יום שבת, 7 בינואר 2023

הדב הלבן סיפור אמיתי על קלף מנצח מפעם

 פעם היו קלפי משחק עם בעלי חיים, ארצות ודברים אחרים. פעם זה אומר מבחינתי לפני כחמישים וחמש שנה לערך פלוס מינוס. ככה גם נולד הביטוי חמסה חמסה. זה היה ברחוב עמוס פינת חגי. ברור שבתל אביב ואפילו בצפון הישן. אני זוכר את האווירה והסביבה ואת הילד שקרא לי מאותו יום "הדב הלבן" עם סתלבט וחיוך מנצח. גם את אבא שלו אני זוכר וגם את מבנה גופם והליכתם המיוחדת וגם את העיניים והפנים ולא זוכר את הפעם האחרונה שראיתיו ונשארו לי עוד דברים בראש ממנו. גם את הדיבור שלו אני כאילו שומע ברקע ויש מצב שהיו ממוצא פרסי, אבל לא חותם על זה כי פרסים ועיראקים זה מלחמה ולא רק בגבולות ולא רק באוכל ותדעו שלעניות דעתי האישית בלבד, האוכל הפרסי מעודן יותר אולם הציונות אצל יהדות בבל בעיראק הייתה חזקה יותר. אישית התחברתי הרבה יותר למשה לוי והחצי מאשר לשאול מופז והפוליטיקה בסוף.

אלבומי העולם המופלא אצל דוד בן עמי אנדרס מכירות פומביות

חזרנו לשכונה של אז ונדמה לי שהירח עוד לא נכבש עם הצעד הקטן של ניל ארמסטרונג והיו כל מיני סדרות של קלפים וחלקם הגיעו עם אלבומים להדבקה ואחרים לא. קלפים ואלבומים היו כבר בתקופת המנדט אבל אנחנו לא שם. בטוח שיש אספנות בתחום הזה, אבל אני לא באמת מכיר את זה לעומק, ולאחרונה אני רואה מכירות פומביות עם אלבומים כאלה שמשיגים מחירים יפים ואם אנחנו כמו אמריקה, אז יום יבוא ונגלה קלף מנצח עם הרבה כסף ובלי בייסבול בכלל.
אצל מיקי ודני חיימוביץ' בבית ברחוב ירמיהו 52, איפה שהיה ועודנו העוף בגריל של איציק פליגלמן ז"ל, היו הרבה קלפים משום שאבא שלהם יצחק חתך אותם בגיליוטינה מגליונות שלמים בבית המלאכה שלו ברחוב המשביר 22. היו קלפים רגילים שחזרו על עצמם וכאלה שהיו נדירים ולא ראית אותם. ברור לי שזה לא מקרי וכל שוק חייב להיות מנוהל בדרך כלשהי. יצירת מחסור וגם ביקוש, זה כלל גדול בתורת כל שוק ולא רק שוק ההון. גם אלוקינו שבשמיים צריך עזרה בניהול שווקים על פני האדמה. את הכרטיסים קנו בחבילות בקיוסק וגם בחנויות שונות כמו כלי כתיבה ומתנות. בכל חבילת כרטיסים היה מספר יחידות מצומצם ואולי גם מסטיק.
י. חיימוביץ אריזות לקונפקציה
רחוב המשביר 22 תל אביב

כאמור ידענו כמה סדרות במשך השנים והעולם המופלא היה אולי האחרון שבהם ונדמה לי שאני מדבר על משהו מוקדם יותר. ככה נדמה לי ואני לא סגור על זה ויש לי תחושה שבקרוב אדע יותר בשל הפוסט הזה. הכרטיס של הדב הלבן היה ככל הנראה נדיר יחסית ולי הוא חסר באוסף. היה סחר חליפין בקלפים האלה וגם כסף אמיתי בצורת מטבעות וגם בשווה כסף וזה היה אחד השיעורים הראשונים בכלכלה חופשית של ילדים ולא ידענו שמלחמת ששת הימים בפתח והיא כבר תעשה כל מיני דברים גם בכלכלה וגם בחיים עצמם.

דב צפוני הדב הלבן העולם המופלא. 
מתוך מכירה פומבית של רימון בידספיריט נוסטלגיה אוספי ילדות. 
מכירה מספר 14 פריט 227

43 ערשו של מלך הארקטיק

רציתי את הדב הלבן הנדיר וקשה היה להשיגו אצלנו בשכונה. יום אחד זה הגיע ולילד אחד היה דב לבן כפול ועשינו עסקה כלשהי והייתי מאושר כי עכשיו יש לי את הדב הלבן. כמה דקות אחרי אותה עסקה ראיתי שהילד צוחק ואפילו מתפוצץ מצחוק. התברר שעל הקלף עם הדב הלבן היה קשקוש כלשהו בעט שבעצם פוסל את הקלף בעיניים של כאלה שפוסלים בשל מום או פגם כלשהו. גם בול עם קשקוש או קשקש חסר זה פגם.
מאז הילד הזה היה קורא לי הדב הלבן בשכונה. תזכרו חברים שדב לבן עדיף על פיל לבן.
הרשומה הזו נכתבה לפני כמה שנים, אולי משום שראיתי ברשת קלפים כאלה במכירות פומביות. לא הייתי שבע רצון מהתוצאה ולא פרסמתי. חזרתי אליה פעמיים עם שינויים קלים ולא פרסמתי ומכמה סיבות ושכחתי. לפני מספר ימים הלכתי עם בני ונכדי ברחוב ירמיהו בואכה קו 4 ולפתע מולנו הילד מפעם עם הקלף של הדב הלבן. עצרתי אותו ושאלתיו זוכר את הדב הלבן? הוא לא זכר מאומה. לא אותי ולא את הקלף וזה כנראה המקור ללא דובים ולא קלפים, אבל בכל זאת משהו בכללי נותר לו כי הוא נשאר פה ועובד בשכונה ובסביבה שאותה לא עזב מעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה