יום חמישי, 13 במרץ 2014

1927 הייתה שנה בסדר

March 9, 2014 at 3:24pm


האמת שאני לא יודע כמעט כלום על שנת 1927. יש דבר שכל אספן שטרות מקומי יודע על השנה 1927.
אבא שלנו נולד חמש שנים קודם אבל הרבה אחרים דווקא כן והנה רק כמה דוגמאות מאלו ששמעתי את שמם. יעקב חודרוב, שייע גלזר,דוד טבק, דני מט, שלמה להט, יקותיאל אדם, גינטר גראס, רוג'ר מור, פיטר פאלק , עמוס קינן , אייבי נתן , פרנץ פושקש, הארי בלפונטה, סידני פואטייה, אריק לביא  ואם תרצו תמשיכו אתם כי הרשימה ארוכה ולי נגמר האויר והחשק. 

מה קרה ב 1927?
ובכל זאת זה לא אומר כלום. אם רוצים לדעת מה קרה בשנה הזו אז יש הרבה דרכים לבדוק זאת ובטוח שקרו גם דברים טובים בשנה הזו. והנה כמה דברים שדיברו אלי 
נוסדה הפועל תל אביב בכדורגל ,  שיחת הטלפון הבינלאומית הראשונה, מניו יורק לונדון, צ'ארלס לינדברג ממריא לטיסת היחיד הישירה הראשונה מעבר לאוקיינוס האטלנטי,  מתרחשת רעידת אדמה שמרכזה באזור יריחו 300 הרוגים, סאקו וונצטי אנרכיסטים ממוצא איטלקי, מוצאים להורג בארצות הברית, טרוצקי מגורש מהמפלגה הקומוניסטית, נוסדה קבוצת שילר, קמה שכונת פלורנטין בתל אביב,  המליונר ג'ון ד. רוקפלר, הבן מכריז על תרומה בת שני מיליון דולר להקמת מוזיאון רוקפלר, הלירה ארץ ישראלית נכנסת למחזור בארץ ישראל ומחליפה את הלירה המצרית על ידי שלטונות המנדט. ותודה לאחיות ויקי ופדיה. 

לירה מנדטורית 1927 עם האות B

שטרות מנייר יקרים ומטבעות ממתכת זולים
המשפט האחרון מתחבר לעובדה הבסיסית שכל מי שקצת בקי בנושא שטרות מנדט יודע. כל שטר מנדט עם התאריך 1927 הוא נדיר ויקר, מי יותר ומי פחות. במטבעות המתכת של המנדט שנת 1927 ממש לא ביג דיל. יש בשביל כולם. 
לפני שנים לא מעטות אברהם בירנבוים ז"ל עשה שידרוג באוסף שלו. הוא קנה שטר נהדר של 5 לירות מנדט 1927 וחפץ להיפטר משני שטרות כאלו שהיו לו במצב נוראי. אז למדתי משהו על השנה והרצון להשיג שטרות כאלו אצל מביני סוד. הסיפור של השטר הזה של שנת 1927 שקנה בירנבוים ולימים גם נמכר בהון אמיתי,  דורש התיחסות נפרדת המחברת מזל , רצון טוב ושוב מזל ואפילו ניסיון להבנת נפש האדם אבל לא היום בבקשה.

ממש לאחרונה הגיע שטר 1927 במצב נהדר לשוק. אז גם למדתי מאספן ממולח ושנון ,שלא רק שזה 1927 כי אם שיש לו אות מיוחדת ליד המיספור. האות B בשנת 1927 זה סיפור גדול עבור אספן שרוף ורציני. אם רציתם לדעת מחיר אז זה כמה אלפי ירוקים טובים ואפילו עשיריה במידה וזה שרוצה גם יכול לשלם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה