יום שלישי, 22 באפריל 2014

הלוחית הקטנה וה -Trust העצום




לוחית קטנה עם סיפור גדול
הלוחית הקטנה והטרסט העצום הינו קטע מכתבה ארוכה  ומתישה שכתבתי בזמנו. אז קראתי לזה חוכמת ההנצחה הצנועה או ניפגש בעזריאלי. מצאתי לנכון להתמקד בקטע החשוב הזה משום שזהו סיפור חדש ברשת וגם משום שמטרתי לא הושגה לפחות באופן אישי.
גבור הסיפור כמעט ולא נחשף ברבים. רציתי להכירו גם לעצמי וגם לאחרים. דמותו ותמונתו סיקרנו אותי. המטרה עדיין לא הושגה למרות שסיפור הלוחית קיים. אנו מדברים על חברת ענק בקנה מידה עולמי המתנהלת די בשקט ובצנעה ומשתדלת לברוח מהתקשורת. היא מנוהלת באמצעות trust.
אלייד אחזקות הנו קונגלומרט ענק, רדום ולוחש. אין במשק הישראלי הרבה דברים כאלה ואפילו לא מעטים. ספורים במיוחד היא הגדרה סבירה לדבר הזה. a few
מייסד החברה  אהרן גוטווירט  ז"ל כבר לא איתנו מזה  מספר עשורים , וחשבתי שיהיה נכון להכירו במידה נוספת. יש כאלה הבורחים מפרסום כמו מאש. עוד לא אבדה תקוותנו.

האוסף עם הלוחית הקטנה
הסיפור המרכזי שלי להיום מתחיל בשיחת טלפון לפני מספר שנים. יש שיחות טלפון שמהרגע הראשון ברור לך שהמגמה חיובית. במילים אחרות יש מטרה ברורה ואנו הולכים לקראתה. מישהו מבקש להיפגש לצורך מכירת אוסף. קבענו זמן משוער בחנות המטבעות וידעתי באופן כללי שמדובר בגוף ממוסד ולא באיש פרטי וזה לפי התיאומים המקדימים. לא ידעתי מעבר לזה דבר.
בשעה היעודה הגיעו מספר אנשים עם ארגז קרטון משרדי ובתוכו כמה אלבומים של מטבעות ומדליות ישראליים. ערכתי סקירה כללית על האוסף הנחמד ובנוסף גם חשבון כללי לגבי השווי שאני מוכן לשלם. האוסף היה נחמד ובסדר. היו שם מטבעות ומדליות ישראליים מכסף באלבומים מקוריים כחולים וחומים מפעם של החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות. אוסף בסדר ונחמד , אבל בהחלט לא משהו חריג. האוסף הזה היה לדעתי משהו מוכן שהוגש לבעל החברה וזהו. אני מניח שמדליות הוא לא אסף באופן אישי. ככה לדעתי ואולי אני לא מדייק במאת האחוזים.

 אלבום לאיסוף מדליות עם הלוחית וההקדשה


מחלקים מלגות
ראיתי בעבר יותר מכמה אוספים כאלה וממש לא יצאתי מגדרי. יש והיו אוספים מסוג זה לעשרות ואפילו יותר. אמרתי לצוות המלווה של האוסף את הערכתי והצעתי הספציפית. ראיתי בהחלפת המבטים ביניהם שכבר היה להם מושג מקדים לגבי האוסף וכנראה נקבתי בסכום שבטוח לא היה הגרוע מאלו שהוצעו להם. הם יצאו להתייעצות קצרה ובסופו של דבר נעשתה עיסקה. רק אז הבנתי שהיו אלו עובדי משרד כלכלי גדול בישראל.
ניסיתי לברר פרטים לגבי בעל האוסף ונאמר לי שבעליו כבר לא איתנו ובכללי ישמש הכסף למטרות חינוך כמו מלגות. ככה בכללי ובלי להוסיף מידע. אמא שלנו תמיד השתמשה במילה סטיפנדיה. מימי לא קיבלתי שום סטיפנדיה ומהרבה סיבות. אליעזר גורן הגאון המשפחתי שלנו קיבל ועוד איך. קישור למשפחה של אלי גורן 

אוספים נמכרים ומתפרקים והלוחית מונחת בקופסה
אוספים מסוג זה מפורקים ונמכרים חדשות לבקרים. גם האוסף הזה מצא עצמו מפורק ונמכר וזהו סופו של כל אוסף ממוצע ולא יחידאי. ככה גם לגבי אוספים יחידאיים ונדירים.  אוספים מתגבשים לאט לאט וביום פקודה מתפרקים באחת ולעיתים בשניה. אפילו מוזיאונים לעיתים מוכרים אוספים בשביל לקנות משהו אחר. החיים מתנהלים בכללי לפי אופנה ואנחנו מסתובבים על האופן הזה כל הזמן אפילו מבלי שנרגיש.
בשלב די מוקדם שמתי לב שעל אחד האלבומים הכחולים והעבים, הייתה מוצמדת לוחית מתכת כסופה ועליה חריטה ידנית סדורה ואומנותית ובה מספר שורות באנגלית. ידעתי שיש בלוחית הזו משהו נחמד שאולי מספר סוד. הוצאתי את הלוחית מהאלבום בזהירות מסוימת והנחתי אותה לטיפול מאוחר יותר. מונח בקופסא ביטוי הולם ונהדר. לעיתים דברים המתלווים לאוסף הם מבחינתי הסיפור האמיתי. לא תמיד הם קיימים.
אלבומי המטבעות והמדליות שבתוכם , נסעו והתפזרו להם במרחבי העולם הנומיסמטי אספני, והלוחית שלנו ככה מחכה בבישנות להתייחסות  כלשהי. יש לוחיות עם סודות.

לוחית מלבנית עם חריטה באנגלית
הלוחית המלבנית עשויה כסף בגודל של 13 ס"מ על 7 ס"מ ועליה כתובת באנגלית של שמונה שורות. התרגום מאנגלית באדיבות פנחס בר זאב.

 לאהרון גוטווירט יקירנו כאות הוקרה על מאמציו הבלתי נלאים לתועלת כלכלת ישראל ופיתוח חברותינו אלייד אינווסטמנט וחברות בנות קבוצת חברות אשטרום להנדסה אי. די. סי. יועצים להנדסה ופיתוח וצ'מפיון מוטורס (ישראל) בע"מ וחברותיה

 לוחית הכסף והחריטה הידנית באנגלית
צילום אליעזר מורב TO OUR DEAR AARON GUTWIRTH

לוחיות עם הקדשה אישית ובחריטה ידנית ראיתי מספר פעמים. חריטה על כלי כסף וחפצי אומנות קטנים דורשת מיומנות מקצועית. יש גם מדליות שהוכנו עם מקום ריק המיועד לחריטה והקדשה. פעם היו הרבה מדליונים מסוג זה. אופנה אירופית שהגיעה לישראל.
אריה סנדיק שהיה גלף, התמחה בחריטה ידנית אומנותית על לוחיות וכלים שונים. עבודתו הייתה משובחת. בית המלאכה שלו היה ברחוב רמב"ם בתל אביב. מתחת למנורת ניאון ושולחן עמוס לעייפה, ביצע את מלאכת המחשבת שלו. סנדיק היה גם אחראי למספר לא גדול של מדליות. המדליה הפרסית-המהפכה הלבנה שהוטבעה במיוחד עבור השאה הפרסי, היא הידועה ביותר. יש לי יותר מתחושת בטן שאריה סנדיק חרט גם את הלוחית הזו.

את השם אהרון גוטווירט שהיה חרוט בלוחית, לא שמעתי מעולם. גם חברים שלי לא הבינו מה שוב אני רוצה מהחיים השלווים שלהם. חיפוש מהיר ברשת העלה ממצאים נחמדים על איש עסקים יהודי מניו יורק שדבק באנונימיות בכל שעשה. גם קרן גוטווירט, קרן פילנטרופית הפועלת בישראל ותורמת סכומי עתק שומרת על פרופיל צנוע. עוד על הקשור באהרון גוטווירט  ובענק הרדום כפי שכתב דובי בן גדליהו בגלובס 

אספר בקצרה נמרצת על אהרון גוטווירט ז"ל
אהרן גוטווירט נולד ב-1907 באנטוורפן בלגיה,למשפחה חרדית שמוצאה באזור קראקוב פולין. המשפחה עסקה במסחר יהלומים. במסגרת עסקיו היה בברזיל ובהמשך באינדונזיה. מעורבותו ההומניטרית במקום, זיכו אותו במספר אותות מממלכת הולנד והצלב האדום. בנוסף לעסקי היהלומים המוצלחים, החל להיות מעורב בהרבה עסקים אחרים. פעילותו בישראל החלה באמצע שנות החמישים. אהרן נפטר ב-1980.
לאהרן ולמרים גוטווירט לא היו ילדים. בצוואתו התווה אהרן מבנה שליטה ייחודי לאימפריה שהניח אחריו; נאמנות (טראסט) שמנהלת את החברה ומחלקת את הרווחים בין בני משפחת גוטווירט המורחבת ובין הקרן הפילנטרופית. 
ביקשתי מחברת אלייד תמונה של אהרן גוטווירט ז"ל. אחרי מספר טלפונים לא קטן בהם הבטיחו לבדוק, קיבלתי תשובה שלילית. "לא נורא העיקר הכוונה", אומרת אחותי הבכורה דבורה שכנאי מחדרה. יום אחד הגיעה גם תמונה. יש ניסים בעולם. 
אם עברתם לאחרונה ליד אצטדיון רמת גן וקניון איילון  ממש על הפינה של רחוב ברוך הירש וראיתם מגדל שנוגע בשמיים במקום שפעם היה צ'מפיון מוטורוס תדעו שזה בנין של אותה אלייד של גוטווירט שהחלה לנוע. 


ככה  רואים  את המגדל  מהגשר שליד קניון איילון


אהרן גוטווירט ז"ל 1907 -1980

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה