יום ראשון, 22 בינואר 2023

געגועי לרנטה מגרמניה

פעם בשנה היה אבא שלנו שמואל בן רחל ויעקב לידרמן ז"ל מקליין סעלישץ' שבווהלין מגיע לבניין הגבוה והצמוד לבית ציוני אמריקה שברחוב דניאל פריש ומול בית הפרקליט. במקום הזה היה אבא חותם בעטו האישי לנציגי גרמניה העכשווית, שהוא איש חי ונושם בתל אביב שבישראל. סדר חייב להיות "אוֹרדנוּנג מוּס זַיין".

החתימה הזו גרמה לאותה רנטה גרמנית מדויקת ונאמנה להמשיך ולתקתק באופן קבוע ובלתי מתפשר מדי חודש בחודשו לחשבון הבנק בצבעי תכלת לבן בבנק לאומי סניף לב דיזנגוף. זה התחיל עם מרקים גרמנים שהומרו ללירות ובהמשך לשקלים ואפילו שקלים חדשים. הרנטה הזו ידעה גם אירו חדש ויכלה לכל שיני הזמן, שרי אוצר ופיחותים כואבים.
גם לאמא שלנו היקרה והחסודה, גניה גולדה בת דבורה ויחיאל הלפרן ע"ה מסקרז'יסקו קאמיינה שבפולין הייתה רנטה. הרנטה של אמא הגיעה מהאוצר הישראלי. למי שלא הבין אלו רנטות על מה שקרה במלחמת העולם השניה בפרק הקרוי שואה. הייתה גם תחרות בין הרנטות וגרמניה הובילה במשך כל השנים עד לישורת האחרונה ואז משרד האוצר עקף את גרמניה ואימא ניצחה עם סכום גדול יותר, אבל נדמה לי שאם מחברים את כל הסכומים בשתי הקטגוריות אזי גרמניה מעל כולם.
אומרים שהרנטות האלה סידרו כלכלית את אותם ניצולי שואה מאירופה והשאירו מאחור את אחיהם מתפוצות אחרות. לדעתי רק על זה ניתן שוב לתבוע את הגרמנים ועוזריהם על קיפוח, אפליה ועוד הרבה דברים ואל תדאגו לכסף שלהם משום שיש להם הרבה. אין כמו רנטה/פנסיה המלווה אותך בחיים בעולם הזה ודואגת לך ולמשפחתך. מעניין מה קורה בעולם הבא? עולם הרנטות קשור אפילו לאספנות מבחינתי והפעם מצד עורכי הדין. היום לא נדבר עליהם.
השבוע לפני 15 שנה נקרא אבאל'ה שלנו לישיבה של מעלה ומאז חדלנו לשמוע את תיקתוקי הרנטה. עצובים החיים ללא רנטה ובלי הורים.

אבא ואמא ובאמצע אמיליה חסידת אומות העולם שהסתירה את אבא בפולין

אבא (עם שיער לבן) ואמא נופשים ע"ח קופת חולים והפנסיה גם

שמואל לידרמן שוטר מספר 2931 והשנה 1949. אז הרנטה לא נולדה

לרכב שגרירות גרמניה בתוקף. קומה 19. גרמניה מעל כולם

דניאל פריש שגרירות גרמניה קומה 19
נציגות גרמניה לרנטות מתוקתקות קומה 19 וצמוד לבית ציוני אמריקה ומול בית הפרקליט

אבא ואימא במבט למצלמה של זהר ברנט

בר מצווה בשחור לבן אולמי גיל
רינת הנכדה הראשונה עם גלידה בסוקולוב

סוקולוב 93 ויש טלפון עם מספר יפה 444645

מרימים את המרקיזה בחנות עם ניר וגילי. הרנטה עזרה גם פה





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה