יום שלישי, 18 בנובמבר 2014

אודי לזר והכוכב

אודי לזר הכוכב של המטבעות והאספנות
אודי לזר מנתניה כנראה שמאד לא אוהב אותי אבל זו בעיה שלו כי אני דווקא סוג של מעריץ שלו ואפילו מגלה כלפיו חיבה מסוימת. אני מאחל לו רק דברים טובים כמו בריאות, נחת, שפע וחיים יפים ושלווים ואני בטוח שהוא מבין למה ואולי גם אתם. אישית אני מוכן ללחוץ את ידו ואפילו להתנשק איתו כמו שפולנים נוהגים ואפילו כמו שבני דודנו עושים 3 פעמים. אומרים שפולנים ורומנים זה בעיה אבל לא קראתי את סיכום המאמר הזה.
פעם הוא היה בא לחנות וכבר הרבה שנים שלא אבל ככה זה והוא לא היחידי שבא והלך. סמיר מצרי מכפר קרע אומר "אחסן מינהו ראחו" ומי שלא הבין אז אומר בתרגום קליל "שטובים ממנו הלכו". לא רק בפוליטיקה יש סיכסוכים ולא רק בזוגיות וכנראה שבהכל וגם בעולם האספנות יש עימותים לא פשוטים וזר לא יבין זאת. 

עיניים של נץ וגם קוקו בשיער
אודי לזר בחור מיוחד מנתניה ויש לו חוש נדיר לאיתור דברים מיוחדים בתחום האספנות וכנראה שלא רק שם. יש לי יסוד סביר להניח שאם אודי לזר לא היה מגלה לעולם האספנות כמה דברים, אזי יש מצב שאולי מישהו אחר היה מגלה אותם או שלא. מה היה קורה לגבי דברים הקשורים לאיינשטיין? מה לגבי רוב מקבלי פרסי נובל? האם תגליות בעולם המטבעות זה משהו חשוב ביותר? תשובה מורכבת. 
לאודי לזר יש עיני נץ למרות שלא נראה לי שרופא עיניים יכול לבדוק עיניים של נץ בשעת מבחן. מבחן התוצאה מוכיח שניצים רואים ממש טוב. ככה גם אודי וזו הסיבה לפוסט הזה. לראות טוב זה גם לדעת מה לחפש או בעצם חוש שישי או חוש שביעי חליפי ונוסף. אני לא חושב שקוקו בשיער הוא דבר הקשור לחוש הראיה אבל תודו שקוקו לבנים זכרים זה נהדר ומקורי ולי זה לא מתאים וגם לא ניסיתי. לאודי לזר יש קוקו של בנות מפעם ואני לעיתים מפנטז לגעת לו בקוקו ולעשות דיו דיו. למה למילה קוקו יש יותר ממשמעות אחת? תמיד הוקסמתי מהמילה קוקו בלוף.

סודות בעולם האספנות? 
עולם הנומיסמטיקה מלא כוכבים ואני מתכוון לסמלים על מטבעות והנראים ממש כוכבים שבשמים. חלק מאותם כוכבים רק נחזים להיות כוכבים אבל בעצם הם דברים אחרים ואפילו יש משהו במטבעות ישראל המודרניים הלקוח מהמטבעות היהודים העתיקים אבל שומו שמים שאותם כוכבים הם משהו אחר אבל מאד דומה לכוכב ובשביל לא להחזיק אתכם במתח אוסיף שהכוכב שם הינו כובע של שליט של פעם. כן סוג של דיאדמה אבל בואו נחזור לכוכב של אודי לזר ששם זה כוכב ממש אמיתי ואפילו כמו בנסיך הקטן.
יום אחד כשתכתב ההיסטוריה של עולם הנומיסמטיקה יהיה לאודי לזר מקום של כבוד. אם מישהו אחר לא יכתוב זאת אז אני מבטיח לעשות זאת ואולי אלו הן השורות עצמן ומבחינתי אין לי שום זכויות שאני שומר לעצמי כי אודי לזר ראוי לפוסט חיובי ואוהד כאחד המגלים המסעירים של דברים בנומיסמטיקה הישראלית ויש מצב שהוא שומר לעצמו כמה דברים כי אולי הוא כועס עלי שגיליתי לכולם דברים שהוא סיפר לי ומעולם לא חשבתי שזהו סוד של שניים בלבד. לעניות דעתי הקובעת במקרה הזה אין סודות בתחום הנומיסמטיקה ואם יש אזי רצוי להפיץ כמה שיותר בשורות בתחום. ככה אני חושב לגבי המון דברים נוספים. ידוע שסוד לשנים אינו כזה לעולם ורק כשהשלישי מת נותרים שנים וגם אז זה לא בטוח. אין סודות חברים.



הכוכב שאודי לזר גילה והיה הראשון ראשון ביקום כולו
פעם אחת אודי לזר גילה ממש בעצמו והיה אפילו הראשון בעולם וכנראה גם ביקום שלמטבע העשרה שקלים חדשים יש גירסה נוספת. כן למטבע עשרה ש"ח שאתם ואני משתמשים יום יום וזהו המטבע הראשון בישראל העשוי משתי מתכות כלומר מטבע בתוך מטבע. המטבעות האלה מיוצרים מעבר לים כמו עוד הרבה מטבעות ופעם עשו אותם בהולנד ובהמשך הצפינו במעט אבל בואו נחזור למטבע הראשון כלומר לשנה הראשונה שבה גם קשור סיפורנו המאד חשוב. אודי לזר סיפר לי זאת וגם הראה לי ואפילו מיד הבנתי מה קורה פה. בהמשך סיפרתי זאת לדני רוגובסקי שעבד בקופות של חברת דן ומשם כבר השמועה רצה לכל כנפות הארץ והעולם. 
בעקבות הפוסט הזה יכולים לקרות כמה דברים. הטוב שבהם שאודי לזר יתפייס איתי ואז נתחבק ונתנשק והרע שיהיה יותר רע. 
עמית קמרט האגרונום והמומחה העולמי האמיתי למטבעות מחזור ישראלים כתב על הנושא הזה מאמר מלומד ומקיף ואין לי מה להוסיף עליו חוץ מהעובדה שאודי לזר מנתניה הוא הוא מגלה הכוכב הזה לעולם כולו. ותודה לאודי, לעמית ולכולכם. 



הכוכב במטבע 10 ש"ח כתב עמית קמרט  

פורסם בשנת 2006 בעלון עמותת אספני שטרות ומטבעות בישראל


ב-7 בפברואר 1995 הונפק למחזור מטבע בעריך 10 ₪, שהחליף בהדרגה את השטר, שהנפקתו הופסקה במקביל. המטבע הוטבע באוטרכט – המטבעה הממלכתית של הולנד. מטבע דו-מתכתי מתקדם, שאף זכה בתואר המטבע המתקדם ביותר בעולם מבחינה טכנית לאותה שנה על ידי ועדת מנהלי המטבעות הממלכתית, ומורכב משני אסימונים (המיוצרים על ידי חברת Westaim הקנדית). טבעת חיצונית כסופה (פלדה מצופה ניקל) ומרכז זהוב (ברונזה מצופה אורייט) המחוברים יחדיו בתהליך הכנת האסימון השלם.

נתונים טכניים נוספים

קוטר המטבע 23 מ"מ, קוטר האסימון במרכז 16 מ"מ, משקל המטבע 7 גרם, שוליים מחורצים, עובי 2.2 מ"מ.

תיאור המטבע

צד הנושא: דקל מניב שלמרגלותיו 2 סלים קלועים ובתוכם תמרים. על הטבעת החיצונית סמל המדינה והכיתוב "לגאולת ציון" בכתב מודרני ועברי קדום. לאורך מחצית ההיקף עד מתחת לגזע הדקל פנינים (עיגולים). מקור הנושא מטבע עברי משנת 69 לספירה (מלחמת היהודים ברומאים שנה לפני חורבן בית שני).
צד הערך: הערך הנקוב 10 שקלים חדשים בעברית, אנגלית וערבית. על הטבעת החיצונית התאריך העברי התשנ"ה והמילה "ישראל" בשפה העברית, האנגלית והערבית ומצד שמאל אשכול תמרים.
עיצוב: ראובן נוטלס. הכתב בערבית על ידי יוסף ווהבה.
לצורך הוזלת עלות ההנפקה למטבע הזמין בנק ישראל כמות גדולה מאוד של המטבע הנ"ל בשנה הראשונה, 28,224,000 יחידות. כמות זו הספיקה לשבע שנים ורק בשנת תשס"ב הונפקו עוד 4,749,000 יחידות, למעט הנפקות שוטפות מיוחדות שהיו לאורך השנים דוגמת מטבע "גולדה" (1,584,000 יחידות) ומטבעות חנוכה ועובי כפול, שהוטבעו בכמויות קטנות להפצה בסדרות מטבעות לצרכי אספנות.
לצורך הנפקת המטבעות בהיקף הנדרש נדרשה הכנה של מספר רושמות טביעה (להלן דוגמא לרושמה עם קווים היוצאים מהפנינים הנראים כמו עגולים עם רגליים). במקביל, כבכל שנה, הזמין בנק ישראל עבור החברה הממשלתית למדליות ומטבעות כמות קטנה של מטבעות עובי כפול (10,000 יחידות) ומטבעות חנוכה (7,500 יחידות) עבור סדרות המטבעות. מטבעות העובי הכפול וחנוכה שונים מהמטבעות הרגילים למחזור, ובין השאר נבדלים בכוכבית קטנה (מגן דוד) הממוקמת בצד הנושא בקצה שורת הפנינים מתחת לגזע עץ התמר, במקום העיגול האחרון.
לפני כשבע שנים, כאשר המטבעות הנ"ל היו כבר שנתיים-שלוש במחזור, התגלה באקראי מטבע 10 ₪ עם טעות מעניינת – מטבע בעובי רגיל למחזור אך עם כוכבית, כמו במטבע העובי הכפול ששובץ בסדרת מטבעות הרפואה בישראל.
מקור הטעות כנראה בשימוש ברושמה ששימשה להכנת מטבעות העובי הכפול. עובדי המטבעה בהולנד לא היו מודעים כנראה להבדל והכניסו אסימונים בעובי רגיל למכבש ההטבעה. כתוצאה מכך מטבעות עם כוכבית נשלחו כמטבעות רגילים וחדרו למחזור.
ריבוי הרושמות וכמות ההטבעה הגדולה באותה שנה היקשו על גילוי הטעות, על כל פנים לבנק ישראל לא הגיע כל דיווח על הנפקה זו ואין מידע על כמות המטבעות שהונפקו. אם לפני כחמש שנים ניתן עוד היה למצוא מטבע כזה על כל כמה אלפי מטבעות, היום נדיר וקשה למצוא את המטבע במחזור וערכו בין אספנים נע בין 100 ₪ למשומש ועד 100 דולר לכמעט חדש (UNC אין כרגע בנמצא).
מי יודע כמה מטבעות כאלה יש עוד במרתפי בנק ישראל?! מספיקה שקית אחת של מטבעות חדשים כדי להוריד את ערכו של המטבע באופן משמעותי, כפי שקרה לא מזמן עם מטבעות 50 פרוטה עם נקודה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה