יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

בלל את שפתם ולמה לא אספרנטו?

ספת האספרנטו מתוך אתר תפוז והפייסבוק

כל הבלאגן בעולם התחיל בגלל הסיפור האמיתי של מגדל בבל. מאז כולם רבים עם כולם ואפילו לא יודעים למה בדיוק. בלי שפה משותפת החיים פשוט סיוט. מאז אין לי שום רצון להגיע לבבלי ולמגדליה של כוהנת האור החדשה וגם לשום מגדל צנרת מפונפן עם שוער וצוער. יהדות בבל זה סיפור אחר במיוחד אלה מבית ראשון. שפה  משותפת זה  אולי  הסוד לחיים טובים.

יידיש זה לא שפה בינלאומית ואפילו לא לינגואה פרנקה בכל המובנים
אם הייתי יודע אספרנטו ייתכן ומצבי הכללי היה טוב יותר במידה ועוד רבים היו מבינים אותי. אם רבים בעולם היו מדברים ומבינים אספרנטו כחזונו של זמנהוף הכל היה אחרת. גם היה יותר שלום וגם פחות מלחמות שכידוע לכל פורצות בשל אי הבנה בין עמים. יידיש שפה נהדרת אבל לא למטרה הזו כי אם רק לעניני תיאטרון, משחקים וצחוקים. נראה לכם  מפקד יהודי  כמו בר כוכבא  נותן פקודות ביידיש. כולם היו מתים מצחוק וקאפוט על  כל המערכה הראשונה ודי.  יש הרבה יהודים בעולם שבטוחים שמי שלא מבין ומדבר יידיש הוא פשוט לא יהודי כהלכה. מבחינתם הוא גוי, אבל לא גוי גמור. אבא  שלי חזר ואמר שאני גוי. מי שלא יודע יידיש הוא גוי. מה לגבי מי שלא יודע אספרנטו?

שעורים פרטיים  וג'ינה פרסיאדו בנמל ג'וניה 
מעולם לא בורכתי ביכולת מיוחדת לקליטת שפות בקלות. את המעט שיש לי השגתי במאמצים לא מעטים ולעיתים גם בכסף כלומר בשיעורים פרטיים. לאבא שלנו היה כשרון טבעי וזריז ככה לקלוט שפות (עברית, יידיש, פולנית, רוסית, אוקראינית, איטלקית , מעט ספרדית ואנגלית )  ולתקשר איתן ברמה סבירה בהחלט ,  ופה לצערי אין בינינו דימיון רב. אמא שלנו הייתה חזקה בפולנית וגם ביידיש ועברית וכל השאר רק עובר. אני כנראה גם סוג של עובר. ח.ל זה חייב לעבור עם מספר משמעויות. ד"ר קרל זינגר הרגיע אותי בלימודי הגרמנית והסביר לי שכולם חייבים לעבור בסוף.  muss pass  ואפילו אני.

הכרתי כמה יחידי סגולה המבורכים ביכולת מרשימה בענין שפות. במו חושיי הבחנתי איך השפות נקלטות להם בקלות מדהימה ואפילו מרגיזה. ג'ינה פרסיאדו הייתה כזו. ג'ינה שנולדה בלבנון היא אחת מאלו שבורכו  בכשרון המיוחד לקליטת  שפה, כמעט על בוריה בכמה עשרות בודדות של שעות. במידה ורציתם להפחיד אותה אז  רק עם ריח של תפוזים  או פרי הדר אחרי שמוללתם  ביד ואיימתם לגעת בה. היא כלומר ג'ינה הייתה רצה  אפילו  עד לנמל ג'וניה. מענין איך ג'ינה עם אספרנטו? אומרים שיש מיליון וחצי איש בעולם המדברים שפה זו. לא הרבה אבל בכל זאת מספר בסדר. 

 אני גם זוכר צמד חמד של בחורים שלמדו איתי יוונית עתיקה כסוג של חוויה  בקטנה ואולי בעצם היו מאלה שמשווים מי מורה יותר עדיף. עבורי השיעורים של נטע זגגי היו סוג של סיוט מתמשך,  ולא בגללה כי אם בגלל היוונית ועוד כזו עתיקה. היה גם מי שאמר שעדיף ללמוד לאטינית לפני יוונית ואז הדרך קלה יותר. אומרים גם שלימוד אספרנטו מקל בהמשך על לימוד המון שפות.  יש המון טריקים בשפות אבל לי לא עזר כמעט כלום חוץ משינון אינסופי ובסוף הבנתי את הכל בעברית מדוברת ולעם. 

שלושה עולים חדשים עם קשיי שפות
תמיד כשמדברים על שפות עולות בראשי שלוש תמונות עם שלושה כוכבים וכולם עם משהו משותף למרות שמעולם לא הכירו. הראשון הוא פרוספר ועקנין  שהיה שכן שלנו ממול ומכר דברי ימאים והיה מדבר עם כולם בשפה כזו מההרים "שלוחית" ולא יעזור להם כלום למרות שכולם היו תיריים. תמיד התגאה בזה שבאו אליו מכל המקומות והוא בלי להגיד ולהבין כלום היה דוחף להם את החולצה בתוך השקית וככה עם הראש עושה תנועות של כן כן ולוקח הכסף ויאללה לקורבן הבא. אני לא אשכח איך סיפר על התייר שניסה לדובב אותו בכל השפות ומרדכי שלנו משיב לו בשלילה על כל שפה שהתייר שואל אותו אם הוא מדבר אותה. אנגלית? לא! , גרמנית? לא! וככה כל השפות שבגלובוס, הכל לא ולא ועוד פעם לא וזהו. בסוף התייר הלך ומרדכי ככה גאה אומר לכולם  "תראה הדוקטור הזה כמה שפות מדבר ככה ויודע הכל ושום דבר לא עזר לו". ובסוף גם עשה ככה תנועת סיבוב עם היד. 
השני הוא שלמה אוחיון אחי הבכור שתמיד אומר ורוצה  להיות עם היכולות של יאיר נחמני אבל רק בענין השפות. "תן לי רק את האנגלית שלו. רק את השפה שלו וזהו." 
השלישי זה דוד לוי אבל אין לי כוח לבדיחות האלה וחוץ מזה אהובם של שלי ושמעון  עם השפם והמשקפת משדרות יכול להיות אחלה תחליף וכמובן רק בענין האנגלית.  יכול להיות שמתים על ביבי בגלל האנגלית שלו? לאובמה יש כנראה אנגלית טובה יותר. ומה עם האנגלית של אבא אבן? והערבית שלו? האם ידע אספרנטו? פעם דוד בן עמי מכר פריטים מעזבונה של משפחת אבן. תמיד יש סיפורים נחמדים  בעיזבון מתוקשר. 

אספרנטו בעירוני ה'  עם יוסי הג'ינגי 
הפעם הראשונה שהאספרנטו ככה פרצה לחיי בהבלחה זמנית ורק למחצית השעה  היה לפני המון זמן. הייתי תלמיד תיכון בעירוני ה' ת"א ,  אי שם קצת לפני שנת 1977. מישהו החליט להרצות בפנינו על שפת האספרנטו ולנסות לגייס נפשות ולבבות למפעל הזה.
הם היו שני מרצים צעירים מאד, הגדולים מאיתנו במעט. אחד מהם אפילו היה ג'ינג'י נחמד שרוב השיחה איתנו סיפר בדיחות וצחוקים כאלה של אספרניסטים. אני חושש שמאותה שיחה וניסיון שיכנוע לא ארע משהו מיוחד כי נדמה לי שאיש מבני כיתתי לא הפך לאספרנטיסט. היום אני יודע שקראו לו יוסי שמר ז"ל

ברחוב זמנהוף  "ממציא ספת האספרנטו" גרה משפחת הלפרין
רחוב זמנהוף ראוי פעם להתיחסות נפרדת אבל בכל זאת נזכיר רק את קופת החולים עם המבנה המיוחד וגם שלט הרחוב המשובש עם ספת האספרנטו שהפך ליקיר הפייסבוק עד שהתחלתי לפקפק בכשרות השלט. כנראה שבכל זאת הטעות היא במקור וזה יופי של קטע.  מבחינתי הפרט הכי חשוב ברחוב זו העובדה שברחוב זמנהוף 14 גרה משפחת הלפרין שהיו משפחה שלנו מצד אמא. ישראל הלפרין עם רעייתו הדסה לבית פרסיקוהגיעו ארצה מלובלין לפני השואה. ישראל היה דוד של אמא שלנו. שם ראיתי בפעם הראשונה בחיי איך עושים הבדלה. אם אתם ספקנים אז תדעו שיש לנו אפילו סרט אמיתי מאז שצילם הדוד ראובן מאמריקה ברחוב זמנהוף. 

"אספרנטו" מדליה ממלכתית, תשס"ז 2007
120 שנה לאספרנטו ו-90 שנה לפטירתו של ד"ר זמנהוף. 
החברה הישראלית למדליות בע"מ

מדליות וגם מטבע  stelo
יש די הרבה פריטי אספנות בתחום האספרנטו. ראיתי  פעם אפילו אוסף נחמד של מישהו מפתח תקוה. היו שם בולים, מעטפות , מדליות ואפילו מטבעות עם כוכב. אני משער שהאוסף הגיע בעקבות או יחד עם השפה. 
המדליה הישראלית "אספרנטו" מדליה ממלכתית  2007  תשס"ז  החברה הישראלית למדליות ולמטבעות 
 120  שנה לאספרנטו ו-90 שנה לפטירתו של ד"ר זמנהוף. 
פני המדליה: על פני המדליה דיוקנו של זמנהוף, עונד את הסיכה עם הכוכב הירוק, הסמל הקלאסי של אספרנטו. (במדליות הכסף והארד הכוכב נצבע ממש באמייל ירוק) גב המדליה: בצד הגב: מגדל של אותיות וסמלים המדמה את מגדל בבל ומעליו סמל נוסף של אספרנטו (שתי אותיות E הלטינית והקירילית הנפגשות בצורת כדור-הארץ), כ"תיקון" למגדל בבל: מגדל זה מסמל תקשורת, שלום ואחווה.   עיצוב: פנים – ראובן נוטלס     גב - אהרון שבו.  
אם האספרנטו היה מתפשט אז ה stelo היה תופס ואולי היה מחליף את כל המטבעות בעולם. 

ענין האספרנטו עם שפה משותפת הזכיר לי מאד גם את הרצון לעשות שעון עולמי אחיד המחולק ל 1000 יחידות ויהיה בנוסף לשעונים הרגילים בכל מקום. הייתי בטוח שזה רעיון מדהים וחכם שיתפוס חזק. גם זמנהוף חשב וככה קורה כנראה לדברים רבים המנסים להביא בשורה חדשנית ולא מבינים שיש דברים שלשנות אותם צריך להקים עולם חדש. לדעתי לעולם אל תגיד לעולם לא.

120 שנה לאספרנטו - מעטפת היום הראשון של דואר ישראל
מתוך הבלוג של MRimer בתפוז

אני אוהב אותך - Mi amas vin (מִי אַמַס וִין)
"פעילות אספרנטו בארץ ישראל קיימת מ-1908, עת הרופא ד"ר אהרן מאיר מזי"א והכומר הלזריסטי ארנסט שמיץ ניהלו פעילות זו בירושלים." היום יש בישראל אגודה לדוברי אספרנטו בשלושת הערים הגדולות עם קורסים ופעילות.
הגעתי למסקנה די מהירה שאנשים המחוברים לאספרנטו הם אנשים מיוחדים ומכמה סיבות. אני מניח שאיש מהם אינו לוחמני שש אלי קרב. זה שהאספרנטו לא תפסה בעולם זו עובדה , כמו גם זה שאספרנטיסטים  מיוחדים. מפורסמים הדוברים את השפה שמצאתי לנכון לציין את שמם הם ערד ניר מהתקשורת, ג'ורג' סוורוס הספקולנט ואפילו לב טולסטוי

אגודת חובבי אספרנטו בתל אביב 1925 
הסיבה לשורות האלה הגיעה בעקבות שיחה  עם פרופסור רם גופנא  וככה בקטנה הזכיר את אביו  אפרים שהיה בעניין האספרנטו  והותיר מאות גלויות הכתובות אספרנטו מרחבי העולם. זה היה המאיץ מבחינתי ותודה לרם. בשורות הבאות שנכתבו על ידי רם מתואר אביו אפרים וגם ענין האספרנטו. הצילום גם הוא של רם  ורואים בו את אגודת חובבי אספרנטו בתל אביב בשנת 1925 לערך. אפרים קפלן אביו של רם עומד בשורה העליונה רביעי משמאל. 

אגודת חובבי אספרנטו בתל-אביב בשנת 1925 בקרוב.
שורה עליונה רביעי משמאל עומד אפרים קפלן


אפרים בן נחמן בן דב הכהן קפלן וצביה ( לבית פרידמן )
נולד בח' באייר תר"ס , 7 במאי 1900  בביאליסטוק , פולין (אז בתחום רוסיה), שם למד בגמנסיה רוסית-יהודית. עלה לארץ - ישראל עם משפחתו בשנת 1914 דרך קושטא, ערב מלחמת העולם הראשונה .
עשה את שנות המלחמה כתלמיד בביה"ס החקלאי "מקוה ישראל" (מדצמבר 1914 ועד אפריל 1918). במהלך המלחמה קיבל נתינות טורקית ("התעתמן").
בשנים 1919 - 1921  היה חבר במפלגת "אחדות העבודה" ועבד ביקבים ברחובות ובראשון לציון.  נמנה ככל הנראה עם המפוטרים הרבים מן היקב בראשון לציון. בראשית שנת תרפ"א עבר ליפו והתגורר ליד הוריו בנוה שלום (אהל משה) . עבד בבנין בית החולים הממשלתי ביפו.
החל משנת 1921, עד לפטירתו בשנת 1931, עבד כפקיד בדואר של ממשלת המנדט הבריטי, לראשונה ביפו, במשרד שליד תחנת הרכבת. מאמצע שנת 1924 החל לעבוד בתל אביב. תפקידו האחרון היה מזכיר  הדואר (Assistent Post Master).
בשנת 1923 בנה את ביתו בשכונת "תל נורדוי" בתל אביב, שהיה בית מספר 18 ברחוב סירקין. (הבניין נהרס בשנת 1965).
באותה שנה הצטרף  לאגודת דוברי שפת "אספרנטו " בתל-אביב.  במשך כשלוש שנים  החליף גלויות מאוירות עם  "חברים לעט" דוברי אספרנטו מעשרים מדינות וקיבל מהם כ-400 גלויות.   ידע אידיש, עברית, רוסית, צרפתית, אנגלית ושפת אספרנטו.

ביום ז' באלול תרפ"ה ,27.8.1925 נשא לאישה את רבקה בת משה וינטה-רישא לוריא, ילידת אוקראינה. ביום 8.8.1926 נולד בנו אורי וביום 3.10.1928  נולד בנו רם.
אפרים קפלן נפטר בירושלים ביום י"ד בחשוון תרצ"ב  25.10.1931 בבית החולים "שערי צדק",לאחר ניתוח להוצאת אבן בכליה. הובא למנוחות בבית העלמין ברחוב טרומפלדור בתל-אביב.
היה חובב ספר. במהלך העשור השלישי והאחרון לחייו  רכש ספרים רבים בעברית בצרפתית , ובאנגלית, שאותם  הציב בארון ספרים מיוחד שהזמין אצל נגר. היה מנוי על ה- TheNational Geographic Magazine . ארון הספרים  שרד על רוב תכולתו.

גלויות באספרנטו שנשלחו לאפרים קפלן תל אביב פלשתינה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה