יום ראשון, 6 באוקטובר 2013

מרדכי גולדובסקי וחוכמת המצבה מגרניט

October 4, 2013 at 7:10am


חוכמת המצבה מגרניט פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב-MySay
תקופת מותו של אדם ארוכה בהרבה מתקופת חייומהי מצבה? אבן או עמוד מעל לקבר לזכר המת.
אבן או עמוד לזכר מאורע או לתכלית פולחנית, גלעד. אבן גבוהה מימי קדם שנסכו עליה נסך והעלו עליה מנחה לאלוהות. ותודה למילון ספיר.
דני רוגובסקי מוסיף בחן שגם בטן יפה, כלומר כרס של גבר היא מצבה. מתחתיה מצוי מת. חחח...

המצבה של מרדכי ואינה גולדובסקי בחולון שהכין בחייו ובמו ידיו

הרעיון הכללי הוא למות צעיר, אבל הכי מאוחר שאפשר.
הרבה זמן שרציתי לכתוב על מצבות. נדמה לי שמצבה טובה זה דבר מאד חי. הכתובות על מצבות זה לעיתים דבר מרתק. ארכיאולוגיה ללא מצבות וכתובות זה בדיוק כמו חתונה בלי תזמורת. בארץ שלנו המגוון רב. יוסי שחם אספן שחולם מזה זמן רב להפיק ספר בנושא בתי קברות בארץ. לדעתו זה יהיה רב מכר. יוסי שחם שטיניג, אוהב בתי קברות ומתענין כבד בנושא. השם שחם מאד מחייב. יוסי בקי בהרבה תחומים, ומן הראוי שיוקדש לו פוסט אישי מיוחד. הכותרת שלנו יכולה בהחלט להיות פרק קטן בספרו העתידי. אני מבטיח לעזור.
כולנו נגיע יום אחד למנוחת עולמים. בינתיים אנו רק מבקרים וצופים. במסגרת הביקורים שלנו בבתי העלמין השונים,בוודאי הבחנתם במצבות המעוטרות בציורים. לרוב אלו מצבות גרניט שחורה עם דיוקן אומבנה כלשהו. בדרך כלל בתי כנסת יהודים באירופה שלפני השואה. יהודי גרוזיה ובוכרה נוהגים לעטר את מצבות הנפטרים בדיוקן אישי. היוצר של מרבית התמונות הללו הוא נשוא השורות הבאות. קוראים לו מרדכי גולדובסקי.

מטביי מרדכי גולדובסקי נולד ב 28.7.1926, ליפים-חיים ולשרה באוקראינה. בזמן הרעב  1932 עברו למוסקבה. המשפחה מנתה 10 נפשות. הם גרו בסמוך מאד לבית העלמין היהודי במוסקבה. האבא היה חזן נמוך קומה, וכששר רעדו הלוסטרות בבית הכנסת. ב 1959 ארע פוגרום במקום. לאומנים שרפו את ביתם והשאירו דפי תעמולה בזכות מכות לז'ידים. ספר ברוסית ראה אור בארגנטינה אודות הפוגרום. שנה לאחר מכן נפטר אביו של מרדכי מצער המקרה. 


חיים ושרה ההורים של מרדכי גולדובסקי

מרדכי עולה לישראל ב1977 ועובד בתחום היחודי לו, עיטור מצבות בטכניקה המיוחדת אותה למד כבר בגיל 11. ברוסיה עשה אנדרטאות גדולות ומורכבות. בישראל התמקד בדיקור הגרניט. מרדכי גולדובסקי צייר חרט, כך הגדיר את מקצועו. חובה להדגיש חזור והדגש כי כל יצירותיו של מרדכי הן עבודות יד בכל השלבים. בדרך כלל היה מקבל תמונה של האוביקט ועושה לה הגדלה במו ידיו על האבן עם סימנים משלו. אין שום מעורבות של חומצות או עבודת מחשב, הכל במו ידיו להתפאר. נקודה סוף לכל המפקפקים. היום יש תוכנות מחשב היודעות להעתיק תמונות על גבי כל דבר. מקרוב ניתן להבחין בהבדלים.

"אנשים רבים מתים בגיל 25 ולא נקברים עד שהם בני 75."  בנג'מין פרנקלין 
ב1980 מרדכי מתחתן עם אינה אלינה למשפחת עמנואל. לשניהם אלו נישואים שניים. אינה נולדה באוקראינה לזוג הורים רופאים ב1933. האם רופאה גניקולוגית והאב רופא עור, מומחה בריפוי סרטן העור. בשל עבודת ההורים עברה המשפחה ללנינגראד. מגיל צעיר ידעה אינה, מונולוגים שלמים של המלט. לאינה בן יחיד מבעלה הראשון שהיה מתרגם רב לשוני ושלט ב12 שפות. הבן ויטלי נורטמן חי בטרייסט שבאיטליה ומייצר כלי נגינה בעיקר כינורות כמיטב המסורת של בית הספר על שם סטרדיבריוס אותו סיים. גם הוא שולט ב-8 שפות.
אינה עולה לירושלים ב 1976 וכבעלת תואר שני בכלכלה עובדת במשרד האוצר כמנהלת מדור תשלומים לספקים. אחרי החתונה עוברים מרדכי ואינה לבת ים. הסיבה העיקרית שבירושלים לא עושים תמונות למצבות. ירושלים עיר הקודש וחלים עליה כללים מחמירים גם לעולם המתים! 

העבודות של מרדכי מפוזרות בהרבה מקומות עם שמש וגשם
העבודות של מרדכי פזורות במקומות רבים בישראל. היחודיות והאיכות מביאות למרדכי הרבה עבודה. חלק מעבודותיו מצויות בחו"ל. ארץ ישראל היתה עבורו חלום שהתגשם וההחלטה היתה שפה מרכז חייו וגם עבודותיו ישארו בארץ האבות. כשהגיש לנשיא המדינה אפרים קציר את דיוקנו על גרניט נשארו הנוכחים בתדהמה. כאמור מאות מעבודותיו של מרדכי גולדובסקי מוצבות תחת השמש והגשם ויכולות להם.

באג 2000 בחולון
שנת המילניום היתה השנה שבה החליט מרדכי שצריך להתכונן לבאות. כולנו הינו עסוקים ודרוכים לקראת הבאג 2000 ומרדכי עסוק בעולם הבא שלו ושל רעיתו אינה. בית העלמין בחולון ראה כבר הרבה מצבות אבל כזו עדין לא, ובטח לא כשהיזם והבנאי והמעטר הם איש אחד, המייעד לו את מקומו ומשכנו לעולם האמת. מרדכי הכין לו ולזוגתו את ביתם הבא. הכל מוכן ליום שאחרי מלבד התאריך המדויק. אינה לא התנגדה אבל העמידה תנאי ברור אחד! "אם לא תעשה את מה שאני מבקשת ממך בעולם הזה, אז תגור לבד בעולם הבא בחולון". מרדכי שהיה בצעירותו איש של הרבה נשים ציית ברצון לאהבת חייו. במצבה של מרדכי ואינה בולט הדיוקן של שניהם בגודל כמעט טבעי. תמונה מהחיים.                                                                                                                                                                                                                                        
האנדרטה בחולון עם שני לוחות הגרניט לזכר העיירה סלישץ זוטא  SIEDLISZCZE MALE
הכרותנו עם מרדכי גולדובסקי החלה בעקבות מצבת הנצחה שאבי שמואל ובני עירו הקימו לעיירתם בבית העלמין שבחולון  1990. זמן רב דברו על כך ובסוף , בדחיפתה של אמנו גניה - מנציחה ידועה, הוקמה האנדרטה לעיירה קליין סעלישטץ. האנדרטה הוקמה על ידי ברוק את וייס בוני מצבות מדופלמים מקרית שאול, ומרדכי שילב בה שני לוחות גרניט שחורה, המתארים אלומות חציר ונוף כפרי האופיני לווהלין. משה גליקמן בן העיירה, שכן וחבר ילדות של אבא שלנו, הוסיף מספר שורות משיר שכתב על המושבה החקלאית שהייתה ואיננה עוד. נגה אלבלק, גיסתי ומעצבת גרפית מוכשרת, תרמה את חלקה בעיצוב האנדרטה.

מימין משה ומלה גליקמן עם הורי ליד האנדרטה בחולון לעיירה קליין סעלישטץ SIEDLISZCZE MALE

למכירה מצבה יד שניה. מתאים במיוחד למשפחה בשם "אפשטיין"
בהמשך שמחנו לגלות שמרדכי הוא גם אספן של מטבעות וסמלים. התיידדנו והוא נהג לבקר בחנות מפעם לפעם כשאינה בדרך כלל מחכה ברכב. השיחות ברוסית וביידיש, בין אבי שמואל ומרדכי זכורות לי היטב.
מרדכי היה איש מלא שמחת חיים, אהב לשיר ולרקוד והיה איש חברותי בכל המובנים, התפרנס בכבוד ועזר למי שנזקק. שני בניו של מרדכי, גיאורגי ויורי ושלושת נכדיו קוראים לאינה סבתא, וחיים בהרמוניה משפחתית.
לאחר פטירת הורינו  רציתי להוסיף את התאריך ללוח הנצחה בבית הכנסת בו התפללו ברחוב דיזינגוף 312. לכאורה פעולה פשוטה, בפועל זו היתה משימה בעיתית. ראשית מרוב עצים ומצבות, שכחתי  בכלל את מרדכי גולדובסקי ויכולתו לפתור הבעיה. חיפושי אחרי בעל מקצוע לביצוע המשימה נחלו כשלון חרוץ. כולם רצו שאביא את האמבטיה קומפלט אליהם ושם יבצעו חריטה באמצעות פנטוגרף למצבות. כשכמעט נואשתי מהענין זה הגיע, ישועת השם כהרף עין. האסימון ירד ותפסתי את הראש !!! 

מרדכי גולדובסקי בעבודה. לוח זכרון בבית הכנסת הגדול שבצפון תל אביב דיזינגוף 312

איך שכחתי שאני מכיר את בעל המקצוע הטוב בעולם לנושא? דיברתי עם מרדכי שכמעט נעלב שזיכרוני בגד בי, ומיד קבענו להסדיר את הענין. במרץ ובנחישות האופיניים לו עשה את שהיה צריך וביטל בתוקף את ענין הכסף. מתברר שגם קצין רוסי לא לוקח כסף. הפולנים לא לבד. מרדכי סרב לקבל עבודות חדשות, גילו ובריאות ולא אפשרו לו לעמוד בקריטריונים המחמירים שהציב לעצמו. אני זוכר היטב איך נסענו במכוניתו לבית הכנסת בצפון דיזינגוף 312 להוסיף את תאריך הפטירה העברי לשלט האבן שהכינו הורי מזה זמן מראש בלוחות ההנצחה. אני הצעתי שניקח את כלי העבודה איתנו וניסע במונית , כי למצוא חניה נוחה בדיזינגוף זה סיפור מורכב. מרדכי אמר לי שניסע רגיל ומהשמים יעזרו לנו גם בזה. אולי לא תאמינו אבל פעמיים הגענו עם מכוניתו ופעמיים חיכה לנו מקום פנוי ונוח  ממש מול בית הכנסת. ידעתי שגם בשמיים עוזרים לנו ממש כמו שמרדכי אמר. 

מרדכי גולדובסקי עם עבודה שהכין לביקור האפיפיור יוחנן פאולוס השני בארץ ישראל שנת 2000

עבודתו האחרונה שעשה היתה תמונת הורי בגרניט מיום חגיגת המצוות של ניר וגילי נכדיהם. יצירתו החתומה מרדכי גולדובסקי 2009 חותמת למעלה משבעים שנות יצירה מפוארת ויחודית.
מרדכי גולדובסקי נפטר ב 27.8.2010  יז אלול התש"ע ת.נ.צ.ב.ה.

ההורים שלנו בחנות על גרניט שחורה. עבודתו האחרונה של מרדכי גולדובסקי 2009

תגובה 1:

  1. דלית מלכה - נכדתו של מרדכי15 ביולי 2022 בשעה 12:17

    כתבת מאוד יפה והעלית תמונות יפות - מה שלא הזכרת בסיפור הזה שלמרדכי היו 4 נכדים ולא 3 ובשנת 1988 נכדתו נרצחה בדמי ימיה וסבא מרדכי חרט גם את דיוקנה על המצבה ואף חרט שם את המשפט: ״תמונה זאת צוירה ע״י סבא מרדכי עם המון כאב״.
    דבר נוסף הוא שמרדכי הספיק להיות סבא-רבא למשך חצי שנה והספיק להכיר ולהרים את נכדתו אמה והדבר הסב לו אושר רב.

    השבמחק