יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

ואלטר צאדק צלם - כל הזכויות שמורות

בית חנה משק הפועלות ו. צדק

תמונה אחת לעיתים מביאה אותך לחפש ולדעת מי האיש שעומד מאחוריה. התמונה שחור לבן ומצבה לא משהו. אז אחרי שמחפשים בסוף מגיעים לאיזה הוסטל  וככה גם קרה לי עם התמונה המצורפת. תמונה שחור לבן של משק הפועלות בית חנה  ומאחוריה החותמת ו. צדק כל הזכויות שמורות. לא שמעתי ולא ידעתי דבר על האיש הזה. בסופו של דבר התברר לי שהיו פה בשכונה שלנו אנשים טובים שלא הכרתי.

בתיה כרמיאל האוצרת ומי שמכירה ויודעת המון על המון דברים ישר מיקדה אותי לגבי הצלם המיוחד הזה. אז הבנתי שהאיש הזה ראוי למעקב קצר ואכן לא התאכזבתי. הערך בויקיפדיה בעברית ובגרמנית נתן לי מידע בסדר והקישור עם תמונת האיש ולטר צדק מובא לפניכם 

גיא רז - צלמי הארץ מראשית ימי הצילום ועד היום
ידעתי שיש מצב שמישהו כבר כתב עליו וכנראה יהיה שם מידע נוסף ואולי אפילו לא תואם ויקיפדיה. גיא רז כתב ספר נהדר בשם צלמי הארץ מראשית הצילום ועד היום. מפה-מיפוי והוצאה לאור והוצאת הקיבוץ המאוחד 2003. וככה כתוב שם בעמוד 85 צילום מודרניסטי בשירות בניין הארץ, 1933-1948/ואלטר צאדק (Walter Zadek).

ואלטר צאדק  1900-1992
יליד ברלין , גדל במשפחה אתיאיסטית בעלת נטיות סוציאל-דמוקרטיות. גרשום שלום היה חברו לספסל הלימודים בתיכון.  למד כלכלה ומסחר בספרים.
עם עליית הנאצים לשלטון נעצר, אך הצליח לברוח להולנד. בעזרת אחותו שגרה בארץ ישראל הצליח להשיג אשרת כניסה ועלה ב 1933.

ללא הכשרה פורמלית בצילום החל צאדק לצלם - כנראה מחוסר ידיעת השפה העברית. בשנים 1934- 1948 פעל כצלם עיתונות עצמאי והשתמש במצלמת לייקה. בגלל תאונת רכיבה ישנה בגרמניה השתמש צאדק כצלם כמעט רק בידו השמאלית. הוא התגורר ברחוב בן יהודה 28 בתל אביב ופתח שם חנות למכירת ספרים עתיקים בשם לוגוס שבה התקיימו גם תערוכות צילום.

צאדק הפסיק לצלם ב-1948 ועבר להתגורר בחולון. הוא המשיך לנהל את לוגוס עד 1973 ונפטר ב-1992. כ-8000 מתשלילי תצלומיו נמצאים באוסף פרטי. תצלומיו של ואלטר צאדק מתאפיינים בקומפוזיציות נקיות, משחקי אור וצל ובימוי ברוח "הצילום החדש", שרווח אצל צלמי הקרנות בשנות השלושים והארבעים בארץ ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה