יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

חוכמת הגרסטנפלד

October 6, 2013 at 6:27am


חוכמת המצבה מנייר פורסם פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן משולחנו של שולחני ב MySay
   
כתב ידו של עו"ד יעקב מלטיאל גרסטנפלד שד בן ציון 27 תל אביב

   מצבה טובה מזמינה את הקוראים לסיפור חיים מושך. מצבות זה דבר שמסכם בתמצית סיפור שלם. הנצחה עולה כסף. יש דרכים רבות להנציח את אלו שהיו פה וכבר לא. למדתי שיש הרבה סוגי מצבות. אפילו מנייר.

לפני כחצי יובל שנים, הכרתי איש נחמד ואדיב בשם יעקב מלטיאל גרסטנפלד, עורך דין בעל מבטא פולני מעודן כיאה לגליצאי מקרקוב. גרסטנפלד אהב ואסף מטבעות עתיקים. הוזמנתי לביתו ליד תיאטרון הבימה, אחרי שקיבל המלצות משרגא קדר הנומיסמט  ומד"ר אריה קינדלר מנהל מוזיאון קדמן למטבעות. בנוסף להמלצות ידידיו ביקר אותנו מר גרסטנפלד בחנות. הנושא היה ספר מטבעות עתיקים שכתב זה מכבר. הכרתי את הספר,   והוקרתי את האיש, שליקט וריכז את כל מטבעות היהודים לספר באנגלית,  בשם : "260 שנים של מטבעות יהודים עתיקים".
מנדל קוחנסקי תרגם מפולנית לאנגלית. הדקדוק הפולני קשה. ניסיתם לדקדק פולניה?

  
  260years of ancient jewish coins j.maltiel-gerstenfeld kol printing TA 1982
  הספר בכריכה קשה ושחורה, מכיל 317 עמודים כולם אנגלית אחרי שכתב היד המקורי היה בפולנית. בקטלוג המכובד יש הסברים, תמונות מטבעות, מפות, טבלאות והרבה תודות. פולני טוב כבר אמרנו.   רכשתי את הספר שיצא בשנת 1982 ובהמשך גם צורף לו עדכון בצורת קטלוג בצבע אדום ובכריכה דקה.

ספריו של יעקב מלטיאל גרסטנפלד.
מימין הספר השחור והעבה בכריכה קשה
 ומשמאל העידכון ובכריכה קלה. צילום ניר אלזנר

ספרים וקטלוגים נומיסמטים תמיד יקרים. למה? ככה! בעיה ידועה. גם לספרו של גרסטנפלד לא היו חיים קלים. הספר נמכר לאט, קם לו מתחרה ממש באותו הזמן של יעקב משורר מירושלים, ובינתיים השנים חולפות ויעקב שלנו מבין שהגיע הזמן לקצר תהליכים. מטרת הפגישה, מכירת מלאי הספרים שנותרו. בעברית פשוטה קוראים לזה חיסול. אמא שלנו  השתמשה במילה ליקווידציה.

שדרות בן ציון 27 תל אביב קרוב להבימה.
הבית של משפחת גרסטנפלד צילם אמנון יצחקי אתר VTLV

הפגישה ברחוב שד' בן ציון עם המדרגות הלוליאניות
הפגישה הייתה מנומסת ועניינית שבמהלכה גם הסביר לי שצירף את השם מלטיאל לשמו יעקב אחרי המלחמה, יען כי מילט אותו האל ממנה בשלום יחסי. את ענין ה גרסטנפלד כלומר שדה שעורה למדתי מאוחר יותר.
איני זוכר את המשא ומתן למכירת העותקים העודפים  שנותרו מספרו של גרסטנפלד. ייתכן כי לא היה כזה כלל. היתה תמורה כספית מכובדת, עבור כמה מאות הספרים שנשארו מיותמים באותו הזמן בקומה השניה של הדירה הדו מיפלסית בשדרות בן ציון 27. חלקם גם נרטבו ונפגמו מאחסון לא מוקפד. ההובלה היתה לא קלה יחסית. המדרגות הלוליאניות לקומת הגג רקדו כל הדרך למעלה ולמטה. ספרו של גרסטנפלד כבד. תכפילו כבד בכמה מאות ותגיעו למשקל הנכון. יאיר נחמני יודע להסביר טוב ממני אודות משקלי סחורות ודרכי השינוע. ככה גם לגבי המחיר הנכון שלהם ברחבי העולם הנומיסמטי. 

כמה קטלוגים של גרסטנפלד בכריכה שחורה וקשה נכנסים בפיג'ו 404 מודל 1975?
הפיג'ו 404 שלי, 382-787 הצרפתיה הירקרקה והנאמנה, שחנתה בחניה הפרטית של הזוג גרסטנפלד  והכילה את הספרים בקושי רב, ירדה על ארבע וביצעה המשימה. אני זוכר היטב את שאמר לי בסיכומו של יום.
מבחינתו, הספר שעשה, מהווה מצבה חיה לאהבת המטבעות. "עשיתי אלף מצבות שמספרות ומדברות על נושא שריתק וענין אותי במשך שנים. במידה והמצבות האלו לא יפוזרו למתעניינים בתחום, הוחמצה המטרה. את הכסף למצבות שילמתי בחיי וכעת שייהנו האחרים. זוהי מצבה למטבעות וגם למי שכתב, כלומר לי".

רבים מהאנשים הכותבים את סיפורם וסיפורים אחרים, בעצם מקימים להם מצבה מדברת מנייר.


בשיטוטי ברשת לקראת הפוסט המשופץ מצאתי כמה תוספות אודות ספריו של יעקב גרסטנפלד והמחירים שדורשים עבורם ברשתות בעולם. בנוסף למדתי שכתב גם ספר אוטוביוגרפי על חייו
My Private War: One Man's Struggle to Survive the Soviets and the Nazis (Library of Holocaust Testimonies) by Jacob Gerstenfeld-Maltiel (Feb 1, 1993)


המלחמה הפרטית שלי ספרו האוטוביוגרפי של יעקב מלטיאל גרסטנפלד ברשת אמזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה