יום רביעי, 4 בינואר 2023

חתונה גרוזינית גרסת המטבעות

 הכותרת הזו קצת מבלבלת כי אנחנו עוד לא בחתונה עצמה כי אם בפגישה המקדימה של הורי החתן/כלה ואז יש דיבורים וגם החלפת מטבעות. כן יהודי גרוזיה מביאים/מחליפים מטבעות בין הורי החתן והורי הכלה והכל נשאר אצל הזוג הצעיר לעתיד. גם משתתפים אחרים מבני המשפחה יכולים לתת מטבעות וגם זהב אבל זו זכות ולא חובה. חובה שיהיו מטבעות כסף ואם יוסיפו זהב אז גם בסדר ושוב זו זכות ולא חובה. הטקס הזה מהווה הסכמה או במילים אחרות "כן אנחנו מסכימים" וגם "נתנו מילה" זה בסדר ואחרי זה יגיעו האירוסין ורק בסוף חופה וקידושין. לא בטוח שאני מבין מעשית את האקט הזה ולא בטוח שכל גרוזיני יכול להסביר את המנהג הזה לחוקר פולקלור, אבל ברור שיש פה משהו של תן וקח וגם קח ותן.

מדי פעם מגיעים אלי אנשים ומבקשים מטבע ללא הסבר נוסף ואני עם האף הקטן שלי מבין לפעמים את הסיטואציה עצמה ומה שעומד מאחור. חלקם מופתעים כשאני שואל אם זה לצורך קדם חתונה גיאורגית.
עניין האירוסין או איך שקוראים לזה במקומות שונים כהצעת נישואין ונדמה לי שבשנים האחרונות יש עדכונים חדשנים ודרמטיים. אני מכיר את המילה תנאים וביידיש יש לזה צליל עולה ואומרים תנואים ואז ההורים מתחייבים על ככה וככה וגם חצי חצי או דבר אחר בתנאי שיש בכלל כסף. אני לא זוכר שום טקס שכזה באופן אישי אבל בטוח שהיה משהו כזה אצל ההורים שלי גם עם אחיותי וגם איתי. יהודים בלי כסף זה משהו לא סביר בעליל. פעם ינקלביץ' מירושלים הסביר לי למה אצל פולנים בחסידות גור, לא נהוג לחתום על נייר במקרים כאלה. ההסבר היה חינני ומקורי. או שלא צריך או שלא יעזור.
הייתי בשתי חתונות גרוזיניות כלומר חתונות של יהודים ממוצא גרוזיני ואפילו בסרט הנהדר של דובר קוזאשווילי חתונה מאוחרת ומאז זרמה הרבה צ'צ'ה באולמות הפאר והשואו. בחתונות שאני הייתי לא ראיתי ולא שמעתי כרוז המודיע בראש חוצות איזה מתנות וכמה כסף קיבלו הכלה והחתן מרשימת המוזמנים. פעם מספרים לי שהיה נהוג להביא מטבעות רובלים רוסים מזהב של ניקולאי. כן פעם היה מנהג כזה והיום לא.
מעולם לא הוזמנתי לטקס בו נפגשים ההורים אבל אני יודע שיש שם טקס בו מחליפים מטבעות בין הורי החתן והכלה. יש הרבה גרסאות וכוונתי למטבעות עצמם. יש המבקשים מטבע ממשי שהלך בשוק ועשוי מכסף. יש שיבקשו מטבע חדש דנדש שמעולם לא הסתובב במקומות אחרים. פעם אפילו הגיע לחנות, גרוזיני טחון טחון ממגדלי האופרה וביקש רק חדש ורק זהב ורק הכל הפוך ממה שהבנתי ובסוף לקח יעקב ורחל מטבע זכרון מזהב בהם יעקב ורחל עפים בשמים.

מטבע יעקב ורחל, התשס"ג 2003 עיצוב אשר קלדרון
החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה