יום ראשון, 1 בינואר 2023

אברהם תמיר (גרויסער) הוגה ויוזם רעיון "שביל ישראל"

 העתיק מזכרונותיו של אברהם תמיר ז"ל בנו מיכאל תמיר גבעתיים 9.3.2018

אבא נולד בשנת 1906 בעיירה ששמה אורהייב ונמצאת בבסרביה כיום מולדובה. עבד כשנה בהכשרה חלוצית שם ואז עלה לארץ ישראל בשנת 1925.
יחד עם חלוצים נוספים עבד במחצבה של מגדל צדק ליד פ"ת וזאת כהכשרה לקראת הקמת הקיבוץ "עיינות" שהוא קבוצת רמת דויד.
בתאונה במחצבה (פיצוץ מוקדם) איבד את עינו ולאחר טיפול היה מסתובב עם רטיה כמו משה דיין.
אבא החל לעבוד בעתון דבר, אבל עוד קודם הספיק לקנות 2 גמלים ולהוביל חול לבניית תחנת הכוח רידינג. ב"דבר" היה אחראי על הפצת העתון בכל רחבי ת"א הקטנה וגם היה כותב מדי פעם בפעם (בדבר, דבר לילדים וגם בבטאוני טבע לילדים כמו פשוש).



אבא טייל בכל רחבי הארץ במשך שנים וגם בירדן ולבנון. לבד, עם הילדים, עם קבוצת חברים, ברוב צעדות צה"ל לירושלים וגם עזר לעו"ד יצחק ברא"ז לארגן את צעדות "מכבי".
אגב בכל שנה עם חברים, היה יורד לעין גדי מטייל באזור, גר באכסניית הנוער שם וצובר חוויות רבות. "הטיול המרשים ביותר השמור בזכרוני, היה לפסגת החרמון, בסתיו 1928 בהדרכת זאב וילנאי" (עמוד 227 בזכרונותיו של אבא שאותם כתב בגיל 75).
בעת ובעונה אחת עם פעילותי בבית מגורי (רחוב בני משה 4 בתל אביב) המשכתי בקשרי עם החברה להגנת הטבע, על ידי השתתפותי בירחון פשוש.
בדפדופי בירחונים בעניני טבע לועזיים, נתקלתי יום אחד בתיאור טיול בשביל האפלצ'ים, דבר שחוויתי אף אני בביקורי בארה"ב. התלהבתי מחדש לרעיון השבילים הארציים המצויים בארצות הברית ואירופה ויהיה זה אתגר נאה בשבילי, להקדיש את השנים לפני הגיעי לגבורות לשתול את הרעיון הזה גם בישראל. גישושים ראשונים הובילוני אל אורי דביר - רכז המועצה הציבורית לסימון שבילים. הכרתיו מן התקופה בה שימשנו שנינו כחברי הועד (ההנהלה) של החברה להגנת הטבע.
הצגתי לפניו את הפרויקט שמיד קיבלו באהדה והצעתי את עזרתי המלאה בשנתיים הבאות. האתגר הצמיח לו כנפיים. אי משם נתעוררו יוזמה, מרץ ותנופה רדומים, שלא מוצאו בזמנם עד תום.
חידשתי קשרים עם ידידים משכבר הימים ברחבי הארץ וקיבלתי הבטחתם לעזרה בתחום פעילותם או מקצועם בכל עת שיתבקשו.
פניתי אל מפעלי תעשיה אחדים, מהם ממשלתיים ומהם פרטיים בבקשת תרומות של שאריות חומרים, שאין להם עוד שימוש. ברוב המקרים נעניתי בחיוב, גיששתי גם בשטח השנור - השגת מימון.
קודם כל פניתי אל חברי הקרובים, עמיתים לצעדות מרובות וטיולים עם החברה להגנת הטבע והובטחו לי תרומות נכבדות לכשהפרויקט יאושר רשמית ויתפרסם ברבים.
בדמיוני ראיתי את השביל הארצי בישראל מאורגן במתכונת שביל האפלצ'ים האמריקאי ופניתי אל הנהלתו בבקשת ייעוץ למועצה הציבורית לשבילים בארץ. קיבלנו מהם חומר מועיל בצורת חוברות הסברה והדרכה וכן ספר מקצועי בשם כיצד מתחילים ומתחזקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה