יום שלישי, 13 במאי 2014

אדון פולוסצקי מחדרה

May 12, 2014 at 10:37am


מתח ודרמה קול ששון וקול שמחה באולמי גילטון 14.7.1970
דבורה ואברמיק מתחת לחופה עם הרב ידידיה פרנקל 
צלם זהר ברנט רמת גן
פעם וזה היה ממש מזמן ואפילו לפני 1970 אדון פולוסיצקי מחדרה עזר למשפחה שלנו במידע מאד חשוב. אמא שלנו חשבה שאדון פולוסיצקי  יודע משהו שאנחנו לא יודעים, כי מי שגר בחדרה יודע יותר ממי שגר בתל אביב על חדרה ואנשיה. לעיתים יש פרטים חשובים לא רק לגבי העבר כי אם גם  לגבי העתיד. כולנו נזקקים למידע חשוב בהמון תחומים אבל יש תחום שהוא ממש חשוב לכולנו וזו המשפחה שלנו  ולדעתי כדאי גם לכם שיהיה לכם מישהו כמו אדון פולוסיצקי מחדרה. אני יודע שזה נשמע לכם מאד מוזר ולא ברור אבל אני מבטיח שעוד מעט גם אתם תבינו למה כולנו זקוקים לאנשים מסוג אדון פולוסיצקי מחדרה.



צבי פולוסיצקי ראשון משמאל


פולארד ופולוסצקי
יש מדינות ומעצמות המוכנות לשלם הון עתק עבור אנשים כמו אדון פולוסיצקי מחדרה וליתר דיוק עבור המידע שיש להם ותאמינו לי שאדון פלסצקי מחדרה מעולם לא היה מרגל ואפילו לא בן של מרגל. אין שום דימיון בין פולארד ופולוסיצקי מלבד הפול בתחילת השם. מי שרוצה להתגרות באמריקאים שיהיה מוכן לשאת בתוצאות. מתברר שהאנשים באמריקה ממש נקמנים והרחמנות שמורה כנראה לאחרים. האינדיאנים בחרו באויב לא משהו וכנראה שגם אביאם סלע אחת ההבטחות הישראליות הכי גדולות אכל אותה בגדול  ועוד כמה ישראלים. 

האמת שאני יודע מעט מאד דברים לגבי אדון פולוסיצקי מחדרה. נדמה לי שביקר אצלנו בבית בסוקולוב 93 פעם אחת לפחות. בעצם אני בטוח שהיה אצלנו כי אז גם ראיתיו לראשונה. אמא שלנו תיחקרה אותו ובלי לטלטלו בכלל. מידע אישי ומשפחתי מוסרים  ב 4 עיניים למרות שאם ראיתיו אז כנראה שהיו שם יותר משני אנשים. אני בטוח שאימי הזמינה אותו כי את האינפורמציה שרצתה קשה להעביר בסתם שיחת טלפון מחדרה לתל אביב. גם מפעילי סוכנים יודעים שאת המידע הכי אמין מקבלים במיפגש צמוד ואישי עם הלבן של העיניים ואולי אפילו עם שתיה ואוכל. כסף בטוח שלא היה שם. אגב מישהו יודע כמה כסף קיבל פולארד מישראל וכמה מהאחרים? 

תנועת החלוץ הצעיר בסקארז'יסקו -פולין



אדון צבי פולוסצקי מחדרה
אני זוכר את שמו הפרטי צבי וגם את זה שחי בחדרה ואפילו נקבר בה כי ראיתי את מקום מנוחתו הסופי כשבקרנו אנשים אחרים מחדרה שהפסיקו לעשן לגמרי. צבי פולוסצקי בן אברהם ואהובה 1991 -1912 נפטר י"ט באייר תשנ"א. 
אני יודע שאחותו הצעירה ממנו גברת חוה סלוצקי גרה בירושלים והייתה לה חנות ספרים בעיר. את גברת חוה סלוצקי ראיתי מספר פעמים כשבאה למיפגשי קהילת סקרז'יסקו ביום השנה לקהילה סמוך לשמיני עצרת  וגם ביום השואה במיפגש בבית העלמין שבחולון ליד המצבה. סקרז'יסקו קאמיננה זה המקום שם נולדה וחיה בדומה לאמא שלנו למי שאולי שכח או פשוט לא יודע.
היום אני מבין  שעלה ארצה לפני המלחמה כי ממש בימים אלו קראתי בספר הזיכרון הראשון והגדול בצבע כחול של קהילת סקרז'יסקו מאמר שלם שכתב צבי על עלייתו ארצה ופעילותו שם  ב"הסתדרות החלוץ הצעיר" שהייתה בפולין הסתדרות נוער בלתי מפלגתית עם זיקה לתנועת העבודה בארץ ישראל. מטרת החלוץ הצעיר להכשיר את הנוער היהודי להגשמה בארץ ישראל במסגרת שיתופית בקיבוץ. הקניית הלשון העברית ופעילות בקרנות הציוניות. צבי עלה ארצה בשנת 1938 ועבד בהסתדרות קרן פועלי בנין בחדרה.
נזכרתי גם שאדון פלסצקי צבי היה בעל מום ברגלו והיה צולע ואפילו באופן לא קל. זה פרט מידע המתחבר לסיפורנו האישי בהמשך. 

ספר זכרון לקהילת סקארז'יסקו קמיאננה תל אביב 1973

למי היה מחשב ב 1969?
היום נדמה לנו שרוב המידע שאנו נזקקים לו מצוי בתוך המחשבים וכנראה שזה נכון וכל הכרות מתחילה עם גוגל ופייסבוק ותוך רגע הכל ברור ונהיר ואולי פה גם כל הכשל או ההצלחה , אבל פעם כלומר בסוף שנות השישים בקושי היו מחשבים בישראל  ובטח לא לאנשים ממש רגילים כמונו אבל תאמינו לי שהייתה לנו הכרות משפחתית עקיפה עם בחור מאד סימפטי בשם יצחק סמולש שכבר אז עסק במחשבים בצה"ל  ובהמשך לימד והקים בית ספר ללימודי המחשב בשם סיוון. גם סמולש - סיוון חובר לסיפורנו אבל החלק הזה יחכה להזדמנות אחרת כי לא מקובל לערבב שמחות בישראל,  ובכל זאת העולם המשיך להתנהל ולהתגלגל ואנשים המשיכו לחזר ואפילו להתחתן והנה אנחנו ממש מתקרבים לסיפור האישי שלנו עם אדון צבי פולוסיצקי מחדרה.
חזרנו לשנת 1969 פלוס ואחותי הבכורה ושחורת השיער דבורה החלה במערכת יחסים עם בחור נחמד, גבוה וממושקף מחדרה. קראו לו אז וגם היום אברהם שכנאי ואפילו כולנו קוראים לו אברמיק ויש כאלה שקוראים לו הגבוה כי אצלנו במשפחה הוא היה הכי גבוה. הוא בהחלט גבה קומה ואפילו קצת יותר מ 190 ס"מ ופחות משני מטר עם נעליים וזה גובה נחשב בכל המקומות. השנה קצת לפני 1970 ואחותי דבורה השחורה שנולדה בקפריסין ואברמיק שכנאי זוג חברים השוקלים ברצינות את המשך צעדיהם ופעם הכל היה אחרת ואני בקושי ילד בגיל בת מצוה (בר מצוה זה י"ג) אבל בהחלט מגלה עניין בבחור הגבוה השוקד להגיע בהתמדה ראויה עם הרכב שלו מחדרה סיטי לצפון תל אביב ואפילו לסוקולוב 93. ראינו שהעסק מתחמם ועולה ואז אני בטוח שזוגות לא עברו לגור ביחד לפני חופה וקידושין ואל תתחילו להסביר שזה יותר טוב או פחות גרוע, כי אנחנו בסיפור אישי פרטי עם אדון צבי פוליסצקי מחדרה שנולד בעיר סקרז'יסקו בפולין ועלה לארץ לפני המלחמה ועוד מעט זה נגמר ודי.

מתח ודרמה קול ששון וקול שמחה באולמי גילטון  14.7.1970  דבורה ואברמיק מתחת לחופה עם הרב ידידיה פרנקל צלם זהר ברנט רמת גן
מתח ודרמה קול ששון וקול שמחה באולמי גילטון 14.7.1970 דבורה ואברמיק מתחת לחופה עם הרב ידידיה פרנקל צלם זהר ברנט רמת גן

אנשי היער בחדרה וגם שולם שוורץ הכדורגלן
אז כשמערכת היחסים הזו התהדקה ואפילו אנחנו הבנו שהזוג הצעיר חושב להתמסד אז חשבנו (כלומר אמא שלנו חשבה) שצריך מידע מסודר ואמין לגבי הבחור הגבוה והממושקף מחדרה. הרי הבחור הזה אמור להיות החתן הראשון של המשפחה ואפילו הגיס שלי ומה אנחנו יודעים לגביו ובכלל? מי היה אז בחדרה שאחרי נתניה? אין ביצות והחדרתים סגורים והדבר הטוב היחידי שאני זוכר כילד זה את שלום שוורץ שהיה אחלה שחקן כדורגל וזהו. כן היה גם את היער בחדרה של דוד שמעוני אבל זהו זה. נכון היה גם את השיר הייתה לו דודה בחדרה ולפני שבועיים נפטרה אבל זה לא קשור אלינו בכלל. כן גם שמענו על הבייגל מאכר מחדרה עם העלוקות אבל תעזבו כבר דברים מפעם בבקשה ואפילו אל תזכירו את מרדכי קידר האסיר איקס שאפילו ביקר אותי פעם בחנות המטבעות והיה לו פרק חדרתי בצעירותו כי יש הרבה דברים החוברים לחדרה שתיאורטית הייתה צריכה להיות אחלה ומישהו החליט לתקוע אותה ובלי שום סיבה אמיתית.

מידע חשוב ומופע פנטומימה
פעם היה מקובל להכיר באמצעות שידוך ואני אישית בעד זה ואפילו מנסה לשדך אבל בלי שום הצלחה ולכן גם לא קיבלתי גרוש עד היום. השדכן היה אמור להביא מידע מקדים אודות בני הזוג ומשפחתם ובכלל. יש לי בדיחה נהדרת בנושא ומי שירצה יצטרך לבקש וזה חינם.
הארוע שנחרט לי לגבי אדון פולוסיצקי מחדרה והוא הסיבה לשורות האלה שמעטים כנראה יגלו בזה עניין הוא משהו מאד פרטי ומשפחתי, ואני מרשה לעצמי לספרו מבלי שקיבלתי רשות מאיש. מבחינתי זה היה ארוע מצחיק ואם תרצו אפילו מכונן. אני זוכר שיחה שניהלנו בסלון כשגיסי לעתיד היה שם וגם אמא שלנו ואז אני זוכר שאמא שלנו אמרה לאברמיק ש אנחנו כבר בררנו ואנחנו יודעים לגביו כי יש לנו מקורות מאד אמינים המכירים אותו ואת משפחתו. אני זוכר שאברמיק מחדרה היה מאד מופתע איך אלה התל אביבים יודעים משהו על אנשי חדרה הירוקה ,אבל אמא שלנו שמרה על פאסון ואמרה "אל תדאג אנחנו כבר יודעים הרבה ובהמשך נדע עוד..." אברמיק היה סקרן מאד לדעת מהו המבוע או אם אם תרצו המקור. אני אז ילד די צעיר כאמור בן 12 החלטתי למתוח אותו כי הייתי שם וביוזמתי אמרתי לו שאני מוכן לתת לו רמז בצורת פנטומימה וזהו. יותר הוא לא יקבל ואמא שלנו הייתה מופתעת למה אני מתכוון ואז הלכתי בסלון בצורה מוזרה עם צליעה כזו ממש כמו אדון פולוסיצקי ועשיתי זאת כמה פעמים וזהו. כולם צחקו אבל הגבוה מחדרה לא הבין ורק גילה יותר סקרנות. לא סיפרנו לו כי לא חושפים מקורות חיים והקטע הזה שכנראה חזר על עצמו יותר מפעם אחת הפך למשהו במשפחה ותמיד כשאני רואה את גיסי ורוצה להצחיקו אני הולך לידו ממש כמו אדון צבי פולוסיצקי שנתן את ברכתו ואישורו שהנ"ל בחור בסדר וראוי ובא ממשפחה טובה והגונה.

Like ·  · 

2 תגובות:

  1. קראתי בשקיקה את הבלוג המעניין שגרם לי להתרפקות נוסטאלגית על העבר הנפלא שהיה מנת חלקי בילדות מאושרת ואהובה בחדרה. למרות שאיני מכירה את המשפחה המדוברת, הסיפור מאוד דיבר אלי והעלה זכרונות ואירועים מהתקופה ההיא, ומצאתי שם הרבה ארועים ותוכן מצטלב לתקופת חיי שם. השם אברמיק הזכיר לי משהו מהעבר הרחוק והצית געגועים עזים לתקופה אחרת ושונה. בשכנות צמודה אלינו גרה משפחת שמש שלה 4 ילדים. התאומים נאווה וישראל, וחסידה ופנינה. שגרו בשכנות אלינו ברחוב ירושלים בחדרה. חסידה היתה חברתי הטובה ביותר.כמעט ברמת אחות. כל היום היינו משחקות, ממציאות בלי סוף משחקים ומבלות בבתים ובחצרות אחת אצל השניה יום יום.איזה כיף היה לנו אז...יום אחד התגלה שלנאווה היפיפיה (תמיד קראנו לה ליז טיילור כי היתה דומה לה) יש חבר בשם אברמיק.ורק השם זכור לי כי לא התעניינו אז מעבר לזה, היינו עסוקות במשחקים אבל השם נשאר בזכרון אכשהו.וזה עורר בי את הזכרון של כל התקופה הנפלאה. ולאחרונה התגלה לי שאברמיק ההוא חבר טוב של רחמי ,בן דודי היקר. איזה עולם קטן..והפינלה לכל הסיפור (שהוא ממש על קצה המזלג..) - זה שאיכשהו פגשתי את קובי לידרמן בבקורי בחנותו בתל אביב, ותוך כדי שיחת חולין העליתי את מוצאי מחדרה ואז התגלגלה כל שרשרת אירועי העבר והמכרים המשותפים שפתאום משום מקום ומאדם זר לחלוטין, אנחנו לפתע מגלים מעין קירבה מוכרת שהיתה חבויה שנים וזה נחמד ומוסיף לפעמים קצת צבע לקטעים האפורים. היה לי מאוד מעניין לקרוא את הבלוג שנכתב בצורה רגישה ויפה. תודה.

    השבמחק