יום רביעי, 21 בינואר 2015

שתי חצוצרות שנתביישו

יעקב פרי והחצוצרה שנשתכחה בראיון
שרון כידון ודניאל בן סימון מראינים את יעקב פרי מיש עתיד והיה פעם טוב, ונראה שהפורמט בסדר למרות שהצבעים לא משהו אבל יש שם משהו כל כך צפוי וידוע שהציפיה ממשהו טיפונת מעמיק זוכה לגיחוך כי הרייטינג מדבר והכל בפרוטוקול זריז ויאללה לאייטם הבא ובכל זאת זה בסדר ולמרות השאלות הממש קלות וההרמה להנחתה בקלילות כי אחרת לא יגיעו לשם. כידון ובן סימון צמד בסדר, ויש מצב שבעתיד אולי אפילו ישתפרו למרות שזה ממש לא בטוח ונדמה לי שיעקב פרי לא נשאל במילה ואפילו לא בתו על עניין החצוצרה.


"לא מחצרץ ולא מחרצץ אומרים מחצצרץ" הכי קל ונכון זה להגיד זה עם החצוצרה

כן זה ידוע כמעט לכל שיעקב פרי הוא מחצצר או חצוצרן או אפילו מחצרצץ ותהרגו אותי אם אני יודע איך מכנים בעברית את איש החצוצרה, אבל יש סיכוי בהמשך שנדע ביחד הרבה יותר מעכשיו כי מבחינתי כל פוסט הוא לימוד ובסוף יש תמורה בצורת למידה והפנמה של משהו שלא ידענו.

מסע החצוצרה שלי
אני מציע לכם להצטרף אלי למסע החצוצרה שלי. זה מתחיל בכיכר החצוצרה בראש העין המוזיקלית (רק חצוצרה כי אם היו שמים שם דמות של מנגן אז הלך עליו כי כבר ראינו חיסול ממוקד והכל בשם האל ו"לא תעשה לך" בכלל) , ניגע ללואי ארמסטרונג בלחיים הנפוחות וגם במגן דוד שלו המהווה את הקשר היהודי של אותו גאון מניו אורלינס , נחזור לתל אביב ובסוף נגיע לבנק ישראל שכמעט תמיד לא מספק אותי עם רעיון מתקופת בר כוכבא ודי.  את יעקב פרי נעזוב הפעם עם יאיר לפיד ומבחינתי טוב שהוא בפוליטיקה וטוב לי שהוא עם יאיר ולא במרצ כי כסף, סלקום, שב"כ, שלוש נשים ומוזיקה חוברים במעלות קדושים ואפילו אצל אחרים. את הסדר הכרונולוגי אתם תעשו כמו גם הסדר של חשיבות הערכים.

חצוצרה זה האות להרוג או פשוט להפסיק לישון וגם לסגור הבסטה
חצוצרה זה דבר נפלא בשביל להעיר אנשים או לסמן להם משהו. מבחינתי זה תמיד בקטע של הוראה, הנחיה וסוג של הטרפת המוח וכאילו אומר לך יאללה יא מניוקים תתחילו להילחם כבר ותקרעו לאויב את הצורה או שסתם תמותו כבר. למה בסרטים תמיד רואים את המחצצר נותן סימן להסתער ואז מתחיל הבלאגן? מי ראה בירושלים ואפילו במחנה יהודה לקראת כניסת השבת את הזברות עם החצוצורות גוערים בבסטיונרים להתקפל. האמת הם מה זה מלחיצים, ובפעם הראשונה המחזה הזה נהדר וכאילו לקוח מסרט. ככה גם התמונה המפורסמת מתל אביב המנדטורית, על כניסת השבת והתוקע בחצוצרה הקטנה או אם תרצו חצוצרת כיס. מי מכיר את גדי חצוצרה ורקשטיל ממכבי תל אביב וחומרי הניקוי שלו?

פסיפס החצוצרות צילם משה רימר אתר תפוז


פסיפס על הקיר של הסופר ומול החניה של העגלונים מפעם שפינו פסולת בניין וגם אחד בשם שלם
תמיד כשאני עובר ברחוב יהושע בן נון פינת ארלוזרוב וליד הסופר אני מחפש את הפסיפס החמוד על הקפת יריחו עם הסיבובים והחצוצרות המפילות את החומה של העיר הכי עתיקה בעולם, שהייתה מוקפת חומה שקדמה לחומה של בן נון. תמיד גם אני מחפש בדימיוני את העגלונים עם הפרדות שפינו פסולת בניין ובמיוחד את שלם שהיה הכי צעיר וההליכה שלו עם המכנסיים בריצפה והחריץ מאחור היו סימן היכר. לדעתי כולם שם דיברו יידיש וגם שלם שהיה אחרון המוהיקנים עם רכב דבל קבינה בסוף בסוף. כשאני מתקרב לצומת של בן נון פינת ארלו בואכה רחוב אמסטרדם החותך, תמיד אני נזכר גם באיריס אברמוביץ שתחיה  ובאביה גנני ז"ל שהיו שכנות באותו בניין ואפילו חברות שלי ושל איציק לוינשטיין והמסע אליהן עם אופניים מצוקמקים עוד יסופר ואולי כבר לא.

מתוך הבלוג של משה רימר בתפוז טיול בעיר חצוצרות בתל אביב ואפילו ברחוב יהושע בן נון 1
"במרכז העיר תל אביב, ברחוב יהושע בן נון מספר 1 פינת רחוב ארלוזורוב מספר 55, על קיר קומת הקרקע של המבנה הנמצא במקום, מותקנות שתי תמונות פסיפס גדולות.  התמונה הדרומית מבין השתיים מוקדשת לפרשת כיבוש העיר יריחו. היא מתמקדת בנקודת השיא של המלחמה, בשלב בו קרסו חומות העיר בדרך נס.   ...
התמונה הדרומית מבין השתיים מוקדשת לפרשת כיבוש העיר יריחו. היא מתמקדת בנקודת השיא של המלחמה, בשלב בו קרסו חומות העיר בדרך נס.בפינה הימנית התחתונה של היצירה משולב קטע מתוך הפסוק בספר יהושע "וַיָּרַע הָעָם וַיִּתְקְעוּ בַּשֹּׁפָרוֹת. וַיְהִי כִשְׁמֹעַ הָעָם אֶת-קוֹל הַשּׁוֹפָר וַיָּרִיעוּ הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה וַתִּפֹּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָ, וַיַּעַל הָעָם הָעִירָה אִישׁ נֶגְדּוֹ וַיִּלְכְּדוּ אֶת הָעִיר." (יהושע, פרק ו', פסוק כ').

יריחו נופלת עם רעש החצוצרות


חצוצרות בספרים שלא קראתי
בתיכון למדנו על החצוצרה שנתביישה של ביאליק ואני מתבייש לספר שאני לא זוכר שום כלום ולכן נצלצל ונשאל את הרצלינה המורה והמחנכת שלנו, מה בדיוק הלך שם. גם לגבי החצוצרה בואדי של סמי מיכאל שווה להתרענן ואני זוכר את הסיור בואדי ניסנאס ולא מצאנו אותה, ואפילו נפגשנו עם מתן וילנאי (הרבה לפני שהיה סיני) ואשתו היפה אחותה של יעל זהבי.
אני לא חושב שהכרתי חצוצרן אמיתי באופן אישי למרות שאני יודע שהבן של סשה ארגוב הוא כזה וגדל ברחוב סירקין פינת פרישמן, אבל מעולם לא ראיתיו חוץ מעל המירקע. גם אסף שמחוני האלוף שנהרג עם המטוס 1956 היה בקטע של חצוצרה. ככה גם לגבי לואי ארמסטרונג שתמיד כילד פחדתי שאוטוטו הלחיים שלו מתפוצצות בדיוק כמו הצפרדע עם הגרון המתנפח.
אגב הרצלינה יגר הרגיעה אותי שלא למדנו בכלל את החצוצרה שנתביישה של חיים נחמן. הרצלינה בתפקידה הרגעי כפסיכולוגית מרגיעה, הסבירה לי שככל הנראה הכותרת הזו התישבה לי והתקבעה כפי שעשתה אצל עוד רבים וטובים...יש מזל והראש עוד עובד ותודה להרצלינה יגר המחנכת שלי במשך 4 שנים רצופות!

החצוצרה שנתביישה של חיים נחמן ביאליק
"החצוצרה? מקץ שבועים, במלאת ימי החפש, חזר עמה אחי לעבודת הצבא, ואני לא זכיתי בפעם ההיא לשמוע את קולה עוד. מונחת היתה כל אותם הימים בנרתיקה תחת אחת המטות של האכסניא, מקום שהושלכה לשם עם יתר החפצים, ולא העיזה לצאת משם ולהשמיע קול. החצוצרה נתבישה".

כזה קטן!!!
את עניין החצוצרות הנשיות נעזוב היום, למרות שאני לא זוכר מיהו אותו בדחן שהסביר במופע שגבר אמיתי תמיד זוכה לקול חצוצרה או שתיים כשהביצוע שלו ממש בסדר. ממה שאני זוכר באופן אישי זה משהו בסגנון "תגיד אתה בטוח שאתה בפנים?" וגם פעם שמעתי "אלוהים כזה קטן וחמוד..." אבל נדמה שזה היה בהונגרית ואצלם הכל הפוך אז לך תדע. איך אומרים חתול בהונגרית? ואיך כלב? 

צ'ופסטיקס או קלרינט מודרני?
נומיסמטיקה בלי חצוצרות זה כמו חתונה בלי תזמורת. כנראה שיש ואם נתחיל אני יודע שמיד יהיו כאלה שיתחילו להיכנס לדקויות ואז הכל יסתבך כמו באסיפת דיירים על שיפוץ חובה. בחייאת דינכום לא היום רק ראוי שנזכיר שאצלנו זה התחיל עם אותו הזוי בשם בר כוכבא שהיה כנראה איש מאד לא אחראי ואם אתם מצביעי בנט אז אתם בטוח מעריצים של אותו שמעון. כל אסון היסטורי מתחיל עם מופרע אחד שהביצים שלו היו לא מרוקנות וכמה מעריצים. 
בקיצור ולעניננו נאמר שיש צמד של חצוצרות ותמיד צמד על אותם דינרי כסף ואם לא אומרים לך שזה חצוצרות אז לי זה נראה יותר כמו צ'ופסטיקס או אולי קלרינט מודרני. 
דינר בר כוכבא עשוי כסף עם שתי חצוצרות ואשכול ענבים מתוך מכירה פומבית של רוברט דויטש מרכז ארכיאולוגי בע"מ

חצוצרות על דינר בר כוכבא

החצוצרות של בר כוכבא
לפני מספר שנים פניתי לבנק ישראל בנושא החצוצרה ואפילו שתיים. נדמה לי שאפי שחק הצטרף ואפילו היה המנסח של המייל-מכתב הבלתי מתפשר. כתבנו ובעצם ייצגנו את החצוצרות מהעבר ואפילו כאלה ספציפיות מתקופת בר כוכבא המופיעות על דינרי הכסף של המרד. תמיד בזוגות. כאלה קוים ישרים ובשל גודל המטבעות ניתן לשער מה הגודל. לא בטוח שזה ככה אבל יאללה בסדר.
פניתי לאפי שחק האיש כמעט הכי מסודר ומאורגן והנה תוך פחות מחמש דקות שלמות כלומר דקה היה לי את המייל המדויק עם העתק מדויק ממה שנשלח ולא נורא שאפי סובר שאני הייתי הנספח לבקשה ואפילו אמר לי שאפילו אני נזכר במכתב אבל מה זה חשוב כל ההתחשבנות הקטנונית הזו של מי הקרדיט והיוזמה לאותו מכתב מחצצרים לבנק ישראל והרי הוא לפניכם ותבינו שאנחנו מהצד של הכלה עם החצוצרות ובתכלס נשארנו עם תאוותנו בידנו.

5 באוקטובר 2004
לכבוד
בנק ישראל
מחלקת המטבע - היחידה להנפקת מטבע
ת.ד. 780 , ירושלים 91007
הנדון: מטבע שני שקלים חדשים

שלום רב,

1. שמחתי לקרוא במסגרת הסקירה השנתית על תכנון הנפקת מטבע בעריך של שני שקלים חדשים, שאמור להיכנס למחזור במהלך שנת 2005.

2. הנני מעריך כי בשלב זה עיצוב המטבע ואולי גם ההכנות להנפקתו הושלמו, אך עם זאת מצאתי לנכון להמליץ על מוטיב עיצוב, אשר אם לא ישרת את עיצוב המטבע הנוכחי, יוכל לשרת עיצוב מטבע אחר בעתיד.

3. ייחודם של מטבעות ישראל הינו בשילוב מוטיבים יהודים היסטוריים בעיצובם. מכיוון שהנני גם אספן בתחום, ובהתייעצות עם ידידי בתחום, מר קובי לידרמן נמצא כי אחד המוטיבים העתיקים נעדר עד כה ממטבעות ישראל לתקופותיהם – חצוצרות הכסף ממטבעות בר-כוכבא, מוטיב יהודי עתיק מימי משה רבנו.

4. החצוצרות הינן עוד מתקופת משה רבנו, אשר נעשו במצוות האל: "עשה לך שתי חצוצרות כסף מקשה תעשה אותם והיו לך למקרא העדה ולמסע את-המחנות" (במדבר י', א'-ב'), וממשיך: "והיו לכם לחוקת עולם לדרתיכם" (במדבר י', ח'). החצוצרות נוצרו לשמש ככלי מרכזי לתקשורת
המונים, בעיתות שלום ובמלחמה ובעיתות שמחה וחגים דתיים. כלי זה שירת מאז את כל מלכי ומצביאי אומות העולם, בתרועות מלחמה, טכסי המלכה, הודעות להמונים ועוד. 


5. סמל חצוצרות הכסף מופיע במלא הדרו במטבעות מרד בר-כוכבא, ואף מופיע תמיד בזוג, ויכול לשמש אף לציון המספר "שתיים" כחלק מההנפקה החדשה.

6. אשמח לעמוד לרשותכם בכל הבהרה נוספת ואשמח באם מכתבי זה יועיל במקצת לוועדה לתכנון מעות ושטרי כסף במדינת ישראל.

בכבוד רב,
אפי שחק  

הערה לאפי שחק מקובי לידרמן מחנוק המטבעות בן יהודה 18א'. מתי תפנים שקוראים אותי או מכנים אותי קובי לידרמן? לא מר לידרמן ולא מר קובי לידרמן ואם אמרת כבר מר אז בבקשה מרקוני ולא שום שם אחר. כן מרקוני מהרדיו. אנחנו מכירים כבר יותר מ 35 שנה ואתה קורא אותי מר? באמת לא מתאים אותך בכלל. פעם אחרונה תפנים רק קובי ודי. בפעם הבאה שתגיד מר אני שם לך חצוצרה אדומה בתוך האוזן כמו של הילדה מקייב בתמונה למעלה. 
ד"ר אבישי טייכר - Avishai Teicher via the PikiWiki - Israel free image collection project
ראש העין עיר המוסיקה - חצוצרה, Original Image Name: Notes:
ראש העין ממותגת כעיר המוסיקה, Location:רח' שילה

https://kopjik.wordpress.com/looking-back-on-louis-armstrong/

2 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. בהחלט ואפילו 10 אפס. ולמה שאחפש אם יש לי תמונה
    תודה

    השבמחק