יום ראשון, 11 באוגוסט 2013

המדען על שטר הכסף ונגיף הפוליו

August 11, 2013 at 12:31pm


מחסנים את ילדי ישראל כנגד נגיף הפוליו בשל חשש מהתפרצות המחלה. לי זה מזכיר כסף מפעם. כל אחד וההקשרים שלו. הכסף הראשון שהכרתי היה הכסף שנולד וראה אור יחד איתי בשנת 1958. הכסף הזה היה יפה לדעת רבים והציג דמויות מישראל. היו שם החיילת, הדייג, הבנאי, המדען, והחלוצים שהם העלם והעלמה. היום אזכיר בקטנה את השטר של המדען משום שתמיד חשבתי שיש לזה קשר למחלת הפוליו וליונה סלק המדען . כל הזכויות לטעות הן שלי במקור. 

BEN-AMI ENDRES AUCTIONS דוד בן עמי אנדרס מכירות פומביות

מבחינתי סדרת הדמויות כלומר הסדרה השנייה היא הסדרה הכי אהובה וכנראה שזה קשור לילדות ולעבר. הסדרה הוכנסה למחזור בהדרגה בשנים 1959-1960. האחים שמיר ויעקב צים הם המעצבים

כילד אני זוכר את אבא שלנו שמואל ז''ל סופר  את הפדיון היומי של המונית. היו הרבה שטרות כחולים של הדייג, ירוקים של החיילת  וגם חומים של הפועל ובקושי היו שטרות אדומים של המדען ובטח מעטים של אותם קיבוצניקים הבחור והבחורה. כסף קטן תמיד נשאר במונית  בקופסת הפח העגולה שקודם הכילה כנראה סוכריות. כילד הכסף הקטן היה הרבה יותר שימושי  כמו 10 אגורות לארטיק קרח.

Magazine photo by Yousuf Karsh, 1956 יונה סלק

אין לי מושג למה תמיד חיברתי את דמותו של יונה סלק היהודי האמריקאי לשטר הכסף הזה אבל מבחינתי זה היה הדבר הכי ברור שממש לא דורש הוכחה. יש המון דברים בטוחים שבסוף הם ממש לא בטוחים בעיקר בנושאי כסף ואספנות. ההיגיון אומר שלירה שווה יותר מחצי לירה , אבל בעולם האספנות הדבר ממש הפוך ואפילו יש לזה הסבר אבל לא היום בבקשה.  



 יגאל ארקין  בולש אחרי דמויות על הכסף
אם חשבתם שבאתי לספר לכם על הטעות האישית שלי בזיהוי דמותו של המדען על שטר הכסף אז כדאי שתדעו שיש פה סיפור די מענין ואולי אתם תוכלו לעזור. בשנים האחרונות אנו עדים לניסיונות חוזרים ונשנים לזהות את הדמויות האמיתיות העומדות מאחורי כל השטרות של אותה סדרה. יגאל ארקין כתב על זה יותר מפעם אחת. אפילו בקטלוג הרשמי של בנק ישראל הוא מציין נואשות שהמצולם בשטר הוא בבחינת אלמוני. הוא ממש חקר את הנושא ולא הרפה מהענין וגם מבחינתו יש פה סיפור די בלשי.  

סלק ובן גוריון 1959


אולי זה רודי ויסנשטיין הצלם?
 קראתי ממש לאחרונה שרודי ויסנשטיין הצלם המיתולוגי הוא האיש לטענת מקורביו. יגאל ארקין לא מקבל זאת ועדיין הדבר דורש הוכחה ונראה שהתעלומה לא נפתרה.  אני מבין את יגאל ארקין המתעד החצי רישמי של הנומיסמטיקה הישראלית המודרנית.  בעבר אני זוכר שלושה מקרים לפחות שאמהות ונשים שונות טענו שהבת שלהם היא היא אותה חיילת מהשטר של החצי לירה. אם ככה מבחינתי יונה  אדוארד סאלק הכי מתאים ומכל הבחינות אפילו אם זה לא נכון.

2 תגובות:

  1. טסט תגובה...
    קובי האם קיבלת למייל שלך?

    השבמחק
  2. בשיחה שקיימתי עם יעקב צים הגרפיקאי שעבד עם האחים שמיר על סדרת השטרות של 1958 הוא חזר על השם של רודי ויסנשטיין הצלם כמי שהוא זוכר שימש מודל לדמות המדען שעל השטר. תודה ליעקב צים ושנה בריאה טובה ופוריה לכולם

    השבמחק