יום ראשון, 30 באוגוסט 2015

מבחן השואה שלי

מרתף השואה בהר ציון ירושלים.
אמא ואבא בהופעה מסודרת ליד המצבה לזכר קדושי קהילת קוסטופול והסביבה ווהלין

להמציא מבחנים
לעיתים מרוב צ'יעמום, אני מוצא עצמי מדמיין וממציא דברים. מבחן השואה הוא אחד הדברים המוזרים שעוברים בראשי. זהו מבחן הזוי ואני ממציאו הראשי אבל יש מצב ששמעתי זאת בגירסה שונה אצל מוזרים אחרים. הרבה פעמים חושבים על משהו ובסוף מתברר שלאן שאתה הולך עם רעיון פורץ דרך, אחרים היו כבר בדרכם חזרה, התיישבו שתו קפה עם או בלי סיגריה ואפילו כבר סתם נפטרו. אם מבחן השואה הזה מוכר לכם, אז אישית אין לי שום בעיה של זכויות יוצרים. איש איש ומבחניו.
לעיתים מבחן השואה צץ לו ללא כל חשיבה ותיכנון מקדימים. פשוט ישנו מצב מסוים, ואז מישהו עושה משהו כתגובה, או סתם משהו בשוטף ואז אני מוצא את עצמי חושב ואומר לעצמי "האיש הזה לא היה שורד בשואה. הבחורה הזו לא הייתה עוברת את היום, הטיפוס הזה היה מקבל כדור בראש ואולי בעצם היה נותן בראש לזה שניסה להרוג אותו". וככה הלאה מחשבות מאד מוזרות ומעניין אם הדבר הזה מצריך טיפול תרופתי מסודר. יש מצבים שזה הולך אפילו עד להכי קודקודים שיש, כלומר אפילו לביבי, ברק ואולי אפילו קלינטון ואובמה. מי לדעתכם מהם היה שורד את השואה? איך בגין שרד את השואה?

כמה יוצא אחוז אחד במרקים גרמנים?
הורי שניהם, עברו את השואה. אבא שיחק אותה בגדול והצליח לאבד את כל משפחתו והיה ממש בודד ושרדן בדרך לא ממש ברורה. הוא היה חלק חי ונושם בין אותו אחוז אחד ששרד את השואה בווהלין, כלומר מאלו שנשארו במקום ולא ברחו לתוך רוסיה. סיפורו ממש לא קל להסבר, חוצמזה שתמיד יגידו ויצביעו למעלה על ההשגחה מלמעלה, ואני לא מתווכח עם כוחות חזקים ממני. אגב אבא שלנו לא היה סגור על מזלו בשואה, והיו ימים שחשב שזה יותר עונש מפרס ודני רוגובסקי גם טען בדיוק ככה למרות שלא עבר שום שואה בעצמו, אבל הכיר את כל חסידי אומות העולם שחיו בישראל 

אמא שלנו עברה את השואה יחד עם אחות תאומה צמודה וככה גם אחות גדולה יותר, ואז מצבה הרבה יותר עדיף ובקרב בין אמא לאבא, הרי שאבא מביס אותה בתוצאה המוגמרת. זה שהיא שרדה מחלת טיפוס, גטו אחד, שני מחנות עבודה וניספחים רק ממתיק במעט את התוצאה הסופית. כל זה כאמור לא כולל מע"מ ורווח סביר למשתמש.
אם חשבתם שלא הייתה ביניהם תחרות אז שוב פישלתם. אגב גם משרד האוצר בישראל והגרמנים שבגרמניה המערבית נהגו לעשות מבחן לשורדי השואה והיו שם תוצאות נהדרות, שבאו לידי ביטוי במרקים גרמנים ולירות ישראליות שהפכו לשקלים ולאירו בטוח ובבנק. אין כמו פנסיה של השואה שתמיד אבל תמיד תופיע בחשבון ותפריח את השממה של ניצוליה. בהחלט ניתן להתעשר מהשואה ובגדול, ואלי ויזל הוא רק עוד דוגמא.

לדעת להסתדר ולעמוד בתור
היום כשאני משחזר דברים בראשי אני יודע שיש אנשים היודעים לסדר דברים או בקיצור להסתדר. הם לא בהכרח גאונים אבל הם מוצאים את הדרך בה דברים פשוט מסתדרים כאילו מעצמם או שמישהו דחף אותם וזה החל להתגלגל. פעם בשואה זה כנראה היה מאד קריטי וניתן לפתח מיומנויות, אבל בלי כשרון טבעי מלידה אתה פשוט קורס ומת בניסיון הראשון. כששאלתי את אבא על אותו רגע בו הובילו אותם לאן שהובילו, ולמה החליט להימלט ולברוח, הסביר לי שהוא עצמו לא חשב בכלל על כזה פתרון. אחיו הגדול יוסף, דחף אותו ואמר לו שכעת אין להם מה להפסיד ומשך אותו, והם שניהם עם עוד שנים החלו בריצה מטורפת והכדורים מנסים להשיג אותם ואחד אכן פגש את היד של אבא ויש גם מזכרת נצח ולעולם, ומשם הכל היסטוריה. אחרים נשארו לעמוד בתור ובקבוצה וסופם היה ידוע.
היום כשאני רואה תור אני יודע שבראש שלי רצות מחשבות ואפילו מטופשות. כילד אני זוכר את אבא ואותי הולכים למקומות שונים ודברים היו פשוט מסתדרים. ככה היה בקופת חולים וככה בעוד מקומות עם תורים. אני הייתי יושב ואבא כבר נמצא שם פנימה בלי מהומה ובלי לדחוף ופתאום הכל רץ מעצמו והייתי נכנס ובא ואפילו הולך וזהו. עם אמא זה היה אחרת ואם הייתי הולך לבד אז יש מצב שהיו מכבים את האור ואני עוד מחכה ואפילו לא יודע בדיוק למה. גם היום יש לי מזל שיש מישהי המטפלת בי ודואגת. האם יש קשר למה שכתבתי בשורות האחרונות ולמבחן השואה? לדעתי כן. 
היום י"ג באלול הוא יום השנה לחיסולה של העיירה החקלאית סלישץ' זוטא בווהלין, שפעם הייתה בפולין ובהמשך ברוסיה והיום באוקראינה. י"ג באלול תש"ג 1942  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה