יום שלישי, 13 בינואר 2015

סבתא מתה


סבתא דבורה הלפרן לבית ברקוביץ עם פלה וג'יטקה

הסבתות שלנו מעולם לא מתו
לנו מעולם לא הייתה סבתא. גם לא סבתאלה. אפילו לא סבתוש. האמת אני חולה על המילה הזו סבתוש, אבל גם סתם סבתא זה יופי. סבתא מתה זה לא נעים, ובכל זאת אנשים הולכים לעולמם וזה הדבר הכי טבעי כי מי שנולד סופו שיגיע יומו וכל סבתא יגיע יומה. אפילו סבתא זפטה. אז בוכים קצת או יותר, ובסוף החיים ממשיכים ועל זה אני רוצה לספר לכם היום, אבל תזכרו בבקשה שאנחנו כלומר דבורה אראלה וגם אני מעולם לא אמרנו סבתא מתה כי שתי הסבתות שלנו נרצחו בשואה, ויש לנו אפילו תמונות של שתיהן והן לא נפגשו מעולם ויש מצב שבשמים אולי כן.
ההורים שלנו קיבלו כסף על זה, וקוראים לזה פיצויים ותדעו שכסף לעיתים מאד מפצה במיוחד כשזה מגיע קבוע פונקטליש לחשבון בנק, וזה לא נפסק לעולם. בעצם זה נפסק כשמתים. כמה חבל שלא ניתן להוריש רנטה שתמשיך. ממש חבל ורק מזה בא לי לבכות.
האמת שהייתי מת לספר לכם על הסבתות שלנו אבל זה יחכה קצת גם כי הנסיבות לפוסט הזה שונות לגמרי וגם כי לא בא לי לערבב אותן בהקשר הזה אבל הנה כבר עשיתי זאת, ואפילו מבלי להזכיר את רצח רבין על מנת שלא ארגיז כמה אנשים.
בזמן האחרון אני שומע המון שיחות (4 כנראה!) שנפתחות במשפט הבא "סבתא מתה ומצאנו אצלה את זה וזה ורצינו לדעת מה זה ואם זה שווה ואפילו כמה". האמת שתמיד אני מצטער לשמוע שסבתות מתות, אבל תזכרו שמהצד השני זו גם פרנסה ולעיתים סבתא מתה אחת שווה המון לכמה יורשים וגם אני לעיתים בסיפור הזה ואולי גם כמה עורכי דין אז הנה אחרי הקצת דמעות מגיע הזמן שסופרים כסף.
אני אישית מכיר סבתא אחת נהדרת ומקסימה למרות שמעולם לא ראיתי אותה בפועל. היא מתקשרת אלי תמיד, ואני כבר יודע בדיוק שהיא רוצה למכור משהו, ותמיד הכסף עובר לנכדים שלה כי הם אלה שגם מבצעים ההנחיות. אין נכד בעולם שלא ירצה כזו סבתא מדליקה, היודעת בשיחת טלפון אחת לסדר ולסגור דברים.

"זה לא בשבילי זה בשביל חבר שלי"
בכל תחום יש שפה משלו ואם תרצו עולם מינוחים משלו. רוצים דוגמא אז בבקשה וממש מעולם הרפואה וזה קרה לי אז אין כמו עדות ממקור ראשון על מנת להדגיש עולם מושגים מתחום הרפואה. מכירים את זה שמישהו מבקש מחבר שישאל רופא משהו כי הוא אולי נבוך או סתם לא נעים לו. אז חבר שלי פעם ביקש שאדבר בשמו עם רופאה לעור ומין. הוא ידע שאנחנו מכרים ואפילו המרפאה הפרטית שלה באותה שכונה. אז נגשתי לד"ר אברהם קוסטינר שם חצי בדוי ונכנסתי כמובן בלי תור כי אנחנו מכירים ואמרתי לה ככה "ד"ר בוקר טוב אני רק שאלה ומאד פשוטה ותדעי שזה לא בשבילי זה בשביל חבר שלי ממש טוב" אז ד"ר אברהם קוסטינר הסתכלה בי ככה במין מבט ממזרי כזה עם חיוך ממש מדליק והסתכלה לי בעיניים וככה אמרה "תוציא חבר שלך בבקשה" האמת לא ידעתי מה להשיב לה אבל היא מיד הוסיפה "אצלכם זה תמיד בשביל חבר שלי. אז תוציא חבר שלי ונראה המתוק" ואללה עלתה עלי בשניה הרופאה הנהדרת הזו.

"סבתא מתה" וגם "מצאו את זה עמוק בים"
אז תדעו שגם לסוחרי מטבעותבארץ ובעולם יש עולם מושגים ומינוח משלהם, ויש לי הרגשה שגם אני שותף לא זוטר בנושא. פעם ממש מזמן נסענו ליוון וגם לאיים והיה כייף וגם מינה המיוחדת במינה מאד אהבה את זה. היו גם כמה ביקורים בכאלה חנויות ענתיקות שעל הדרך מוכרות לך גם תיליונים ואפילו מטבעות עתיקים יעני "על אמת". תמיד אבל כמעט תמיד כשהראו לך כלומר לנו מטבע עתיק מהתקופה של אנטיוכוס ושות' החלו מדברים בשקט ותמיד אבל ממש תמיד הוסיפו שאת המטבע הזה מצאו עמוק עמוק בים. נדמה ל אפילו deep deep in the sea. האמת זה מאד משכנע עמוק עמוק בים ואנחנו ממש נפעמנו. זה נראה לי ממש תרגום הולם לדברי חז"לינו "הרוצה לשקר ירחיק עדותו". רק שתדעו שביוון מסחר בעתיקות אסור בתכלית האיסור וכרגע קיבלתם שיעור קטן למה אין עתיקות ארכיאולוגיות במרחבי הים האגאי ולא רק שם.

סיפורי סבתא ואפילו בטלפון
השבוע זה פשוט חזר כמה פעמים ויש לי הרגשה שזו אותה משפחה ולכן העומס הזה בביטוי סבתא מתה חזר על עצמו. זה גם מאד הגיוני כי סבתא עם צאצא אחד זה טיפונת משונה. לכל סבתא לדעתי יש בממוצע יותר משני צאצאים. איך זה אצלכם?
זה התחיל מזה ששלחו לי תמונה במייל ממשהו הזוי לחלוטין. יש מצב שזה פריט שנעשה בסין ואפילו משהו מסוג הפנטזיות כלומר אין באמת פריט כזה אבל הוא נראה מעניין ואפילו יפה. כתוב שם משהו באנגלית, וזה קצת הודי ואפילו קצת אנגלי בקיצור אחלה חארטה. יש מצב שמוכרים את בסין בחמישה דולר שלמים אבל עם לחץ מתון קונים גם חמש יחידות באותו מחיר. אם קונים מכולה שלמה המחיר עשוי לצאת סנט וחצי ליחידה ובכמה צבעים וזה לא כולל משלוח. ואז סבתא מתה ומישהו רוצה למכור את זה.

אחרי המייל הדי תמים וסתמי עם תמונה די בסדר הגיע טלפון. הבחור התחיל עם המשפט סבתא מתה ואני לא עמדתי בזה וחבל שלא הקליטו אותי באשקלון כי שם תפסה אותי אותה שיחה. לא עמדתי בזה ופשוט ביקשתי מהבחור שישלח לי התמונה המדוברת עם בקשה צנועה ויחידה שיכתוב בכותרת סבתא מתה כי ככה אזכור זאת טוב יותר. הוא ככה עשה חושבים ואמר "אתה מסתלבט עלי?" עניתי "מה פתאום וחס וחלילה ואני מאד מצטער לשמוע את זה וממש משתתף בצערכם. חוצמזה אני מניח שזה מאד קשה לאבד סבתא כזו שאספה כאלה דברים מיוחדים. תגיד סבתא שלך הייתה מסין?" השיחה נותקה.
האמת שבפעם הראשונה נטיתי לנסות ולאתר את הפריטים ההזויים ואפילו ביזבזתי על זה זמן. בסוף הבנתי שלא הבנתי דבר וחשוב להפנים שהזמן הוא הדבר הכי חשוב אצלנו, למרות שאיש מעולם לא נדרש לשלם בעבורו.
הזרז לכל פוסט הסבתא מתה הזה הוא המייל הזה שהגיע אלי וכנראה הגיע לעוד כמה טמבלולים כמוני ואפילו הם פנו אלי עם אותה תמונה ואותו מייל ושאלו אותי ואז שאלתי אותם אם גם להם סיפרו שסבתא מתה וכל השאר. בהתחלה הם לא הבינו איזה סבתא אבל בהמשך צחקנו ביחד וכעת יש לנו קוד כזה וקוראים לו מבצע סבתא מתה.


סבתא רחל לידרמן לבית כץ עם שמואל ויוסף לידרמן


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה