יום שני, 21 באפריל 2014

קפלן והשמות הכפולים

April 20, 2014 at 11:25am

מימין ד"ר יעקב קפלן הארכאולוג ומשמאל אליעזר קפלן שר האוצר


יש בתל אביב כמה רחובות עם שמות דומים ואפילו מבלבלים. מה לעשות שיש אנשים ואפילו חשובים עם שמות זהים או ממש דומים ואז יש מצב לבלאגן אבל לא ממש בלאגן כי אם בילבולון קטן או סתם טעות בכתובת. האם יצא לכם להגיע לרחוב עם שם דומה לזה שרציתם? כמה רחובות גורדון בתל אביב אתם מכירים? וכמה ברנשטיין? אדוארד או כהן? לאונרד? ומה לגבי משפחת שלוש? שמעון בן משהו או בר משהו? יש כמה כאלה אבל בינינו להתבלבל בדבר כזה זו חוויה. הכי חזק זה להגיע בכתובת הנכונה אבל בעיר אחרת וגם על זה יש לי משהו קטן אבל בפעם אחרת.

עוד קפלן?  לאחרונה צורף שם חדש לרחובות תל אביב יפו וממש ביפו  הנושקת לים. השם הזה אולי יעשה פעם בהרבה שנים איזה בילבולונצ'יק למרות שלא נראה לי ככה. רחוב יעקב קפלן הארכאולוג מצטרף לקבוצת השמות הכפולים כי יש כבר קפלן אחר ומאד ותיק  ואפילו ארוך שכולם מכירים רחוב אליעזר קפלן שר האוצר. אין קשר משפחתי בין שני הקפלנים למיטב ידיעתי למרות שפעם לפני הרבה שנים אבות אבותיהם אולי כן. כל קפלן הינו כהן. "קפלן בלטינית –כהן. הצורה הלטינית אומצה כשם משפחה במאה ה-19 בידי יהודים שהתייחסו למשפחות כהנים ,בעיקר בליטא, בילורוסיה ומזרח אוקראינה" ותודה לפרופסור רם גופנא שפעם היה רם קפלן. 


אם תגיעו ליפו לרחוב יעקב קפלן החדש ,אז תדעו שיש כיתוב גם בערבית ובאנגלית בנוסף לעברית והוסיפו במיוחד את התואר ארכאולוג ותודה חמה לועדת השמות העירונית ולמזכירה הנאמנה והמסורה גברת אורה ברק.  גם לבתים הטמפלרים בשרונה המדהימה הוסיפו שלטים מיוחדים ובצבעים שונים ומתאימים ובשלוש שפות ואני חשבתי שאולי יוסיפו בקטנה משהו בגרמנית לצאצאי הטמפלרים. אגב הדבר היחידי שנשאר לי בלתי פתיר לגבי השם קפלן זה איך כותבים קפלן בערבית כי השלטים בכל הצורות לא נותנים מענה אחיד ואולי זה הכל בגלל הפיתה או הביתה של הערבים והתקליט של בך מבלסטיק. כנראה שחלק מהשילוט בערבית מסתמך על התעתיק בעברית והאחר על זה שבאנגלית. אם חשבתם שהקטע עם הערבית הוא בגלל הערבים אז תדעו שאצל אשתי המעט הונגריה/רומניה יש דבר דומה ושם משפחתה ויסנר. יש שם 4 ילדים וכל אחד כותב את שמו בצורה שונה ולא בערבית בכלל. שתדעו שאני לא קשור לזה בכלל.

יפו רחוב יעקב קפלן הארכאולוג JACOB KAPLAN ARCHEOLOGIST

ד"ר יעקב קפלן הארכיאולוג  היה מוכר לי במקצת מתקופת לימודי ומשפגשתי את פרופסור רם גופנא שקפלן היה  דודו , החל תהליך הנצחתו בתל אביב ותודה לועדה ובמיוחד לעיתונאי וחוקר תל אביב אילן שחורי שטרח, עמל ושיכנע את מי שלא היה משוכנע וכעת יש בתל אביב פעמיים קפלן.  אילן שחורי גם כתב על קפלן כפול שניים.

רחוב יעקב קפלן הוא רחוב קטן ונחמד ביפו המתחדשת לאחרונה. לא בטוח שיש שם יותר מתריסר בתים ואפילו בשני הצדדים. אתם מוזמנים לבקר בו בזמן שאתם הולכים לנמל ואפילו לא הרחק מאבו חסן-עלי קראוון של החומוס ברחוב הדולפין. אם לא התמקדתם אז חפשו את שערי ניקנור פינת רחוב קדם ואז תגיעו למקום שתראו מישהו עם קרחת בינונית או משקפיים ואז תשאלו. לדעתי זה לא לגמרי בטוח אבל זה ממש שם ואתם בשכונת עג'מי. חלק מהמעט בתים חדשים ברחוב נושאים גם את המספר הקודם 3888 שהיה שם הרחוב מקודם. סיפורו של יעקב קפלן מובא בהרחבה  בפוסט המצורף


רם גופנא מבקר ברחוב של הדוד שלו רחוב יעקב קפלן הארכאולוג ביפו. מבט מזרחה

יפו רחוב ד"ר יעקב קפלן הארכאולוג של תל אביב בשכונת עג'מי מבט מערבה

יעקב קפלן השלט הראשון ביפו ליד רחוב יוסי ידין

רחוב אליעזר קפלן עם שרונה המתחדשת במקום הכי לוהט בתל אביב




אליעזר קפלן שר האוצר  היה דמות מרכזית בכלכלת המדינה שפרצה בתש"ח. נדמה לי שהוא שר האוצר היחידי החתום על כסף ישראלי ואפילו יותר מפעם אחת. ידעתי גם שמישהו יגיד שגם לוי אשכול חתם כשר אוצר וזה נכון אבל זה קרה משום שקפלן נפטר ואפילו בגיל צעיר.  זהו כנראה גם הכסף היחידי שהודפס פה בארץ ישראל וזה כולל בהמשך גם את מעות הנייר הקטנים של הפרוטות שיש הבטוחים שזה כסף של משחק מונופול. קפלן יהיה חלק מצמד כשהשותף השני יהיה מרדכי זגגי החשב הכללי. הצרוף קפלן זגגי בסוגי מעות שונים הצליח לטשטש אספנים בישראל ובעולם. אספנים רוצים לאגור שטרות עם חתימות שונות ולעיתים גם בצבעים שונים ורק לזה שבשמים הפתרונים. בהמשך יחתמו על שטרות  נושאי תפקידים אחרים אבל לא שרי האוצר שכידוע לכל מאד מאד עסוקים.
השטרות הראשונים של סדרת מעות הניר אוקטובר 1948 הנקובים במילים נושאים את חתימתו הברורה והיחידאית של א. (ליעזר) קפלן. אנחנו האספנים קוראים לשטרות האלהשטיחים כי זה ממש פסיפסים המזכירים שטיחים ואני בסך הכל בעד מוזאיקה במקום שטיחים ובמיוחד בקיץ. רצפת הפסיפס בשטרות השטיחים היא מבית הכנסת העתיק בבית אלפא.
אליעזר קפלן זכה להנצחה בהרבה מקומות בארץ (שכונות, בית חולים, אצטדיון, פרס)  והרחוב בתל אביב הוא אחד הבולטים ויש מצב שזה אחד הרחובות הכי מוכרים בשמם. כאשר מפקדת הצבא, בית העתונאים , בית הסופר , בית האיכרים , בני ברית, בנין הסוכנות , קרית הממשלה , שרונה הטמפלרית, מנחם בגין  ועזריאלי חוברים יחדיו, אזי לא ניתן להתעלם וברשת רחוב קפלן  זכה לערך, תמונות ואיזכורים לרוב.
קשה לי להאמין שיש מישהו בישראל שלא עבר ברחוב הזה או קרוב אליו אבל מספר דיירי הקבע בו אינו גדול. נדמה לי שרק בצד האי זוגי גרים אנשים וזה נכון ממספר 1 הנושק לאבן גבירול ועד למספר 13 ושם אפילו מצאתי לוחית הנצחה לאשת הרדיו והמתרגמת חנה בן-ארי ניניו  ובעלה אברהם ניניו שחקן ובמאי תאטרון "הבימה" ואפילו יש לנו קשר משפחתי עקיף ורחוק. חוץ מזה אחותי אראלה הבלונדה גרה  בקפלן 3 לפני שעברה לחדרה וגם פה יש קשר לשר אוצר אחר שעשה פיחותים אכזריים ביום שישי אחר הצהרים. זר לא יבין זאת אבל אזרחים ותיקים דווקא כן. 
רם גופנא מוסיף שאותו אליעזר קפלן היה גר באותו בית -בוגרשוב 5 - שבו גרה רחל המשוררת בתל אביב וזה ממש קרוב ומול הבית של אימו של יעקב קפלן הארכאולוג בוגרשוב 8 פינת בן יהודה 39א " הבית בוגרשוב 5 נבנה ב1925 בידי משפחות  אליעזר קפלן וליפמן לוינסון. בשנת 1928 (ע"פ המפקד) התגורר אליעזר קפלן עם רעיתו ובתו דתיה בת ה-3 בבית זה."
תודה לאליעזר מורב ואפי שחק על עיבוד התמונות. 

50 ו 100 מיל א. קפלן שר האוצר עיצוב אוטה וליש דפוס לוין אפשטיין אוקטובר 1948 צילום אליעזר מורב

הצעת מטבע חוקית 50 פרוטה כחול א.קפלן זגגי דוד בן עמי מכירות פומביות










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה