יום שישי, 27 בספטמבר 2013

הציבור מתבקש להיזהר ולהזדיין מראש

יום ‏25 ספטמבר 2013‏ בשעה ‏20:32‏
"כל הנזהר מראש הריהו מזדיין מראש" פורסם במגזין של קובי לידרמן משולחנו של שולחני ב MySay

עברית קשה שפה. השפה העברית נהדרת. אליעזר בן יהודה ממש לא לבד. התנ"ך מלך.
אילנה שמש - (שם בדוי) , אספנית מיוחדת במינה. רזה מאד ואוכלת במשורה. למה כל האילנות רזות? יש לה הרבה פריטים מיוחדים ומקוריים כולם. למי שיש משפחה ותיקה בפלשתינה א"י, אזי מובטח לו מצאי ושפע אינסופי שלמסמכי עבר. עיון בהם, מהווה חוויה מזמן אחר עם עברית של פעם. לא תמיד מה שכתוב הוא הנכון והמחייב, אולם זה בהחלט סוג של מבט חטוף על השפה של פעם. מסמכים המתורגמים משפה אחרת יוצרים חגיגה. זוהי רק דוגמא.

שירות ההתגוננות בפני התקפות אויר פלשתינה (א"י). 
עצה לקהל כל הנזהר מראש הריהו מזדיין מראש


הרומן שלי עם שושנה בהט ז"ל המזכירה המדעית
הרומן שלי עם העברית החל מהיום שנולדתי. הגעתי איתה ליחסים סבירים וממש לא פולשניים. נראה שהייתי צופה בלבד ולא ממש פעיל אמיתי. מעולם לא ריגשתי אותה באמת למרות שניסיתי  פעם אחת לפחות. זה היה כשפניתי לאקדמיה ללשון העברית, בהצעה למילה עברית למונח נומיסמטיקה. הצעתי הייתה 'מטבענות'. הגב' שושנה בהט לבית ברגשטיין ז"ל (1921 - 1994) מזכירה מדעית באקדמיה, השיבה לי בנימוס רב, שהצעתי אינה נסמכת היטב, ולכן מבחינת הועדה היא נדחית. אין לי כרגע את נוסח המכתב במדויק, אולם זוהי רוח הדברים. במילים אחרות תשובה שלילית. אם תרצו אז בשפה של החברה הם שלחו אותי לחפש את החברים שלי בסיבוב. אפילו אולי ללכת להזדיין בחומר נוסף ולא לזיין להם את השכל. וסליחה על הבוטות. תחשבו על המילה הצה"לית 'ציודים'. זה היה יכול להיות נהדר אם החברה היו קוראים לזה 'זיונים'. אולי מזדיין בתחת זה בכלל משהו אחר?

כל הנזהר מראש הריהו מזדיין מראש - פרסומת לכובעון? ממש לא!
אילנה שמש - (שם בדוי) הביאה לי תעודה/פנקס הנחיות ממלחמת העולם השניה. מצב התעודה חדש לחלוטין ויש לה מספר דפים. מצורפת סריקה חלקית של התעודה בראש הפתק.   ותודה לאליעזר מורב הסורק (הסקנריסט)  הכי טוב בארץ. הקפנו את הכותרת המיוחדת להדגשה ולא נגענו בכלום. אחלה נוסח לדעתי. כתב כבר דב"א, ''זיונים זה לא הכל'.
זוהי תעודה המיועדת לאזרחים בעורף והמדריכה אותם בהתגוננות אזרחית מפני התקפות אויר. היום היינו קוראים לזה פיקוד העורף ופעם אפילו הג"א. מאד חשוב לדעת להתגונן.
ועוד יותר חשוב לדעת להזדיין מראש. מה דעתכם לגבי הפצצה הפרסית? האם הגיעה העת להזדיין מראש או אולי לתת בראש? כמה זמן מומלץ להזדיין בסבלנות? האומנם יש שינוי או שביבי שוב צודק?
מי שלא הבין, יבוא אצלי וביחד נזדיין מראש. בכל אופן אני לא מזדיין מראש במסכת אב"כ ויש גם חדש מהאקדמיה בענין נומיסמטיקה. ותודה

תגובה 1: