יום שני, 21 בנובמבר 2016

דודה פלה מאמריקה

MARCH 13, 2016



דודה פלה מאמריקה נולדה בפולניה
פלה הייתה האחות הבכורה במשפחה של אמא שלנו. 4 בנות זה סרט אמיתי. יש אמירה ביידיש שארבע בנות זה לא מצחיק. אגב המשפט הזה הולך טוב לגבי כל דבר. קראו לה פלה וגם פסיה זה בסדר אבל תמיד אמרו פלה עם פ דגושה ולא רפה. לבת שלנו גילי קוראים גם פלה וזה כתוב בתעודת הזהות גילי-פלה. תמיד זה מעורר תגובה כלשהי ולדעתי זה בסדר וניתן להתרגל לשמות חריגים. גם גילי זה בסדר אבל גילי פלה זה ממש שוס מנצח. 
אני מכיר כאלה שלא הכירו את דודה פלה ומעולם גם לא דיברו איתה ובכל זאת יעירו ויגידו פלה עם פ רפה כאילו זה f ולא p ויתקנו לשמות שהם הכירו במשפחה שלהם ונדמה להם שככה צריך להגיד. ברור שאצלם זה תמיד יותר נכון ויותר חוקי וברור שהם צודקים וגם שכהנא צדק. אם כהנא צדק אז למה רצחו אותו? מה לגבי רבין?

פלה בצד שמאל עם עוד הרבה דודים באמריקה

פלה פסיה לבית הלפרן מסקרז‘יסקו קאמיננה ובהמשך פלה ברי כי נישאה לראובן ברי בארצות הברית. ברי זה שם יהודי המציין ראשי תיבות של בן רבנו ישראל ואני יודע שיש עוד אפשרויות אבל ככה אמרו לנו בבית התפוצות. פלה ורובין הכירו באיטליה במחנות העקורים. פעם שמעתי את הסיפור עם מיטת הברזל וזה ממש קטע חמוד לסרט אבל קודם שיגיע מפיק ואחר כך נראה. רובין ברי גדל בפלוצק ועבר את המלחמה באוושויץ בירקנאו ונשאר בודד. באיטליה פגש את המשפחה שלנו וראה את אימי ואחותה התאומה נישאות בבית הכנסת ברומא. רובין בחר להמשיך לאמריקה והיה לו הסבר ממש טוב כמו לעוד הרבה יהודים ששרדו את השואה. פלה בחרה בישראל ובהמשך תגבר האהבה והיא נסעה אליו וככה דודה פלה היא הדודה שלנו באמריקה וכמובן שביחד עם דוד ראובן. הדודים מאמריקה זה מושג מאד מוחשי ולמי שלא היה לא יבין זאת לעולם. בלי אמריקה אין דולרים בעולם ופוטין יכול לעשות התעמלות וקרב מגע עם דובים בקרקס רחוב ולא ישלמו לו יותר ממאה ירוק לחודש. מי יודע כמה דולרים ירוקים יש ברוסיה?

דודה פלה בקפריסין

את סיפורה המלא של פלה כנראה שלא אוכל להשלים בדיוק אבל אנסה במשהו. שום סיפור אינו מושלם לעולם, אפילו לא הסיפור שלך עצמך. לא תמיד זה בכלל מעניין ואפילו לא את בעלי הסיפור עצמו. אני מוצא עצמי מופתע בכל פעם שמתברר לי משהו שולי וקטן שאותו לא ידעתי או משהו שידעתי והוא פשוט לא נכון. רוצים דוגמא אז בבקשה . חשבתי שדודה פלה הייתה עם הורי בקפריסין במחנות עד הסוף. במילים אחרות שהם כולם עלו ארצה והגיעו לבית ביפו ומתברר שלא ככה. פלה הגיעה בגפה שנה קודם ועם עליית הנוער ואמא שלנו אפילו ציינה זאת בפרק הקצר שכתבה על חייה. מה עשתה פלה בארץ באותה תקופה? אני יודע שהייתה באולפן כי תמיד נהגה לחזור ולהגיד את המשפט המנצח אותו הפנימה בלימודיה באותו אולפן "אוזן אחת קולטת והשניה פולטת". היו לה עוד משפטים אבל הספקתי לשכוח כי הביקור שלהם בישראל היה כשהייתי ממש קטן.

דודה פלה בישראל 1952 לערך עם אחותי דבורה והבן דוד יחיאל


פלה האחות הגדולה שהייתה לאמא במלחמה
פלה נולדה בשנת 1921 ואחריה נולדו התאומות גניה ורניה וגם גיטקה. אמא סיפרה שהייתה תלמידה מוכשרת וחרוצה. במחנה העבודה בזמן המלחמה שמרה פלה על התאומות הקטנות ודאגה לבריאותן ולמראה שלהן. תמיד סיפרו שבזכותה נשארו בחיים כי כשחלו דאגה להסתיר זאת ולאפר אותן ולהסתיר את מראה הפנים החיוורות. וככה כתבה אמא שלנו גניה ”פלה ,אחותנו הבכורה הייתה לנו, לשתי האחיות התאומות הצעירות ממנה בהרבה, כאמא. היא טיפלה בנו במסירות כאשר חלינו בטיפוס. כל בוקר בשעה 5:30 היה עלינו להתייצב למסדר ולעמוד בשורות ישרות. העלמנו את מחלת הטיפוס שתקפה אותנו כדי לא להישלח להשמדה. פלה הייתה משפרת את מראה פנינו ואת צבעם במישחה שהשיגה. פלה גם התייצבה במקומנו בתור למרק וללחם. אין ספק שהודות למסירותה ללא גבול לשתי אחיותיה ניצלו חיינו. בשנת 1944 נשלחנו למחנה עבודה בצ'נסטוחוב. גם שם עבדנו בנורמות קצובות. חשבנו שנישאר שם לנצח. ואז, יום אחד ובפתאומיות, נכנסו המפקדים הגרמנים ופקדו עלינו לצאת לדרך בכיוון בלתי ידוע. אמרו שהרוסים באים ועלינו להסתלק מהמקום יחד עם הגרמנים. אחותנו פלה סירבה ללכת. היא הודיעה לנו בפסקנות: אנחנו נשארים במקום ולא זזים. וכך עשינו. ואכן ב- 1.16.1945 הגיעו הרוסים ופתחו את השער של מחנה האסאג בצ'נסטוחוב. פרצנו בבכי של שמחה. היינו חופשיות. וכפי שיצאנו מהמחנה באפיסת כוחות, נסענו לסקארז'יסקו עיר הולדתנו. רצינו לראות את הבית. ”

פלה ורובין על הדשא הירוק באמריקה


מה בין הרבי וסנטה קלאוס?
דודה פלה ודוד ראובן מאמריקה תמיד שלחו כסף ועזרה למרות שממש לא היו עשירים. איז‘ו הטייס הסביר לי פעם מה ההבדל בין הרבי לבין סנטה קלאוס. הרבי נוהג לקבל מתנות וסנטה קלאוס נוהג לתת מתנות. אז הדודים שלנו היו הרבה סנטה קלאוס. ילדים לא היו לדודים שלנו למרות שפלה הייתה בהריון יותר מפעם אחת. התברר גם שהיה לה מום מולד בלב. תמיד החזיקה מטפחת צחורה לניגוב זיעה בקטנה. הם גרו בברונקס ופעם אחת ויחידה ביקרתי שם עם המשפחה וזה היה בשנת 1974 וראיתי טיפונת מאמריקה ונגיעות מארצות הברית . הדודים שלנו גרו באותו מקום הרבה שנים. הייתה להם מכונית ביואיק שכמעט ולא נסעה והייתה נראית חדשה גם אחרי 30 שנה. 
בשנת 1985 אושפזה דודה פלה בבית חולים בניו יורק אחרי שנפלה. שם בבית החולים עצמו נדבקה בוירוס הליגיונרים. אימי ואחותה התאומה היו לידה כשנפרדה מהעולם. דודה פלה הובאה למנוחות בקריית שאול ואנחנו נוהגים לבקרה וגם להשקות את העציצים. אני תמיד מקווה שגם מהעולם הבא היא תשלח לנו עוד מהדברים הטובים של פעם. דודים מאמריקה יודעים לעשות זאת.

חתונה ברומא דודה פלה בין שתי התאומות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה