יום חמישי, 27 במרץ 2014

יונתן מספר על הפתק של הרצל

March 25, 2014 at 6:29pm


אורי מורמי שולח לי קישור לכתבה ושואל אותי אם אני מכיר. אני לוחץ ורואה כותרת מפתיעה האומרת שרצו למכור פתק של הרצל ב1000 דולר ובסוף קיבלו סכום מטורף. זו הייתה כתבה של אבי שאולי בביזפורטל ושם סופר על אותו פתק שנמכר באישתר מכירות פומביות בסכום הנושק למאה אלף דולר כולל עמלה. כן זה לא 1000 דולר כי אם 100 אלף וזה ממש חריג ושווה בדיקה. 

אנשים שאני מכיר שמעו את הסיפור ותפסו את הראש. לא חושב שזה ממש עוזר, אבל עובדה שאנשים תופסים את הראש בכל העולם ובכל השפות ותהרגו אותי אם אני מבין למה. היו גם כאלה שמיד העלו את האפשרות שזו קומבינה וגם עוד דברים. גם אני נוטה לחשוד ואני יודע שזה מוביל להרבה דברים לא טובים, אבל ככה העולם בנוי, שוטרים וגנבים ואפילו טובים ורעים. אבא שלי היה שוטר ואני מקווה שאני נגד הרעים.

  ניפגש בשבעיות

החלטתי שאני שואל את יונתן ליבני הבעלים של אישתר מכירות פומביות מה קורה פה ושאני בא בטוב, כי הנושא מסקרן אותי וההרצל הזה מבחינתי הוא סוג של אניגמה, עם זכרון ילדות מאד דומיננטי על אחד עם זקן שנפטר בגיל 44 ומשפחתו אבדה ליהדות ובכלל. יש יהודים עם זקן שמבחינתם גורלו של הרצל הוא גורל הציונות כולה וככה גם כל הציונים.



יש המון פריטי הרצל ומכל הסוגים. פריטים מקורים מפרי עטו כלומר מכתבים, גלויות, חתימות ועוד משיגים מחיר של אלפי דולרים אבל איש לא מכיר מאה אלף. קורה פה משהו. גם בכסף מנדטורי רציני קרה משהו לפני כעשרים שנה ולא בטוח שההשוואה טובה אבל גם לא בטוח שלא. 

חוץ מזה יתכן שאנו עדים לתפנית ביחס למחירים בנושא הרצל ואולי יהיו לנו בעתיד ריקושטים בנושא הזה. 

טילפנתי ליונתן והתחלנו משוחחים והיה נדמה לי שאני מבין בגדול את שאמר, אבל בסוף הבנתי שהכי טוב להביא דברים בשם אומרם ושהוא במקום לקחת תרמיל ומקל ואפילו אוירון בדרך לישראל יכתוב ואני רק אעתיק כי ממילא איש לא משלם לי. יונתן סע הביתה הסכים והנה דבריו המלאים ותודה מראש.

יש להוציא לידי מעשה את מה שהאדם רוצה, חולם ומהרהר. תיאודור הרצל 1 בפברואר 1903

יונתן ליבני נוסע הביתה ומספר את סיפור הפתק של הרצל

"קובי הנה הסיפור תרגיש חופשי לקצץ ולערוך. אם יש לך עוד שאלות, סמס לי או תתקשר:

לפני כמה מכירות פנה אלי אדון נחמד ואמר שיש לו מספר פריטים למכור. אני מכיר אותו בתור לקוח שקונה פריטים נחמדים מכל מיני תחומים, אך מעולם לא מכר אצלנו שום פריט.

הוא הביא מספר פריטים נחמדים שנמכרו לא רע, ביניהם צלחת פסח עשויה עבודה "עממית" שנמכרה במחיר נאה (כ-$2000). כשהתעניינתי על מקורה, סיפר שאשתו היא נצר למשפחה של רב חשוב מגרמניה מראשית המאה ה-20 והצלחת היא מהמשפחה.

למכירה הבאה – הביא מפת בד עם כיתובים בעברית שהגיעה מאותו מקור. ראיתי שמדובר בפריט נחמד, אך לא שיערתי עד כמה. תמחרתי אותו במחיר התחלתי של $120. הייתי די קרוב.... היא נמכרה ב-$12000...

עוד לפני כן הוא סיפר לי שיש בידיהם שני פריטים עם הקשר להרצל – תחריט עם דמותו מעשה ידי הרמן שטרוק, שחתום ע"י שטרוק והרצל בכבודו ובעצמו ופתקה עם משפט נחמד של הרצל. התחריט נשמע לי מאד מעניין – זהו תחריט מוכר, אך למצוא אותו עם חתימה של הרצל זה לא קורה כל יום. בספרות מופיע שהוא חתם על מספר מצומצם של עותקים בקונגרס השישי וזה אחד מהם. לגבי הפתקה – נראתה לי מעניינת, אך מכתבים של הרצל הם דברים נפוצים יותר ממה שאולי אנשים חושבים ונמכרים בד"כ בין $500 - $2000.



הגיעה המכירה. לפני כן יש תצוגה. ביום הראשון הגיע אספן של פרטי נייר חשובים. אמר שהוא רוצה את הפתקה בכל מחיר. אמרתי לו: אין דבר כזה. תגיד לי מחיר מקסימלי, מופרך ככל שיהיה. חשב ואמר: $10000. אחרי יומיים התקשר והעלה את ההצעה ל-$25000. בינתיים בתצוגה החלו להגיע האנשים וראינו שיש עניין רב בפתקה. יום לפני המכירה התקשר אליי אותו אספן. עדכנתי אותו שיש התעניינות רבה בפתקה, אך אני די משוכנע שההצעה שלו של $25000 מספיקה. הוא חשב רגע ואמר: תעלה את ההצעה שלי ל-$80000. אמרתי לו שאני מקווה ומאמין שיזכה בפריט בהרבה פחות, אז הוא אמר: מקסימום, יהיה לך קוריוז לספר לאנשים בקהל, שהיה משוגע שהציע $80000. 



התחילה המכירה. אנחנו מתחילים את הפריט (שמחירו ההתחלתי המקורי היה $1000) ב-$6000, כיוון שהייתה לנו הצעה מוקדמת של $5500 וההצעה של האדון הנ"ל.  אצלנו ניתן להתחרות גם באינטרנט ואני רואה שמישהו מתחיל להתחרות שם. המחיר מתחיל לעלות - $10000, $20000, $30000. בשלב כלשהו עצרתי את המכירה וביקשתי מיערה (אישתי ושותפתי לעסק) שתבדוק מי המתחרה. היא בודקת וזה מישהו שאנחנו לא מכירים. כיוון שיש לנו פרטי הרישום ביקשתי שתתקשר לבדוק מיהו. היא עשתה כך ומי שענה היה עובד בכיר של גלריה רצינית בארה"ב. אמר שהם קונים את הפריט עבור לקוח שלהם. אימתנו שהם אכן רציניים והמשכנו במכירה.

הם לא וויתרו והמשיכו להעלות את המחיר. בסופו של דבר הגעתי להצעה המוקדמת שלי והם עברו גם אותה וקיבלו את הפריט ב-$81000

למחרת התקשרתי למוכרים (הם לא היו במכירה) הם היו בשוק טוטאלי. הם סיפרו שכמעט מכרו את הפתקה ב-$2000 לסוחר ושהחליטו להביא לי אותה רק כיוון שהיו מרוצים מהמחירים שהשיגו הפריטים הקודמים שלהם במכירה הפומבית והרגישו "מחויבים" לנו.

כנראה שההחלטה שלהם היתה טובה...

אתמול נכנס הכסף לחשבון והיום נפרדנו מהפריט והוא נשלח לביתו החדש."



תודה ליונתן ליבני מזל טוב והצלחה בהמשך הדרך

יונתן סע הביתה קח רכבת קח אוירון קח מתנה קטנה לילד קח תרמיל קח מקל וסע לארץ ישראל.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה