יום שישי, 9 בינואר 2015

אריה דרעי, חכם הוא לא

האריה של אליעזר ויסהוף
פסל האריה של אליעזר ויסהוף, יצוק ברונזה שנת 2001 designed by Eliezer Weishoff

פתי מאמין לכל דבר
כשאריה דרעי מדבר אני מאמין לו. כשאמר שהוא פורש האמנתי לו. כעת כשהוא אוטוטו חוזר אני מאמין לו. כשאמרו שהוא זכאי האמנתי לו. יש אנשים שאני מאמין להם באמונה שלמה כי בלי אמונה הלך לנו האמון בעצמנו. אשרי המאמין זה לא רק הסיסמא של ישראכרד. גם ויזה אשרי המאמין.
כשהיינו קטנים אני זוכר שהיה כזה מיני שיר פתי מאמין לכל דבר לחתול ולעכבר. אז אם לחתול ולעכבר אני מאמין אז למה לא להאמין לאריה מלך החיות. שמעתי פעם מישהו מצטט שופטת בדימוס המסבירה על אנשים פושעים מורשעים הבטוחים שהם עצמם לא עשו כלום ויש פה משהו מתחום הנפש והדבר הזה אינו פשוט. אגב רוב חולי הנפש בקרבנו לא מכירים בבעיה האישית כולל כותב שורות אלו.

הכרתי פעם ועל אמת ורק ממראה חולף, צדיק יסוד עולם אמיתי ואפילו חרדי בירושלים ואפילו בהדסה עין כרם שאומרים עליו שהוא זה שהפעיל חלק ממערך ההתנדבות שם בזמנו עם כל נושא השינה והמזון והנרות. איני יודע את שמו. אמרו לי שהאיש הזה לא האמין לעצמו ולכן מעולם לא היה מוכן לקבל תרומות של כסף מזומן או שיקים. רק סחורות או מתנדבים והכל באותו הקשר.

טיפש זה לא יפה. אהבל זה בסדר
איך יודעים אם מישהו חכם על אמת ולא רק בלילה? ראשית לכל כנראה שלא יודעים. בהמשך אקדים ואומר שזו שאלה מאד מכשילה, כי רק חכם לכאורה יכול להשיב עליה ממש בחוכמה, ומי שלא מספיק חכם, אז יש מצב שלא יבין את אותה חוכמה ולכן תלוי את מי שואלים. השאלה בכללי היא מאד קלה אבל התשובה ממש לא. לעניות דעתי אריה דרעי ממש לא חכם ואני לא אוהב להשתמש במילה טיפש, כי היא מעליבה ושמעתי אותה הרבה פעמים ואפילו באופן אישי ועל עצמי ולעיתים זה ממש מעליב ולכן אני לעולם לא אגיד על מישהו שהוא טיפש, כי להעליב זה ממש קלי קלות ולעיתים זה לא הוגן. לדעתי אהבל זו מילה בהחלט בסדר ואיש לא יעלב ממנה ועובדה שאמרו על אהוד ברק שהוא אהבל וכלום לא קרה. עופר עייני מלך וגם חתיך הורס בלי בכלל בטן של בסטיונר.

תשתקי ותיהי יפה! וגם תשתוק ותיהיה חכם!
הפעם הראשונה בה הבנתי לדעתי שאריה דרעי הרב אינו חכם היה לאחר שהסתבך באותו משפט. בתחילה בחר במה שככל הנראה יעצו לו פרקליטיו. הם ראו החומר ובחרו בקו מסוים. נדמה לי שבשלב די מוקדם אבל לא הכי הכי מוקדם היה שם ד"ר יעקב וינרוט שיכולתו המשפטית אינה מוטלת בספק. וינרוט הוא בעל מקצוע ממש טוב. יש האומרים שהאיש חכם אם לא למעלה מזה ואל תערבבו עניני עבודה ותפקיד לבין דברים אישיים בבקשה כמו עניני שוקי ויטה וקרקעות הנוצרי הנוכל שסובב את כולם. עצתו של יעקב ויינרוט הייתה שיש לשמור על זכות השתיקה. ככה עשה אריה דרעי עד שהחליט לדבר. אז קרו שני דברים. הראשון שד"ר ויינרוט הלך הבייתה מרצונו כי זה התנאי שלו והשני שאנחנו למדנו מי זה הרב אריה הצדיק וחבורתו. מתי שמישהו שותק יש מצב שייחשב לחכם. משדיבר גילה לכולם את חוכמתו. דעתי במקרה הזה היא ברורה. האיש פשוט לא חכם. את סיפורי הפוגי שלו שיספר לקהל הקדוש והאומלל שרואה בו עילוי. לעניות דעתי אין עילוי החובר עם תחמן ובמיוחד לא באופן מעשי. תיאורטי אולי. אולי אני טועה. בטוח זה רק המוות.
גילוי נאות. את ד"ר יעקב וינרוט לא פגשתי מעולם באופן אישי. במשרדו הייתי יותר מפעם אחת אבל לא הרבה יותר. הם הציעו לי להיות המלווה המקצועי שלהם בסיפור מדליק של עיזבון שהיו בו גם מטבעות זהב. זה בלבד שווה סיפור אבל לא כעת. הדרך שבה אותו מכרז נוהל מעיד על סוג של חוכמה. עו"ד נשר היה שם כמו עוד כמה ממשרדים אחרים.  

יפה היא לא!
אישי ציבור מצויים בקו האש בו ציבור הבוחרים לעיתים בוחר שפה לא נקיה. אריה דרעי לא חכם. פעם שמעתי את שמואליק סגל אומר על מישהי ככה. פלונית אלמונית יפה היא לא! ויש להקפיד על פיסוק נכון ולא של הרגליים, וככה למדתי שאם אומרים על מישהו משהו שהוא לא חיובי אז השלילי נהפך לפחות מחודד ודוקרני. תמיד יהיו אפילו מתחכמים שיגידו שיש בה יופי פנימי אז ניתן לומר שלאריה דרעי יש חוכמה בלתי נראית לאנשים לא חכמים במיוחד.

חכם מה הוא אומר? חכם לא ניכנס למקום שפיקח יוצא ממנו! הם משפטים ומושגים מעולמות שונים שאולי מתחברים לאריה דרעי. אני סבור שמקרה דרעי הוא דוגמא טרגית לאדם שנקלע לצרה שהוא היה המבשל שלה ולא שעה ליועציו ומבחינתו זה היה הדבר הכי לא חכם. גם לבחור יועץ טוב זו חוכמה וברור שגם מזל. טיפה של מזל שקולה לחצי כוס של חוכמה ותעזבו את חצי הכוס החסרה.

הרבה פעמים אני שומע כאלה המתפלאים מאריה דרעי ומהרבה היבטים. ככה כשגם היה צעיר נמרץ וסוג של שד פוליטי. מאז קרו כמה דברים ואפילו אריה דרעי יצא מהכלא כאילו לא היה דבר. הוא שילם את חובו לחברה למרות שלי הוא לא היה חייב כלום ומבחינתי שיעשה מה בראש שלו כי אריה דרעי איש ממש לא חכם. כל ציבור מקבל את הראוי לו והאריה הזה הוא אריה ממש לא כזה חכם. מי מכיר את האריה של אליעזר ויסהוף? אם לרגע חשבתם שאין לי על האריה הזה לפחות סיפור אחד אבל עם שני חכמים אז אתם מזלזלים ביכולתי הלא חכמה במיוחד.


מטבע האריה והרימון, התשנ"ח 1997  שביעי בסדרת החי והצומח בשיר השירים מתוך אתר החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ
האריה והרימון עיצוב: עיצוב צד הנושא: אשר קלדרון. עיצוב צד הערך: יעקב אנידי

"שיר השירים" הוא אולי שירת האהבה הנשגבת ביותר בספרות האנושית. היהדות רואה בספר זה, המיוחס לשלמה המלך, דו-שיח בין העם לאלוהיו, וביטוי לאהבה העמוקה והנצחית השוררת בין הבורא לבין "כנסת ישראל".
יש המקבלים את השירים כפשוטם, ובמלוא אנושיותם, כביטוי לאהבה תמימה ופסטורלית, בחיק הטבע, בין רועה לרועה. אך הכל מתפעלים מיפי השירה, ומן האהבה העזה העולה ממנה לנוף, לאביב, לטבע, לחי ולצומח של א"י.


מטבע הזיכרון "האריה והרימון" הוא השביעי בסדרת "החי והצומח בשיר השירים". האריה המכונה בתלמוד "מלך החיות" מוזכר בתנ"ך למעלה מ-150 פעמים בשמות וכינויים שונים. האריה הפך לסמל מלכות בית דוד ומסמל עד היום את ירושלים. הרימון מסמל פוריות והוא דימוי ליופייה של האהובה "כפלח הרימון רקתך".
פני המטבע: הערך הנקוב בעברית ובאנגלית. מעל לערך הנקוב, זוג רימונים, סמל המדינה ושמה בשלוש שפות. בחלק התחתון מימין, לאורך ההיקף, הפסוק "כפלח הרימון", ומקורו שיר השירים ד·ג. משמאל הפסוק באנגלית ומקורו.
גב המטבע: דמות אריה בתנועה על רקע צמחייה. בחלק העליון, לאורך ההיקף, הפסוק "ממעונות אריות" והמקור שיר השירים ד' ח'. בחלק התחתון, לאורך ההיקף, הפסוק באנגלית ומקורו. שנת ההטבעה.
עיצוב: עיצוב צד הנושא: אשר קלדרון. עיצוב צד הערך: יעקב אנידי. דגמי גבס:  תדהר דגן. מבלטים: מיטבעת אוטרכט. מיטבעה: אוטרכט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה