יום שישי, 4 באוקטובר 2013

קטלוג המטבעות עם ההקדשה האישית

הקטלוג הנומיסמטי וההקדשה לעמוס מנור צילום: אפי שחק

מעולם לא ידעתי שיש ספרים יתומים. כששמעתי לראשונה את ההגדרה הזו מאד הזדהתי איתה. נדמה לי שפרופסור אסא כשר הוא זה שטבע מושג זה והוסיף שהוא נוהג לקנות ספרים מיותמים עם הקדשות אישיות כמחווה של אימוץ. לפחות כך נדמה לי מהזכרון שלי. הכוונה בכל מקרה היא לספרים הנושאים הקדשה אישית בכתב יד על גבי אחד העמודים הראשונים. האם הקדשה על ספר אומרת שיש פה קשר אישי ומיוחד?
פרופסור אסא כשר קורא להם  "ספרים מבוישים"  והקישור הבא מומלץ בחום  לחיות בלבבות באתר יזכור 


לכל אחד יש ספר עם הקדשה שקיבל פעם. לא כל אחד כותב הקדשה אישית
יש משהו מאד אישי בהקדשות על ספרים שביום אחד מתנתקים מהמקבל ומוצאים דרכם לדוכני ספרים יד שניה או לשווקים שונים ומשונים. לרבים מאיתנו יש סיפור עם ספר והקדשה אישית. ככל שההקדשה והכותב אותה מיוחדים, כך גם הפריט נהפך למענין יותר. ידוע גם שהרבה אח"מים נוהגים להביא ספר עם הקדשה אישית לארועים שונים. בדרך כלל ספר שלהם או משהו הקשור ישירות לפועלם. כשאני נתקל בספר עם הקדשה אישית אז מיד עולה בראשי השאלה , למה זנחו את הספר הזה? מי בדיוק ויתר עליו? כמה שווה ספר עם הקדשה של בן גוריון? וכמה של בגין? מופז? וצ'רצ'יל? מה יקרה לספרים שלי? בעצם יותר מדי שאלות זה לא טוב.
פעם נהגתי לפקוד חנויות ספרים יד שניה בחיפושי הבלתי ברורים אחרי משהו. לא תמיד ידעתי מה. חיפוש לא ממוקד מאפשר לך ללכת לאיבוד בחדווה. בדרך כלל חיפשתי ספרים העוסקים בעניני מטבעות, אבל ממש לא רק. נראה לי שהרגל זה חדל לרגש אותי מזה זמן ואני ממש לא נעצב. אפשר למלא כל בית וכל איצטדיון עם ספרים נהדרים. אמזון ממש לא לבד. 

הקטלוג המיותם עם ההקדשה האישית של יצחק אבני
לפני מספר שנים לא קטן נתקלתי בספר ממש טוב. ידעתי על קיומו ותו לא. הספר הוא קטלוג מטבעות באנגלית אודות נומיסמטיקה שלנו. ההקדשה בספר היא המענינת ובעצם הסיבה לפוסט הזה.
ההקדשה האישית
לידידי עמוס מנור לשעבר יו"ר מועצת המנהלים של החברה אשר בתבונתו העסקית עזר לקדם אתענינינו בעולם הנומיסמטי. בהוקרה יצחק אבני 10.10.70

הקטלוג הזה הוא ספר באנגלית המספר את סיפור הכסף המודרני והמדליות של ישראל בין השנים 1917-1970. כתבה אותו סילביה הפנר והספר כולל מדליות ממלכתיות ואחרות, אמצעי תשלום, שטרות ומטבעות תורכיים, מצריים ומנדאטוריים. ספר מצויין שיצא במספר מהדורות. המהדורה הזאת בכריכה קשה ותכולה  עשויה היטב                             published by philip j.matthew
                                                                                                                                                         ISRAEL'S MODERN MONEY AND MEDALS 1917-1970 by Sylvia Haffner  A HISTORY OF MODERN ISRAEL'S MONEY
יצחק אבני ניהל את החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ. עמוס מנור היה יושב ראש מועצת המנהלים. מעולם לא הכרתי אותם אישית. התקופה הזו היתה תקופה של שיגשוג ופריחה בעולם הנומיסמטי בכלל. החברה הממשלתית למדליות ומטבעות חגגה וגם המנויים. ככה לפחות מקובל לחשוב.  

ארתור מנדלוביץ' = עמוס מנור
עמוס מנור ז"ל היה ראש השב"כ השלישי. יליד טרנסילבניה ,ניצול שואה עם מספר מאושוויץ. לימים היה לאיש עסקים במגוון תחומים. איתן הבר כתב עליו בידיעות אחרונות 2007 בשלושים למותו תחת הכותרת"איש הפרטים הקטנים". עמוס מנור העביר את שירות הביטחון לדפוסי עבודה ממלכתיים. עד אז שירות הביטחון היה גם מכשיר פוליטי שהיה צריך לסייע למפא"י לשמר את השלטון. 
מוזי ורטהיים מספר בכתבה כיצד לקראת סיום תפקיד ובשנות השישים בחצר מטה השב"כ שביפו, הורה מנור לשרוף עם גפרורים ואש את כל החומר מארכיון השב"כ שעסק בריגול פוליטי, מפלגתי, מפא"יניקי.

מדליות מסווגות - סגול טאבו ושחור.  מדליות של השב"כ והמוסד מתגלגלות בשוק האספנות
משרד ראש הממשלה הנפיק מספר מדליות לשב"כ ולמוסד. מעולם לא פורסם הדבר בקטלוגים הרשמיים של מדינת ישראל מסיבות שונות. אספנים מכירים מדליות אלו מהסיבה הפשוטה שהפריטים הללו לא נעלמים ובדרך כלל חיים לנצח. המדליות והאותות ניתנים לאנשים שעובדים במקומות האלו בכל מיני תפקידים. חלק מהמדליות הללו מתגלגל לשוק האספנות מהסיבה הפשוטה שהמדליות עגולות כמו גלגל. לדעתי עם פתיחת העולם להרבה דברים יהיה מאד נחמד אם מדליות משרד ראש הממשלה יפורסמו בצורה מסודרת עם מיגבלות  מסוימות.
ברוב המקרים , מדליות לא מגלות יותר סודות מבני תמותה.  
                                              
מגן ולא יראה מדליה של שירות בטחון כללי

מצבה עם לוגו חשאי  מגן ולא יראה 
בשנת 2008 נפטר והלך לעולמו אבינו שמואל לידרמן ז"ל. כמעט כמו כולם הוא נקבר ונטמן בקבר ישראל ואפילו בקרית שאול במקום שהורי הכינו הרבה שנים מראש. ליום השלושים כמקובל הוקמה המצבה. קודם לכן רצינו לראות מצבות מענינות שאולי ימצאו חן בעינינו. אדון וייס בונה ומקים מצבות מקרית שאול, רצה להראות לנו מצבה עם אבן מענינת וצנועה שעשה. הוא הוביל אותנו למצבה מקורית בכניסה לבית העלמין. המצבה הייתה של עמוס מנור ז"ל. בסוף כולם הולכים בדרך כל בשר. והמדליות מתגלגלות ומתגלגלות.                                                        
המצבה של עמוס מנור בקרית שאול   צילום: קובי לידרמן



סיכת יקיר העיר תל אביב יפו עמוס מנור 2005



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה