יום רביעי, 11 בספטמבר 2013

הטובים לטייס או לטייח?


חאפז  אל אסד הכי גבוה על כנף המטוס  באקדמיה לטייסה  אלפו 1952

הטובים לטייס בכל העולם
טייסים הם היהלום שבכתר. המילה טייס עושה כמעט לכל אחד, יראת כבוד מהולה אולי בקנאה קלה. הטייסים הישראלים מוערכים באופן מיוחד. הכרתי מספר טייסים וכולם ללא יוצא מהכלל אכן ראויים לשבח. יש סיכוי שאכתוב עליהם יום אחד. היום זה לא יקרה וסליחה לאיז'ו, יוסי, מנחם, צביקה, פאליק, עופר, בועז, חמיצר ועזר. היום אני רוצה לספר לכם על טייס סורי יליד חיפה, שחזר לביקור קצרצר מבלי שהוזמן ושב לבסיסו בשלום.
כל אחד יכול לההפך לפליט ביום סגרירי. האם יש קשר בין פליט לכסא מפלט?
ואליד עבאס נולד בחיפה. מלחמת העצמאות- 1948 הביאה לשינויים בכל הארץ. הערבים הפסידו. אין כבוד בהפסד שכזה. הישראלים רואים במלחמת השחרור הישג שנכפה. הערבים אסון. הנכבה הפלסטינית נתפסת אצל אותם פליטים וצאצאיהם כמכה אנושה. תושביה הערבים של חיפה עוזבים אותה. המערכה בחיפה נמשכה 24 שעות לערך. לא כל ערביי חיפה מסתלקים. חלקם מצויים בה עד היום. ככה גם ביפו. צפת וטבריה נשארו ללא ערבים. עובדה היסטורית.



הבריחה מחיפה  לסוריה 1948
משפחת עבאס בורחת לסוריה. אין לי מושג לאיפה. סביר להניח שלאחד ממחנות הפליטים באזור דמשק. מחנות פליטים יש בהרבה מקומות. פסח בפתח וגם לנו יש פליטים ומחנות. מעולם לא ביקרתי במחנה פליטים. התחנה המרכזית בתל אביב היא מחנה פליטים? להיות פליט זה סיפור. כל אחד יכול לההפך לפליט ביום סגריר אחד. העולם הנוכחי מלא בפליטים. יש תרבות של פליטים. חלקם יחלמו על הבית שעזבו או הועזבו. העליה המדהימה במחירי שטרות המנדט לאספנות, מוסברת בחלקה בזכות אותם קניינים פליטים  וילדיהם הרוצים  מזכרת מוחשית מאז. חלקם  יחזיקו את המפתח של הבית עם סרט על הצוואר או מתחת לכרית. זכות השיבה קיימת בראש של כל פליט. לרובם אין לאן או למה לחזור. ואליד עבאס לא שונה. בראש של ואליד חיפה. הזיכרון חי שם.                  
יש פליטים דור שני ושלישי. לחלקם טראומות נפשיות. יצר הנקמה חי ונושם, אצל כל מי שעבר טראומה והשפלה. הרצון בנקמה, יכול להחזיק אדם שבעצם נותר בלי משפחה וחסר כל. אבי שמואל מנוחתו עדן, הבהיר לי נקודה זו מידע אישי. פעם היינו בכנס ניצולי שואה בבית יהדות ווהלין שבגבעתיים - הנושא היה, היכולת לשרוד מיד אחרי הטראומה. אצל כל הניצולים, חזר מוטיב הנקמה. ביידיש א נעקאָמע.


1948 - נח לידרמן יליד 1906 מגיע לארץ אבותיו וחי פה כלומר בחיפה
נח לידרמן בן דוד של אבא שלי מגיע ב 1948 מקפריסין לארץ האבות, ובהמשך לעיר הנמל חיפה. בעיר נמל תמיד יש פרנסה. נח מחליט שהוא חי פה,כלומר בחיפה וזהו. נח יליד 1906, ניצול שואה שגיוסו לצבא הרוסי כמומחה חבלה הותירו בחיים. כל בני משפחתו ניספו. גורל דומה לזה של משפחת אבי, ועוד רבים רבים מאזור ווהלין. בקפריסין פוגשים הורי את נח  ורעיתו אוסנת, שמנהלת את האולפן ומשמשת גם כמורה. נח נגר מומחה גם לנגרות בנין וגם לרהיטים. נח גאה בעבודת הכפיים ואומר שהמלאכה היא המלוכה.
נח ואסנת מגיעים לתל חנן על גבול נשר. בית ערבי מרווח יחסית. חצר  רחבה עם עץ תות ענק שכל תל חנן באה לטעום. הבית משמש למגורים וגם כבית המלאכה -הנגריה. רחל הבת האמצעית, זוכרת את פרסת הסוס המקורית, המקובעת מעל דלת הכניסה, ואת החדר מבטון חשוף, ששימש כבית המלאכה. נח יודע לעשות הכל. רהיטים, תריסים, חלונות ודלתות. חרש עץ ובעל מלאכה כפי שהיו בגולה. נח איש צדיק בכל הדורות. ירא שמים שתמיד נהג לעזור לזולת במה שהיה יכול, ובכיסו תמיד קופסת מתכת ובה סוכריות. נח לידרמן נצרב בזכרוני כאחד מל"ו צדיקים, המקיימים את העולם. נח לא אהב את הבית, משום שחש אמפתיה לבעליו שברח ואולי מקלל אותו אי שם באחד העולמות. בהזדמנות הראשונה עוברת משפחת לידרמן הצפונית לשיכון עממי שבונה המדינה בסמוך.
יהודה, רחל ושושנה שליט"א, ילדיהם של נח ואוסנת לידרמן זיכרם לברכה, מקימים דור המשך ונשארים נאמנים למרחב של עיר הנמל, אליה הגיעו הוריהם כפליטי שואה.


נח ואוסנת לידרמן 1947 בארי איטליה

הפליט יליד חיפה שהפך לטייס בכיר בסוריה 
ואליד עבאס פליט בסוריה ויש לו זיכרונות משלו. בן כמה היה ואליד כשברחה משפחתו? מה היה נתיב בריחתם? האם עברו בלבנון? האם  התגייס לצבא הסורי כשיצר הנקמה פועם בו? האם חשב לחזור יום אחד לחיפה? האם התחתן והקים משפחה? איפה התגורר? האם שמר קשר כלשהו, עם בני משפחה  בחיפה?
האם היה אדם כזה בכלל ? השם ואליד אינו נדיר. היו גם אחמד ומוחמד, סמיר וטאלב ועוד הרבה. יש מומחים לנושא הפליטים הערבים. הנתונים מדברים  על שבע מאות אלף איש ואישה, ששינו מען, בשפה עדינה. חלק  למקומות אחרים בגבולות המדינה היהודית לגבולותיה השונים, ואחרים עברו למדינות ערב. המעבר למצב צבירה של פליט בארצות ערב לא מבטיח דבר. ברוב המקרים המצב של אותם פליטים הוא על הפנים. גם בערבית יש  מושג "על הבנים".
ואליד מתבלט כבר בילדותו ובנעוריו. הזכרונות מעיר הולדתו חיפה אינם  מרפים. איפה גרה משפחתו של ואליד? בן כמה היה  ואליד ב- 1948? כמה נפשות מנתה משפחתו? מדוע החליטו לברוח? אין לי מושג. אם אתם חושבים שכל הסיפור הזה כולו דימיוני וממוחי הקודח, זוהי זכותכם המלאה.   ישראל מדינה דמוקרטית. סוריה אולי תהיה יום אחד. ואליד מצטרף לחיל האויר הסורי ועובר את ההכשרה הרגילה.

הביצים של ואליד
ואליד מתגלה כבר בתחילת הדרך כטייס מצטיין. יש סיכוי טוב שהוא גמר את בית הספר לטיסה בדיר א-זורבהצטיינות. בהמשך יהיה סגן מפקד טייסת וגם המפקד. יותר מאוחר יתמנה למפקד חטיבה. כל שאמרתי הוא בגדר הימור כמעט בטוח. ישנו דבר אחד שהוא יותר מבטוח. לואליד יש ביצים גדולות. בעצם ענקיות. זו הסיבה לכל הסיפור שלנו - הביצים של ואליד עבאס. אם אתה רוכב על חמור, סוס או גמל, אזי ביצים גדולות מהוות בעיה. כשאתה בתוךמיג או סוחוי סובייטי, הביצים הגדולות מהוות יתרון. האומץ בצורת שתי ביצים מקבל תצורה מעניינת בנקודות ג'י שונות.

מצפון תפתח הרעה
מדינת ישראל בעימות תמידי עם סוריה. הפחד הקמאי שמצפון תפתח הרעה מהווה מנחוס קבוע במאבק עם הסורים  העקשנים, שמעולם לא ראו עצמם מובסים באותה מלחמת עצמאות כפי שצבאות ערב אחרים חשו על בשרם. מלחמת ששת הימים 1967 מספקת לסורים את שהיו חסרים כל העת. המהלומה המהירה והניצחת בה מפסידים הסורים את רמת הגולן מוכיחה להם שהדוקטרינה הסוביטית לעיתים ערומה. קו הביצורים בגולן קורס תוך 48 שעות. הסורים בבעיה.
מתח העימות בגבול הצפון, מתקיים תדיר. ישראל בעמדה שאנחנו פה ולא יעזור כלום. הסורים תמיד בעמדה שגם לכם לא יעזור. חייבים לעמוד על שלנו.

ניקסון , מרטין לותר קינג, כהנא, ג'קוזי ,טלוויזיה ,ערפאת ,כספומט ,קונקורד  ושיר לשלום                  
ישראל וסוריה לא לבד בעולם למרות שזה אולי נדמה. 1968 ניקסון נבחר לנשיא ארה"ב. מרטין לותר קינג עובר לעולם שכולו טוב  וחלומות. הצוללת דקר איננה. טנקים סובייטים בפראג. האחים ג'קוזי מקליפורניה, מייצרים את אמבט הכיוף הראשון. יעקב צים מעצב את המטבע היפה ביותר לטעמי ליום העצמאות - ירושלים. כהנא מאיר מייסד בניו יורק את הליגה להגנה יהודית. מתחיל גל עליה  מברית המועצות. הטלוויזיה הכללית מתחילה בשידורים. 

1969 יאסר ערפאת, מועמר קדאפי מתחילים בצעדה הפוליטית האישית. ניל ארמסטרונג צועד צעד קטן וראשון על הירח. לוי אשכול נפטר וגולדה מאיר ראש הממשלה. פסטיבל וודסטוק בניו יורק נגד המלחמות ובעד השלום והאהבה  החופשית. להקת הנח"ל שרה את "שיר לשלום". ארפאנט - רשת הנתונים המקוונת מושקת על ידי האמריקאים, המבשרת של האינטרנט. הכספומטים והברקודים הראשונים מוכנסים לשימוש, כמובן שבאמריקה. הקונקורד מטוס הנוסעים העל -קולי, בטיסה ראשונה, לא מסחרית. גם מטוס הקונקורד יודע לעשות בום על קולי. תזכרו את זה להמשך.

חאפז אל אסד האריה הסורי המעופף ולמה אין ראש ממשלה ישראלי טייס?
 1970 היתה שנה בסדר. בעוד שנה יחגגו לי בר-מצווה, ובינתיים טייס סורי נוסף שהיה כבר מפקד חיל האויר וכעת שר ההגנה מתחיל את דרכו הפוליטית. קוראים לו חאפז אל אסד והוא זה שמושך בחוטים למרות שהוא עדיין לא הראיס. האריה העלאווי יהיה פה הרבה זמן. אסד הטייס הסורי, יהפך לימים לשליט על כל יכול. היום יש ממנו שטר כסף נחמד וחדש  של 1000 פאונד. בשאר הבן שלו נאבק היום על ביתו וחייו. האם בעתיד נראה לכם  שיהיה שטר כסף עם אסד הבן? תמיד יש אפשרות גם אם כיום זה נראה ממש לא מציאותי. 
 האם טייס עדיף על רופא? מובארכ גם טייס ובסוף זה לא עזר לו, או שדווקא כן. מה עמדתכם לגבי טייס כראש ממשלה בישראל? למה זה לא קרה עד היום? האם הבן של יצחק שמיר יהיה הראשון? האם  רון חולדאי ראש עיר טוב גם בגלל שהיה טייס? האם מבט מלמעלה מקנה יתרון בניהול ובפוליטיקה? שמעון פרס היה עונה על זה בכן ולא. תשובה נכונה!

אסד על 1000 לירות סוריות

בינתיים ישראל וסוריה במשחק הגברי - למי יש יותר גדול  וגם יותר רעשני ?
ישראל היודעת שמאבק מלחמתי ארוך ומתיש אינו לטובתה, מבהירה שבעימות הבא אנחנו הולכים על כל הקופה. העורף הישראלי לא יסבול פגיעות באזרחים . אם זה יקרה, דמשק לא תעמוד על מקומה. ההסלמה במאבק תוביל לזה שחיל האויר שלנו יורד על דמשק ואז הלך עליה וגם על חמאה, לאדקיה ובעצם הכל. חיל האויר הישראלי שלנו יכול להגיע לכל מקום. אנחנו עדין בתחילת ינואר 1970 ובחיל האויר הישראלי אומרים "תחזיקו אותנו חזק חזק, כי אנחנו ממש משוגעים ולא אחראים לתוצאות". ההפחדה הישראלית מתבססת על יכולות מוכחות ועל טייסים שלא מפחדים מכלום. אם אתם רוצים הוכחה חיה ולא סתם דיבורי בוקי סרוקי ופקה פקה, בום כלום אז בבקשה.

בומים על קוליים של ישראל בסוריה
חיל האויר הישראלי, מבצע בומים על קוליים במרחב האוירי באזורינו. מצרים לא מקופחת. אנחנו מספרים את הסיפור הסורי. בום על קולי נועד להפחיד וגם להראות משהו ואפילו בקול חזק.
6 לינואר 1970 שני פאנטומים מטייסת "הפטישים" מבצעים "בום" על-קולי מעל דמשק, כאות אזהרה לסורים, שמחממים את גזרת רמת-הגולן, ותומכים במחבלי ארגון א-צעיקה.
הסורים נאלצים להבין בדרך של איסוף שברי הזכוכיות,כי הם ממש חשופים לחוצפנים הציונים שבעצם מבתרים את המרחב האווירי הסורי בקלי קלות. את העובדה, שהיינו פה וממש יכולנו גם להוריד לכם את הראש הסורי בקטנה,  מקבלים הסורים כשהפיסטוק השאמי המשובח נתקע בגרון.

מטוס סורי חודר לחיפה ועושה בום
העסק מתחמם והסורי לא רוצה לצאת פראייר, ובראש יש כבר תגובה או לפחות כוונה.
29 בינואר 1970 מטוס סורי חודר לישראל, בהפתעה מבלי שהתגלה ומבצע "בום" על-קולי מעל חיפה , מסתלק וחוזר בשלום לבסיסו אי שם בסוריה הגדולה. זו עובדה היסטורית ואפילו צבאית.
רבים מתושבי האזור שומעים את הבום שאולי עשה גם  כמה שברים בחלונות הגבוהים. ראש העיר משה פלימןמבקש מצה"ל להיזהר מרעשים מיותרים. בחיל האויר מבינים מיד שזה לא משלנו. מוטי הוד מפקד החיל מדווח שהיה פה ביקור לא מתוזמן עם אורח לא רצוי. ההלם בצבא לא ניתפס ובעצם מוסתר ולא יוצא החוצה.  אין פה שום דבר שיש בו גאווה. ההסבר שהמרחב האווירי הישראלי אינו אטום מובן באופן מוחשי. גם הסורי יכול. התחקירים של צה"ל היו ברורים ומידיים. בחיל האויר ובמודיעין ידעו לזהות את הביצים של ואליד עבאס. מי שהעז והסתכן בחדירה ללב ליבה של המדינה הציונית, היה הפליט שהפך לטייס וחזר לביקור מהיר ורעשני. נח לידרמן ורבים אחרים שמעו את הבום העל קולי ולא הבינו, שהיה זה האות והקול להשבת הכבוד הסורי והכבוד האישי של ואליד עבאס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה