יום שני, 26 באוגוסט 2013

אדון הירשברג הסיגר והדלי

קראו לו אדון הירשברג ואבא שלי לא היה מת עליו בלשון המעטה. מבחינתו הירשברג עם הסיגר זה מספיק, כי פולנים לא סובלים אנשים נפוחים, במיוחד כאלה ממוצא פולני ועוד עם סיגר. אז מה אם הוא עשיר. הצעירים של היום אומרים טחון בכסף.

נולד בפולין עבר את השואה  חי בגרמניה ותמיד עם סיגר
הוא נולד בפולין ואפילו ידע פולנית בסיסית ופשוטה פלוס, שרד את השואה, אבל חי בגרמניה ואפילו במינכן. זו הייתה עוד סיבה שאבא שלי לא היה מת עליו. הוא כנראה היה יותר גדול מאבא שלנו, ומצבו הכללי והבריאותי היה בסדר גמור. שיער כזה משוך לאחור, טיפה ארוך עם קצת קרחת במרכז. מבנה גוף מוצק וגובה נמוך בינוני. העיניים עם מבט חודרני והליכה מדודה עם  תיק קטן תלוי. בגדים אלגנטים כהים בדרך כלל בצבע אפור חום.  לישראל היה מגיע בחורף ועם כובע, כי פה נעים ושם קר ואפילו מאד. סיגר היה לו תמיד ובגלל הכסף הרשה לעצמו לעשן איפה שרצה, למרות שאז היה מקובל לעשן רק סיגריות בכל מקום. סיגרים תמיד עוררו מיני מהומה ומעניין למה. הייתה לו להירשברג גם בת, אבל היא ממש לא קשורה לעניין המטבעות לפחות. תמיד אמר שהבת שלו מאד עשירה ואפילו הרבה יותר ממנו. גם הבן של רוטשילד ככה.

אדון הירשברג והדלי איור של אחי לוינשטיין

גן העיר במקום גן החיות
כשבנו את פרויקט גן העיר במקום גן החיות שליד עיריית תל אביב קנה שם דירה, ואולי יותר מזה ככה בקטנה. הוא מכר כמה קילוגרמים של זהב ואמר שזה ממש בזול וכדאי לקנות עכשיו, כי אחר כך זה יהיה ביוקר. בסוף הוא גם צדק , כי לקנות דירה בגן העיר במחיר של שיכון זה מזל של עשירים ועוד עם סיגר. יכול להיות שזו עוד סיבה סתמית לא למות על עשירים שחיים בגרמניה , מעשנים סיגר ועברו את השואה.

סוחר סוסים  ו"פעם גם אתה תבין"
אדון הירשברג נהג לאסוף מטבעות, אבל בעצם נהג לסחור בהם בשווקי עתיקות ומכירות פומביות בגרמניה ואירופה. יש בגרמניה המון אנשים והמון כסף והמון המון אספנים. מבחינתו של הירשברג הוא היה אספן ולא סוחר. אגב הוא היחידי עם המינוח וההגדרה של אספן אבל בעצם יותר סוחר בפועל. זה שהוא קונה בשביל למכור זה עניין שלו. לא היה סכום שהיה גדול עליו. היו לו הרבה  מרקים  גרמניים  בשטרות  גדולים של אלף וגם של 500 ואם צריך אז גם דולרים. הוא קנה בזול ומכר ביוקר כל זמן שזה התאפשר וזה כנראה עבד לא רע, אבל זה היה מבחינתו עיסוק ככה על הדרך כי סוחר אמיתי, יכול לסחור בכל דבר. זה יכול להיות שרוך נעל ועד העתקת מפעלים ותוצרתם למדינות מתפתחות. גם אייזנברג היה סוחר עם שיטות משלו אבל על זה בפעם אחרת. לאדון הירשברג היו עסקים בגרמניה ובאירופה ואחד מהם היה סוכנות צילום של חברה יפנית. בטוח שהיו לו עוד עסקים כי סוחר סוסים יכול לסחור בכל דבר. אבא שלי אמר שהירשברג היה  סוחר סוסים בפולין.  נראה  לי שזה ביטוי כזה של פולנים אבל יש מצב להבין זאת פשוט כפשוטו. הדברים הפשוטים הכי ברורים. כשרציתי לדעת איך הוא יודע את זה, ענה לי "פעם גם אתה תבין". 

Freie Stadt Danzig 25 Gulden 1923

דלי וקדחת 
פעם הצענו לאדון הירשברג מטבע מאד מיוחד ונדיר, לפחות ככה חשבנו. זה כנראה היה משהו מהעיר החופשית דנציג. המטבעות של דנציג מיוחדים כמו כל דבר מהעיר המיוחדת הזו

אדון הירשברג גילה עניין מסוים אבל כששמע את המחיר אמר לנו שיש לו בבית דלי שלם עם מטבעות כאלה בדיוק. זה היה מאד מוזר לשמוע זאת, אבל בכלל לא חשבתי שהוא מבלף כי הייתי ירוק וצעיר, ותמימות חוברת לשני הדברים האלה וגם לשם יעקב. חוץ מזה מה רע בזה שלמישהו יש בבית דלי שלם עם כאלה מטבעות. אבא שלי שמע את ענין הדלי שבבית וסינן ככה בשקט "קידוחעס" שזה פשוט קדחת. זו הייתה עוד סיבה לזה שאבא שלי לא היה מת על אדון הירשברג. כששאלתי אותו על עניין הקדחת. ענה לי "פעם גם אתה תבין". 

משה גליקמן חבר ילדות וגם מומחה נומיסמטי
אז בסוף הראתי את המטבע המיוחד הזה למשה גליקמן שהיה גם חבר ילדות של אבא שלנו וגם סוחר מטבעות. מוישה הכיר קטלוגים נומיסמטיים שלמים בראש במיוחד של רוסיה ופולין. משה התפעל ואמר לנו שזה משהו מאד מיוחד וכדאי לחפש אספן רציני בארץ או בחו"ל, כי לא כל יום רואים דבר כזה. אז גם לא היה אינטרנט ולמצוא קונה בחו"ל לא היה דבר פשוט. 
סיפרתי למשה שהירשברג עם הסיגר ראה את המטבע, כי כולנו ברנז'ה קטנה וכולם מכירים את כולם. אז מוישה אמר לי ככה בקטנה ובצחוק  "נו ומה אמר אדון הירשברג? בטח יש לו דלי כזה מלא בבית!" נדמה לי שאז גם אני התחלתי להבין שאני לא מת על פולנים שעברו את השואה, מעשנים סיגר, חיים בגרמניה ויש להם דלי מלא עם מטבעות נדירים. 

דלי שלם ולא מלא בכלל במטבעות נדירים

2 תגובות:

  1. יעקב, אתה כותב יפה מאוד!
    ואל תתפדח שאין כמעט תגובות כי תגובות אולי אין (עוד יהיו), אבל קוראים שנהנים יש ויש.

    השבמחק
  2. אשרי המאמין ותודה.
    תגיד פדיחה ופדחת זה קשור?
    שנה טובה

    השבמחק