יום שני, 13 במרץ 2023

טרמינל לא מה שחשבתי

אתמול לפני 19 שנה נפרדנו ממאיר אריאל ז"ל. בכל פעם שאני שומע את השיר הנהדר של מאיר אריאל עם טרמינל לומינלט ומטוס ממריא דרך דמעה שקופה, אני נזכר גם במאיר שהיה פעם שכן בשכונה שלנו והתגורר ויצר ברחוב הירקון 70 כמעט מול השניצל של ציון בקולנוע דן ומעולם לא דיברתי איתו וגם במשהו על זמניות החיים ומושגים רפואיים מבלבלים בהם החיובי זה לא משהו והשלילי פשוט נהדר.

שרים מאיר אריאל 2014

פעם היה לנו ידיד מאד יקר שהורי מאד אהבו וגם אני. הוא נכנס לניתוח עם המון חששות מההרדמה ובעיקר מזה שיתעורר בעולם אחר. הניתוח עצמו לא היה משהו מאד מורכב, לפחות להבנתנו אבל הפחד מאותה הרדמה, גרם לנו פשוטי העם לנסות ולעזור. מכיוון שאני לא רופא ואפילו לא בן של רופא או אחות פנינו לחבר טוב שלנו שהוא גם רופא ואפילו רופא מרדים בכיר מאד. ביקשנו את עצתו ומעורבותו ככל שיכול לפעול. הוא הבטיח לעשות ככל יכולתו ואפילו להיות נוכח בפרוצדורה עצמה. פרוצדורה מילה נהדרת.

הירקון 70 תל אביב בבית הזה גר ויצר מאיר אריאל
הפזמונאי, המלחין והזמר תש"ב -תשנ"ט 1942-1999
The songwriter composer and singer MEIR ARIEL
 lived & worked in this house 70 HaYarkon St — ‏ב-‏‏‏הירקון 70



הניתוח עבר בשלום והחולה שלנו נרדם בסדר ואפילו התעורר נפלא וכולנו היינו מאושרים מלבד הרופא שלנו שפניו הביעו הכל. שאלתי אותו בהמשך להבעת פניו. הוא אמר לי בעברית החלשה שלו שהניתוח עבר בהצלחה והחולה לא מת כפי שרואים, אבל (ותמיד יש אבל) זה מצב טרמינלי. לא הבנתי מה זה טרמינלי ברגע הראשון והרופא לא הוסיף, רק הביט לי בעיניים ובסוף הבנתי שיש סוף לכל דבר.

אצל ציון שניצלים. רחוב הירקון 61 תל אביב

אצל ציון / מאיר אריאל

מילים ולחן: מאיר אריאל

אצל ציון הירקון פינת טרומפלדור

בין הדואר וקולנוע דן

שמים הרבה הרבה לב בצלחת

בשביל מעט מעט כסף קטן

שמים הרבה אהבה בפיתה

בשביל הרבה פחות מרבע זמן

אצל ציון רק חושבים איך להשביע

את רצון הלקוחות

לכן זה תענוג להגיע

רעב צמא באפיסת כוחות

ולפני שאתה מזמין הוא מציע

ולא נותן לך לחכות

אצל ציון תמיד הכל על האש

כל שניה בתפקיד - שלא תתייבש

אצל ציון אני מעיד - תענוג להתייאש

אתה לא מתפלא שאצלו תמיד מלא

חובבי ציון עם חיבת ציון

פועלי ציון שמאל פועלי ציון ימין

ציונים כלליים רומנים בוסנוסרביים

טריטוריאליסטים טרוריסטים כבויים

גימלאים שלומעלייכמיסטים

בוגרשוביסטים בן-יהודאים גאים

ואפילו נס ציונאים

כולם אצל ציון בשביל כולם על האש

ואף אחד אצל ציון לא מתייבש

ואף אחד אצל ציון לא מתבייש

והיית חושב שאצל ציון

זה מעוז של תימנים

כי רק לשמעון החבני נותן ציון

להכנס לפני ולפנים

אך כשמישהו צועק למישהי שווילי

יודעים טוב מי שולט בעניינים

אצל ציון תמיד הכל על האש

כל שניה בתפקיד - שלא תתייבש

אצל ציון אני מעיד - תענוג להתייאש

כי אף אחד לא מתייבש

ואף אחד לא מתבייש

מילים לשיר אצל ציון - ברנרד ולואיז - מאיר אריאל

ברנרד ולואיז

(1997)

 


נפלאות הכרטיסיה שלא הייתה לי

דובלה מבני ברק הביא לי כרטיסיה ישנה מפעם והצליח לעורר אותי. מעניין איך המוח עובד בדברים האלה.

כרטיסיית נוער בלירות של חברת דן שעלתה 19.5 לירות כולל מ.ע.מ. (ככה במקור ויכול לעזור בתארוך) וכל נסיעה 160 אגורות ויש 26 מקומות ניקוב ואתם תעשו חשבון תועלת. נא לשמור לביקורת. ויש גם מסר חינוכי. האדיבות היא דרך דו סיטרית. היה אדיב כלפי הנהג והוא יגמול לך כפליים! וברגע זה אני נזכר באותן נערות צעירות שהיו נלוות לנהג זה או אחר וצמודות לעמוד שלידו. לא יודע מה קדם למה בקטע של העמוד. האוטובוס או מועדון הריקוד?
לא זוכר שהייתה לי כרטיסיה לנסיעה באוטובוס משום שכמעט ולא נעזרתי בשרותי אוטובוסים כילד וכנער. כשיש לך אבא נהג מונית פרטי, אז מי צריך אוטובוס ובטח לא רכבת. רק בהמשך החיים למדתי שיש דבר כזה וכדאי לשמור אותה ויש גם בונוס של נסיעות חינם וזוהי התורה כולה על רגל אחת. היה שלב שלמדתי שהיו אנשים שקנו סטוק של כרטיסיות ואם ניקבת פעם אחת הרי שזכותך להפעילה גם אם המחירים השתנו.


כרטיסיה זה מוצר או שרות הנמכר מראש עם הנחה כלשהי ומצד שני יש סיכוי כלשהו שהיא תלך לאיבוד ואז הלך הכל. שני הצדדים אמורים תיאורטית לפחות לקזז זה את זה בחשבון הכלכלי לחברות האוטובוסים. בלי תמיכה ממשלתית הכל היה נשאר רק כתיאוריה ומודלים כלכלים. סתם הערה אישית ולא חשובה.
אנשים שלא יודעים מהי תחבורה ציבורית, חסרים משהו בסיסי בהבנת החיים על אמת של עמך ישראל. אומרים שלאהוד ברק היה נהג בוס מגיל 22 ואני לא קונה את זה וזוכר איך סיפר בזכרונותיו על נסיעותיו כילד באוטובוסים לעיר הגדולה מקיבוץ משמר השרון והכל בשביל נגינה בפסנתר ומעניין מי הייתה המורה ואיפה גרה ואולי זה קרוב לאסותא ולמגדל של היום.
קווי האוטובוס שלי מהווים רשימה קצרה ביותר של אוטובוסים. קו 4 הוא הראשון לכל ולידו גם 1, 5 ובהמשך החיים עם ראש העין ומירי רגב גם 66 ובשנים האחרונות אפילו 282. עולם הרבקו והאפליקציות שינה הכל.
כילד הכי רחוק שנסעתי היה עם קו 11 מתחנתו הראשונה בשלמה המלך ליד גן החיות וכמעט מתחת לדודה ולדוד שגרו שם בפינת קרן קיימת ושלמה המלך, ועד לבית ברבור ביד אליהו ולשיעורי הספורט בקרב מגע עם אריק, איציק, גבי, תחכמון ואבצ'וק גם. בטוח שהיו עוד כמה.
יש אספני כרטיסיות ואמצעי תשלום בתחבורה בכל העולם. יענקלה קורן מקריית חיים הוא מהוותיקים בתחום. צבי שטאל מחולון כתב על זה ספר. והסיפור הכי מדליק מבחינתי היה עם כרטיסיה שצוירה ביד ולא מטעמי אומנות כי אם ממחסור אמיתי. הכרטיסיה הזו זכתה להיות בתערוכת זיופים במוזיאון תל אביב ואפילו מככבת בצורת העתק מגנט למזכרת. עליה בפעם אחרת.

יום שבת, 11 במרץ 2023

הרצאה מרתקת של רן שלגי מטבעת ישראל המחודשת ויצו 2022

הצעה למטבעות זיכרון מכתב עם הכותרת מדינת ישראל

באפריל 1954, ד"ר קורט מנדלסון, הממונה על הכנסות המדינה, כותב מכתב אל ד"ר יעקב פיקר אז סגן מזכיר הממשלה.
בשם שר האוצר הוא מביא את הצעת החברה הנומיסמטית הישראלית וסוכן השירות הבולאי בארה"ב, ומבקש אישור להטבעת 200,000 סדרות של מטבעות זיכרון לאספנים.
על פי המכתב, כבר קיימת דוגמא פיזית של המטבעות המוצעים, וכן קיים מלאי מתכת לביצוע התוכנית. לפי המחירים ניתן להבין שהמטבעות תוכננו להיות מיוצרים ממתכת זולה ולא מכסף וזהב.
בכתב יד משורבבות מספר שאלות שכנראה נכתבו ע"י מקבל המכתב: איזה מתכת, הוצאות המתכת, הוצאות עבודה, אריזה, מה פירוש הכתב העתיק?


מטבעת ישראל המחודשת
ג.תתצ'ב תשי'ד






יום רביעי, 8 במרץ 2023

מה עושים עם מקרר ישן ומה זה עפ"ק?

היום על הבוקר התקשרתי לעירייה בעירי ללא הפסקה. שלום מוקד 106 אמרתי וענתה לי מישהי הכי אדיבה וחמודה בעולם ואני יכול לנחש את גילה (סבתוש כמעט בטוח) ואולי אפילו לצייר את פניה ויש מצב למשקפיים.

קול של בן אדם זה המון והטון עושה את המוזיקה. בטוח שניתן לעשות עם קול המון דברים ולא רק האזנות סתר ופוליגרף. אברהם יוסף מנהריה ידע לזהות קולות של אנשים מסוריה גם כשאלו לא הזדהו בשמם המקורי. כששאלו אותו איך ולמה ענה עפ"ק יעני על פי הקול. היו לי בעברי כמה ארועי עפ"ק די מרשימים להבנתי וזו רשימה חלקית בלבד אבשלום קור, אילנה רובינא, חנה מרון, מני פאר, אמנון רובינשטיין, עודד סלע ואפילו אוריאל לין שזה פרק מדליק. בטוח שכחתי כמה טובים.
האם אתם מסוגלים לזהות קול של מישהו מלפני 50 שנה? מה לגבי 40 שנה, בהנחה שלא נפגשתם בשום דרך ואפילו לא ברשת.
אמרתי למוקדנית שמישהו הוציא לבחוץ, מקרר ישן וזה פה על המדרכה ואפילו צמוד בהטיה לעץ וכבר עבר שבוע כמדומני כי זה היה לפני פורים.
מקררים נטושים עושים לי רע ולא יודע אם זה סיפור הילדים מפעם שהיו נלכדים במקררים עם אותה ידית בלתי פתיחה. גם סיפור הפיצוץ בכיכר ציון ירושלים 1975, יושב לי בראש ובקיצור מקרר ברחוב ממש לא טוב בכלל בכלל.
כמה זמן לדעתכם צריך להחזיק מקרר ממוצע בבית ממוצע?



המוקדנית הנשמה אומרת לי שהיא כבר מטפלת בזה ותוך 16 שעות זה יטופל. לא מבין מה זה הקטע של 16 אבל אולי זה ה-24 החדש ואולי בגלל השיר של גבי שושן ז"ל. שכחתי מהמקרר.
בשעה חמש אחר הצהריים אני מקבל שיחה לנייד. לידרמן מדברים מהעירייה. הפעם זה קול של איש סימפטי וכנראה סוג של אחראי. שלחנו טנדר ולקחו את המקרר, מה אתה אומר על זה? אמרתי תודה והוצאתי הראש מהחנוק לבחוץ וראיתי שהמקרר באותה זווית וצחקתי. אמרתי לאיש הנחמד והמאד לבבי שהמקרר עוד פה. האיש היה מופתע. תגיד זה בן יהודה 18א'? אכן! ככה עניתי. אז היו שני מקררים? לא היה רק אחד ואפילו תוצרת אמנה. טוב אני עכשיו עכשיו שולח מישהו במיידי. תגיד נכון שאתה אוהד הפועל תל אביב? זה לפי השיר של אריק בטלפון שלך..עניתי כן ואני גם הפועל וגם מכבי והכי אוהד את אריק איינשטיין ואיזה מסכנים האוהדים. האיש מהעירייה אמר אין אנשים כמו אריק היום ואני זוכר אותו מהסרט מציצים וראיתי איך צילמו אז את הסרט בשכונה שלי... הייתי מופתע והסקרנות עלתה דרגה וככה גם עוצמת ההקשבה לסיגנל הקולי. שאלתי בן כמה אתה? ענה לי 61. ואיפה גרת? גרתי בדיזנגוף ישעיהו בצפון הישן.
אז גם אני משם וטיפונת יותר קטן. איפה למדת נשאלתי. בדוגמא ובעירוני ה' והייתי חבר של אמלי שהייתה שכנה שלך בשכונה ואני גם זוכר את אמא שלך... נהיה שקט בצד של העירייה. אז אתה מכיר אותי? אמרתי כן. אני יודע שהשם שלך הוא לא באמת השם שלך וכולם קראו לך קופר והקול שלך נשאר ממש אותו דבר.
ותודה להדי אור שצילם את האמקור בבן גוריון 10. נכתב בשנת 2018

יום שלישי, 7 במרץ 2023

הלוויתן סרט טוב

אלון מליס נולד בתל אביב וחי ברעננה. אלון מליס היה האספן האמיתי השני שהכרתי.

אלון מליס אוהד שרוף של הפועל תל אביב וייתכן שהסיבה המרכזית והראשונה היא שהשוער יעקב חודורוב הניף אותו כילד קטנטן, מעלה מעלה עם הידיים וכל השאר היסטוריה. דב מליס משפחה של אלון.
אלון מליס למד בעירוני א' עם ירון אידלסון וגדעון לוי מעיתון הארץ. אלון בעברית וכותבים ELON ולקח לי זמן להפנים.
אלון מליס עבד באפריקה בקטע הגיאולוגי והכיר כמה אנשים שגם אתם וגמאני מכירים.
אלון מליס אחראי על הרבה דברים שאתם קוראים פה כי הודות לו נוצרו לי קשרים והקשרים עם הרבה אנשים והכל כמובן בסיעתא דשמיא. אחד מהם הוא רם גופנא המנוח שקרא לו החבר הגיאולוג.
אלון מליס אספן של הרבה דברים ואת תחום המטבעות והשטרות המשמים, תעזבו לרגע ותחשבו על ספרים בנושא תל אביב יפו אותם הוא מודד לפי מטר רגיל וגם תקליטים עם חור באמצע. את סיפור מאה המיל 1934, עלי הזית והמים נשאיר לפעם אחרת.
אלון מליס אוהב הצגות, ספרים, ארועי תרבות וסרטים ושלח לי בוואטסאפ מילה אחת הלוויתן. בהמשך אמר "לכו לראות ואני לא עושה ספוילרים". מינה אומרת שהיא סומכת על הטעם של אלון מליס בסרטים.
הלכנו וראינו את הלוויתן בלב רעננה עם חניה צמודה ובחינם ומינה בכתה וביחד נזכרנו גם בצ'רלי שלנו ועשיתי לה בוחן פתע אותו אעשה גם לאלון ואחרים שהכירו את ראובן אלון המוכר בשם צ'רלי.




עבודת בצלאל בחנות

בוקר טוב לך קובי וגם לך אביהו. שמח לבקר פה וזו הפתעה טובה עבורי.
ברור לי שאתם וחלק מהחברים שלכם לא הכי אוהבים אותי וזה בסדר אבל אני להפתעתך מסכים איתך ואני אשנה את זה. הכסף הישראלי אם זה תלוי בי, יהיה בדיוק כמו באמריקה, אנגליה, ירדן ומצרים. אין יותר פג תוקף כפי שהסברת לי. זה לא יהיה רטרו כי אם לעתיד ואני אעבוד על זה. תבדקו אותי בעוד פחות משנה. אל תמהרו לשפוט אותי ואת הממשלה הנוכחית. נחיה ונראה. ולך אביהו תודה שהבאת אותי לפה למה שאתם קוראים חנוק אבל לי מאד נעים פה. פעם ראיתי משהו שכתבת על ההיסטוריה שלי ותמונה עם מדי אסיר ולא טרחת לבדוק איתי הפרטים המלאים. נעזוב את זה להיום ונתמקד בעתיד ובדברים טובים ובפיוס. תודה לאביהו שהביא לידיעתי את כל הסיפור הזה שעליו אתה מתלונן כבר עשרים שנה ואף לא אחד משרי האוצר והנגידים עשה משהו. מילה שלי זה מילה ואולי זו העת להתחיל מחדש עם פיוס ודרך חדשה גם עם הכסף מפעם וגם בכלל. אל תשכחו כולנו פה ביחד ולתמיד



מצבה מזהב

אבא שלנו שמואל בן יעקב לידרמן, אמר לי בעודו בחיים את המשפט הבא "אל תעשה לי מצבה מזהב!"

לא הבנתי את כוונתו וברור שמצבה מזהב אמיתי זה המון המון כסף ואפילו לי אין כל כך הרבה ותתפלאו אפילו לקוראי הפוסט כולכם ביחד אין. גם אם נדמה לכם שיש לכם בכסף דימיוני, במניות בבנק, ברכוש, נדל"ן על הנייר, כי זהב במשקל של מצבה אין אפילו לבנקים בעולם. יש כמה שכן! לבנק ישראל היה והיום אין. תקנו אותי אם אני צודק..
כמה שוקלת מצבת אבן ממוצעת? כמה מצבה מגרניט שחור ועבה? כמה עולה גרם זהב? כמה גרמים/קילו צריך למצבה ולא סתם ציפוי?
מהי כמות הזהב ששמעתם שיש לאיש פרטי כלשהו?
קראתי בעיתון שולי בישראל, על מישהו מת שכולכם מכירים עם עשרות קילוגרמים אבל פחות ממאה. מי שרוצה פרטים נוספים שיחפש ברשת.
חזרנו למצבה מזהב וכנראה שזה ביטוי ביידיש ואת הכוונה קל לנחש. לפחות מבחינתי. איך אתם כנחשי מצבות מזהב?
לפני שאבא מת לגמרי הוא ביקש ממני בקשה חריגה משהו, ולא הבנתי אותו אבל אבי התעקש וביקש משהו שכנראה ישב לו בראש מזה זמן רב. הוא אמר לי שברגע שיגיע יומו ויקברו אותו בקבר ישראל הוא רוצה שאכניס לקבר 5000 דולר ירוק ובמזומן לעולם הבא. אבא ידע שבתכריכים אין כיסים ואיש מהחברה קדישא גחש"א לא יסכים לסידור כזה, כלומר גופה עם תוספת כלשהי זה חלום באספמיה של העולם הבא. לא יקום ולא יהיה ויש סיפור כזה על אחד רייכמן הרץ בעולם היהודי ומשנה צורות ושמות לאורך השנים. אפילו אם היו קוראים לו רוטשילד אין מצב.
אבא אמר לי שאין לדעת מה קורה בעולם הבא ומי שלא מאמין בעולם הבא אין לו עולם כזה ולא יקרה לנו כלום אם ישארו לנו היורשים 5 אלף ירוק פחות. אולי הוא יזדקק להם כדמי כיס עד שיגיע למנוחה ולנחלה? ואז איך יגיע אליו הכסף? ידוע לכל שאין לברינקס תחנה בעולם הבא! את השואה אבא לא הזכיר בכלל בבקשה החריגה שלו.
הדבר הזה קצת הציק לי כי מצד אחד בקשה של אבא שעשה עבורי יותר מהכל ומצד שני נשמע פדיחה עולמית ואני אובד עצות. אפילו לאחיותי הגדולות בחדרה לא סיפרתי. אימא שלנו גולדה גניה לבית הלפרן מקונגרס פולין, שמעה את זה ופרצה בצחוק ואמרה ביידיש שהוא א גאנצער צעדרייטער. (שזה למי שלא הבין מופרע לגמרי ותודה לבלה בריקס קליין).
אמרתי בליבי כשנגיע לגשר של קריית שאול אחרי 120 ובהמשך לצומת הצמודה נחיה ונראה.
הורי קנו חלקה משותפת עם הדודה והדוד בתחילת שנות השמונים במשרדי החברה ברחוב מוהליבר ויש קבלה מסודרת עם הסדר תשלומים. הכל שמור עם ניילון.
השנים חלפו עברו ואבא נקרא ראשון לישיבה של מעלה והיה לנו מספיק זמן להתכונן. זה היה בינואר שנת 2008 והיום הכי קר עם 7 מעלות בבית חולים בילנסון שבאם התותבות, אותו בית חולים שבו נולדתי 50 שנה קודם. יתום בן חמישים זה בהחלט סביר ובלי מבחנים ובית משפט עליון. הייתי מאד עצוב שאבי מת וגם זכרתי את בקשתו.



הכל עבד לפי הספר ואימא שהייתה כבר חצי רגל בדרך להצטרף לאבא ישבה בכיסא גלגלים והבינה הכל ונזכרתי שתמיד אמרה שאבא יעבור את כולם ואבא אמר אותו דבר לגביה. החזן מנחם קנטור שיעקב לנטון סידר נתן יופי של אל מלא רחמים עם הנייגען שאימא אהבה ורבים בכו ואמרתי קדיש יתום והיו גם כמה הספדים מרטיטים של רינת הנכדה הבכורה ואחרים ושוב קדיש ליד הקבר ואז הורידו את אבא לאדמה הרטובה והחלו לכסות אותו עם הכף שאינה עוברת מיד ליד והיו שם די הרבה אבלים ומשתתפים וחלקם אולי להיות בטוחים שזה באמת הסוף. כשהחלו לכסות את הקבר בעפר הכבד לא יכולתי יותר וניגשתי לאבא וביקשתי רגע הפסקה. אימא הייתה בכיסא צמודה והביטה בי עם קריצה קלה בעין היחידה שרואה ואז הוצאתי את המעטפה שהכנתי מבעוד מועד ואמרתי לו ככה בשקט שאיש לא שמע אבאל'ה אני ממלא את מבוקשך אבל ליתר בטחון שמתי במעטפה שיק פתוח ותמלא כמה שאתה צריך וכמו שאני מכיר אותך אתה כבר תסתדר. נוח בשלום אבאל'ה יקר כולנו אוהבים אותך אבל חראם על הירוקים

יום שני, 6 במרץ 2023

זכרונות מהידית / כתב וזכר ניר אלזנר

כאספן ובן למשפחה ממייסדי יישובנו פרדס חנה-כרכור, במשך תקופה ארוכה רציתי לערוך תערוכה בבית הראשונים שתחבר עבור התושבים את שני התחומים אספנות והיסטוריה מקומית. משפחתי מאז ומעולם עסקה בתחום התעשיה, גם סבי ברוך שכטר וגם אבי דוד אלזנר היו חרשי ברזל ובכל חופשה בילדותי הייתי מגיע למפעלים באזורנו עם סבי ורואה איך הוא ממציא פתרון ייחודי לכל בעיה של מכונה שנשברה וחדלה לעבוד. לכן כשהתחלנו לחשוב על תערוכה הנטייה שלי הייתה להציג פריטי אספנות מתוצרת אותם מפעלים שזכורים לי לטוב. היו הרבה אפשרויות אבל בחרנו כנושא את מפעל הידית בגלל מגון המוצרים העצום שלו שבימינו הפכו לפריטי אספנות מבוקשים. אחד מסיפורי הילדות של אימי היה כיצד היא הייתה יושבת בשער ביתנו שנמצא במורד הרחוב ממפעל הידית וסופרת את האוטובוסים מלאי התיירים שמגיעים למפעל לקנות ממיטב מרכולתו: גמלים, בובות ועוד. אני עצמי באחת הפעמים בה הגעתי למפעל כילד נתנו לי להפעיל לרגע את הפנטוגרף והנה יצא ממנה פסלון יפיפה של יהודי חרדי , הפסלון ניתן לי במתנה וזה הפריט הראשון מתוצרת הידית שנכנס לאוסף שלי ובעקבותיו באו רבים אחרים. בכל הזדמנות שיש לי להגיע לאחד משווקי הפשפשים אני עובר דוכן אחר דוכן בחיפוש, שמע יש פריט עץ זית בין הפריטים המוצגים ואם יש כזה מיד אני הופך אותו בתקווה לראות את חותמת בית החרושת הידית. לאחר שנים כשהמפעל חדל לעבוד והגעתי למתחם הידית לפעילויות תרבות נזכרתי בתקופה בה המכונות עבדו בקצב והתעשיה במושבתנו הייתה דוגמא ומופת לישובים רבים אחרים בארץ.

בית הראשונים הזמנה לתערוכה מוצרי ביח"ר הידית מאוספים פרטיים
הדקלים 92 פרדס חנה כרכור

ההזדמנות שניתנה לי ולגיל שלו לאצור את התערוכה גרמה לנו להיחשף לאספנים רבים ולראות פריטים שלא ידענו לפני כן על קיומם. הליך איסוף הפריטים והבחירה מה להציג ומה לא היה ארוך ומורכב. הפריטים היו מרשימים ומיוחדים, כיצד לברור מה מענין יותר ועל מה לוותר? מאחר ומרחב התצוגה שעמד לרשותנו היה מוגבל הגענו להחלטה לייצג קבוצות מוצרים שונות ולפיהן לבחור את הפריטים. בקטלוג זה תראו את הפריטים אותם בחרנו לפי האומן שעיצב אותם : אורי רוט, בצלאל אהרון. או לפי הפונקציונליות שלהם כגון: כלי עישון, כלי מטבח, כלי קודש ועוד. כמובן שהיו פריטים רבים שנשארו מחוץ לתצוגה ואולי בעתיד יהיה מקום לקיטלוג יותר מלא ומקיף.

כל תהליך הקמת התערוכה היה מרתק ומהנה. שיחות עם צאצאי המייסדים , שיחות עם אספנים, עבודה עם מעצבת וניסיון לקלוע לטעם ציבור כמה שיותר רחב כך שהתערוכה תמשוך הן את תושבי הישוב והן אורחים מרחוק. באירוע הפתיחה בו נשאתי דברים היה משמח לראות את ותיקי הישוב, אספנים מכל רחבי הארץ ועוד רבים נוספים.
התערוכה ריכזה מגוון פריטים מתוצרת הידית ולמרות שיש רבים רבים נוספים זו תמונה מייצגת לשפע העצום המדגימה למה אספנים כה רבים מתעניינים בתוצרת המפעל.
ברצוני להודות לכל מי שתרם להקמת התערוכה, לאווה ואורי גל ואדם שמולביץ על השאלת פריטים רבים ולכל מי שתרם מידע חדש.
ניר אלזנר

ניר והמיקרופון ויש כיבוד צנוע











פסלי אורי רוט


מסגור אריחי קרמיקה מתוצרת עין ראב
צילם אפי שחק

מראות תנכיים מכפיסי עץ
צילם אפי שחק

משחקים ומזכרות
צילם אפי שחק

מתוך הקטלוגים
צילם אפי שחק







אני ודוד ביטן במגרש מכבי הישן ליד שוק בצלאל והפלאפל

אני ממש מחבב את ביטן וצר לי על ההסתבכויות שלו. לא מכיר שמנמנים רשעים באופן אישי והנה כבר התחלנו בטוב. לפני כמה חודשים ראיתי אותו מוקף בחבורה שמחה ומעט קולנית שצעדו איתו למסעדה במבנה החדש של מה שהיה פעם מגרש מכבי צמוד לשוק בצלאל. אני יצאתי ממכבי דנט והם שעטו לאוכל. אמרתי לו שלום ביטן מה אתה עושה פה?

דוד אמר לי בוא תצטרף אלינו יהיה לך שמח. אמרתי לו שאני לא ליכודניק והוא ענה לי שזה לא חשוב באוכל ונראה מה יקרה אחרי זה. שאלתי אותו מי מזמין? הוא ענה לי אתם השמלאנים רק כסף בראש שלכם. בוא איתנו תשב תאכל תהנה. כסף אל תדאג נסתדר כבר.



ירוק גרין והירוק

"מייסדו של הכפר, גרשון זק, קרא לו "כפר הירוק" (ללא ה"א הידיעה לפני המילה כפר, כלומר הכפר של הירוק), מתוך כוונה לקרוא לו על שם דוד בן-גוריון, ששם משפחתו המקורי היה גרין ("ירוק" ביידיש). אולם ברבות השנים, וכתוצאה מכך שרבים לא הבינו את הרמז הטמון בשם המקום, הוספה בטעות ה"א הידיעה לשם המוסד והוא נקרא "הכפר הירוק". כ-20 שנה מאוחר יותר, לאחר פטירת ראש הממשלה השלישי, לוי אשכול, נקרא המקום על שמו והוא כונה מאז "הכפר הירוק ע"ש לוי אשכול". ויקיפדיה

יום רביעי, 1 במרץ 2023

על האיש שחילק את עיטוריו ונמכרו אותותיו / כתב זיו לבני

יריד הוינטאג' התל אביבי, שני סטים של אותות מונחים על הדוכן ומוצעים למכירה, האחד הוא "אות הלוחם בנאצים" והשני "אות לציון 50 שנה לנצחון על גרמניה הנאצית".

מבט מהיר מגלה כי שני הסטים נראים במצב נפלא, ניכר כי מעולם לא הופרדו מהתעודות הרשמיות אליהן הם מצורפים, שניהם הוענקו לאותו אדם העונה לשם גרישה (הירש) פייגין וזה כשלעצמו מבחינתי כבר ממש מסקרן!
אינני אספן של אותות מלחמה (שזה תחום אספנות מוכר), אך צירוף המקרים המדובר, הביא אותי לרכוש את שני הסטים ומכאן כמו תמיד... לקדוח לעומקם של דברים.
חיפוש מהיר בסיוע ידיד העונה לשם "גוגל", מגלה ומלמד אותי על אדם ציוני, רב פעלים ובעל סיפור חיים מרתק השוזר לארכו חלק נכבד ממהות ההוויה הישראלית.
גרישה (הירש) פייגין, נולד בברית המועצות (לטביה) בשנת 1926, עם פלישת הצבא הגרמני, הצליח להמלט מזרחה ובהיותו בן 16 בלבד, התגייס לצבא הרוסי שם עבר קורס מפקדי כיתות ויצא לחזית להלחם בגרמנים.

תצלום: ארכיון "העולם הזה"

במהלך המלחמה, השתתף פייגין בקרבות הקשים בשטח פולין ובמערכה לכיבוש ברלין ובשלהי המלחמה נפצע.
לאחר שהחלים (לאחר סיום המלחמה), שב לשירות ועבר הסבה לשרת ביחידת נ"מ.
בשנת 1954, שוחרר פייגין מהצבא הרוסי כקצין בדרגת סרן כשלזכותו שבעה אותות ועיטורי הצטיינות.
שיחרורו של פייגין מהצבא, נבע מאחר ונהג להביע את דיעותיו הציוניות ושאיפתו הגדולה לעלות לארץ ישראל (להזכיר כי מדובר בימי מסך הברזל והמלחמה הקרה).

שני הסטים של העיטורים

במהלך תקופה בת 15 שנים, הגיש פייגין לשלטונות ברה"מ למעלה מ 24 בקשות להתיר לו לעלות לארץ, בקשות שנענו שוב ושוב בשלילה כשבמקביל, סבל רבות מהצקות והתנכלויות מצד ה K.G.B , פייגין נעצר שוב ושוב, הושמו אחריו מעקבים ובביתו נערכו מעת לעת חיפושים, עם זאת, לאורך כל השנים לא שמעו בארץ לא עליו ולא על מאבקו,
זאת עד שביצע מעשה קיצוני וחריג שהעלה אותו לכותרות.

פנים שני הסטים, פרטיו של גרישה פייגיו והאותות עצמם



בחודש דצמבר 1970 כאקט של מחאה, החליט פייגין להחזיר לשלטונות ברה"מ את כל האותות שהוענקו לו על הצטיינותו בקרבות מלחמת העולם השניה, מעשה שמבחינת השלטונות נחשב כפגיעה קשה בכבודם ועל כן הם הוחזרו אליו בשנית,
ובשל כך, החליט פייגין לחלקם כמתנות לילדים ששיחקו בגינה ציבורית בריגה!!!
מעשה זה, "זיכה" את פייגין באשפוז כפוי במוסד פסיכיאטרי לתקופה של כחודש שלאחריה, הותר לו לעלות לישראל וזאת לאחר שכאן בארץ כבר זכה לפרסום רב בשל מעשיו במסגרת מאבקו העיקש והממושך לעליה.
בפברואר 1971, הגיע פייגין לארץ והתקבל בנתב"ג בטקס מרגש שנערך מטעם פעילי עליה ובני נוער מתנועת "בני עקיבא".
מייד עם הגעתו, נרתם פייגין לעשייה ציבורית למען אסירי ציון ומסורבי העלייה, הצטרף למפלגת "העבודה" ושימש שנים כיו"ר ההתאחדות למען עולי ברית המועצות.
ב 1971, במסגרת מערכון הגשש "העולה המליון", אוזכר מעשהו של פייגין בכך ש"העולה" נשאל:
"האם החזרת להם את המדליות" ?
ובחודש מרץ 1971 במהלך הפגנת "הפנתרים השחורים", כנגד מדיניות הממשלה כלפי העולים הוותיקים, הונף שלט ועליו הקריאה: "מתי אבוטבול יהייה פייגין", שלט שצולם ופורסם במרבית העיתונים וכלי התקשורת בארץ.

"מתי אבוטבול יהיה פייגין"... תצלום: ארכיון "העולם הזה"

לאחר עלייתו, נישא פייגין הירש ליפה רייך, סגנית מלכת היופי דאז בטקס שנערך על ידי הרב שלמה גורן, לימים הרב הצבאי הראשי והרב הראשי לישראל.
גרישה פייגין נפטר בשנת 2016.
זה היה האיש שחילק את עיטוריו וזה האיש שנמכרו אותותיו.
מן דינמיקה שכזאת?
שבוע טוב.

כתב זיו לבני: יליד תל אביב 1968. חבלן משטרה, חובב היסטוריה של ארץ ישראל ומומחה לאמל"ח מתקופת המחתרות...

החלום ושברו ברחוב מוצקין

 חלמתי חלום שאני בשדרות מוצקין ליד המשטרה ומול הבית של משפחת לפידות. שלושה מתנגדי חיסונים באים לעברי עם בגדים חומים כמו של חברת שילוח בינ"ל לעצור אותי ואני מתנגד להם וצרחתי ומינה אומרת לי במציאות "מה קורה לך אתה צועק כמו אבא שלי ואתה לא היית בשואה בכלל. תרגיע!"



שדרות מוצקין בשבילי זה הבית של משפחת גרינבלט וגם קצת משחקי כדור בגינה הדי קטנה עם היציאה לשדרות נורדאו. פעם אבא של ארז יניב רדף אחרי ולמרות שרצתי כמעט הכי מהר בעולם, תפס אותי ונתן לי סטירה מצלצלת וחינוכית. ניסיתי לשכוח זאת אבל עופר גרין הזכיר לי זאת פה ברשת ומעניין למה הבחור המוצלח הזה נפרד מהפייסבוק. לאיש הסוטר אבא של ארז קוראים אהרן שרשטינסקי שהיה שוער במכבי תל אביב ונדמה לי גם חבר דן. באחד הפיגועים של קו 5 בדיזנגוף יש תמונה של אוטובוס מפורק לחלוטין ורק הנהג נשאר יושב וחי.

בועז קופמן שחקן הפועל פתח תקוה 
מול אהרון שרשטינסקי שוער מכבי תל אביב. 
תחילת ה- 60
קרדיט: אביהו בר