יום שלישי, 22 באוקטובר 2013

תסמונת יונתן לא מה שחשבתם

October 20, 2013 at 1:44pm


מזה זמן שהשם יונתן מעורר בי רגשות שונים. נדמה לי שאיש לא אחראי לזה ואולי זה רק תסמונת אישית שלי אבל ככה זה עם אנשים ששמות מסוימים  וארועים  יוצרים להם אצלי מצב נפשי הנעזר באביזרים טקטיים. ככה גם לגבי ריחות וטעמים. 

הבית של יעל
הפעם הראשונה שנחשפתי ליונתן ההוא היה ב 1976. הייתי תלמיד תיכון ואפילו בדרך לשנה האחרונה ואפילו חבר של יעל אלכסנדרוני ששיחקה הכי טוב כדורסל מכל הבנות שהכרתי. הרבה יותר טוב מאורלי שיקלר למשל ועובדה שגם הייתה בנבחרת ישראל.  לא בגלל זה היינו חברים אבל עובדה שאני זוכר שבבית של יעל  ושל משפחתה ברחוב אדוארד ברנשטיין 8  (ממש באותו בנין שבו גר גם מרדכי וירשובסקי  המנוח) התבשרנו על המבצע הדרמטי.  

רחוב ברנשטיין אדוארד 8 אתר VTLV צילם אמנון יצחקי

הרבה אנשים היו בסיפור של מבצע יונתן באנטבה
כאמור שם  שמענו את ענין מבצע אנטבה לראשונה. זה היה בחופש הגדול ובעוד שנה פלוס גם אנחנו נהיה חלק מצה"ל.  כולנו היינו המומים ושמחים על מה שצה"ל שלנו עשה במרחק כה גדול. אני זוכר את ההתרגשות הראשונית וגם שמיד כעבור פרק זמן די קצר היה מי שסיפר שגם לתיכון שלנו יש חלק קטן במבצע הזה. אולי ככה מתחיל כל סינדרום. הצורך להיות שייך לדבר גדול ואפילו להיות במקום עצמו או כמעט. מישהו מהתיכון אמר שאחד בשם ישי מור היה בצוות הלוחמים באנטבה. ישי מור למד כמה שנים מעלינו בעירוני ה' והיה תלמיד מוצלח וגם כדורסלן נהדר למרות ששיחק רק בבית"ר ת"א ולא בהפועל ת"א או מכבי דרום למשל. בהמשך הבנתי שלשחק בבית"ר אומר לעיתים שאתה גם מאד מזוהה פוליטית עם הכותרת  והמוטו של הקבוצה. היום עו"ד ישי מור הוא איש עסקים מצליח מאד , ואפילו היה מחובר למכבי ת"א ואולי בגלל לוני שגם למד ממש באותו מוסד ובאותו מחזור יחד עם צחי הנגבי אבל זו ממש אינפורמציה צהובה ולא נחוצה.
בהמשך החיים למדתי שרבים בארצנו  הקטנה היו קשורים למבצע אנטבה ובהרבה דברים. כבודם מונח במקומו. אני הייתי אצל בבית של יעל וזהו. אפילו שמעתי על אחד חצי צדיק  שלטענתו הנכונה אפילו דאג לצייר את מספרי המרצדסים השחורים שהובאו למבצע.   

הלחם והחמאה
המדליה של מבצע יונתן היא אולי המדליה  הכי נפוצה בתחום שלנו,  מה שהופך אותה במשך השנים לדבר הכי בנאלי בשוק. ניתן לזהות אותה מבחוץ לפי המארז מבלי צורך לפתוח ולהציץ פנימה. יש המון מדליות מסוג זה ובכל הצבעים ולכן היא נסחרת רק בשווי המתכות שלה. אני לא משוויץ בזה שאני אומר שאין שבוע שאני לא קונה או מוכר פריט שכזה. ככה גם סוחרים אחרים. מדליה מברונזה של מבצע יונתן שווה בקושי  10 ש"ח. נקודה.

יש עוד הרבה מדליות כאלה אבל מבצע יונתן היא כמעט הכי על הפנים ושוב בגלל שעשו מזה הרבה, קנו הרבה ובהמשך אנשים מכרו הרבה לשוק המשני בחזרה , ולכן זה לא שווה הרבה. זה ממש כמעט כמו מדליית השלום עם מצרים 1980. ויש עוד ברוך השם. דברים טובים ובהמונים לא שווים כלום בתחום האספנות. ממש לא נורא חברים יקרים אלה החיים בכל העולם הנוכחי. מבחינת הסוחרים הלוואי ויהיו המוני פריטים כאלה כי עליהם מבוססת הפרנסה של הלחם והחמאה. כן חברים תתרגלו שכל עסק מגדול ועד פיצפון חייבים את ההכנסה הבסיסית שלהם ואפילו שזה בא מזוטות ודברים הכי בנאליים ממש כמו  .BREAD & BUTTER
מי שלא יפנים זאת לוקה בתסמונת בסיסית והצלחתו תלויה רק בידי אלילות המזל שאגב מופיעות די הרבה במטבעות עתיקים.

מדליה ממש לא מרגשת 
לעניות דעתי הלא קובעת המדליה של מבצע יונתן הראשונה ממש לא מרגשת. מעולם לא מצאתי בה דבר שמשך את תשומת ליבי. האמת שניסיתי אבל כלום לא קרה. ממש הפוך מהמבצע עצמו ואולי יש כאן חוכמה כלשהי אבל כנראה שרק אולי. מה דעתכם? מי שעיצבו את המדליה הם מעצבים שליוו את המדינה מראשיתה האחים שמיר צד אחד ורולי כלומר רוטשילד את ליפמן בצד השני. ללא ספק מעצבים חשובים בכל היבט. קורה שגם למעצבים טובים יוצאים דברים ממש לא משהו.
יש גם מדליה בהנפקה פרטית בה רואים מטוסי הרקולס חולפים וניפנופי ידים. מהדורה פרטית שניסתה לתפוס גל על ההצלחה , אבל איפה היא ואיפה הכמויות של זו הממלכתית. יש אפילו גירסה נוספת כעבור חצי יובל שנים עם דיוקנו של יוני נתניהו וזו מדליה שקשה להתעלם ממנה אבל את סיפורה הלא מוכר לי מספיק נשאיר לפעם אחרת בבקשה. במדליה הזו יש כנראה גם את כל מה שרציתם לדעת על הגיבורים שם וכל עניני הקרדיטים. כאמור לא להיום בבקשה וסליחה. 

תסמונת או סינדרום?
אגב איזה מילה אתם יותר אוהבים סינדרום או תסמונת?  היום נעסוק רק בתסמונת ובפעם הבאה נעסוק בסינדרום שהוא הרבה יותר כללי,  רחב ושייך לעולם  הגדול ואפילו לעולם האינטרנט מבחינתי. סינדרום יונתן שייך לכאלה החושבים שניתן לבנות עולמות שלמים  ופורחים  באויר סביב העולם שלהם  עצמם. המילה שלהם כמו גם ההבנה שלהם , אין כמוה ביקום ממש כמו  המוטו של עובד מגבעתיים והסביח הטוב ביותר ביקום.   הלוקים בסינדרום  יונתן (השם  הוא ממש זמני, לא מיקרי ולא מחייב) לוקים  במינימום של חשיבה כלכלית של  לחם וחמאה. לדעתי הטיפול בסינדרום זה הוא קשה ואולי אפילו בלתי אפשרי. 

הרב גורן עם ההבלחה הגאונית -  "יִשְׁלַח מִמָּרוֹם, יִקָּחֵנִי "
אם נחזור למדליה הממלכתית המקורית מ 1976 אז הדבר הכי מענין ששמעתי אודותיה היה סיפורון קצר ששמעתי מישראל צדקה המנוח שליווה את המדליות של ישראל מתחילת הדרך ועד ל1995 וטיפ טיפה.
ישראל סיפר שהבינו שיש פה שוס וחייבים להכות בברזל בעודו חם ולכן הזדרזו עם המדליה ידעו שיש פה הצלחה בטוחה והכל בנוהל זריז ובכל זאת משהו היה חסר להם. מעצבי המדליה המאד ותיקים (רוטשילד את ליפמן והאחים שמיר) וכולם בעצם רצו לשלב פסוק מהמקורות שלנו שיתאים לארוע החריג שהסעיר את העולם. ישראל צדקה השומרוני הטוב, הכיר את כל התורה היטב ובכל זאת הראש כאילו מיאן להביא משהו טוב ומקורי. החליטו שהכי טוב לפנות לרב גורן זצ"ל שממנו תבוא הישועה. ניגש ישראל השומרוני לרב גורן והציג את הבעיה שאין לו הפעם פסוק מתאים חרף ניסיונו וידיעתו. הרב גורן הסתכל עליו וזה לקח בדיוק מספר שניות ואמר לישראל ככה " מה הבעיה בכלל ,יש משפט  בתהילים  שכאילו נולד בשביל זה. ישלח ממרום יקחני. מה יותר קל ופשוט מזה". ישראל מספר שהוא וכולם היו המומים מנפלאות השליפה והקליעה בול של הרב גורן.

מבצע יונתן המדליה מתוך הקטלוג  המקוון של החברה הישראלית המבוסס על ישראל צדקה 
מבצע יונתן מדליה ממלכתית, תשל"ז 1976  ב- 27 ביוני 1976 השתלטו טרוריסטים על מטוס "אייר פרנס" בקו תל אביב פריס ואילצו את הקברניט להנחית את המטוס במסוף הישן של אנטבה באוגנדה. שם המתינו למטוס חיילים מצבא אוגנדה וטרוריסטים מ "הארגון העממי לשחרור פלשתין", ועמם חומרי חבלה ונשק נוסף. 246 נוסעי המטוס נכלאו בבנין מרופש. תביעת הטרוריסטים הייתה כי תמורת שחרור הכלואים ימסרו לידיהם 53 טרוריסטים שפוטים. הם קבעו ארכה, שאם עד אז לא תתמלא תביעתם, ישלמו בני הערובה בחייהם. ממשלת ישראל החליטה לא להיכנע לטרור, אלא לשחרר את בני הערובה במבצע צבאי נועז. ב- 3 ביולי, לאחר שנכשלו כל הפעולות הדיפלומטיות ומועד האולטימטום היה קרוב לפקוע, יצא כוח המשימה בטיסה, שארכה שבע שעות, אל היעד המרוחק כארבעת אלפים ק"מ מישראל. בפעולת בזק נהרגו הטרוריסטים ותוך חילופי אש עם החיילים האוגנדים הועברו בני הערובה למטוסים הישראלים שהמתינו להם. בחילופי האש נפגע בגבו ונהרג סגן אלוף יונתן נתניהו שפיקד בשדה התעופה על יחידת המחץ. על שמו נקרא לאחר מכן מבצע החילוץ באנטבה "מבצע יונתן". 

פני המדליה סמל צה"ל עם עלה זית משולב בצללית של מטוס חיל האוויר. כתובת "מבצע יונתן ו' בתמוז תשל"ו", ותרגומה לאנגלית בציון התאריך "4 ביולי 1976". 

סמל צה"ל עם עלה זית משולב בצללית של מטוס חיל האוויר. כתובת "מבצע יונתן ו' בתמוז תשל"ו", ותרגומה לאנגלית בציון התאריך "4 ביולי 1976


גב המדליה  הפסוק "ישלח ממרום יקחני" "תהילים חי' 17", ותרגומו לאנגלית.

גב המדליה הפסוק "ישלח ממרום יקחני" "תהילים חי' 17", ותרגומו לאנגלית עיצוב אחים שמיר


היקף  סמל המדינה, והמילים "מדינת ישראל" בעברית ובאנגלית. במדליות הכסף "כסף 935" ובאנגלית "סילבר" במטבעות שהוטבעו ע"י הכט, או "סטרלינג" במדליות שהוטבעו ע"י קרצ'מר. במדליות הזהב "ז900GOLD". מספור כל המדליות ממוספרות. ארד – מוספרו עד 43810, הותכו 1713. כסף – מוספרו עד 22625, לא הוטבעו 436, הותכו 1744. זהב – מוספרו 11343, הותכו 470. עיצוב פני המדליה – רוטשילד את ליפמן (רולי). גב המדליה – האחים שמיר. גלף משה נוב. מיטבעה ארד 59 מ"מ – הוטבעו – 34357 במיטבעת הכט ו- 9453 במיטבעת קרצ'מר, סה"כ 43,810 מדליות, מתוכן הותכו 1713. כסף 59 מ"מ – הוטבעו 15974 במיטבעת הכט ו- 6215 במיטבעת קרצ'מר, סה"כ 22,189 מתוכן הותכו 1744 מדליות. זהב – המיטבעה הממשלתית בירושלים.    
                                                                                                                                                                      מי שרוצה לבדוק ולהתרענן מוזמן לויקיפדיה ויש עוד המון חומר ברשת         

                     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה