יום חמישי, 29 באוגוסט 2013

כשמשה כהן ורם גופנא נפגשו בבן יהודה 42

על הספסל עם משה ורם בבן יהודה שטראסה

הייתה לי תחושה שהם יפגשו, גם אם בהתחלה לשניהם זה לא היה נראה רעיון כזה מוצלח.
גם אני  לעיתים מבטל ככה דברים ובהמשך חוזר בי ומבין שבכל זאת דברים כנראה לא קורים ככה סתם מעצמם. כנראה שהנביא עמוס צדק לגבי אי הסתמיות במיפגש בין שנים. (היפגשו ) שנים יחדיו בלתי אם נועדו. רוב המיפגשים אינם לשם שמים, ובדרך כלל ישנה סיבה, גם היא די איזוטרית כמו במקרה שלנו. 

כהן יש רק אחד ?
משה כהן נולד ב 1925 בתל אביב ושלוש שנים יותר מאוחר נולד רם קפלן. שניהם גדלו ממש באותה שכונה הקרויה תל נורדוי. נדמה לי שלא היה ביניהם שום קשר למעלה משישים וחמש שנה. כנראה שהפעם האחרונה בה היו באותו מקום היה בזמן שליוו את אורי קפלן ז"ל אחיו של רם למנוחת עולם בנחלת יצחק. אורי נהרג במלחמת העצמאות

גן לונדון עם אורי קפלן ז"ל ( אחיו הבוגר של רם) מצד ימין ומשה כהן יבדל"א מצד שמאל 

זה שאנשים נולדו וגדלו באותה שכונה לא אומר כמעט כולם לגבי ההמשך, ובכל זאת זה פרט חשוב לעניין שלנו. שניהם גם כהנים וזה כבר פרט הרבה פחות חשוב, אבל טוב לדעת שכל קפלן הוא כהן. גם גופנא שזה שם מתחדש לקפלן והמשמר את שמה של עיר כוהנים מצפון לירושלים. כהן זה שם מאד מקובל ואפילו רגיל במקומותינו וגופנא תמיד מעורר גלים עם "סליחה" והטיית האוזן וניסיון נוסף להבנת הנשמע. כמה משה כהן אתם מכירים?  אני מכיר לפחות שלושה אבל אבי כהן זה גם חזק מאד. אלי כהן גם.

גם  אני כמעט על הגבול של השכונה
היום  גם אני  עובד בצמוד לאותה שכונה היסטורית תל נורדאו, וככה הכרתי את משה כהן שנשאר להתגורר באותה כתובת בה נולד.  פעם זה היה בית קטן והיום כמה קומות ובהמשך יש סיכוי שיהיה גבוה יותר.  משה הגיע אלי בעניין מטבעות שרצה למכור ואחרי כמה דקות שכחתי מעניין המטבעות וכל השאר זה היסטוריה.   

רם גופנא ומשה כהן ראש בראש ברחוב בן יהודה 42

משה כהן גר ממש קרוב לחנות המטבעות שלי. אני בבן יהודה 18א' ומשה בבן יהודה שטראסה מספר 42. את הבניין שבו גר אני מכיר יופי, כי שם שוכנת החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ  ומקודם החברה הממשלתית. לא תמיד הם ישבו שם אבל גם קודם ברחוב מנדלי הם היו בתחומי השכונה ההיסטורית. במשך השנים הייתי שם כמה אלפי  פעמים, כי גם סתם ככה להגיד שלום זה  נחשב. את משה כהן לא הכרתי אפילו אם ראיתיו. מבחינתי הוא לא היה שם וככה גם אני מצידו. יש המון אנשים בעולם שהם בבחינת לא פה ולא שם וזה אפילו לא איכפת לאיש. אם קצת מתחילים לגרד מגלים שכל אחד בעולם הוא משהו עם תפקיד ואפילו יעוד. יש כאלה שהם אפילו תיקון של מישהו אחר (ראה מקרה דנקנר ואיפרגן), אבל חברים בוא נרד מזה,  כי זה מתכון להידרדרות בכל המובנים. וככה נראה הבית באתר הוירטואלי של vtlv 

בן יהודה 42 צילם אמנון יצחקי אתר VTLV

סטפס, אופנועים, מים ופרדי דורה
היום אני יודע על משה כהן את המעט שסיפר לי ואפילו הדגים בפני ריקוד סטפס, דיבור בגרמנית עם מבטא פסאודו ברלינאי ורכיבה על אופנוע היודע את הדרך באופן עצמוני. כן משה כהן בגילו רוכב על אופנוע אמיתי הלוקח אותו לכל מקום מבלי צורך לעשות דבר. חוץ מזה הוא אוכל מסודר בבית ושותה רק מים. את כל זה, לא אני אומר!  זה משה אומר שהרבה שנים עסק בתחום האופנועים. חוץ מזה אחותו תקווה נישאה בזמנו לפרדי דורה הזמר והבדרן והנה עוד פרט בפסיפס הבלתי גמיר. 

רם ומשה נוברים בעבר


רושם ומבוע  
לעיתים  כתובת של אדם גורמת לאנשים לגלות ענין. אם אתה בקטע של עיסקאות נדל"ן זה ברור אבל במקרה שלנו יש ענין שונה לחלוטין. אנחנו בקטע של ההיסטוריה של המגרש , הבית  והאנשים שהקימו אותו, אי שם לפני פחות ממאה שנה. רם גופנא מנסה למלא פזל שכונתי תיעודי, של סביבת חיים די מוגדרת. אם תרצו ליצור פה תמונה של חוקר ונחקר אז בסדר אבל הכל ברוח טובה ובנעימות כי שיחזור העבר דורש גם הוא מיומנות מסוג מסוים. אין פה חוקר טוב וחוקר רע. במקרה שלנו הכל טוב וחייבים גם קצת שכל ואוזן טובה. לחץ פיזי  זה דבר מטופש ויש היום שיטות וזריקות העושות  נהדר את המלאכה. אצלנו מסד הנתונים נבנה ממקורות גלויים לכל. ארכיון העיריה, עיתונים ומקורות גלויים ואפילו מידע אנושי  מציבור התושבים. יש פה תצפיתן או רושם מסודר  המתעד מול מה שקרוי מבוע. הרושם הוא רם והמבוע הוא משה. סתם שאלה שקפצה לי לראש משום מה. מי היה החוקר או החוקרים של אלי כהן הי"ד? ומי היה המפעיל שלו? בטוח שיש לאלי כהן פרק תל אביבי עלום וגם זה יפורסם ביום מן הימים. יש למרגל שלנו בדמשק שתי מדליות ובכל המתכות. גם מדליה פרטית שהונפקה ראשונה לפני הרבה שנים וגם מדליה ממלכתית בשנת 2001 

איסוף וריכוז מידע אודות העיר ללא הפסקה
תל אביב כעיר העברית הראשונה זוכה בעידן האינטרנט לתיעוד עברה באופן גורף ובלי הפסקה. יש ברשת לפחות שני אתרים המנסים למפות ולתעד כל פיסת מידע אודותיה.  שני האתרים הם אנציקלופדיות הצוברות מידע מדי יום. אומרים שיש אפילו תחרות ביניהם ואפילו יותר מזה.  אין בזה שום פרנסה בשלב הזה. לא בטוח שגם יהיה בעתיד אבל אין לדעת. במקום שיש תחרות יש סיכוי. עסק ללא תחרות דינו כמו בטר פלייס.
פרופסור רם גופנא ממשיך את ספרו על שכונת תל נורדוי בדרך של מאמרים קצרים על מקומות ואנשים בעבר השכונה ובכלל. האתר תל אביב 100. האנציקלופדיה העירונית משמש כאכסניה לרם ולעוד רבים וטובים. אם חשבתם שזה משהו עירוני ונתמך המדינה אז טעות בידכם. ועוד על האתר 

שכונת תל נורדוי הולכת ומתרחבת באופן וירטואלי בקשרים האינסופיים של מקימיה. הילדים והצאצאים שלהם מפוזרים בכל העולם. אב קדמון זה לא תיאוריה סתמית. 
במקרה הזה אני המתווך והמפגיש בין רם למשה והעמלה עדין לא סוכמה, אבל ברור ששכר מצווה, מגולם בהנאה שאין לה מחיר במרשרשין. אם תרצו אני המשת"פ או המלשן כי בלי אלה אין מודיעין יעיל  ובזמן אמת.

משפחת כהן בבית בבן יהודה 42 ‎.‎

למה לחפור בעבר ולא לרוץ למיליון?
יש כאלה המתקשים להבין למה לחפור ולדוש בעבר, כשאנו פה בהווה ופנינו לעתיד. לא חייבים בחיים להסביר כל דבר. מי שמבין ואוהב בסדר ומי שלא, אז לא נורא. יש רוב מנצח לצופי הפח הגדול והמרוץ לטריליון. גם אני מבין קטן בלמה להגיע למאדים, ובהמשך לנוגה וצדק. כל עוד איש לא מחייב אותי בעלות המלאה, אני בעד כל דבר שהוא לא מלחמה ובעד סקס בטוח ולא נסוג, אבל אני ממש לא בטוח במשפט האחרון. 

אם תהיתם מה יצא מאותה פגישה בין רם למשה חכו קצת ובסוף תקראו מאמר נחמד על הבית של משפחת כהן ברחוב בן יהודה 42 ואיך זה משתלב במארג של שכונת תל נורדוי ההיסטורית. ככה נכתבת עוד פיסה היסטורית' בתצריף הבלתי גמיר של העיר העברית הראשונה ואנשיה. תזכרו שכולנו מהווים חלק בסיפור כלשהו.  





תגובה 1: