יום שני, 3 באוגוסט 2015

אדון דוקס מרחוב אלנבי 84



אלנבי 84 בחצר ליד הספריה ההונגרית ופעם בצמוד המקום של דוקס ופרידלנדר

דוקס את פרידלנדר צורפים באלנבי
קראו לו דוקס והוא אכן היא סוג של דוכס למרות שכל חייו עבד ועבד. נדמה שכולם רחשו לו כבוד השמור לאנשים מיוחדים, שמעולם לא דרשו ולא רדפו כבוד וכיבודים. תמיד גם דיבר בשקט ואולי זה היה בשל גילו המתקדם כשאני הכרתיו. פנים טובות המצליחות לתת לך סוג של תעודת ביטוח באופן עצמאי. כולם ידעו שאדון דוקס הוא איש מיוחד והגון. בעל מקצוע מעולה וישר מאד, ממש כמו סרגל מתכת אוסטרי.
דוקס (פרידריך) אפרים ז"ל היה צורף באלנבי 84 בחצר, שעשה תיקוני תכשיטים מכל הסוגים. היה לו בית מלאכה קטנטן וצדדי יחד עם שותף צעיר ממנו בשם פרידלנדר. אני לא יודע אם היו שותפים או בסידור אחר. אדון דוקס הבין וסחר בזהב ותכשיטים. דוקס היה מומחה לאבני חן ויהלומים ובמיוחד בכל מיני ענתיקות של תכשיטים מיוחדים. היה משבץ מומחה ומיומן וסוחר אמין ומקצוען. איש מקצוע מהמעלה הכי הכי. דוקס מיעט לדבר וכאשר הכרתי אותו היה כבר ממש לא צעיר. אפילו הייתי בדרכו האחרונה בקריית שאול כי ככה אמר לי אבא.
קוראים לזה חסד של אמת ובאמת שהייתי שם מרצוני החופשי יחד עם אבא שלי. נדמה לי שאני מסוגל ללכת למקום שלו בבית החיים בעיניים עצומות , כי זה מקום ממש קל ולא ניתן להתבלבל בכלל. גוש 3 אזור 2 מקום 29 ותודה לחברה קדישא מרחוב מוהליבר 33 תל אביב יפו. 

אלנבי 84 צילם אמנון יצחקי אתר VTLV




כניסה עם משקוף נמוך והתכופפות 
גם בית המלאכה שלהם היה כזה שלא ניתן להתבלבל בו ותמיד גם הייתה שם בצמוד הספריה ההונגרית והשלט עוד שם ולא נראה לי שמישהו עוד משתמש במקום הזה להחלפת ספרים אבל שווה לבדוק. שלט מתכתי חמוד ונדמה לי שבעירייה הוא מקוטלג כשלט דגל. שילוט ענף מכניס בעירייה הסובלת מעודף כספים גדול ומשווע ופעם הגרעון של תל אביב היה הכי גדול כי שיטת צ'יץ' או אם תרצו חוק צ'יץ' ואפילו תרגיל צ'יץ' כבר תועד ונכתב אצל נחמיה שטרסלר. מדינת תל אביב זה לא סתם באויר ואומרים שהמצב הזה רק יעלה למעלה למעלה. 
בית המלאכה של דוקס היה ממש קטנטן ואני מסוגל לשרטטו בלי צורך להזדקק לתרשימי הבניין שהוקם כנראה אי שם בשנת 1927 ואולי קצת קודם. גם הכניסה אליו הייתה עם הורדת הראש ולא חשוב מה הגובה שלך, כי המשקוף נמוך והרצפה מבחוץ במפלס גבוה וברור שמשהו חריג ולא מוקפד קרה שם פעם מבחינה הנדסית. אני לא משוכנע שאתם מבינים למה אני מתכוון, אבל כשבאת לדוקס הצורף אז בכניסה חייבים להתכופף בדיוק כמו שאצלנו בשירותים של בן יהודה 18א' ולצערי יש לי ניסיון בזה. אצלנו ואולי ככה גם אצל דוקס באלנבי עשו כנראה הגבהה בשטח החיצוני מבלי להתחשב במה שכבר קיים. אם לא תשגיח והפיקוח ההנדסי לא בהקפדה צמודה, אזי יש מצב שיום אחד תקום ותראה שהסביבה השתנתה ואתה לא אבל עם בעיה הנדסית ולהרבה זמן. לפעמים זה לכל החיים. מעניין מה קורה שם היום?  
      

שולחן עבודה של צורפים עם מקום בצורת חצי סהר
דוקס ישב ליד שולחן עבודה של צורפים מפעם וככה גם פרידלנדר. מיקומו של דוקס בצד המערבי עם הגב לקיר ולידו ישב פרידלנדר שהיה גם צורף אבל צעיר יותר ובעל מלאכה מקצועי ואיש אמין שעבדנו איתנו גם כשדוקס עבר לעולם האמת. הם עבדו די צמודים לשולחן עץ כבד שיש לו חיתוך של חצי סהר ושם מצוי הצורף ובמקום של החצי עיגול יש כיסוי עור מתחת, המלקט את השאריות והשבבים של העבודה. תמונה אחת שווה הרבה הסברים. השאריות והאבק הנופלים מתכשיטים בעבודות שיוף ותיקונים נאספות כי זה שווה כסף בסופו של יום. על ניקוי ושאיבת אבק וליכלוך בבתי מלאכה של צורפים בפעם אחרת ומתברר שיש בליכלוך הזה כסף ולא כסף קטן.
אני נזכר באדון דוקס מדי פעם ואין לי על זה שליטה. זה קורה בדרך כלל כשאני מתקשה להחליט לגבי מדליה בלתי מזוהה אם היא עשויה מזהב או שאולי רק "עמדה ליד זהב" כפי שנהג לומר אבא שלנו. הארוע עם המדליה של מרכז הפועל, היה בלתי נשכח מבחינתי וככה גם לגבי אבא שלי שסיפר לי את הסיפור שבהמשך אמכור לכם. יש לי תחושה שהארוע הזה אמור להיות זכור לכל המעורבים כלומר גם לגבי אדון דוקס ואפילו לגבי אדון פרידלנדר שאגב לבן שלו קוראים איתן והיה אלוף עולם בשייט מפרשיות ואם יש לכם ספק אז בבקשה . הצמד ברוקמן ופרידלנדר זכור לרבים משנות השמונים פלוס.

50 שנה להתאחדות הפועל ההסתדרות הכללית של העובדים בישראל אלפים ואלופים בישראל
 צילם אליעזר מורב


מדליה גדולה בצבע זהב - אלפים ואלופים בהפועל עם בחורה רצה
פעם מישהו הביא לנו מדליה פרטית ואפילו די גדולה. קוטר של 6 ס"מ נחשב בהחלט לגדול ויש שיגידו ש 59 מ"מ עושה יותר רושם ואני רק משתף אתכם בגדלים ואתם תחליטו איך כדאי לכם להציג דברים. אז לא רק שהמדליה הייתה פרטית ולא מוכרת, היא גם נראתה עשויה מזהב. כן ממש מזהב אבל בדופן המדליה לא היה שום סימן ומדליה מצופה בזהב או מדליה העשויה מזהב אמיתי, זה הבדל של שמיים וארץ ואנחנו מדברים רק על נושא השווי הכספי כרגע, כי זה מה שבדרך כלל מעניין את האנשים. העולם סובב סביב הכסף והחלק השני סביב עגל הזהב. 
לא הכרנו את המדליה וגם לא מה שמסביב. זוהי מדליה פרטית שהונפקה כנראה על ידי מרכז הפועל בהסתדרות לרגל היובל שלו. היום אני יודע שיש כאלה מדליות מכסף ונחושת וגם בנוסף עם ציפוי. נדמה לי שמי שעיצב אותה הוא אליעזר ויסהוף אבל לא סגור על זה למרות שיש סימנים מעידים.
המדליה אצלנו אבל אנחנו כלומר אבא שלי לא בדיוק יודע במה הוא אוחז. ניסיון זה עניין של ניסיון וזה לוקח זמן. לא רצינו לפצוע את המדליה בבדיקה פולשנית ולכן אבא שלי החליט שהוא הולך לדוקס לקבל ייעוץ. מי שיודע להתייעץ יעשה כנראה פחות טעויות. הדגש הוא על המילה כנראה. אבא שלי מגיע לאלנבי 84 ומוריד את הראש בכניסה בשביל לא לקבל מכה מהמשקוף הנמוך ומראה את המדליה. אגב אני לא הייתי שם והעדות שלי היא עדות שמיעה בלבד. פרידלנדר לוקח את המדליה והמילים הראשונות שלו היו משהו בסגנון "למה אתה מביא את זה בכלל. אתה לא רואה שזה לא זהב בכלל!" ככה בשליפה שהשאירה את אבא שלי חסר מילים. קביעה פסקנית וברורה ואולי נמהרת. מי אמר שהחיפזון מן השטן? 

הסיטואציה בחדר של דוקס ופרידלנדר הייתה איך לומר קצת מלחיצה, אבל לא לאורך זמן. אדון דוקס קם ממקומו והמבט שלו לעבר שותפו פרידלנדר היה מבט לא אוהד. הוא חש שזו תשובה נמהרת ואולי ממרום ניסיונו הבחין במשהו אחר. אני בטוח שהוא לא הכיר את המדליה אבל משהו גרם לו להתערב. אבא שלי טען, שהוא אמר משהו די ברור לעבר פרידלנדר ואפילו בגרמנית. משהו כנראה קצת חינוכי ולקח המדליה ליד ומיד לפי התחושה פסק ואמר "אתם לא מרגישים שזה זהב?!" כן ניתן לחוש זהב ובכל זאת לטעות. אדון דוקס לקח המדליה והחל מחמם אותה עם ברנר באופן מקצועי. מי שיודע לעבוד נכון יודע גם לא להזיק. הוא חימם את המדליה והרגיע את אבא שלי, שלא יקרה לה כלום במידה וזה זהב ובהמשך אפילו יוכל להגיד לו את איכות הזהב בערך. והדגש הוא על המילה בערך. בהמשך כשחלק מהמדליה האדים, הפסיק את הברנר וראה את תהליך ההתקררות ושינוי גוון הצבע ופסק שזה זהב ואפילו זהב טוב מאד ואפילו יותר מ 18 קראט ואולי אפילו משהו הקרוב ל 22 קראט. ניסיון כבר אמרנו. הקביעה של דוקס הייתה נכונה ומדויקת. אין כנראה תחליף לניסיון וגישה מקצועית. דוקס היה בדיוק כזה. 
היום יש אקדח לייזר או משהו דומה הנותן תוצאות של איכות זהב ברמה סבירה. עדיין אין תחליף מלא לבדיקת מעבדה פולשנית ואגרסיבית עם דיוק של אלפיות. 



אדון דוקס אפרים פרידריך ב"ר אליעזר ז"ל נולד בשנת 1903 ונפטר בשנת 1988. נדמה לי שהיה אוסטרי אבל אם תרצו עוד מידע אז חברה קדישא גחש"א מספקת אותו בעבור 50 ש"ח והאתר שלהם לאיתור נפטרים עובד רק על אקספלורר ואני כרגע עם כרום אז הנה עוד סיבה למה דברים לא תמיד מגיבים בנושא המתים. תמיד כשאני רואה בעל מקצוע טוב ואמין אני נזכר באדון דוקס ואפילו באדון פרידלנדר שגם היה בסדר אבל דוקס היה אחד במינו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה