יום רביעי, 30 באוקטובר 2013

המטריות של מרי פופינס והמלך אגריפס

לונדון של מרי פופינס - הכינו את המטריות  צילום: מסע אחר - נסיעות ופנאי

אם הייתי שומר את כל המטריות ששכחו אצלי בחנות, אזי לבטח שיכולתי בשקט לפתוח מחלקת חורף למטריות עזובות. אבל לא רק שאני סרבן מטריות ידוע, אני אפילו נהנה לתת אותן שוב, שישכחו אותן בבקשה במקומות אחרים. למה אנשים שוכחים מטריות? כי הם לא ממש זקוקים להן! פעם היו נושאים אישים חשובים על משטח מוגבה ומעליו אפריון שלעיתים נראה ממש כמו מטרייה גדולה ובלי סירנות של אבטחת אישים.

המטריה של מרי
אישית מעולם לא התחברתי למטריות בכלל, אבל לא אשכח את שיחת הטלפון עם מרי p מחברת ספינק ובנו בע"מ מלונדון , כששאלתי אותה אם לא שכחתי  אצלה את המטרייה שלי. מרי ענתה לי בלי להתבלבל "ככה קוראים לדבר הזה אצלכם בישראל החמה?" קשה לבלבל את האנגליות.
אגב Spink & Son  כנראה שזו החברה הטובה בעולם למכירת שטרות נדירים כולל מנדט.  
אני לא מסוגל לקחת מטרייה בשום מזג אויר. זה נראה לי ממש לא לענין ובטח לא כשמשיה. מטרייה קטנה ומתקפלת אצל גברים מסוקסים היא שלב ראשון בדרך ללימודי בלט קלאסי. מכירים את הקטע הנהדר של ג'ין קלי עם שיר אשיר בגשם-    Singin' in the Rain

"שיר אשיר בגשם" - הציג בקולנוע אסתר וחותמת הצנזורה  מהאוסף של דני גולדשמיט


 "אל תשכח לקחת פרסולה"  מבנה הפרסולה המודרנית   Budowa wsp czesnego parasola 
אמא שלנו השתמשה במילה פרסולה וזה מפולנית די עממית. מסתבר שגם בפולניה השתמשו במטריות ולא רק נגד שמש, ואפילו בצבעים שונים ,למרות שבלוויה מאד רצוי ומקובל הצבע השחור. אבא שלנו אמר שבשבת לא לוקחים מטרייה לבית כנסת ורק כעת אני מבין למה. תעשיית המטריות ידעה בשנים האחרונות הנמכת ציפיות ומחירים. הסינים שהמציאו את הדבר הזה יכולים למכור לך מטרייה בפחות מחצי דולר בתנאי שתקנה לפחות מאה אלף מטריות ולא לשימוש בגשם. פעם באירופה שימוש במטריה היה נחשב לא מכובד והבריטים הפכו את זה לסמל סטטוס. פעם היה גם מישהו שתיקן מטריות יוקרתיות ואפילו בישראל, היום אין דבר כזה. האם זה אומר משהו? המטריות של היום פחות מתקלקלות, אולי כי יורד פחות גשם?!

המטרייה של אגריפס שליד שוק מחנה יהודה
מכירים את אגריפס ההוא מהרחוב שליד שוק מחנה יהודה בירושלים? בעיר הבירה אגריפס תפס חזק מאד וככה המלך הזה חדר למודעות שלנו. חוץ מהמעורב הירושלמי המצוי שם ועוד מסעדות מזרחיות רגילות לאללה, המשפדות לאוכלים את הכיס על אוכל רגיל לחלוטין, לא זכיתי להכיר שם משהו מיוחד. אז מה אם במקום סתם לאפה רגילה ומאפנה קוראים לזה אשתנור.
מכירים את "רחוב אגריפס" (1964) הציור של האמן הישראלי אריה ארוך (1974-1908)? אז יש גם בול  ישראלי וכדאי להכיר 

פרוטה מנחושת של המלך אגריפס. שלוש שיבלים ומטריה - אפריון  צילום: אליעזר מורב

הגריפה של אגריפס
גם בתל אביב יש רחוב אגריפס ממש פיצפון וצפוני ליד כיכר היל ולמרות שגדלתי די קרוב אני מתקשה לזכור משם מישהו. תמיד השם אגריפס או Agrippa מתחבר לי לסתם גריפה חורפית. חוץ מזה היו שני אגריפסים והשני היה כמובן הבן של הראשון. מתי בישראל המודרנית יעבירו שלטון ל"בן של" בזכות אבות. למה בליכוד זה לא עבד עם בגין השני ואפילו לא במפלגת העבודה עם דליה רבין? מה עם הבן של בן גוריון?

רחוב אגריפס בתל אביב המלך האחרון ביהודה. בנו של אריסטובלוס השני ונכד למרים החשמונאית והורדוס. AGRIPAS st

על הפרוטה של המלך אגריפס יש מטרייה שהיא בעצם אפריון מלכותי
אז תדעו שאגריפס הראשון טבע מטבעות שונים והמטבע  הכי מוכר שלו זו פרוטה מנחושת כאשר צד אחד מכונה מטרייה.  הצד השני שני עלים עם שלוש שבולי שעורה. המוטיב הזה שימש כמודל לאגורה המסולסלת שלנו בישראל בשנות השישים והשבעים. כנראה שהאגורה הזו היא הפריט הנומיסמטי הכי נפוץ שהוטבע בישראל. אם תרצו מאה קילו של מטבעות חדשים אז תדעו שיש ולא רק לאחי הבכור שלמה אוחיון. הכתובת ביוונית היא המלך אגריפא שנת 6. מהיום אמור לא סתם מטריה כי אם אפריון מלכותי במבצע לכל השנה!
רואים שם ממש משהו דמוי מטרייה , אבל לא בטוח שזה רק נגד גשם למרות שעל המטבע זה ממש כאילו מתבקש להחזיק ביד כאילו זו מטרייה ואפילו עם פרנזלים. יש שם סוג של אפריון מלכותי - canopy שבו ישב המלך וחברי משמר המלך השפוטים נשאהו על כתפיהם החסונות.
בקדם מכירות פומביות קוראים לזה סוכך מלכותי. גם בסדר לדעתי.

CANOPY
האפריון הנו סמל מלכותי מובהק המופיע באומנות המזרח הקדום. בכל פעם כשאני רואה את המטבע הזה אני נזכר בשני דברים. הראשון זוהי מטרייה כמובן, כי נדמה שככה כתבו בחלק מהספרים או בחוברות של מכירות פומביות והדבר השני והיותר מדליק הוא שגילי פלה הבת שלנו סיפרה לנו פעם כשהיתה ממש קטנה. גילי תיארה  איך הבנות בכיתה שלה נשאו את הילה ח. היפיפיה על כיסא כאילו הייתה מלכה אמיתית ולא רק מלכת הכיתה.

חיבוקי בשניים כי החיים יפים ומטריה שדוקרת
מטריות מתחברות להמון דברים ובחורף גשום ורטוב אין כמו חיבוקי טוב וזוגי מתחת למטריה לא גדולה מדי, בדרך למקום יבש וחם ומתחת לשמיכה. שם אפשר להיזכר במרי פופינס והמטריה, בשיר של נעמי שמר מטריה בשניים , שנינו יחד תחת מטריה אחת, שנינו מדלגים על כל השלוליות, עיר בגשם סחה לנו ככה -החיים יפים כדאי  לכם לחיות!

מיניאטורות פולניות של פרסולות מכסף 

יש אספני מטריות ישנות ומיוחדות זהירות ממטריה קטלנית עם דקר
יש כאלה האוספים מטריות ככלי נשק. אני לא מתכוון למטריה אווירית. נועם נונק הראה לי מטריה עם דקר קטלני שממש יכול לעשות דברים לא טובים. נונק הזה תמיד מוצא לו כלי משחית לכל צרה שתבוא, כי הוא חי בסרט אינסופי. הסרט שלו סביר והמוזיקה לא משהו. מתברר שמטריה היא לא רק נגד גשם ושמש.
גאורגי מרקוב הבולגרי לא האמין כמה מזיקה יכולה להיות מטריה אפילו אם לא פותחים לך אותה בטוסיק.


על מטריות ו"אל תשכח לקחת פרסולה"  פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה