יום שלישי, 2 בנובמבר 2021

יהודה ארזי איש ההעפלה והרכש. מדליה, רחוב, שלט ועוד מדליה.

 יום אחד לפני מספר חודשים קיבלתי מייל עם תמונה מאיש אמיתי החי באנגליה. קוראים לו דיוויד והוא מבקש לדעת מה ערכה של אותה מדליה/עיטור. הוא גם מתנצל על הצילום הלא מקצועי ומוסיף שהוריו קיבלו את מדליית לה ספציה בתחילת שנות החמישים ממר יהודה ארזי והפריט מצוי ברשותו עם הקופסה המקורית שטיפונת ניזוקה.


צילום המדליה של דיוויד מאנגליה - La Spezia medal
ושבו בנים לגבולם תש"ח - תש"ז

ושבו בנים לגבולם
מדליה זו, הוענקה לראשונה ע"י יהודה ארזי במגנטה, בשנת 1946, לפעילי העליה הבלתי לגאלית באיטליה, כאות הוקרה על חלקם במאבק לעליה ופרשת לה-ספציה במיוחד, ולאחר הפלגת שתי הספינות "אליהו גולומב" ו"דב הוז", מנמל לה-ספציה ביום 13.5.46 ועל סיפונם 1014 מעפילים. מתוך אתר הפלמ"ח

פריט מפתיע שלא הכרתי אבל בכל זאת זכרתי שיש משהו דומה פה אצלנו ואז הבנתי שהמדליה הנדירה הזו זכתה להופיע שוב על מדליה ממלכתית ישראלית בשנת 2004 כאשר הכותרת היא מדלית ההעפלה 70 שנה לתחילת המבצע שהחל ב1934 ושיאו באביב 1946 ממש ימי חג הפסח בפרשת לה ספציה הידועה שבאיטליה.

מדלית ההעפלה 70 להעפלה עיצוב: אהרון שבו
מדליה ממלכתית, תשס"ד 2004 
מאתר החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ

גב המדליה: ובצידה האחר- מגדל דוד מול שער טיטוס- 
ביטוי לתקומת "יהודה המשוחררת" JUDAEA RESTITUTA.
והשנים בלטינית 1945 1946
קומו ונעלה ציון ירמיהו lets go up to Zion
מדליה ארד 70 מ"מ. הונפק גם בכסף ובזהב

בעזרת אלכס בקרמן הבנתי שאכן הפריט הזה מיוחד ונדיר ויש ממנו יותר מגרסה אחת כאשר השוני העיקרי הוא בצורה שבה חובר סרט הבד למדליה. הטבעה איכותית שיוצרה באיטליה וניתנה על ידי יהודה ארזי בכמה הזדמנויות מעטות לאנשים שעזרו לו.
בעז קרצ'מר ממוזיאון מורשת צאן ברזל שבקיבוץ צאלים, סיפר שלפני כמה שנים קיבל מדליה דומה מידי גברת רות ארזי בך בתו של יהודה ארזי.


שלט הנצחה של עיריית תל אביב יפו בשטח מלון רמת אביב לשעבר
יהודה ארזי 1907 - 1959 Yehuda Arazi
"במקום זה על גבעות חול, הגה יהודה ארזי הקמת מלון פאר והיה בין מייסדיו. הוא נתן למלון את השם "רמת אביב", שם שאומץ וניתן לכל האזור שנבנה מול המלון. 
עד לקום המדינה עמד יהודה ארזי, מהאישים הבולטים ב"הגנה", בראש מבצעי העפלה ורכש. בדרכים נועזות ויוצאות דופן הביא ארצה אלפי עולים ניצולי שואה וכמויות נשק גדולות לחיזוקה ולהגנתה של המדינה שבדרך"

רחוב יהודה ארזי YEHUDA ARAZI st
תרס"ז תשי"ט 1907-1959 איש ההעפלה והרכש
רחוב בתל אביב





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה