יום חמישי, 6 במרץ 2014

נמכר אוסף קגן ואפילו ממש בזול!!!

March 4, 2014 at 12:53pm


אתמול דיברנו על אוסף קגן וככה נזכרתי גם באוסף וגם בכתבה שלי מפעם על המכירה הקרבה. אם רוצים ללמוד איך לא מוכרים אוסף נדיר אז זה המקרה הכי טוב שאני מכיר. 

כל אוסף מגיע יומו. בדיוק כמו כל הכלבים. בסוף אוספים מתפזרים, נתרמים , נמכרים ואין אוסף ומה שנשאר זה הזכרון ואולי הספר והתיעוד. גם אוסף קגן ימכר בעזרת השם והקונה הרציני במכה אחת ובלי החזרות וטענות. חברת סותביס בניו יורק מציעה את אוסף קגן למכירה במסגרת מכירת יודאיקה חשובה ב19 בדצמבר 2012 וקוראי MySay הם הראשונים לקרוא על כך בעברית.

אוספים, אוספים, אוספים ובסוף מה קורה? מוכרים , נותנים , תורמים ואפילו זורקים
ארנולד קגן איש עסקים , מוציא לאור ונדבן אסף מטבעות , מדליות ושטרות של פלשתינה וישראל
ב 19 בדצמבר בניו יורק מוכרים את אוסף קגן ובמכה אחת. תכינו כסף זו הזדמנות


חבילה שמספרה 760620535 הגיעה משד' יורק 1334 ניו יורק לבן יהודה 18 תל אביב ישראל
ביום ראשון ה 2 לחודש דצמבר קיבלתי את קטלוג המכירה עם שליח אישי של DHL אקספרס מ -SOTHEBY'S INC וזה סימן שמישהו בניו יורק חושב שאני מועמד לקנות או שאולי אני מכיר מישהו כזה. בהחלט מחמאה ואני מודה להם מאד למרות ששום דבר לא יכול לצאת לפועל חוץ מהסיי הזה. האמת שתאריך המכירה הוא יום הולדתה של אמנו המנוחה גניה גולדה לידרמן לבית הלפרן שבטוח הייתה אומרת לי "תקנה , תקנה זה ממש בזול ואפילו ממש מציאה". פתאום במחשבה נוספת ואחרי ששוחחתי עם עמית קמרט האגרונום והאספן החינני , עלה ענין קבוצת הרכישה. אנחנו עוד נחזור לענין קבוצת הרכישה הוירטואלית. במחשבה רצינית ובלי צחוקים בבקשה הגעתי למסקנה שאוסף קגן ראוי להיות מוצג במוזיאון לאומי בישראל. חצי מיליון דולאר ואפילו מיליון פלוס זה כסף קטן לאוסף רציני.

מה זה אלמנך?
אלון מליס הגיאולוג, אוהד הפועל שרוף וכמובן אספן ובמיוחד זה שפותר לי המון סוגיות ובעיות , ומביא המון רעיונות והבזקים בהמון תחומים תירגם עבורכם במיוחד את שנאמר בקטלוג של חברת סותבי. ככה גם למדתי מילה חדשה בעזרת אלון מליס והיא אלמנך "אַלְמָנָךְ (או ספר שנה) הוא כרונולוגיה או לוח שנה עם תוספת מידע בתחומים שונים. האלמנך מתאר בדרך כלל את המתרחש בתחום מסוים בתקופה קצובה וערוך בטבלאות. האלמנך כולל מראי מקומות, קטעי פרשנות וניתוחים סטטיסטיים בתחום אותו הוא סוקר בהרחבה." [לקישור]מהיום ראוי שכולנו נכיר את אלמנך השנה שנולדנו.
תודה לאלון ושוב ד"ש לננסי ולילדים.
אוסף המטבעות והמדליות של קגן – מרמבה
נמכר לטובת קרן הרכישות של המוזיאון היהודי בניו-יורק המכירה תתקיים ב 2012–12–19
אוסף קגן ידוע בכל העולם כאוסף הנומיסמטי המודרני החשוב ביותר של ישראל. ארנולד ה. קגן שהיה איש עסקים, אספן, מוציא לאור ונדבן,הוא זה שיצר את האוסף הקרוי –אוסף קגן מרמבה. כה מיוחד הוא האוסף שהוא משמש כבסיס וסימוכין לכל מה שקשור לכסף הישראלי ולמדליות. במידת חשיבותו הכלל עולמית של האוסףאפשר לראות באזכורו באלמנך המטבעות העולמי (הוצאה שישית) כאחד האוספים הכי מפורסמים שנאספו ע"י אמריקאי לצד אוספים יוצאים מן הכלל כמו: בראנד, גארט, אליאסברג, נורווב והאנט. אוסף זה יוצא דופן לא רק בשלמותו (הוא כולל למעשה את כל ההנפקות במדינת ישראל עד1996), אלא גם במגוון הנדירים שהוא מכיל.

מאה פונטים פלשתינה צילום: סותביס ניו יורק 2012 אוסף קגן


1 מיל 1947 mil צילום: סותביס ניו יורק 2012 אוסף קגן


סט מטבעות מנדאט 1927 צילום: סותביס ניו יורק 2012 אוסף קגן

הפריטים הנדירים
הפריטים הנדירים כוללים בין השאר את הדברים הבאים:מטבע Proof מנדט - 1 מיל 1947 ( ידוע על קיומם של פחות מעשרה מטבעות מסוג זה). סט קישוט כפול משנת 1927 בקופסא מקורית (סט זה הוא אחד מחמישה עשר סטים קיימים). סט מושלם של שטרות מנדט הכולל את השטר היוצא דופן בנדירותו של 100 פונטים שפחות משישה נשארו.
החלק המודרני של אוסף המטבעות והמדליות, כולל לא רק את כל הסדרות הרגילות ומטבעות הזיכרון, האוסף כולל גם דוגמאות ו Specimens שחלקם ייחודי ונדיר ביותר. בעוד שאוספים רבים מתמקדים בתקופה מסוימת או בענף אחד כמו: שטרות, מטבעות רגילים או מדליות. אוסף קגן –מרמבה הוא כזה שמקיף את כל הסוגים ומספק תמונה נומיסמטית היסטורית ייחודית של אומה מודרנית הממקדת התייחסות כלל עולמית. זהו אוסף שמומחים עומדים משתאים ומודים שאוסף כזה הוא חד פעמי.

מבחר פריטים במכירה
תקופת המנדט: 1 מיל – 1927, קישוט – ייחודי סט מטבעות קישוט כפול – 1927 בקופסה המקורית, 34 סטים הונפקו ורק קצת פחות ממחציתם שרד. 100 פונטים משנת 1927, ידוע על 5 שטרות קיימים (שטר זה מהווה חלק מסט המונה כל 6שטרות הסדרה).
מדינת ישראל . מטבעות מחזור
25 פרוטה - SPECIMEN, - 8 מטבעות 250 פרוטות - – SPECIMEN2 מטבעות פרוטה SPECIMEN -- 2מטבעות 10 פרוטות – SPECIMEN הטבעת צד אחד 25 מילים - ניסיון הטבעה בפליז, הטבעת צד אחד 25 מילים – ניסיונות הטבעה, מגוון הטבעות ייחודי אגורה – 1960 , חמש דוגמאות שונות
מדינת ישראל – מטבעות זיכרון
אוסף מלא עד שנת 1996 הכולל: סט וייצמן זהב ,1962, חסר "מם"- ידוע רק על 10 סטים. מטבע "שלח את עמי" – ניסיון הטבעה יוניפייס, וניסיון הטבעה מעופרת . כל המטבעות יחודיים ונדירים ביותר.

מדינת ישראל – שטרות
אוסף מלא עד שנת 1996 הכולל: סט שטרות זמניים – אנגלו- פלסטיין 1948 סט SPECIMEN של אנגלו – פלסטיין באלבום מעות – 1948-1953 כולל את השטר עם חתימה הפוכה

ישראל – מדליות
מדליות רשמיות, הענקה וכו'. כמעט מושלם עד שנת1996 הכולל: 75 נסיונות הטבעה ודוגמאות.
2000 פריטים בקרוב. איכות הפריטים גבוהה. מצב רוב רובן של המטבעות, המדליות והשטרות כמצב MINT. שטר ה -100 פונטים הוא VERY FINE. רוב האוסף מסודר ב 133 לוחות שעוצבו במיוחד למטרות תצוגה. הלוחות שמורים ב 34 תיבות מעוצבות לשימור ומשלוח. בעוד שהאוסף כולו הוא עד לשנת 1996,חייבים לציין שמספר מדליות להענקה חסרים. כמו כן ישנם גם מספר פריטים כפולים,שרבים מהם נקנו לצרכי תצוגה של שני צדי הפריט. אוסף זה יימכר כאוסף וללא החזרות סימוכין:
 Sylvia Haffner Magnus,Israelws Money and Medals (4th. ed.)Boca Raton:A.H.Kagan, 1988500,000 – 300,000 $ הערכת שווי.
ושוב תודה לאלון מליס על תרומתו הצנועה בתרגום הטקסט המסובך לשפת אספני הפזורה בפלשתינה ארץ ישראל והסביבה.
לדעתי האוסף ימכר בסכום הכפול מסכום האומדן הראשוני. אפי שחק סבור שלא! לדעתו מה שאני אומר יצא הפוך. לכן אני טוען שמה שיקרה זה הפוך מלהפך כלומר מיליון דולאר לא יספיקו. מה עושים? מתערבים כי יש גם הימורים. התערבנו על קפה הפוך אצל מארק ובהמשך הוספנו גם מאפה. נחיה ונראה כי אפי אמר שבכל מקרה הקפה עליו. מנשה לא מוכן להתערב אבל מאד רוצה את האוסף לכן יזם את רעיון קבוצת הרכישה. בדיחה טובה ונראה מה יקרה בהמשך.

מתארגנת קבוצת רכישה
יש הצעה להקמת קבוצת רכישה ישראלית לקניית האוסף של קגן. מנשה פנירי הוא רואה חשבון וגם אספן וגם רואה שחורות באופן טבעי. התכנסה קבוצה די רצינית לרכישת האוסף והבאתו לארצנו הקדושה. הקבוצה ניפגשה בבית קפה עלמנת לדון בהליכים הנדרשים וגיוס הכסף הראשוני. היו הרבה דיבורים ושום דבר תכליתי לא קרה במיידי. כשהגיע חשבון הקפה והעוגיות לא נמצא הכסף לתשלום. מנשה פנירי הכריז שאם זה המצב אז אין שום קבוצת רכישה והחברים פוזרו לכל הרוחות.
תודה לאליעזר מורב על הסריקות והצילומים.
10/12/2012  אוסף קגן - Kagan Collection  וכעת המכירה הפומבית פורסם לראשונה ב MySay

מרץ 2014 . בסיכום לאחור אוסף קגן נמכר ממש בזול. המחיר 572,500 ירוק. אפי צדק. מי שקנה עשה עיסקה מעולה לדעת הכל. מנהלי המכירה לדעתי ביצעו חיסול ממוקד של האוסף אם לא למעלה בזה. קשה להאמין שיש כאלו הזדמנויות ואנחנו ממשיכים להתעסק בשטויות. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה