יום שישי, 4 במרץ 2022

בן יהודה 218 מבנה לשימור בעיר הלבנה

 בית אברהם וינטה בורנשטיין - נבנה בשנת 1936 בסגנון הבינלאומי ושימש למגורים ולמסחר בקומת הקרקע.

רחוב בן יהודה שנות הארבעים מצד שמאל בן יהודה 218

צילום משנת 2008 של בן יהודה 218. צילם אמנון יצחקי

הכניסה לבנין הנה ממפלס הגבוה בקומה אחת ממפלס הרחוב, 
דרך גרם מדרגות העשוי מוזאיקה ומסתיים באלמנט פרגולה מבטון.


בשנות השישים והשבעים פעלה בקומת המסחר ספריית מאור. מקום קטן וצר מול בית ספר לדוגמא ע"ש הנרייטה סאלד. מי מכיר ויכול להוסיף?
ספריית מאור ברחוב בן יהודה 218
מול בית ספר דוגמא ברחוב בן יהודה הייתה פעם ספריה פרטית. ספריה זה מקום שמחליפים ספרים ומשלמים משהו וברור שזה עסק פרטי ולא ציבורי. זה היה מקום קטן וצר עם הרבה ספרים ומדפים ולכל ספר כרטיס אישי.

פדיקור רפואי מניקור ופעם ספריית מאור

אסתר מורינסקי המורה שלנו בכיתה ה' 2 בדקה שם בכרטיסיה כמה ספרים קראנו. נדמה שלימור הייתה הכי מתמידה. בדיזנגוף הייתה גם ספריית פרמן ליד המכולת של אדון יחזקאל ולא הרחק מהמכולת על הפינה בנורדאו של שטרכר. אדון פרמן הלך עם בגדי חקי בסגנון בן גוריון ואשתו זכורה לי כדמות מאופרת בתאטרון קבוקי. את הספרים בספריית פרמן לא קראתי בכלל ותמיד יש דבר כזה ששם אתה לא.
אדון וגברת פוס היו בעלי ספריית מאור. הוא היה ממש רזה והיא לא כל כך. שניהם הרכיבו משקפיים. הם היו מעשנים כבדים ואני בטוח שנולדו בפולין כי שמעתי אותם מדברים פולנית שהילדים לא יבינו. אני שומע פולנית ומבין מעט מאד. פולנית יכולה להישמע שפה מאד מתחנפת כמו גם מאד נרגזת. פרושה פן ופרושה פאני פתיח מאד חשוב.
ממש קרוב לספריה המאד קטנה של פוס הייתה חנות המשקאות של מנדל עם הכיפה והזקן שהם באמת ענתיקות בפלשתינה א"י ובתל אביב 3 דורות פלוס וממש לאחרונה עברו מקום גם בבן יהודה.
אם הייתי יודע לצייר כמו אחי לוינשטיין האחיין שלי, הייתי משחזר את הזוג פוס כולל הבגדים שלהם ועד היום אני נזכר בחולצת הספארי שלו עם הכייסים והעטים כולל המשקפיים והסיגריות.
אני זוכר את הטיול בשבת שעשו לקוראי הספרייה. הלכנו לטיול בנחל הירקון בעקבות ספרים וסופרים. הייתה חידה מיהו הסופר שכתב את עלילות חסמב"ה וידעתי רק יגאל ואת המוסינזון שכחתי. מישהי אחרת כן ידעה. נדמה לי שקראו לה תמר והיו לה צמות.
האם השאלתם ספר שנשאר אצלכם עד היום? מה דעתכם על אנשים הלוקחים ספר ולא מחזירים? כמה ספרים בספריה שלכם באמת קראתם על אמת?

תהלוכה רגלית של תלמידות 'סמינר לוינסקי' מבית ספרן הישן בנוה צדק אל
משכנו החדש מעבר לכביש ברח' בן יהודה 193, בשנת 1938. 
הבניין משמאל בצד השני בן יהודה 218

מבט לעבר בן יהודה 218 מהכניסה הישנה של בית ספר דוגמא

הכניסה מפעם לבית ספר דוגמא. היום חניה

בן יהודה 218 BEN YEHUDA מבנה לשימור בעיר הלבנה
בית אברהם וינטה בורנשטיין - נבנה בשנת 1936 בסגנון הבינלאומי ושימש למגורים ולמסחר בקומת הקרקע. המבנה הוכרז לשימור מתוקף תוכנית השימור 2650 ב. 
בשנות ה-30, אזור זה של רחוב בן יהודה היה בראשית התפתחותו. הבניה ברחוב התאפיינה ללא עמודים, כנהוג בסגנון הבינלאומי ברחובות מסחריים, בהם נוצלה קומת הקרקע לחנויות. הכניסה לבנין הנה ממפלס הגבוה בקומה אחת ממפלס הרחוב, דרך גרם מדרגות העשוי מוזאיקה ומסתיים באלמנט פרגולה מבטון. סיטואציה זו נוצרה בשל המבנה הטופוגרפי ואפשרה קומת קרקע גבוהה, עם חנויות בעלות גלריות. 
את חלקיו ונפחיו העיקריים של הבנין ניתן לחלק לארבע: גוף הבנין, אלמנט חדר המדרגות, גרם המדרגות (המחבר בין מפלס הרחוב למפלס הכניסה לחדר המדרגות), ואלמנט המרפסות השונות. למבנה נוספו 1.5 קומות. בנייתו ושימורו הסתיימו בשנת 2017.
אדריכל יואב מסר אדריכלים. מתכנן מקורי- צבי ספוקויני- מהנדס אזרחי

הדמייה לפני




תגובה 1:

  1. שמדפדפים במחשב, פתאום גיליתי "ספריית מאור"
    הספריה של הוריי.
    ריגש אותי.
    שמי: מנחם רגב
    0508890255

    השבמחק