יום שני, 24 במרץ 2014

איך סמל נולד

עשרים שנה ויותר חלפו עברו  וזה בהחלט זמן סביר לספר לכל העולם ,אחותו ונכדיו , איך נולד סמל בית ספר אפק שבגבעת הסלעים בראש העין.

סמל בית ספר אפק גבעת הסלעים ראש העין עיצוב נגה אלבלק 1993

נדמה לי שאני מאד גאה בסמל הזה שהייתי אביו מולידו הראשי  ובעזרת נגה אלבלק גיסתי המעצבת הגענו לתוצאה הסופית שאומצה בחום על ידי הנהלת בית הספר ומועצת התלמידים. (איזו צניעות...) זהו שילוב מקורי ומיוחד בין ממצא ארכיאולוגי  מקומי  מהשכונה שלנו  לסמל בהווה, המחבר ישן וחדש במספר תחומים. בלי אלף בית והיכולת להשתמש בו , כדאי לזכור שהיינו כולנו עוד על העצים או לידם.
יש מצב שאולי פיספסנו חיים פשוטים, כי ידוע לכל שאם אין שכל אין דאגות. עם הזמן התהדק הקשר העיוני של בית הספר עם האתר הארכיאולוגי שבראש הגבעה והשכונה.
מבחינתי האישית האתר הארכיאולוגי מעל הבית  והמימצא שבו, יחד עם סמל בית הספר אפק הם הדברים שהכי מחברים אותי למקום. 
ב - ינואר 1993  מאד שמחנו כולנו לקבל את הדבר הבא

מכתב נייר ממנהלת בית הספר הממלכתי  אפק  בראש העין 
לכבוד משפחת לידרמן רחוב הדרור 17 ראש העין 
שלום רב
אנו שמחים להודיעכם שהסמל אותו הגשתם נבחר כסמל בית ספרנו.  
אנו מודים לכם על מעורבותכם ותרומתכם.
בתקוה להמשך שיתוף פעולה. 
בכבוד רב  
מועצת התלמידים  המורה אילנה שרון
ומנהלת ביה"ס סגל אריאלה


הציבור מתבקש  להציע  ולבחור סמל  לבית ספר חדש בשכונה
בשורות הבאות אנסה בתימצות לספר את סיפור הסמל  כפי שנולד ונרקם לפני כעשרים שנה לערך. בזמן שהגשתי את הסמל לבית הספר החדש, צרפתי  מספר דפים מודפסים עם הסברים על המימצא הארכיאולוגי מכמה היבטים. קראתי לזה למשמעות סמל בית-ספר "אפק". היו שם 3 דפים עם הסברים על הרקע הכללי, תאור הכתובת, הממצא הארכיאולוגי באתר העתיקות עזבת צ'רטה, וסיכום עם נימה אישית.

החומר שנכתב על ידי מצוי באתר בית הספר ואין טעם לתמללו שוב ולכן היום הקישורים והויקיפדיה עושים לנו חיים קלים, ובכל זאת אנסה מחדש ובקצרה לתמצת את הסמל והדרך אליו מנקודת מבטי. אני מודה שאז זה היה מאד מרגש וממלא גאווה, וגם מיקריות היא דבר מהפנט וממכר.  הבאתי פה את דפי ההסבר שלי בצילום. 

בשנת 1993 קיבלתי מכתב מפרופסור ישראל פינקלשטיין חופר האתר בעניין אימוץ האוסטרקון של עזבת צרטה על ידי בית הספר. 

בית חדש על הגבעה
כשפנו מבית הספר בקריאה לציבור התלמידים ולהורים, למצוא ולעצב סמל לבית הספר החדש, שזה רק נפתח, הבנתי שהמרחב האזורי שלנו הוא מרחב הפעולה והמצאי שממנו תגיע הישועה לסמל.
גרנו למעלה משנה בבית החדש בגבעת הסלעים בראש העין. זוג  צעיר אופטימי פלוס,  עם שני ילדים ובלי כלב עדיין. ניר בננו הבכור עלה בהצלחה לכיתה ב' וגילי המהנדסת לכיתה א' . אנחנו ההורים מנסים להסתגל למרחב המקומי אליו הגענו מהרצליה אה.
אמא שלי אמרה שרק אנשים לא ממש יציבים עוברים מהרצליה למקום לא ברור, "רק השם הרצליה זה מספיק". האמת שאני לא מכיר אנשים שעברו מהרצליה אה לראש העין מהזמנים שלנו אבל זהו שוב נתון ללא שום משמעות. ואז לפתע זה קרה בלי שום סימני התרעה מקדימים.  

פתאומית הבנתי איפה אנחנו גרים  
פתאום אחרי למעלה מיותר משנה שאנו גרים בשכונה קלטתי כאילו משמים ובעזרת מפה פשוטה שאנו גרים למרגלות אתר ארכיאולוגי מענין ובו מימצא חשוב המתחבר הכי טוב בעולם לסמל בית ספר. האוסטרקון של עזבת צ'רטה הוא ההשראה הכי טובה בעולם לבית ספר ולסמל המשלב אותיות אלף בית שממש הומצא פה במרחב הכנעני ישראלי פיניקי, ואל תתחילו איתי פוליטיקה מסובכת.  גם אני סבור שאנחנו בני המקום הזה והמצאנו את הדבר הכי חשוב במרחב התרבותי והוא האלף בית. וקצת על המקום ובליווי תמונות

גם לפני יותר משלושת אלפיים שנה גרו שם אנשים וכתבו משהו
הדבר המוזר יותר שעד לאותה  הצעה לסמל לא קישרתי את מקום מגורי לאתר הארכיאולוגי עצמו בראש הגבעה, למרות שבעבר למדתי עליו ואפילו ערכתי בו סיור לימודי עם פרופסור משה כוכבי ז"ל. מסתבר שהפנמה והטמעה היו בבחינת נכשל עבורי. אז קרה משהו ובום  טראח , הבנתי שאנו כלומר המשפחה הדי חדשה יושבים וגרים באותו מקום, בו היו לפני כמה אלפי שנים אנשים שכתבו וניסו לכתוב ולתרגל כתיבת אלף בית ממש כמו אותם ילדים המגיעים כעת, לבית ספר אפק ללמוד קרוא וכתוב. האם זו אצבע אלוקים?

נגה אלבלק המעצבת הכי נקיה 
כשהבנתי שאותו האוסטרקון כלומר שבר החרס העתיק ועליו חרוטות אותיות האלף בית העתיק יהיה כוכב הסמל שלנו, ביקשתי מגיסתי היקרה נגה אלבלק, אחותה של מינה וגם  תושבת השכונה שלנו בגבעת הסלעים לסדר את הסמל קצת מחדש ועם מעט שינוים. נגה אלבלק מעצבת גרפית עם סגנון צעיר, נקי ופשוט ואני מת על העבודות שלה הכי ביקום. חוץ מזה הבית שלה הכי נקי בעולם והיא היחידה במזרח התיכון שסוכני שואב האבק קירבי אמרו לה נחרצות, שהיא לא זקוקה לשום שואב אבק. זו עובדה ולא בדיחה חברים.

אימת החלל הריק וגם הצעה למתיחת פנים אחרי 20 שנה
בעבודה על סמל בית הספר המקורי והראשוני 1991 ,לא היה אז מקום רב לדימיון ובעצם הרוב היה די מוכתב ואפילו המנהלת דאז גב אריאלה סגל ,ביקשה תוספות שלדעתי הפכו אותו לעמוס מידי בפרטים. יש הקוראים לזה עדר סוסים ואני מעדיף את המושג אימת החלל הריק  וגם ליוונים הקדמונים היה פחד שכזה Horor vqaui  ,או אם תירצו ניתן גם להגיד טעם לא מעודן. 
כעת  נראה לי שהגיע  הזמן לעשות לסמל מתיחה  מודרנית ומעט מעודכנת. מתיחות ושיפורי מיקצים  הינם דבר מקובל בעולם העיצוב שתמיד ממציא עצמו מחדש. נגה עיצבה 4 סמלים טיפלה מחודשים וצעירים ואולי מישהו בבית הספר יחליט לעשות שינוי כלשהו. מה דעתכם?

הצעה לחידוש סמל בית ספר אפק 2014 עיצוב נגה אלבלק




רישום האוסטרקון מעזבת צרטה ראש העין 1200 - 1100 לפנה"ס


שביל אבן העזר ראש העין

האוסטרקון המקורי מעזבת צרטה במוזיאון ישראל ירושלים


למשמעות סמל בית ספר אפק



בית ספר אפק גבעת הסלעים ראש העין 2014







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה