יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

חוכמת הרפול

הרמטכ"ל ה-11 והחייל הפשוט
רפאל איתן - רפול, היה רמטכ"ל בתקופה שאני הייתי חייל פשוט. לפניו היה עוד רמטכ"ל וגם אז הייתי חייל מאד פשוט ואפילו ממש רגיל. תמיד היו כאלה שאמרו ששמעון פרס לא החזיק רובה. אני החזקתי כמה רובים אבל לא הרגתי שום ערבי רע. למזלי גם לא הרגו אותי כי פשוט לא הייתי שם. מעולם לא היה לי נהג כי לחיילים פשוטים אין נהגים ותודה שלא ביקשו ממני להיות נהג בוס עם כומתה. האם נהג חייב בכומתה בזמן נהיגה?
אשתו של אלי בר שהיה מפקד 8200 טענה במו אוזניי ואפילו בחנוק המטבעות שבבן יהודה 18א' שאין חיילים פשוטים ואלי בר עשה כן כן ככה עם הראש, ובכל זאת ככה הייתי והיו איתי עוד המון חיילים פשוטים ולא רק בארץ ישראל.

רפול כורע ראשון מימין עם הרבה חיילים לא פשוטים

רפול או רפי מוטרפי
כולם קראו לו רפול ואין לי מושג איך אלף נהפכת לוו אבל תודו שרפול זה שם בסדר גמור. גם לנו בכיתה בתיכון היה אחד רפי הבולגרי שפעם איתן הבית"רי קרא לו רפי מוטרפי ומאז כל רפי נהפך אצלי באוטומט לרפי מוטרפי ותיזכרו שכל הזכויות שמורות לאיתן סובל שמצביע ליכוד ועובד במכבי שירותי בריאות ואם תגידו בגין אז בשבילו זה יותר מאלוקים ואנה אנו באים ושירחם השם ויברך עמו בשלום. מתי לא יהיו יותר מלחמות?
פעם קראתי את אמיר אורן מעיתון "הארץ" שטען שרפול היה הרמטכ"ל הכי גרוע וזה כאמור לדעתו של אמיר אורן ואני מצטרף לדעתו למרות שאין לי נימוקים טובים משלי. בעצם יש לי וזה לא הכי קשור לתרמילים ולביקור שלו בבסיס שלנו בצפון בו הורה במיידית להוריד חצי מכמות הלחם וזה דווקא בסדר כי לחם משמין ובסוף לכולם יש בטן ממש כמו שהייתה לרפול המתבגר. כשאמיר אורן כתב זאת, איש לא הכיר עוד את גבי אשכנזי ותמיד יכול להיות מישהו גרוע יותר ותמיד מקווים ורוצים לטוב יותר. מי לדעתכם היה הרמטכ"ל הכי טוב? ומי הכי פחות טוב? תודה.




רפול היה הכי הרבה זמן ראש המטה הכללי וזה רק אחד השיאים שלו שלא נשברו עד היום כמעט כמו נושא הדאייה ובאופן אישי אני זוכר לגביו כמה דברים ממש מוזרים אבל ככה זה עובד אצלי. חוכמת הרפול שלי זה משהו שאני המצאתי ואני תמיד נוהג לצטט אותו למרות שבכללי רפול מעולם לא היה סוג של מגדלור עבורי. אפילו לא החמשירים שלו. גם לא שמן הזית שלו. גם לא החסכנות שלו במקומות הכי מטופשים לעניות דעתי. גם לא חייו האישיים אבל תעזבו כבר רכילויות זולות המושכות את כולנו ומרחיקות אותנו מחוכמת הרפול שלי לפחות.
בזמנו קראתי את הספר של רפול שיצא עם דב גולדשטיין ממעריב - רפול סיפור של חייל וככה גם הוספתי לי כמה דברים אודותיו ורובם ממש בסדר. יש לי סימפטיה לא ברורה לביוגרפיות מסוגים שונים ולזמנים שבהם הייתי אגור בצורת זרע או סתם סוג של משהו לא קיים.
כשנכנס רפול לפוליטיקה היה ברור שישרוף את עצמו  אבל זה לקח יותר זמן מהצפוי. אכן הקטע הפוליטי לא עשה לו טוב לעניות דעתי, כמו לרבים וטובים, אבל הבה נעזוב זוטות אלו כי אנחנו מתרחקים מחוכמת הרפול ובפוליטיקה הרפול יצא די fool. 

ילדות מעצבת וקרב סן סימון 
הקרב בסן סימון בזמן היותו פלמ"חניק צעיר היווה עבור רפול משהו מעצב לפחות כמו ילדותו והמשמעת מסביב. הפציעה הקשה שלו ובמיוחד בראש, עשתה שם משהו. הקרב בסן סימון הוא חלק מיונה ונער של מאיר שלו ויש מצב לדעתי שאחד הספרים הבאים שלו יגע ברפול ממש. מישהו טען שחלק מהמוח שלו נפגע ויצא לבחוץ וזה לא בצחוק. אומרים שהחלק האחראי לפחד נשאר בחוץ ואולי גם משהו מהרגש ובמוח יש חלקים ואזורים האחראים לכל מיני דברים וזה כנראה נכון. חוסר הפחד של רפול אולי גם הביא אותו אל מותו על אותו שובר גלים באשדוד שאגב יש לי לגביו סיפור נחמד על מטבע עתיק מזהב ואפילו מהתקופה הפרסית שנמצא שם אבל לא זוהי חוכמת הרפול שלי.

אבא שלנו תמיד אמר שהכיר את אחיו מהמשטרה שהיה ישר כסרגל ואפילו אני זוכר שאבא אמר שהם במקור סובותניקים (רפול לא אישר ולא הכחיש זאת מעולם) ואני הכרתי ממש מעט את אבי איתן (גם מהמשפחה והבן של השוטר כנראה) שהיה דוקטור לארכאולוגיה וניהל הרבה שנים את אגף העתיקות ומהקצת שבמעט שהכרתיו היה ממש נחמד וסימפטי. נדמה לי שביקר אותנו בחפירות אפק אנטיפטריס. גם זה בכלל לא קשור לחוכמת הרפול שלי ואל תיהיו קצרי רוח. גם לרפול הייתה סבלנות של פלח למרות שהיה לו משהו מולד עם ערבים וג'וקים מסוממים בבקבוק או משהו כזה בסגנון הרפולי. גם את החנינה שנתן לרוצח פינטו לא אשכח. פעם גם רדף אחרי חייל בלי כומתה ומבחינתי במידה והשקר הזה אמיתי אזי יש מצב שהאיש היה ממש גבולי ומהרבה בחינות. אל הקטע המשפחתי פנימי כדאי שלא ניכנס כי בגרעין הפנימי אין כנראה צדיקים וככה גם רפול ובכל זאת חוכמת הרפול היא חוכמה נהדרת ובכלל לא קשורה לאנשים שבחר בדרכו הפוליטית כמו אותו רופא צעיר נשגב ומבטיח שישב בהמשך בבית האסורים עם כדורים מפוספסים מהולנד ועוד אנשים ששחו במיץ של הזבל ולא רק בתל עדשים. 

רפול גם זכה להיות הראשון שהונצח על גבי מדליה מסדרת הרמטכ"לים למרות שהיה רק ה 11 במספר אבל קוראים לזה צרוף מקרים וגם זה לא חוכמת הרפול שלי הקשורה לספר שלו והנה כבר הרמז הראשון ונמשיך עם המדליה שעוצבה על ידי יגאל גבאי המוכשר וכל הסדרה של הרמטכ"לים ממש בסדר לדעתי וגבאי תפס כל אחד ואחד בדבר ממש בסדר ומייצג פשוט כי יש לו את זה. סדרת הרמטכ"לים ממש בסדר. והנה מה שכתוב בקטלוג המקוון של החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ. 

רב אלוף רפאל איתן ( רפול ) 
מדליה רשמית, תשס"ו 2006 ראשונה בסדרה "ראשי המטה הכללי של צה"ל"
סדרת המדליות החדשה מוקדשת לרמטכ"לים של צה"ל שהלכו לעולמם. סדר המדליות הוא מן הסוף להתחלה, והראשונה מוקדשת לרפאל איתן ז"ל. אחריה יופיעו מדליות : מרדכי גור, דוד אלעזר, חיים בר-לב, יצחק רבין, צבי צור, חיים לסקוב, משה דיין, מרדכי מקלף, יגאל ידין, יעקב דורי.

רפאל איתן ( רפול ) נולד ב- 1929 במושב תל-עדשים. בצעירותו הצטרף לפלמ"ח, ובמלחמת העצמאות לחם בחטיבת " הראל ". השתתף בקרבות פריצת הדרך לירושלים ובשכונת קטמון ושם אף נפצע.
בשנות ה-50 היה מפקד פלוגה בחטיבת הצנחנים והשתתף בפעולות התגמול. קיבל את עיטור העוז על לחימתו במבצע בכונתילה, ונפצע במבצע " עלה זית ". פיקד על גדוד צנחנים במלחמת סיני,ובמהלכה צנח עם גדודו במצר המתלה.
בשנת 1961 - 1963 שימש כראש ענף המבצעים המטה הכללי, ובשנת 1964 מונה למפקד חטיבת הצנחנים ופיקד על מבצעים שונים לפני מלחמת " ששת הימים ". במלחמה פיקד על חטיבת הצנחנים בקרבות ברפיח,בעזה, בחאן יונס ובהתקדמות לעבר תעלת סואץ. נפצע באזור רומנו. לאחר המלחמה היה מפקד חטיבת בקעת הירדן וניהל את הלחימה בטרור בגזרה זו.
בשנת 1969 מונה לקצין הצנחנים וחי"ר הראשי. היה ממתכנני המבצעים המיוחדים ומהמפקדים שפיקדו עליהם בעת מלחמת " ההתשה ".
במלחמת יום הכיפורים היה מפקד אוגדה שהשתתפה בקרבות הבלימה של צבא סוריה ברמת הגולן ובהבקעה לסוריה. ב- 1974 מונה למפקד פיקוד הצפון, ועסק בלחימה בטרור בגבול עם לבנון וסוריה. ב-1977 מונה לראש המטה.
ב- 1978 היה לרמטכ"ל ה-11 של צה"ל וכיהן בתפקיד עד אפריל 1983. פיקד על צה"ל בהפצצת הכור האטומי בעירק, ובמלחמת "שלום הגליל". יזם והקים את פרויקט שילובם של נערים מאוכלוסיות מיוחדות בצה"ל במסגרת תוכנית הכשרה מיוחדת הידועה בשם " פרויקט נערי רפול ". תוכנית זו כוללת רכישת השכלה ומקצוע, ובסיומה משתלבים הנערים בשירות בצה"ל, ונוטלים חלק פעיל בחברה הישראלית לאחר שחרורם.
רפאל איתן היה בוגר הקורס לפיקוד ולמטה של צבא ארה"ב ובוגר המכללה לביטחון לאומי.
רפאל איתן נפטר בי' בכסלו התשס"ה 23.11.2004 
פני המדליה:  על פני המדליה דיוקנו של רב אלוף רפאל איתן
גב המדליה:  גב מדליה המשותף לכל מדליות הסידרה "ראשי המטה הכללי של צה"ל"
עיצוב יגאל גבאי

חוכמת הרפול שלי
רפול סיפור של חייל נכתב על ידי רפול ביחד עם דב גולדשטיין העיתונאי ממעריב שתיעד כמה וכמה אישים בישראל ואפילו הגה את המושג הנפיץ "חתרן בלתי נלאה" לשימון פרס בביוגרפיה של יצחק היקר שפשוט זרח מאושר והצדיע לחייל הפשוט גולדשטיין.
כאמור אחרי שיצא הספר של רפול 1985 וזכה להצלחה היו כאלה שמצאו בספרו אי אלו דיוקים כאלה ואחרים. נדמה לי שהיה שם מישהו שטען שבקרב בשכונת קטמון היו דברים שונים במקצת ומבחינתו ומנקודת מבטו של האיש הדברים היו אחרת. כשבאו לרפול ורצו לעמת אותו עם הדעה השונה ואולי לשאול את דעתו אמר להם רפול בדרכו המחוספסת והישירה ואחרי שיעול כזה קבוע עם דיבור קצת מהאף אמר "אז מה הבעיה שיכתוב ספר ושם יספר את הסיפור שלו. אני את שלי כבר כתבתי..."
אני משתמש בחוכמת רפול שלי מדי פעם. יש תמיד כאלה שיגידו באופן ייר וגם עקיף שחייבים לקצר ולא להאריך וככה לא מנסחים והכי טוב זה להתחיל מהסוף ואולי דווקא מהאמצע וחייבים לים דגש על הפיסוק ומספיק כבר עם התיאורים המיניים והזולים והתמונות ממש מיותרות או שצריך יותר תמונות והכותרות לא ברורות ולמה כל כך הרבה פרקי ביניים ובכלל המון עייצעס והכל כמובן מטוב לב ודאגה ובכלל. בדרך כלל אני משתדל לשתוק ואפילו להקשיב אבל בליבי וגם לא רק בליבי אני חושב ואומר "אין בעיה חברים בספר שלכם ובפוסטים שלכם תכתבו מה אתם אומרים ותודה לכם ותודה לרפול ולחוכמתו".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה