יום רביעי, 30 באוקטובר 2013

אקונומיקה אהובתי ולמה לא מנקים מטבעות


אקונומיקה זה חומר הניקוי הטוב בעולם. יש לי ניסיון מעולה עם החומר הזה ויש לו אינסוף שימושים וגם קצת מאד חסרונות. לא בטוח שאמנה את כולם, אבל זה תלוי רק בכם. אם הריח מפריע לכם אז יש אקונומיקה נטולת ריח אקונומיקה ואפילו אקונומיקה מבושמת. אני חייב את הריח וגם כפפות טובות למנוע את קילוף העור והשמנוניות המרגיזה.

אקונומיקה רייחנית עם קצת בושם
הניקיון הטוב ביותר בפוליטיקה הוא אור השמש! בושם זה רק לאווירה טובה ולא חומר ניקוי
את החנות והשירותים אני אוהב לנקות עם אקונומיקה. אני עושה זאת בעצמי וזו עובדה ולא גאווה או בושה. ראשית זה קצת מלבין וגם מחטא ועושה ריח של בית מרקחת. אחרי שנים הפנמתי שאקונומיקה זה הדבר הכי טוב לניקוי. כנראה שגם הכי זול. גם שושנה לוי לבית זילברשטיין סבורה ככה בדיוק.

דימה סקוריק השרברב המעולה טוען ש "אקונומיקה זול בצבע כחול, בעשר שקל זה הכי טוב בשביל שורשים מה לגדול בבית שימוש וצריך לשים זה לפני חג של פרחים ועצים". אם לא הבנתם אז דימיטרי מסביר שלפני ט"ו בשבט רצוי לשים בשירותים וגם בביוב ,אקונומיקה למניעת צמיחת שורשים בבתים פרטיים. את האקונומיקה משאירים כמה שיותר זמן ללא שטיפת מים. יש אריזות בצבע תכלת של אקונומיקה "טבעית" בעשרה ש"ח. ועוד על דימה האינסטלטור המיוחד 

מלבין שמכיל ריכוז נמוך של נתרן תת-כלורי Sodiumhypochlorite; סימול כימי: NaOC
אני זוכר גם את ד"ר פלדמן רופא השיניים משתמש באקונומיקה מהולה או בנגזרותיה כנראה ,לטיפול וחיטוי השורש בשן. האם אני מדמיין? על סינטבון וסבונים בהזדמנות אחרת בבקשה. במי אש תנקו אתם. אני לא!

סדר חייב להעשות - חייב להיות סדר - חובה שסדר יעשה
נדמה לי שאת ההכרות הראשונית שלי עם החומר הזה עשיתי בגיל די צעיר. אם אתם חושבים ששתיתי אקונומיקה כתינוק אז נסחפתם. אמא שלנו לא התרשלה ואפילו יש טענה שמעולם לא דרשה מאיתנו הילדים , לנקות ולעזור בעבודות מסוג זה בבית.
מינה טוענת שזה ממש לא בסדר, אבל עובדה שגם עם הילדים שלנו לא דרשנו ניקוי עצמי בחדרים שלהם וגם לא מסדרי המפקד. מי שמאמין שניקיון וסדר זה חזות הכל , שיתגייס בהמשך לורמאכט - Wehrmacht כי אורדנונג מוס זיין - סדר חייב להיות - ordnung muss sein. סדר וניקיון בתעודת שליש זה סעיף מאד מעניין.

דרושים סוכני הפצה לתכשיר הפלא המהפכני
אז חזרנו להכרות הראשונה שלי עם אקונומיקה אהובתי. הייתי ילד צעיר ובטח לפני בר מצוה ואולי אחרי. כנראה שלפני בכל זאת. ראיתי מודעה בעיתון "דרושים מועמדים מוכשרים להפצת תכשיר ניקיון מהפכני מארצות הברית של אמריקה. הדרכה והסבר מפורט למתאימים. תנאים מעולים לנרשמים ובונוסים נדיבים."
אז הלכנו לכתובת של המקום עם חומר הפלא מארצות הברית וכעת אני חושב שאולי זה היה בעצם מאנגליה עם בקבוק פלסטיק ירוק ודגל בריטניה עליו וכתוב שם משהו בעברית. תעצמו עיניים ותחשבו שזה בסגנון "תכשיר הפלא המהפכני המנקה הכל ובזול". כשבאתי לבניין המעט ישן ודי כזה צ'וקומוקו באלנבי, היו שם עוד אנשים ורובם ממש לא ילדים כמוני, כי אם חברה בוגרים שכולם רוצים להיות סוכנים ומקבלי בונוסים לתכשיר הפלא. בכל העולם רוצים להרוויח כסף גדול ומהר. מענין למה? יש גם המונים הרוצים להיות דוגמנים ושחקנים. שתי גירסאות לאותו לוקש.

ככה מסבירים איך מוכרים וגם איך מנקים
אני זוכר שכינסו אותנו לחדר כזה דמוי כיתה עם לוח והמורה-מדריך היה איש לא צעיר עם חליפה מהוהה שידע לגלגל את לשונו נסוח הייטב. הוא דיבר בשטף נהדר, וידע להסביר ולהדגים יופי איך העסק עובד. אנחנו (מחפשי הבונוסים) קונים ארגז בקבוקים ממש בזול, ומציעים זאת בכל מקום אפשרי. חובה להתנסות באופן אישי כי ככה מבינים כמה טוב ומעולה החומר הזה. בידינו חומר הפלא שהוא הדבר הכי חדשני ומיוחד בעולם חומרי הניקוי.

האם איש מכירות מנוסה יכול להיות ראש ממשלה? האם ניתן להחזיר את הסחורה שלו?
האיש הזה היה סוג של אשף מכירות ובנסיבות מסוימות יכול היה להיות ראש ממשלה אם רק היה נקלע למקום ובזמן המתאים. אם לא הבנתם ראו מקרה הרוה"מ שלנו מרהיטי רים. ההסבר שלו על חומר הניקוי היה פי מאה טוב יותר מהדמיית הפצצה האיראנית של רוה"מ. הוא גם ידע להדגים עם הידיים ואם היו מסדרים לו איפור מתאים וזוית צילום נכונה שלא מראה את הצד הפחות טוב סביר שהיה מגיע רחוק מאד. חוץ מזה היתה לו פאה נוכרית ברורה שלא השאירה שום מקום לספק, לכאורה בדיוק כמו לאספן העתיקות הצח כשלג מר עודד גולן עם הפסנתר וסיפורי האלף לילה ולילה. האם בגלל זה אני מעט חשדן לעניני פאות וגברים? לא יודע אבל יש בזה משהו.

למה בארגז נכנסים תריסר בקבוקים!
אז אחרי שהאיש עם הפאה והחליפה האפורה מרחוב אלנבי הסביר לנו איך מדגימים עם החומר הנפלא הזה על סוגי משטחים שונים, הופנינו לרכוש מספר לא גדול של בקבוקי תכשיר הפלא להלן "הסחורה המשובחת". הכמות הייתה ארגזון כלומר לא פחות מקרטון סגור שזה תריסר יחידות , כי רק ככה מוכרים לסוכנים הרוצים למכור הרבה ולקבל בונוסים נדיבים. התשלום היה כמובן רק במזומן ולמי שמעדיף cash אז גם הולך בסדר. אין כמו כסף מזומן, ידידו המצויין וגם הנאמן של כל אדם!

אקונומיקה עם קצת בושם
הנסיעה הבייתה בקו 1 שעצר אז בסוקולוב לא הייתה מאד מסובכת. אומנם ארגז בקבוקי הניקוי לא היה ממש קליל, אבל עובדה שהתגברנו ואני כבר בפתח הבית, קומה שניה בסוקולוב 93. אמא שלנו גניה גולדה לידרמן לבית הלפרן ע"ה, הביטה בי ככה במבט האומר כנראה "מענין מה יש בארגז הפעם?"
אז הוצאתי בקבוק אחד והתחלתי להרצות לה על תכשיר הפלא העולמי שהגיע לישראל ובזול. לדעתי ההסבר שלי היה לא פחות טוב מזה של ההוא עם הפרוגה (פאה) והחליפה האפורה מאלנבי. אמא שלנו לא הפסיקה אותי אפילו לא לשנייה. חייבים לתת לילדים לבטא את עצמם. בסוף לקחה הבקבוק , שפכה קצת על מטלית לחה, הריחה ונתנה ניגובון קל על ארון המטבח עם הפורמיקה הבהירה ומיד פסקה. "אקונומיקה עם קצת בושם!". ככה שמעתי בפעם הראשונה את השם אקונומיקה ואפילו עם בושם.

הטרדה נומיסמטית החוזרת ונשנית ללא סוף
אחת השאלות שהכי מטרידות אותי בתחום הנומיסמטיקה היא "איך מנקים מטבעות?" בדרך כלל הייתי עונה "לא מנקים עם סימן קריאה גדול!" ואז הייתי שומע משהו כמו "אבל זה ממש מלוכלך ואולי ככה אפשר יהיה לקרוא מה כתוב?" ואם הייתי נכנס לדיבור אז השיחה הייתה הופכת לפורום ניקיונות של ברונו לנדסברג מסנו וגם מקלין לפני פסח. מבחינתי ברונו לנדסברג מצ'רנוביץ יותר מתחבר לפרופסור צבי יעבץ ההיסטוריון מאשר לחומרי ניקוי.
אספנים ומחפשי מציאות תמיד רוצים לנקות דברים. אני לעיתים מעדיף מצב טבעי וככה לא מגיעים לשאלה המתבקשת, איך מנקים והאם זה לא מזיק שזה נשאר מלוכלך ואיזה חומר וכמה שמים , ומה דעתך בכלל? ואלקטרוליזה? ועוד שאלות מההפטרה ואפילו מהתחת, כי זה המקום שהכי נתפס מלוכלך. ובכל זאת יש כאלה האוהבים זאת. מהיום וברגע זה ממש החלטתי שאם מטרידים אותי שוב בעניין ניקוי מטבעות, התשובה שלי תיהיה מילה אחת ולא מילימיטר יותר ואפילו פה בפוסט הזה. א ק ו נ ו מ י ק ה.

ניקיונות ושיפור מצב הרוח הלאומי
יש אינסוף דיונים באינטרנט על איך, מתי ולמה לנקות מטבעות או במה להשתמש ועוד דיבורים אינסופיים בנושא. אם מדובר בסתם מטבעות רגילים ולא מיוחדים אז ניקוי זה ממש לא בעיה ונועד לספק את צרכי המנקה להתרגעות ושיפור מצב הרוח. ידוע לכל שעבודות הבית בתחום הניקיון משפרות את זרימת הדם כמו גם את מצב הרוח. חשיפה לשמש מומלצת במיוחד בחורף.

ד"ר אריה קינדלר אוצר המטבעות וקוף המנדריל בספארי
תמיד כשמדברים על ניקוי מטבעות, צץ לי ענין ד"ר קינדלר וניקוי מטבעות. ד"ר אריה קינדלר ז"ל אוצר המטבעות של מוזיאון קדמן בשעתו, נהג לנקות מטבעות עד לשד עצמותיהם. אני זוכר את כל אותם מטבעות נחושת אדומים שהאדימו ממש כמו צבע חמרה בתול. אני ממש מצטער להגיד שהניקוי והצבע שקיבלו המטבעות של ד"ר קינדלר, הזכירו לי תמיד תחת של קוף מנדריל בספארי. לוחשים לי שגם לקוף בבון יש טוסיק אדום. גם אחי הבכור שלמה אוחיון חולה ומומחה לניקוי ושיפצור מטבעות. זה ממש must אצלו. מה לעשות כל אחד והעולם שלו.

הציבור מתבקש לא לנקות מטבעות בכלל. תודה
ידוע לכל דרדק מצוי , שרוב המטבעות בעולם הם ממש פשוטים ולא מיוחדים ונדירים. גם כאלה העשויים מזהב וכסף, שברוב המקרים נסחרים בשווי המתכת שבהם. ניקוי פריטים כאלה לא מעלה ולא מוריד. הבעיה מתחילה כשמדובר בפריט אספני נדיר ומיוחד. דברים כאלה רצוי מאד לא לנקות. זה רק יכול להזיק ובמיוחד בעידן הנומיסמטי הנוכחי בו מקפסלים כל דבר. מטבעות עתיקים כלומר ארכיאולוגים וניקוי מקצועי זה תסריט עם הנחיות בפני עצמו. על מטבעות, קפסולות ולמה לא לנקות מטבעות נדירים אולי בפעם הבאה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה