד מוסכם על כולנו וזה הקילה של באלין. את הקילה הענק של באלין ראיתי במו עיני ולכן זוהי עדות ראיה. אני גם זוכר את החגורה שהייתה לו לצורך הקילה ונדמה לי שיש לי מיומנות מסוימת בעניני קילה כי גם לי היה כזה כשהייתי בגן הילדים. אפילו קבעו לי תור לניתוח בבילניסון כמדומני וביום הניתוח ראו זה פלא הקילה נכנס פנימה והרופאים פסקו שאין צורך בניתוח וקדימה הבייתה. מאז אני שומר על הביציים שלי מאד מאד ולכן הציבור הכללי מתבקש לא לבלבל לי באשכים החמודים שלי. לשחק בעדינות זה 
אופרה אחרת ותודה רבה.


הקילה של באלין היה ממש עצום וקשה לי להבין איך עבד עם משא כזה. אולי זו הסיבה שאת הארון במרפסת שבסלון עשה כבר נגר אחר שאולי היה שותף של באלין או נגר אחר מהסביבה בה היו עוד נגרים. הארון במרפסת גם בסדר אבל ממש לא אותו דבר. אפילו איכות המראה לא אותו דבר. האויב הכי גדול של הטוב מאד זה המצויין. מצויין זה מעולה?
הקילה של באלין היה עצום ונדמה לי שהיה הקילה הכי גדול שראיתי בחיי וראיתי לפחות שלושה. את שלי בגיל הגן אני בקושי זוכר כי הייתי ממש צוציק אבל את הארוע לא אשכח. אומרים שקילה קורה מהמון דברים ולא בהכרח רק ממשא כבד שלא הורם נכון. אפילו התעטשות או סתם קפיצה לא מוקפדת יכולה להביא אותנו לאותו קילה ויש שיגידו בקע, שבר ואפילו סתם הרניה.
הקילה של אבא שלנו ארע ממש בשלהי הישורת האחרונה שלו. אני זוכר גם את החגורה המיוחדת שקנינו ואז הבנתי איך העיסק הזה עובד ואפילו נזקקנו בהמשך לתיקון החגורה אצל קלמוס מהתיקים בבן יהודה פינת בוגרשוב. הרופא אמר לנו שקילה כזה לא מצדיק הטרדה והתערבות של רופא מומחה ויש להניח לו לגדול קצת. בינתיים אבא שלנו נפטר מהעולם הזה ומצוותיו וככה גם מהקילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה